Vaak annuleren in booking.com

11-10-2016 16:18 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand dit... 'straft' booking.com je als je vaak annuleert?

Heel vaak als ik ergens heen ga, maak ik eerst één of meer reserveringen in booking.com, zo eentje met gratis annuleren tot kort voor de datum... en dan ga ik nog verder zoeken, bijvoorbeeld naar betere hotels in booking, maar ook naar appartementen via allerlei sites, of couchsurfing adresjes.

Pas als ik zeker weet waar ik echt wil en kan slapen, annuleer ik andere reserveringen. Bijvoorbeeld als ik een Airbnb boeking heb, houd ik best lang een hotel als back-up aan... voor het geval een Airbnb-verhuurder toch opeens afzegt. Of soms ga ik niet eens naar die stad maar ben ik van gedachten veranderd.

Kortom zo ongeveer de helft van mijn reserveringen in booking, daar ga ik echt logeren, maar de andere helft annuleer ik weer, soms al weken voordat ik ga, soms pas op de laatste dag dat je gratis mag annuleren. Zelf vind ik het hartstikke handig om zo wat meer tijd te kunnen nemen om te kijken of er nog leukere / betere opties zijn, en toch zekerheid te hebben dat ik in ieder geval een betaalbaar dak boven mijn hoofd heb.

Kan je dit gewoon blijven doen zonder gevolgen? Is dit heel vervelend voor hotels of valt dat ook wel weer mee? (Zijn die misschien juist blij dat ze toch weer een kamer beschikbaar krijgen en duurder kunnen verhuren?)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik boek ook enkel annuleerbare kamers en wissel regelmatig als ik iets leukers zie, of als collega een betere optie vindt. En soms omdat ergens anders de verbindingen beter zijn qua vervoer of ze een betere review van het ontbijt hebben. Zolang een hotel gratis annulering zonder verdere voorwaarden aanbiedt, dan vind ik er niets mis mee om daar gebruik van te maken. Betaal ik ook gewoon extra voor.

Was getekend,

Erizon in haar niet-geannuleerde hotelkamer (maar had er oorspronkelijk twee geboekt en eentje geannuleerd want collega had ook al ergens anders geboekt)
quote:closednote schreef op 11 oktober 2016 @ 22:15:

Heb wel het idee dat sommige ketens zijn gestopt met booking.com of expres lager in de zoekresultaten staan. Zo kom ik de laatste paar boekingen steeds minder Ibis en Formule1 hotels tegen in de lijst.Zie ik ook met een favoriet hotel. Toen het nog niet zo lang open was kon ik zo via Booking boeken. Nu is het altijd 'uitverkocht'. Op Booking dan, op de site van het hotel zelf kan ik nog wel boeken.
quote:petra123456 schreef op 11 oktober 2016 @ 17:39:

in de bar vragen om ijs voor een gestoten teen en het in de kamer in de meegebrachte frisdrank gooien staan er ook op.

Goh dat ik daar zelf nooit op gekomen ben.

Dat moet ik echt eens proberen. Dankje!
.
quote:DuploPanda schreef op 11 oktober 2016 @ 20:48:

Ja, jij kunt op het laatste moment nog kosteloos annuleren (fijn voor jou), maar dan ga je wel voorbij aan het feit dat het hotel de kosten simpelweg doorberekent waardoor alle andere gasten meer betalen. En bedankt, hè!Huh hoe dan?
.
quote:impala schreef op 11 oktober 2016 @ 21:16:

[...]

Dan kies je er toch voor om geen gratis annuleren aan te bieden? Ik ben nu aan het reserveren in Londen en er zijn best veel hotels die dat niet doen. En het kost zo 10-20% meer als je wel wil kunnen annuleren.

Zoals ik al had geschreven: dat kan ik niet. Ik heb geen mogelijkheid om het geld te incasseren van de creditcard dus een no-show of annulering is gewoon weg geld. De meeste hotels kunnen dat niet en ze hopen gewoon dat mensen gewoon wel komen omdat ze denken dat ze anders hun geld kwijt zijn.

Grote hotels kunnen het wel.
quote:salinarosseno schreef op 12 oktober 2016 @ 03:54:

Zoals ik al had geschreven: dat kan ik niet. Ik heb geen mogelijkheid om het geld te incasseren van de creditcard dus een no-show of annulering is gewoon weg geld. De meeste hotels kunnen dat niet en ze hopen gewoon dat mensen gewoon wel komen omdat ze denken dat ze anders hun geld kwijt zijn.

Grote hotels kunnen het wel.Dit vind ik wel een eyeopener. Ben een keer een half uur te laat geweest met annuleren (door misverstand met collega, ik heb het hotel nog netjes gebeld etc - voor men daar weer over valt) en dat hotel heeft inderdaad nooit geïncasseerd. Goed om te weten.
quote:nephthys schreef op 11 oktober 2016 @ 21:09:

Ik controleer ook altijd op de website van het hotel zelf, en heeeel uitzonderlijk is het iets goedkoper, maar dan 5 euro ofzo. Meestal is de prijs gelijk of duurder.Omdat hotels commissie kwijt zijn aan Booking ed partijen is het de moeite waard om het hotel even te bellen. Mijn ervaring is dat ze altijd wel bereid zijn om het aanbod op bijv Booking te matchen. (Ik vind alleen het gemak al mijn reserveringen op één plek te hebben te fijn om rechtstreeks te boeken).
quote:Geronimo2 schreef op 11 oktober 2016 @ 22:25:

En toch klinkt alsof je 's morgens heel vroeg naar het strand gaat om je handdoekje neer te leggen ("reserveren") en pas 's middags komen om op die plek te gaan liggen. Het mag, het is niet verboden maar het heeft toch iets naars.Perfecte vergelijking. Dat vindt iedereen asociaal maar tientallen hotelkamers 'wegkapen' moet allemaal maar kunnen onder het mom 'dan moeten de serieuze gasten maar eerder boeken en moeten de hotels het maar niet aanbieden.'
quote:patsy--stone schreef op 11 oktober 2016 @ 22:30:

[...]

Dan begrijp ik helemaal niet waarom je zo'n moeite hebt met de dingen die nu eenmaal bij booking.com horen, waaronder het feit dat zij juist stimuleren dat je "snel boekt want je kan toch nog gratis annuleren". Zonder die site zou je dus veel minder geld verdienen en zouden minder mensen die villa's vinden en boeken? En waarschijnlijk net zo vaak annuleren?

Wel de voordelen van booking willen maar niet de nadeeltjes, nee dat snap ik niet. (En als je zelf aangeeft geen gratis annulering aan te bieden, is dat nadeel nog weg ook.)

Je staat aan de andere kant van een hotelier en kan je niet verplaatsen in anderen. Duidelijk hoor.

En goed lezen, ik bied wel gratis annulering aan.
Even een andere vraag war ik enorm nieuwsgierig naar ben (leuk topic trouwens)

vullen jullie altijd de review in die jullie na uitchecken van booking.com krijgen? Zo nee, waarom niet?
Nee meestal niet, daarvoor slaap ik te regelmatig in hotels (deze week alleen al in 5 verschillende). Voor privé-trips vaak wel.
quote:Erizon schreef op 12 oktober 2016 @ 04:27:

Nee meestal niet, daarvoor slaap ik te regelmatig in hotels (deze week alleen al in 5 verschillende). Voor privé-trips vaak wel.Dan zou je juist zo'n goeie recensie schrijver kunnen zijn met zoveel ervaring en vergelijkingen.
quote:yasmijn schreef op 11 oktober 2016 @ 16:40:

Ik vind het uitermate irritant en zelfs a-sociaal.+1
quote:patsy--stone schreef op 11 oktober 2016 @ 18:29:

[...]

Ehh, simpel op te lossen toch?? Gewoon niet meer die mogelijkheid bieden. Ik zie genoeg hotels op booking.com waar je niet gratis mag annuleren.

.Hotels worden min of meer 'gedwongen' tot gratis annuleren. Bieden ze dat niet aan, gaan mensen nl. naar de concurrent, waar ze wel kosteloos kunnen annuleren.
quote:patsy--stone schreef op 11 oktober 2016 @ 18:23:

[...]

Nou, 88,5 uur ga ik zeker niet verspillen, maar ik heb bijvoorbeeld appartementen in Berlijn gevonden die én goedkoper zijn én gratis wifi hebben. Wel zo lekker als je solo reist en 's avonds misschien eens wat wilt Netflixen. Of gewoon 's ochtends iets uitzoeken over de stad. Het hotel heeft alleen wifi bij de receptie, en er staan veel klachten over gehorigheid in de reviews. De meeste andere hotels zijn sfeerloos of nog duurder, en hebben meestal ook geen of slechte wifi. Hallo dit is 2016, als hotels geen gratis goede wifi aanbieden dan vragen ze er zelf om vind ik.

Soortgelijk iets voor Parijs, hotel gereserveerd, bleek mijn reismaatje een kennis in Parijs te hebben die een appartement verhuurt. Ongeveer €100 bespaard.

Voor New York, bed in een hostel gereserveerd, maar het was toch opeens gelukt om gratis slaapplek te vinden via Couchsurfing. Meer dan €100 voor een hostelbed bespaard (want jemig wat is die stad stervensduur).

Tijdens een vakantie toch besluiten om door te rijden naar plaats B in plaats van te overnachten in plaats A. Gratis het hotel in A kunnen annuleren. Fijn hoor.

En zo verder....

Kost mij geen 88,5 uur.Wat ik niet begrijp, is: als goede WiFi essentieel voor je is, waarom boek je dan in eerste instantie al een hotel waar de WiFi slecht is? Dan kun je er toch direct voor kiezen een hotel met goed WiFi te boeken, i.p.v. onnodig een kamer bezet te houden, waardoor een ander die wel serieuze reisplannen heeft, deze kamer niet kan boeken.
quote:Crique schreef op 11 oktober 2016 @ 18:47:

[...]

Dan moeten die 'andere serieuze mensen' maar sneller zijn. .Wat een onzin, mensen met serieuze plannen, weten dit niet altijd eerder dan jij. Bijvoorbeeld omdat hun werkgever pas laat akkoord geeft voor een vakantie, er een onverwachte spoedklus voor hun werk is, omdat ze naar een uitvaart moeten in het buitenland o.d. Je kunt toch moeilijk vragen of iemand al twee maanden tevoren wil aangeven op welke datum hij van plan is te overlijden
quote:MRengine schreef op 11 oktober 2016 @ 18:53:

[...]

Ja klopt, maar zonder al die tussenpersonen zouden de hotels ook nooit zoveel kamers kunnen verkopen want op hun website verkopen ze ze stukken duurder.

Ik boek juist vaak rechtstreeks bij hotel omdat de prijzen daar vaak lager liggen dan bij booking.com. Mag van booking.com niet, hotels zijn contractueel gebonden dat ze hun kamers niet voor een lagere prijs via eigen hotel mogen aanbieden dan bij booking.com. Maar sommige hotels hebben daar gelukkig lak aan.

Er is ooit een boeiende reportage op tv geweest over booking.com. Daarin stelden ze dat door booking.com de prijzen hoger liggen.
quote:impala schreef op 11 oktober 2016 @ 21:01:

[...]

Nee, je loopt geen risico. Maar als je de kamer direct vast zou leggen en betalen (zonder mogelijkheid tot gratis annuleren) dan is de kamer meestal wat goedkoper. Meestal zo rond de 10%. Je betaalt dus idd extra voor een soort 'annuleringsverzekering'. Mensen die dit asociaal vinden snappen gewoon niet hoe het werkt. Er is helemaal niks asociaals aan. Er zijn ook hotels die helemaal geen mogelijkheid tot annuleren bieden. Boeken is dan direct betalen. Kunnen ze gewoon zelf kiezen. En jij ook.

Volgens mij heeft dit veel meer met normen en waarden te maken, dan met begrijpen hoe iets werkt.

En als je het hebt over begrijpen hoe iets werkt, als hotel kiest voor annuleren tegen betaling, gaat de reiziger naar een ander hotel, waar annuleren wel gratis is. Dus laten annuleren tegen betaling, is vaak geen optie voor een hotel.

Het lijkt mij logisch dat kamerprijzen stijgen als er allemaal mensen bijv. 10 kamers boeken bij 10 verschillende hotels en die allemaal annuleren omdat ze bijv. gratis bij familie van een vriend kunnen overnachten. Het levert een hotel nu eenmaal extra werk op als kamers worden geannuleerd. Die extra arbeidskosten moeten toch doorberekend worden, waardoor de kamerprijs uiteindelijk zal stijgen.

Bovendien vraag ik me af of het type boeker dat 10 kamers boekt om er 10 te annuleren (want kamer 11 is voordeliger) er wel eens bij stil staat dat hij/zij ook teveel zal betalen omdat andere boekers, die net eerder waren, hetzelfde doen als hij/zij?
quote:salinarosseno schreef op 12 oktober 2016 @ 04:24:

vullen jullie altijd de review in die jullie na uitchecken van booking.com krijgen? Zo nee, waarom niet?Dat wisselt bij een boeking via booking.com. Terwijl ik meestal wel een review op zoover zet.
Ik deed het eigenlijk niet zo vaak en boekte bijna altijd via booking.com (gaat om 15 à 20 hotels per jaar dus best frequent). Maar toevallig merkte ik de laatste twee maanden dat andere sites nu systematisch onder de prijzen van booking duiken. En dan ook met gratis annuleren-optie en voor de rest dezelfde kamervoorwaarden. Mijn komende vier hotels had ik dus allemaal gereserveerd bij booking, maar heb ik allemaal geannuleerd en opnieuw bij een andere site geboekt. Dat scheelde best veel geld. Vroeger kwam het eigenlijk bijna nooit voor dat ik het elders goedkoper vond en nu plots wel.
quote:salinarosseno schreef op 12 oktober 2016 @ 04:24:

vullen jullie altijd de review in die jullie na uitchecken van booking.com krijgen? Zo nee, waarom niet?Niet meer zo vaak. Komt omdat je tegenwoordig dood wordt gegooid met verzoeken voor reviews. In elke webshop waar je wat koopt wordt het gevraagd, soms krijg je herhaaldelijk een herinnering. Ik ben review-moe.
Voor de mensen die annuleren aso vinden: booking.com werkt dit zelf heel erg in de hand. Als je aan het zoeken bent wordt je bijna gek van alle boodschappen die in beeld komen, zoals: boek nu, de verwachting is dat binnen een nu en een uur de kamer uitverkocht is. Er kijken 12 mensen naar het hotel van je keuze. Er is 5 minuten geleden geboekt. Boek nu, gratis annuleren. Enz enz.

Overigens zijn er nog aardig wat verschillen: toen wij een paar dagen aan de kust wilden boeken waren er in de badplaatsen nauwelijks hotels waar je op korte termijn kon annuleren. Die hotels die dat wel aanboden waren stukken duurder. Dus het is ook weer niet zo dat het altijd kan.
Ik heb het wel eens gedaan. Het hotel waar mijn collega's zaten, zat vol, maar een paar dagen voor vertrek waren er toch kamers beschikbaar. Dus toen ik heb mijn andere reservering geannuleerd en een nieuwe reservering gemaakt. Zolang hotels zelf adverteren met flexible rates (met gratis annuleren) en je niet tientallen reserveringen maakt, vind ik er niks geks/raars/asociaals aan.
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 12 oktober 2016 @ 05:34:

[...]

Hotels worden min of meer 'gedwongen' tot gratis annuleren. Bieden ze dat niet aan, gaan mensen nl. naar de concurrent, waar ze wel kosteloos kunnen annuleren.

De vrije markt is er dan ook voor consumenten, niet voor leveranciers.

Al dat gejammer hier is best komisch. Alsof je medelijden moet hebben met bedrijven. Wie een commercieel aanbod doet, doet dat met maar één doel: geld verdienen. Dan niet janken als mensen gebruik maken van je aanbod.
quote:impala schreef op 11 oktober 2016 @ 22:29:

Onzin. Het is een service waar je gewoon voor betaalt.

Je betaalt er alleen voor als je hem NIET gebruikt.

Want: als je annuleert, dan betaal je niks. En als je niet annuleert, dan betaal je wel...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven