Thailand Topic 2

15-03-2013 13:56 2937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sawadee ka!

Deel 1 is dicht. Tijd voor een vers topic!
quote:mayou schreef op 23 mei 2016 @ 12:06:

Nee man, lekker buiten gaan staan en je haar wassen, wordt het superzacht van!

Waar haal je die artikelen toch vandaan Yas?Thailand FB groepen
Aha.

Ik vind het eerlijk gezegd heerlijk dat het regent. Wij hebben de afgelopen dagen (beh vandaag) ook veel tropische buien gehad. De temperatuur ging gisteren van 32 naar 24 (voor een uurtje), heerlijk!
Weet er iemand toevallig nog een goede masseur in Bangkok? Of maakt niet zo heel veel uit onderling? Ik heb al een tijdje last van mn rug, zou graag eens goed willen laten masseren

Ik heb een hostel geboekt in Ratchadaphisek, zou ideaal zijn als er daar een goede in de buurt is.
quote:jasminn schreef op 23 mei 2016 @ 18:11:

Weet er iemand toevallig nog een goede masseur in Bangkok? Of maakt niet zo heel veel uit onderling? Ik heb al een tijdje last van mn rug, zou graag eens goed willen laten masseren

Ik heb een hostel geboekt in Ratchadaphisek, zou ideaal zijn als er daar een goede in de buurt is.

Je struikelt over de massagesalons

In BKK en in alle steden en bij alle hotels en op alle stranden
Jasminn, had je een bepaalde reden om juist daar te boeken? Het is niet echt een toeristische wijk in mijn herinnering en verder uit het centrum (al is het prima te doen als je een beetje dichtbij de metro).

Sorry, masseurs ben ik niet in thuis, was vooral nieuwsgierig.
Mijn hostel zit daar, ik heb geboekt bij Siamaze de eerste 2 nachten op basis van de recensies en prijs, vandaar.
Ik zie de reviews, klinkt goed! Persoonlijk zit ik graag dichterbij de rivier, maar kan me voorstellen dat je voor een locatie dichtbij de metro kiest. Ik ben zo'n knieperd die de metro relatief duur vindt in vergelijking met bus en boot
Het blijft rommelen rondom de omstreden Tijgertempel in Kanchanaburi. Een advocaat die voor de tempel werkte heeft een boekje opengedaan en zich van zijn cliënt gedistantieerd. De Tijgertempel deugt van geen kant, zegt hij. Dat meldt de Bangkok Post.

De jurist beweert dat hij over bewijs beschikt dat de monniken en andere medewerkers van de tempel betrokken zijn bij wildhandel en dierenmishandeling. Beschuldigingen die al eerder geuit zijn. Sinds die tijd wordt hij bedreigd.

Licentie

De tempel heeft de advocaat aangeklaagd voor onprofessioneel gedrag en eist via de rechter dat zijn licentie wordt ingetrokken. Echter, bij de rechtszitting bleven de vertegenwoordigers van de tempel weg. De aangeklaagde maakt geen zorgen want ze durven de zaak niet door te zetten, denkt hij.

De Tijgertempel heeft vorige maand een officiële dierentuinvergunning gekregen van de Thaise autoriteiten. Dit tot grote woede van natuurbeschermers in binnen- en buitenland. Sinds 2001 wordt de tempel beschuldigd van slechte verzorging en mishandeling van tijgers, die op het terrein worden gehouden en gefokt voor het vermaak van toeristen.

Illegale handelTijgertempel deugt van geen kant

Ook zijn er hardnekkige geruchten van illegale handel. NGO’s, (ex-)vrijwilligers en medewerkers van de tempel hebben dit bevestigd. Dat resulteerde vorig jaar in een aantal invallen. Daarbij werden aanwijzingen gevonden die inderdaad wijzen op illegale handel in wilde dieren en het illegale bezit ervan. Wat voor organisaties als het Wereld Natuur Fonds de zaak nog onbegrijpelijker maakt.

Met de dierentuinlicentie kan de tempel nu ongecontroleerd fokken en doorgaan met misbruik van dieren, zegt het WNF. Ze wijst erop dat deze tijgers niet tam zijn, maar gedrogeerd en murw mishandeld, zodat toeristen deze kolossale roofdieren kunnen aaien en met hen op de foto kunnen. Voor de tempel al jaren een zeer lucratieve handel, die veel geld opbrengt.

Advies

Dierenbeschermingsorganisaties, dierenbeschermers en het opvangcentrum van Edwin Wiek in Zuid-Thailand adviseren toeristen om geen bezoek te brengen aan deze plek. : “Ga niet, want elke donatie houdt het leed van de tijgers en andere dieren die op het terrein verblijven in stand.”
Koh Kret is een klein eilandje in de Chao Phraya zo’n 30 kilometer van het centrum van Bangkok. Nadat een met de hand gegraven kanaal een bocht in de rivier afsneed was de landtong waarop Koh Kret nu ligt ineens een eilandje in de rivier.

In de periode dat Ayutthaya de hoofdstad van Siam/ Thailand was, maakte een verkorten van de bootreis zoveel uit dat het graven van een lange kanaal zinnig werd.

De enige manier om het eiland te bereiken is de boot. Een van de goedkoopste ferry’s vertrekt van Wat Sanam Nuea. Er komen zoveel mensen naar het eiland dat de boot iedere vijf minuten vertrekt. Vooral in het weekend is het druk, de door de weekse dagen zijn beter geschikt voor een bezoekje.

Koh Kret, aardewerkparadijsKoh Kret’s aardewerk

Het eiland heeft een grote pottenbakkerscultuur iets wat je terugziet in de winkeltjes. Ze verkopen er prachtig opengewerkt aardewerk, een al meer dan honderd jaar oude traditie. Veel van de activiteiten zijn aan het aardewerk gelinkt.

Je kunt er al dan niet onder begeleiding je eigen meesterwerk maken wat je een paar dagen later gebakken en wel kunt komen ophalen. Het vervaardigen van aardewerk is een arbeidsintensief proces.

Ben je niet zo creatief dan zijn er voldoende winkeltjes waar je iets moois kunt kopen.

In de coffeeshop Ran Lek kun je heerlijk koffiedrinken uit een wederom aardewerken beker, voor 25 baht krijg je koffie en mag je de beker meenemen.

Koh Kret, aardewerkparadijsEiland zonder auto’s

Zonder auto’s is het eiland heerlijk te bewandelen of je huurt een fiets voor 40 baht per dag. Je hebt het idee dat je ver weg van het grote drukke Bangkok. Een pad leidt je van van huis, naar winkeltje, mooie kleine boerderijtjes en lokale restaurantjes. De traditionele bouwstijl maakt dat de bebouwing een mooi geheel is. Overal op het eiland vind je sporen van het verleden oude ovens, oude potten en natuurlijk wat tempels.

Ben je moe en wil je snel terug naar het bootje dan pak je een motortaxi.

Het eiland is perfect voor een dagje Thais vakmanschap, cultuur en een beetje lichaamsbeweging.
Vanaf Chiang Mai is het een vlucht van twintig minuten met het vliegtuig. Het door bergen omgeven plaatsje Mea Hong Son. Prima uitvalsbasis voor trektochten, trips of een bezoek aan een van de bergvolkeren. Op aandringen van mijn reisgenote kom ik terecht in Longneckvillage, cultuur of aapjes kijken.

Een onbehaaglijk gevoel kruipt langs mijn bezwete rug als de minibus bij een afscheiding met een doorgang parkeert. De weg is zanderig, de zon meedogenloos. Achter een kassa zit een stuurs kijkende vrouw. Onze reisgenoten zijn een Spaans stel en twee Duitse backpacksters, die net als wij een tour hebben geboekt bij een reisbureautje in Mea Hong Son. Met als een van de hoogtepunten dit dorp met de zogeheten Longnecks die tot het Karenvolk horen.

Bronzen ringen

Voor ongeveer zes euro krijg je een toegangskaartje met een stempel waarop twee wevende Karen te zien zijn. Eenmaal binnen zitten vrouwen en meisjes met bronzen ringen om hun nek op hun klanten te wachten achter hun kramen. En dat is het dan. Volgestouwd met tassen, kleden, poppetjes, houtsnijwerk, sieraden en de ringen die als collectors item worden aangeprezen. Het is rustig, met hier en daar wat plukjes toeristen, een olifant aan een ketting en in de verte een kerkje. Veel Karen zijn christen geworden, nadat missionarissen voet zetten in hun leefgebied.

Inkomsten

Het voelt als aapjes kijken. Maar dan zijn het mensen die elke dag worden aangegaapt om de vele ringen, waardoor hunThailandLongnecks nek er onnatuurlijk lang uitziet. Een attractie die niets te maken heeft met het echte leven van deze Padaung, zoals het Karen-volk in Thailand genoemd wordt. Dat maakt dat ik er een dubbel gevoel bij heb. Van de ene kant houd ik niet van deze ‘bezienswaardigheden’ van de ander kant is het voor hen een bron van inkomstem.

De Padaung Karenvrouwen dragen vanaf het vijfde jaar vijf koperen ringen om hun nek. Naarmate ze ouder worden komen er steeds meer ringen bij. Het lijkt alsof de nek steeds langer wordt, vandaar de Longnecks of giraffevrouwen. Maar het is niet de nek die wordt uitgerekt, het zijn juist de schouders die naar beneden gedrukt worden. De ringen zijn een traditioneel onderdeel van het leven van de vrouwen, beweren ze, en worden nooit afgedaan.

Schoonheidsideaal

Het is niet duidelijk waarom de ze de ringen eigenlijk dragen. Maar dat weten ze volgens mijn gids zelf ook niet meer precies. Vermoedelijk is het een schoonheidsideaal om er zoveel mogelijk te dragen. De vrouw met de meeste ringen wordt gezien als de grootste schoonheid. Een ander verhaal vertelt dat de mannen hun vrouwen op deze manier wilden beschermen voor aanvallen van tijgers. In vroegere tijden in grote getale aanwezig in Birma en Thailand. Die konden zo niet bij de nek, voor dit roofdier dé plek om zijn prooi zo snel mogelijk te doden. Naast de nek dragen de vrouwen de ringen ook om de armen en benen.

ThailandVluchtelingenKarenDe Karen in Thailand wonen zowel in de laagvlaktes als in de bergen van de provincies Chiang Mai, Mae Hong Son en Chiang Rai. Het is een onderdrukt volk, dat zijn oorsprong vindt in Myanmar. Veel van hen zijn statenloos en worden door Thailand niet erkend.

Toerisme

Niet iedereen houdt zich aan de traditie, maar vrouwen die de ringen wel dragen krijgen een kleine vergoeding van de overheid. Dit om het toerisme in dit gebied in stand te houden. Ik maak een paar foto’s, het Spaanse stel laat zich een ring aansmeren en dan snel terug naar de bus. Nu nog een paar grotten, een ‘traditioneel’ dorpje, de waterval en de warmwaterbronnen verderop in de bergen. Om dan een biertje op het terras bij mijn guesthouse te gebruiken.
In de grote steden behalve Bangkok is het een bekende weggebruiker, de Songtaew of wel bahtbus. Een klein vrachtwagentje of een grote pick-up wordt omgebouwd en wordt zo een perfect ideaal Thais vervoersmiddel.

De naam Songtaew is afgeleid van de twee (Thai: song) rijen zitplaatsen. Op vaste trajecten door de steden of langs het strand kun je ze het meeste vinden. Dubbel geparkeerd om snel met mensen op te pikken. Kaartjes worden niet verkocht, vaste stopplaatsen zijn er nauwelijks. Een wiegelende hand soms opgestoken is meestal voldoende om de aandacht te krijgen van de chauffeur. Je hoeft niet aan te geven waar je naar toegaat. Je geeft hem gewoon het tarief dat geldt, liefst in muntjes.

Het meest ideale van de bahtbus is dat je snel een flink stuk binnen de stad of langs het strand kunt afleggen. Ze zijn niet luxe, ze hebben geen airco of airbags, wel een dak boven je hoofd, twee rijen bankjes in de lengterichting en een ideaal vervoersmiddel is geboren.

Wanneer je geluk hebt een zitplaats maar achterop staand gaat het net zo snel en zie je meer.

Bahtbus, waarom zou ik zo primitief gaan reizen?Bahtbus, ideaal Thais vervoersmiddel

Niet alleen omdat het zo goedkoop is, je ontmoet andere mensen vooral veel Thai. Je glibbert over de bankjes en dat veroorzaakt bijna altijd wel een glimlach. Thai zijn soms nog een beetje verwonderd wanneer een buitenlander in de baht bus stapt. Je bent dan niet meer die super toerist maar eentje die gewend is te reizen. Je verdient er respect mee.

Thai zijn bijna net als Nederlanders trots dat ze een beetje Engels spreken en willen dat oefenen. Vooral ook schoolkinderen. De Songtaew is een ideaal vervoersmiddel om wat tips op te pikken over een goed restaurantje, een leuke shoppingmail of waar de tempel is die je zoekt. De aanspraak die je nooit in een taxi zult krijgen anders dan van de chauffeur die er dan vaak weer aan verdient.

Vaste prijs in Songtaew ongeacht de afstand

De prijs is vast maar wisselt per regio, in Pattaya was het lang 10 baht. Uh, en ja de Thai betalen half geld, voor veel buitenlanders die in Thailand leven een frustratie.

Ook ’s avonds is het een fijn reismiddel, je schiet voorbij aan de drukte wanneer je dat wil, recht op je bestemming af.

Het is vaak erg gezellig in de bahtbus en voor je het weet, heb je niet oplet op je stopplaats en mag je nog een rondje doen.

Niet erg, gezelligheid is belangrijk op vakantie. Stoppen doet ie wanneer je op de rode knop drukt.
Yasmijn, ik aarzel om hierover te beginnen en wil je niet kwetsen, maar ik heb eens gehad dat hele lappen tekst van 'ons' gekopierd werden en op een andere site geplakt. Daar was ik niet zo blij mee, want 'wij' hadden er veel tijd en aandacht in gestoken om die teksten te schrijven en iemand anders liep er zo mee weg. Een zinnetje hier en daar zal geen probleem zijn, maar het wordt wel een beetje veel zo?

Ik had je dit liefst per pb gestuurd, maar je pbfunctie staat uit dus vandaar zo.

En een songthaew is een goede workout voor je bil- en beenspieren, proberen op je plek te blijven ipv op schoot bij de buurreiziger
Maar dit komt van openbare FB pagina's. Delen mag!
Dat zijn juist teksten met tips en om te promoten.
Anders even bronvermelding plaatsen. Probleem opgelost
Amazing Thailand Nederland

Hier is Thailand

Dank Yasmijn!

Bij 'ons' was het ongevraagd en ongewenst, maar als er bij deze groep expliciet bijstaat dat er gedeeld mag worden zal het prima zijn. Enkel een bronvermelding is dan wel fijn, kan ik ze ook gaan volgen
meeste op facebook is openbaar toch ? Anders zou het er wel bij staan neem ik aan..
Dat iets openbaar is zegt nog niets over intellectueel eigendom.
TIJGERTEMPEL BLIJKT EEN BEERPUT

BERT VOS · JUN 5TH, 2016 ·

Sinds de Thaise autoriteiten met een grote inbeslagname zijn begonnen van meer dan 140 tijgers in Wat Pa Luang Ta Maha Bua in Kanchanaburi blijkt de omstreden tijgertempel een beerput. Steeds meer onfrisse praktijken zijn deze week naar boven gekomen. En de wereldpers kijkt mee.

Al in 2001 waren er geruchten van dierenmishandeling, illegale verkoop van tijgeronderdelen en grensoverschrijdende illegale dierenhandel. Na jarenlange slepende procedures, de inzet van dierenbelangenorganisaties en de in Thailand wonende dierenbeschermer Edwin Wiek van het opvangcentrum, Wildlife Friend Foundation, werd afgelopen week actie ondernomen. Alle 147 tijgers zijn ondertussen naar een veiliger plek gebracht. Daarnaast zijn er ook nog jakhakzen, Aziatische beren en neushoornvogels op het terrein zonder geldige papieren.

Tijgerlijkjes

Tegen 22 monniken en medewerkers is ondertussen een aanklacht ingediend, twee arrestanten zijn op borgtocht vrijgelaten. Dinsdag werden er al veertig tijgerlijkjes ontdekt en een karkas van een zwarte beer. Achter een betonnen muur zaten nog eens twee 17-jarige tijgers die daar verborgen zaten. In het woongedeelte van de tempel-abt, Phra Sutthi Sarathera, zijn honderden tijgeronderdelen gevonden. De abt, die door de overheid als belangrijkste verdachte wordt gezien, heeft de tempel vorig weekend verlaten. Zijn verblijfplaats is onbekend.

Ook zijn er plastic flessen aangetroffen met op het etiket de tekst dat het om ‘tijgerpoeder’ gaat. Dit wordt als zeer geneeskrachtig gezien. Dat geldt ook voor de ledematen van deze katten, waar in landen als China en Laos veel geld wordt neergeteld. Donderdag probeerden drie monniken met een pickup-truck duizend talismannen gemaakt van tijgerledematen en twee huiden de tempel uit te smokkelen. Ze werden aangehouden.

Tijgertempel blijkt een beerput

Tijgertempel blijkt een beerputHet grote aantal dode tijgerwelpen en alle illegale andere zaken die zijn aangetroffen in de tempel leiden naar een nieuw onderzoek naar mogelijke banden met de transnationale illegale handel in beschermde dieren. De beerput moet open. Dat heeft de politie meegedeeld.

Salllaint detail is dat het Department of National Parks en Wildlife Plant Conservation (DNP) vooralsnog de dierentuinvergunning, afgegeven in April, nog niet intrekt. Want de beschuldigingen zijn gericht tegen de tempel en niet tegen het beheer van de dierentuin, is de beredenering. Volgens Edwin Wiek is er echter een nauwe relatie is met de tempel die zich schuldig maakt aan illegale praktijken en de dierentuin op het tempelterrein. Reden genoeg om de vergunning in te trekken, vindt hij.

Geschokt

Het Milieuprogramma en het Bureau voor Drugs en Criminaliteit van de Verenigde Naties hebben een in een verklaring gezegd dat de geschokt zijn door de ontdekking van de karkassen van de welpjes, evenals de tijgerhuiden, talismannen en andere illegale bezittingen in een boeddhistische tempel in Thailand.

“Deze dode tijgerwelpen vertegenwoordigen slechts een klein deel van de enorme omvang van de illegale handel in wilde dieren die op het randje van uitsterven staan. Ongeveer 4000 tijgers leven nog in het wild. Als deze praktijken niet worden gestopt, zullen we nog meer van dit soort situaties tegenkomen.”

Bron: hier is thailand, Facebook
Oehoe!

Ik ga voor de tweede keer naar Thailand. Het is inmiddels 3 jaar geleden. Ik voelde dat ik terug wilde, wel wist ik dat ik de" volgende' keer niet alleen maar de toeristen highlights wilde doen, en ook voelde ik dat je daar zo'n eerste keer niet echt aan ontkomt simpel weg omdat je het land eerst een beetje moet leren kennen.

Er zijn een aantal dingen waarvan ik weet dat ik die nu anders wil doen.

Maar nu komt de grote vraag: Wat zijn nou echt de leuke dingen om te doen die goed te reizen zijn en niet TE toeristisch?

We hebben drie weken. en willen graag van bangkok naar Chiang Mai. en 1 of 2 eilanden bezoeken. ik ben toen op Koh tao en koh phangang geweest. Hoe zijn Krabi/ Koh phi phi ten aanzien van tao en plangang? Ik ga dit keer met mijn vriendin en die heeft niet eerder zon reis gemaakt. Maar wil graag ook nog ergens in een hutje op de rivier/ op een meer slapen. iemand leuke ervaringen? Beetje toeristisch mag wel want daar ontkom je ook niet aan, maar doel meer op geen tijgertempel (sowieso verschrikkelijk) en dat soort dingen

En nog een vraag; Iemand onlangs nog gevlogen met Etihad naar Bangkok? Ik ben toen met Etihad gevlogen en dat was super maar aan de reviews te lezen is dat na 2013 heel erg snel bergafwaarts gegaan. Of is het meer dat men eerder spreekt over negatief dan positieve ervaringen? Ben benieuwd !
Ik vertrek volgende week al naar Thailand! Heb er echt superveel zin in, wordt mijn eerste keer.

Heb 2 dagen een guesthouse geboekt in Bangkok, daarna hangt er even vanaf of dat ik nog iets langer blijf of al met de nachttrein naar zuiden ga.

Ik wil als eerste de eilanden Koh Samui en Koh Tao bezoeken. Lekker relaxen, snorkelen,strand.Zag op internet trouwens dat ze daar echt hele leuke hutjes hebben,deze bijv:

https://www.tripadvisor.c ... Surat_Thani_Province.html

Voor 8 euro ofzo per nacht.

Daarna ligt de planning nog open
Weet iemand of Melatonine tabletjes meemogen in ruimbagage? (die je bij de drogist koopt). Ik kom via Google niet echt verder :(
quote:jasminn schreef op 19 juni 2016 @ 22:45:

Weet iemand of Melatonine tabletjes meemogen in ruimbagage? (die je bij de drogist koopt). Ik kom via Google niet echt verder :(Natuurlijk mag dat.
De afgelopen dagen viel er al flink wat neerslag, maar volgende week wordt er nog meer regen verwacht in Thailand. Paraplu’s in de aanslag dus!

Zo werd de hoofdstad Bangkok de afgelopen dagen getroffen door heftige regenbuien. De zon schijnt niet of nauwelijks en van tijd tot tijd gaat het flink te keer.

Maar ook in andere delen van het land valt veel neerslag. En er wordt dus nog meer regen verwacht in Thailand. Vooral in het noordoosten, oosten en zuiden van het land kunnen zware regenbuien ontstaan.

Dit geldt dus ook voor de eilanden, geliefd onder de toeristen. Strandgangers dienen extra alert te zijn op hoge golven.

Overigens klaagt niet iedereen over het vele water. De rijstboeren zijn er maar wat blij mee. En ook de autoriteiten verwelkomen het regenwater met open armen. Door de langdurige droogte eerder dit jaar wordt het water in de dammen op deze manier weer opgevuld.

Bron: hier is Thailand, Facebook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven