Tentkamperen voor beginners

14-05-2018 08:57 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik overwegen om kamperen met een tent uit te proberen. We hebben twee kleine kinderen (nu 2 en 4 maanden, maar op zijn vroegst zou het dan toch pas volgend jaar in de zomervakantie zijn, dus dan anderhalf en drie). Ik heb vroeger nooit gekampeerd, mijn vriend wel met zijn ouders maar met een caravan en we zijn dus op zoek naar tips en ervaringen.

Wat voor tent raden jullie aan? We weten natuurlijk niet of het ons gaat bevallen dus meteen een tent van duizenden euro's kopen is wellicht niet zo verstandig, maar wat dan wel? Een tent lenen zou het fijnst zijn, maar ik ken niemand waarvan we er eentje zouden kunnen lenen. Tweedehands via marktplaats of een goedkope tent met de optie een duurdere te kopen als het ons goed bevalt?

Wat vinden jullie een fijne tent? Waar moeten we op letten bij de aanschaf? Wat hebben we nodig voor de kinderen? Of is het met kinderen juist verstandig om nog een paar jaar te wachten tot ze iets ouder zijn?

Wat voor attributen hebben we echt nodig en wat is met name ook handig om te hebben? Slaapzakken, luchtbedden, kooktoestellen, tafels en stoelen, etc - waar moeten we aan denken? Wat is handig met kleine kinderen?

Past alles in de auto? We hebben een stationwagon en een bagagenet en kunnen eventueel een dakkoffer plaatsen; is dat genoeg ruimte?

Waar moeten we op letten bij het uitkiezen van een camping/standplaats? Waar moeten we op letten bij het reizen? Hoe lang duurt het voor de gemiddelde tent staat?

Alle tips en ervaringen zijn welkom! Alvast bedankt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Nomad matje. Mijn man weegt trouwens 93 kilo en slaapt er ook goed op.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben self inflatable matjes van Thermarest. Ik slaap er prima op. Ik leg er twee naast elkaar en doe er dan een tweepersoonshoeslaken omheen. Mijn man heeft daar vorig jaar thuis nog twee katoenen banden aangemaakt, onderdoor zeg maar, zodat de hele boel op z' n plek blijft. Voor de kinderen schuif ik het matje in een dekbedovertrek, dat blijft ook goed zitten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik kampeer al 50 jaar, vroeger met mijn familie in een grote tent, tegenwoordig in een trekkerstentje dat ik op mijn rug meeneem - wij wandelen met alles in de rugzak. Mocht je de spullen niet in je auto krijgen, dan heb ik wel tips hoe het anders kan.

Tent
De Waard tenten zijn prachtig, maar zwaar, duur en met een miljoen haringen, dus vooral geschikt om muurvast op dezelfde plek te staan. Als de hele camping kapotwaait, staat je De Waard nog, dat dan weer wel. Als je er eentje wilt kopen, let dan op de hoogte, maar ook op hoe hij open gaat en hoe de luifel in elkaar zit: sommige modellen zijn vrij donker binnen.

Katoenen tenten ademen, maar zijn zwaarder en je kunt ze niet nat inpakken. Dat laatste lijkt me voor Z-Frankrijk geen probleem. Bij een katoenen tent moet je er goed op letten dat je in de regen niet tegen het doek aan gaat zitten, dan slaat de regen door. Leer dat ook je kinderen.

Een tent van polyester of nylon kun je nat inpakken (wel thuis te drogen hangen). Een kunststof tent heeft altijd condens in de ochtend. Afhankelijk van hoe de tent open gaat, kun je 's ochtends tegen het doek aankomen en nat worden.

Een tunneltent vangt meer wind dan een koepeltent. Maar dat is alleen een probleem als je ergens staat waar het weer snel kan omslaan. Ik sluit me aan bij de eerder gegeven tip van een tunneltent met kinderen aan de ene kant en jullie zelf aan de andere kant.

Verder is de ruimte om te koken belangrijk. Bij een grote tent kan dat meestal zonder problemen binnen, bij een kleinere moet je kijken of het onder de luifel kan.

De eerder gegeven tip om altijd een maatje groter te kopen, dus 5-persoons voor 4 personen, lijkt me voor een gezin heel goed.

Tent opzetten en afbreken
Als je een tent koopt, neem hem dan vooraf een keertje mee naar het park om te oefenen met opzetten. Dan hoef je dat niet op de camping voor het eerst te doen, na een lange dag rijden en onder kritisch oog van alle andere kampeerders.

Op de camping let je op waar de zon staat: wil je 's ochtends in de zon staan of 's avonds, of de hele dag. Kijk op een camping ook naar de verlichting, kan soms erg door je tentdoek heen schijnen. Verder zorg je dat je niet in een kuil staat, die loopt vol water. (Vooral in Nederland en Schotland loopt zelfs een ondiepe kuil gauw vol. :) ) In Zuid-Frankrijk kijk ik ook altijd of er een bliksemafleider zit en zorg ik dat ik niet onder de hoogste boom sta, maar dat kan een tik zijn die overgebleven is van wildkamperen.

Als je weer weggaat, loop dan altijd nog een rondje over je kampeerplek. Om te zien of je niet een haring bent vergeten of wat schillen van het een of ander. Ik leerde vroeger dat niemand mocht zien dat je er geweest was. :)

Ondergrond
In Zuid-Frankrijk kun je campings treffen die niet geschikt zijn voor tentkampeerders. Dat zie je dan vooral aan de ondergrond, dat is zanderig of grind-achtig in plaats van gras. Met een camper of caravan is dat prima, maar als je in een tent op de grond moet eten en slapen is het niet fijn. Je kunt er ook niet lekker op blote voeten lopen en voor kinderknietjes is het echt zielig.

Koken en eten
In een tent moet je veel beter dan in een caravan opletten op je etenswaar en je afval. Alles goed verpakken in plastic dozen of zakken. Niks laten liggen, daar komen mieren en andere dieren op af.

Ik zou bij de keuze van een kookstel vooral kijken hoe stabiel het staat, omdat er kleine kinderen mee gaan. Kijk ook naar een windschermpje, dan kookt alles sneller. Er bestaan geweldige pannen met een bijzondere bodem die je om de vlam van het brandertje heen kunt zetten, maar die zijn vrij duur.

Slapen
Zelf vind ik een luchtbed echt verschrikkelijk slapen, dat gewiebel en gekraak, nog afgezien van dat oppompen. Tot ongeveer mijn veertigste heb ik direct op de grond geslapen, met een dun matje voor de isolatie. Daarna op een thermarest-matje. Deze matjes verschillen in dikte en gewicht. De dikkere zijn voor mij te zwaar om mee te nemen, maar vind ik erg comfortabel. Kussen neem ik nooit mee, ik stop een fleece in een sloop.

Voor Zuid-Frankrijk hoef je je niet druk te maken over de beste slaapzak, daar is alles warm genoeg, ook de goedkoopste slaapzak. Een lakenzak geeft extra warmte. Als je twee dezelfde slaapzakken koopt, kun je ze aan elkaar ritsen: ook lekker warm en gezellig. (Ik heb zelf een donzen mummie-slaapzak, maar dat heb je voor Frankrijk niet nodig.)

---
Ik stel me zo voor dat je met kinderen veel handdoeken mee wilt. Bij de Action hebben ze goedkope kampeerhanddoeken, die heel snel drogen. Niet zo goed als die van de Outdoor-winkel, maar prima om uit te proberen.

En ik kan me voorstellen dat kinderen het leuk vinden om een 'spork' te krijgen van de Decathlon.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik kan er uren over doorgaan maar dat is vast niet allemaal nuttig. :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt voor de tips, stroman. Daar kunnen we zeker wat mee!
Hoe kom je er achter welke campings een goede ondergrond hebben voor tentenkampen? Door recensies op Zoover e.d., of op de campingwebsite zelf, of is dat puur pech/geluk?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me daar eerlijk gezegd nog nooit in verdiept. Ik ga ervan uit dat als je een camping hebt, je een goede ondergrond hebt. Maar inderdaad, even inlezen op Zoover is een goede. En haringen voor verschillende ondergronden meenemen natuurlijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Maechtje schreef:
10-06-2018 13:35
Super bedankt voor de tips, stroman. Daar kunnen we zeker wat mee!
Hoe kom je er achter welke campings een goede ondergrond hebben voor tentenkampen? Door recensies op Zoover e.d., of op de campingwebsite zelf, of is dat puur pech/geluk?
In mijn geval pure pech, ik heb nog nooit iets in Zoover er over gelezen (behalve als ik het zelf gepost had...) Maar ben je met de auto, dan rij je gewoon naar de volgende camping. Wandelend kan dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen :) Het wordt vast leuk!

Jarenlang probeerde mijn man mij te overtuigen dat het zo leuk was om met een tent op vakantie te gaan... Uiteindelijk een tent omdat die in de aanbieding was gekocht en wat goedkope/tweedehands spullen. Maar ik vond het super!

De eerste keer daarna was de oudste net 1 jaar, toen hij 2 was nog een keer en vorig jaar was hij 3 en de jongste 6 maanden. Toen hebben nog twee stoelen (wel lekker als ze slapen dat je lekker kunt zitten, tip 1) en een schaduwtentje (tip 2, zeker fijn met kleine kinderen, vind ik) erbij gekocht. Dit jaar hebben een ander soort vakantie gedaan, als we weer zullen gaan hebben we wel een grotere tent nodig. In een kampeerwinkel met (opgezette) tenten kun je goed een beeld krijgen van wat jullie wensen.

Ik nam altijd kind(eren) mee naar het zwembad/speeltuin (aparte tas maken thuis) en dan zet mijn man de tent e.d. op en de spullen erin. Dat is mijn gouden tip ;)
Alle reacties Link kopieren
Nu is de problematiek van koelen al eerder genoemd.

Hoe gaat dat "tegenwoordig"? Ik heb de laatste paar jaar eigenlijk altijd een elektrische koelbox meegehad die op 12V kan (van de auto accu) maar die trekt na verloop van tijd de accu leeg. Een andere oplossing is om stroom te nemen op de camping (ook handig voor de mobiele telefoons) en dat ding dan met een omzetter op 240V te laten draaien.

Helaas hebben niet alle campings overal stroomaansluitingen. Dat is wel gedeeltelijk op te lossen met een rol electriciteitskabel, maar dan nog is het vaak ook duur.

"Vroeger" hadden we gewoon een geheel passieve koelbox en kochten "we" gewoon elke dag een verse fles ijs. De koelbox ging mee met boodschappen doen (elke dag) en dan hield zo'n verse fles ijs het prima uit tot de volgende dag.
Ja had natuurlijk ook koelelementen, al waren die eigenlijk nie zo goed als die verse fles ijs. Bovendien moest je die ook ergens in een diepvries kunnen gooien.

Eigenlijk de meest suvereine optie is een koelkast die op gas werkt (en op 240/12V) maa die zijn behalve duur ook nogal lomp. Ik neem aan dat niet iedereen plek heeft voor zo'n lel.
Koelkasten en koelboxen zijn voor mij uiteraard te zwaar.

Oplossing: een camping die adverteert "fietsvriendelijk" of "wandelvriendelijk" te zijn, heeft meestal een koelkast voor trekkers. Daar kun je dan je pak melk en plak kaas in kwijt.

Oplossing voor wildkampeerders: je biertje koud zetten kan door de fles aan een touw in een koude beek te laten zakken.
Flessen wijn/bier gooien wij in een nettasje in de rivier. Maar voor in de tent hebben we een hotel minibar gekocht. Die is kleiner dan een grote koelbox en stil. 100% stil. Dat is echt heerlijk in de tent. Geen koeling die aanslaat of draaiend motortje nee, echt, stil. Gewoon via MP bij een bedrijf die nieuwe horeca apparatuur verkocht met een deukje.

Voor stroom in de tent hebben we een 30m kabel met verschillende opzetstukken. Die bos kan onder de bijrijdersstoel. Een haspel past daar meestal niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een koelbox die op elektriciteit kan, maar je haalt daarmee geen koelkast temperatuur, dus niet geschikt om vlees koel te houden of hoogstens een paar uur. En dus doen we wat eigenlijk ook zonder koelbox op elketriciteit deden, om de dag boodschappen doen tegen etenstijd en het gelijk opeten. En de volgende dag barbequeworsten die buiten de koelkast bewaard kunnen blijven, of pastasalade met tonijn of ingevroren hamburgers kopen en die zijn dan de dag daarna net ontdooit of pannenkoeken of uit eten. Kaas kan buiten de koelkast, maar ook daarbij kopen en zoveel mogelijk gelijk opeten.
Alle reacties Link kopieren
Dat idee dat zowat elke supermarkt in toeristische gebieden blokken ijs (of ingevroren flessen water) verkoopt voor tentkampeerders is passé? Het "Avez vous une bouteille de glace pour la glaciere?" waarmee ik als 9 jarige op pad werd gestuurd naar de campingwinkel zit nog steed wel in mijn geheugen. Maar toen had nog vrijwel geen tentkampeerder een elektrische koelkast. Ik denk dat mobiele koelkasten op gas wellicht in de jaren 90 hun intrede deden (daarvoor al wel in carvans) maar dat waren (en zijn nog steeds) lompe gevallen.
Ojaa daarom had ik ook een minibar gekocht. Die koelt wel terug zo ver het thuis ook kan. Ik maak zelfs ijsblokjes op het koelelement. Niks is zo lekker al na een dag op stap echt ijskoud drinken te hebben :)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een koelkast/koelbox die zowel in de auto als op de camping aan de stroom kan. Inderdaad geen echte koelkast, dus rauw vlees etc. doe ik er niet in, maar om even wat koel te houden gaat het prima.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel voorbij zien komen dat je koelkasten kan huren op een aantal campings. Is dat iets wat gebruikelijk is?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg campings die koelkasten verhuren, maar dat moet je wel meteen meeboeken, anders zijn ze op.

Wij hebben een klein koelkastje die het redelijk doet. Als in hij koelt 20 graden onder de omgevingstemperatuur. Dus die zetten we zoveel mogelijk in de schaduw. Maar het liefst huur ik op de camping een echte koelkast die het gewoon goed doet.
Alle reacties Link kopieren
De mobicol 40 aangeschaft. Wat een geweldig ding. Hij doet het beter dan mijn eigen koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er vrouwen die fietsen en kamperen met een tent kamperen. Welke tent heb je gekozen. Wat is je inpaklijst ?
FaithBello schreef:
13-06-2018 16:47
Zijn er vrouwen die fietsen en kamperen met een tent kamperen. Welke tent heb je gekozen. Wat is je inpaklijst ?
Ja, heb ik ook vaak gedaan.
Tent ligt eraan waar je gaat kamperen, inpaklijst idem.
Wij hebben tegenwoordig de Hilleberg Allak.
Dat kan uiteraard eenvoudiger en goedkoper.
En als je alleen bent, kan het nog lichter ook.
Ik heb met die Allak in storm en zware storm gestaan, wat een stabiele tent.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand die tent van Decathlon al die donker en koel blijft?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
13-06-2018 17:04
Heeft iemand die tent van Decathlon al die donker en koel blijft?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft Decathlon een nieuwe lijn tenten waarvan ze beloven dat die donker en koel blijven, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Nouschi schreef:
13-06-2018 17:04
Heeft iemand die tent van Decathlon al die donker en koel blijft?
Wij! En echt, het werkt. Het blijft echt langer koel, omdat het donker is, slaap je ook langer.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
13-06-2018 21:34
Wij! En echt, het werkt. Het blijft echt langer koel, omdat het donker is, slaap je ook langer.
Dat zou ideaal zijn.
Ik was tot vandaag een paar dagen op Texel en dus om 5 uur klaarwakker..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven