Tinnitus en vliegen

09-07-2026 21:37 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stap over 2,5 week in het vliegtuig. Tweede x, de eerste x was 30 jaar geleden ofzo. Toen had ik nog geen tinnitus, helaas nu wel. Iemand ervaring met tinnitus en het vliegen? Lees ineens van alles over erge druk op de oren etc. Misschien maak ik mijzelf nu wel gek hoor maar ik kan met zwemmen bijv niet te diep omdat ik dan erge druk op mijn oren krijg. Is dit een beetje het zelfde als met vliegen?

Lees idd kauwgum kauwen, neusspray etc. Sommigen hebben gewoon een week oorpijn erna. Daar zit ik toch echt niet op te wachten.

Alle tips zijn welkom.
Phlox24 schreef:
09-07-2026 22:00
Mijn man heeft tinnitus, ik niet. Met vliegen heb ik veel meer last van de oren dan hij. Hij gebruikt geen oordopjes of koptelefoon.
Hier precies hetzelfde. Mijn man heeft geen last van vliegen of diep onder water. Ik wel en idd soms ook wel bijna de hele week last van mijn oren daarna. Niet altijd overigens. Ik draag ook oordoppen speciaal voor vliegen ( ook verkrijgbaar bij specsavers en beter horen etc ik denk zelfs gewoon bij de etos ook)

Maar hoeft dus niet met tinnitus te maken te hebben mijn man kan er niet van slapen soms en niet in ruimtes waar veel herrie is maar van vliegen heeft hij geen last.
Heb ook tinnitus. Ik had altijd erg veel last van mijn oren na het vliegen.

Heb ooit een keer van die earplugs gehad in een goedkoop kerstpakket en sindsdien nooit geen last meer. ik neem ook altijd kauwgom of een lolly mee, dubbel beschermd dus.
Tinnitus is primair een breinprobleem en heeft meestal niets met de oren zelf te maken.

En net als iedereen kan je wel of geen last krijgen van de drukverschillen in het vliegtuig.
Zoals WaterGirl zegt, tinnitus is iets wat in je hersenen speelt, niet in je oren zelf.

Oordopjes doen niets met je hersenen, en hebben dus geen zin, tenzij je ervaren hebt dat als je een tijd lang geruis hoort je hersenen het meer oppikken. Ik krijg juist meer focus als ik oordopjes in heb. Met vliegen heb ik er niet meer of minder last van.
Yasmijn schreef:
10-07-2026 08:39
Ik heb tinnitus, met vliegen nooit last. Ik klaar wel maar dat doet iedereen denk ik.
Ik heb wel last maar dat heeft niets met mijn tinnitus te maken, ik had dat altijd al.
Ook veranderd er niets qua klachten mbt tinnitus door de druk.
Totaal los staand iets.
Mijn tinnitus zit niet echt in mijn oren maar meer 'achter mijn oren', in mijn hersenen. Ik heb met vliegen geen extra last van mijn tinnitus, dat heeft er bij mij geen invloed op.
Mijn vriendin heeft tinnitus en met vliegen nergens last van.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven