Vakantie Duitsland
zaterdag 13 juni 2020 om 12:55
Onze geboekte vakantie naar Corfu verschuiven we naar volgend jaar dus nu ben ik me een beetje aan het oriënteren om met de auto naar Duitsland te gaan in september.
We zijn twee keer in Berlijn geweest maar wil daar best terug want nog lang niet alles gezien , Cochem was leuk voor een keer en hoef ik niet nog eens heen al was de omgeving wel mooi. Verder eens een Sauerland geweest maar wat is verder een leuke stad, streek om te bezoeken?
Wat mij betreft staat alles nog open. Weet ook niet wat ik wil stad of natuur of een combinatie. Hebben 3 weken de tijd.
Liefst wel een appartement of vakantiewoning dus geen hotel. Kunnen ook nog een tent meenemen maar liever niet want heb niet zo’n zin in gesjouw.
Dus wie heeft een leuke tip?
*Ik ga er even vanuit dat reizen naar en in Duitsland dan weer gewoon mogelijk is.
We zijn twee keer in Berlijn geweest maar wil daar best terug want nog lang niet alles gezien , Cochem was leuk voor een keer en hoef ik niet nog eens heen al was de omgeving wel mooi. Verder eens een Sauerland geweest maar wat is verder een leuke stad, streek om te bezoeken?
Wat mij betreft staat alles nog open. Weet ook niet wat ik wil stad of natuur of een combinatie. Hebben 3 weken de tijd.
Liefst wel een appartement of vakantiewoning dus geen hotel. Kunnen ook nog een tent meenemen maar liever niet want heb niet zo’n zin in gesjouw.
Dus wie heeft een leuke tip?
*Ik ga er even vanuit dat reizen naar en in Duitsland dan weer gewoon mogelijk is.
zondag 14 juni 2020 om 12:07
Ik kom er regelmatig, mijn ouders wonen er
TO, mijn ouders zijn afgelopen jaar bij de Bodensee geweest en dat is volgens hen echt een prachtige omgeving! Staat bij ons ook nog op het lijstje
zondag 14 juni 2020 om 15:01
Bamberg,is ook erg leuk. Allemaal vakwerkhuisjes. Staat ook op de werelderfgoedlijst.
https://www.google.com/search?q=bamberg ... dxc4Q0h33M
https://www.google.com/search?q=bamberg ... RlCQcBGMuM
https://www.google.com/search?q=bamberg ... dxc4Q0h33M
https://www.google.com/search?q=bamberg ... RlCQcBGMuM
zondag 14 juni 2020 om 15:21
Ik ben een grote fan van Quedlinburg en omgeving, in het Harzgebergte. Quedlinburg is UNESCO werelderfgoed omdat er meer dan 1200 originele vakwerkhuizen staan. Het vakwerkmuseum is ook leuk. Met een hele schuine vloer op de bovenverdieping, waar veel mensen misselijk van worden, dus als je je afvraagt wat er gebeurt dan is dat het.
In Wernigerode is het kasteel het bezoeken waard, veel mooie gedecoreerde zalen en kamers.
In Thale is het DDR-museum leuk, en vanuit Thale kan je een mooie wandeling maken naar de Hexentanzplatz bovenop de berg, of met het kabelbaantje daarheen. Of lopend heen en kabelbaan terug of andersom, afhankelijk van of je liever bergop of bergaf loopt. Langs de wandelroute aan het waterstroompje nog op hetzelfde hoogteniveau als Thale, zit een fijn cafe in de open lucht midden in dat bos langs het stroompje, waar je verse vis en andere dingen kan eten. Vanaf dat cafe ga je de brug over en dan zig zaggend de berg op, ongeveer anderhalf of 2 uur geloof ik. Met een app zoals Gurumaps kan je alle kleine paadjes zien en dus niet verdwalen (wel even de plattegrond van die regio van tevoren downloaden).
Ook bij Blankenberg (of Blankenburg?) is een mooie wandeling te maken over de kop van de Teugelsberg, een kam van uitstekende rotsen.
Goslar schijnt ook mooi te zijn.
Verder zou je nog naar Leipzig en Dresden kunnen gaan. Voor Leipzig is dit een goeie website met de leukste verborgen Biergartens, gekke winkeltjes en andere minder toeristische maar leuke dingen: https://www.leipzig.travel/de/freizeit/ ... s-leipzig/
Een ander mooi gebied in Duitsland vind ik de Alpen in Oberammergau, en het beroemde Garmisch Partenkirchen is daar ook vlakbij. In Oberammergau heb je een kabellift (Labergbergbahn) naar een bergrestaurant (Laber Berggaststätte) met groot terras en geweldig uitzicht op de besneeuwde Alpentoppen een heel eind verderop (bij helder weer), en vanaf daar kan je mooi wandelen (veel op en neer qua hoogte). Of je kan ook vanuit het stadje zelf bergop lopend naar dat restaurant. In Oberammergau zelf raad ik restaurant Mundart aan, wel reserveren. Moderne versies van oud-Beierse gerechten, erg aardig personeel, en goedkope Amaretto-achtige likeurtjes. Dit is ook allemaal niet zo ver van München, waar bijvoorbeeld die surfgolf in het midden van de stad wel het bezichtigen waard is (Eisbachwelle, surfers op een eeuwige golf in een riviertje), en als je wat tips wilt voor lunch- en dinerrestaurants, laat maar weten.
Ook Neuschwannstein kasteel is in die regio, vooral Amerikanen zijn daar helemaal weg van. Zelf vond ik het kasteel van Wernigerode indrukwekkender, en ook Burg Eltz vind ik mooi maar dat is bij Cochem in de buurt. (Misschien wel iets om onderweg te stoppen).
Wat trouwens ook leuk is om onderweg te stoppen en bezoeken, als je van oude industrie houdt, is Zeche Zollverein in Essen. Je kan een tour door de fabriek krijgen, en in een van de gebouwen zit het Red Dot design museum met bijvoorbeeld design douches, sportkleding en fietsen, lampen etc.
En dan heb je ook nog veel andere hanzestadjes... ik ben groot fan van Duitsland en gelukkig hebben veel Nederlanders nog niet ontdekt hoe fijn het is als vakantieland! Allemaal idolaat van Frankrijk met die chagrijnige, onbehulpzame Fransen, ha ha...
In Wernigerode is het kasteel het bezoeken waard, veel mooie gedecoreerde zalen en kamers.
In Thale is het DDR-museum leuk, en vanuit Thale kan je een mooie wandeling maken naar de Hexentanzplatz bovenop de berg, of met het kabelbaantje daarheen. Of lopend heen en kabelbaan terug of andersom, afhankelijk van of je liever bergop of bergaf loopt. Langs de wandelroute aan het waterstroompje nog op hetzelfde hoogteniveau als Thale, zit een fijn cafe in de open lucht midden in dat bos langs het stroompje, waar je verse vis en andere dingen kan eten. Vanaf dat cafe ga je de brug over en dan zig zaggend de berg op, ongeveer anderhalf of 2 uur geloof ik. Met een app zoals Gurumaps kan je alle kleine paadjes zien en dus niet verdwalen (wel even de plattegrond van die regio van tevoren downloaden).
Ook bij Blankenberg (of Blankenburg?) is een mooie wandeling te maken over de kop van de Teugelsberg, een kam van uitstekende rotsen.
Goslar schijnt ook mooi te zijn.
Verder zou je nog naar Leipzig en Dresden kunnen gaan. Voor Leipzig is dit een goeie website met de leukste verborgen Biergartens, gekke winkeltjes en andere minder toeristische maar leuke dingen: https://www.leipzig.travel/de/freizeit/ ... s-leipzig/
Een ander mooi gebied in Duitsland vind ik de Alpen in Oberammergau, en het beroemde Garmisch Partenkirchen is daar ook vlakbij. In Oberammergau heb je een kabellift (Labergbergbahn) naar een bergrestaurant (Laber Berggaststätte) met groot terras en geweldig uitzicht op de besneeuwde Alpentoppen een heel eind verderop (bij helder weer), en vanaf daar kan je mooi wandelen (veel op en neer qua hoogte). Of je kan ook vanuit het stadje zelf bergop lopend naar dat restaurant. In Oberammergau zelf raad ik restaurant Mundart aan, wel reserveren. Moderne versies van oud-Beierse gerechten, erg aardig personeel, en goedkope Amaretto-achtige likeurtjes. Dit is ook allemaal niet zo ver van München, waar bijvoorbeeld die surfgolf in het midden van de stad wel het bezichtigen waard is (Eisbachwelle, surfers op een eeuwige golf in een riviertje), en als je wat tips wilt voor lunch- en dinerrestaurants, laat maar weten.
Ook Neuschwannstein kasteel is in die regio, vooral Amerikanen zijn daar helemaal weg van. Zelf vond ik het kasteel van Wernigerode indrukwekkender, en ook Burg Eltz vind ik mooi maar dat is bij Cochem in de buurt. (Misschien wel iets om onderweg te stoppen).
Wat trouwens ook leuk is om onderweg te stoppen en bezoeken, als je van oude industrie houdt, is Zeche Zollverein in Essen. Je kan een tour door de fabriek krijgen, en in een van de gebouwen zit het Red Dot design museum met bijvoorbeeld design douches, sportkleding en fietsen, lampen etc.
En dan heb je ook nog veel andere hanzestadjes... ik ben groot fan van Duitsland en gelukkig hebben veel Nederlanders nog niet ontdekt hoe fijn het is als vakantieland! Allemaal idolaat van Frankrijk met die chagrijnige, onbehulpzame Fransen, ha ha...
You can never have too many hats, gloves and shoes
zondag 14 juni 2020 om 15:30
Vergeleken met Berlijn vind ik München redelijk saai en sjiek, al heb je ook wel leuke biertuinen en wat straatkunst maar daar moet je dan wel actief naar op zoek. Op dit blog staan veel goeie tips: https://wanderingchocobo.com/munich-hip ... ngs-to-do/
Die Eisbachwelle die ik zojuist al noemde is dus wel gaaf om even te gaan kijken, zoek maar eens in Youtube. En over een andere rivier spannen mensen een slackline heen om op te gaan koorddansen. Dus huur fietsen en toer rond.
Dat Pinoteka museum vond ik erg tegenvallen, typisch van die moderne kunst waarvan je denkt: dat maakt mijn neefje van 6 ook. Of bijvoorbeeld een vierkant schilderij met een deel groen en een deel blauw. Gewoon ophangen in een grote zaal en dan is het opeens kunst? Ik snap dat blijkbaar niet.
Het Residenzmuseum is wel een mooi, indrukwekkend paleis.
Die cafetips zal ik ook maar vast geven dan:
- Cafe Hungriges Herz, lekker ontbijt en lunch.
- Cafe restaurant Heinrich Matters, bijzondere gerechten uit de hele wereld, je kan ook kiezen voor 4 gerechten op 1 bord (althans toen ik er was).
- Cafe Blá, nordic / IJsland-thema cafeetje met lekker eten, veel daglicht, gratis wifi (dat is nog niet zo standaard in Duitsland hoor! Mij keken ze vaak aan alsof ze water zagen branden, als ik vroeg of de wifi / wlan openbaar was)
- Emmi’s Kitchen, verstopt hipstercafeetje in een binnenplaatsje. Trage bediening, wel heel lekkere superfood bowls.
- Schmalznudel – Cafe Frischhut, ouderwets Beiers cafe waar je kan kiezen uit twee typen gebak (soort appelflap-achtig).
zondag 14 juni 2020 om 15:34
Ja, Monschau is een superschattig plaatsje. En bezoek het IP Vogelsang, oftewel de Hitler-Schule. Van die echte nazi-gebouwen, het is nu een museum. En ligt pal tegen een natuurgebied aan dus makkelijk te combineren.
Als je erheen rijdt langs Aachen, stop dan even in Stolberg, een heel schattig, niet-toeristsch plaatsje maar erg mooi. Het kasteel en museum daarbij zijn leuk om te bezoeken. Het is zelfs zo niet-toeristisch dat de vrouw in het toeristen infobureautje zich te pletter schrok toen ik daar naar binnen liep, en niet leek te weten wat ze met me aan moest. Toen ben ik zelf maar naar dat museum gegaan enzo.
zondag 14 juni 2020 om 15:36
Oei!ExodusRedux schreef: ↑13-06-2020 14:20
Je hebt daar van die typische duitse houten huisjes, erg zweervol.
zondag 14 juni 2020 om 15:41
Dat wordt inderdaad lastig kiezen, ik ga al jaren op vakantie in Duitsland (weekendjes of 10 dagen of 3 weken) en ben nog lang niet uitgekeken, zoveel mooie plekken en zo divers!
Ga je met een auto?
zondag 14 juni 2020 om 15:46
Ja met de auto. Net wat ik eerder zei ik wil een beetje een mix zoeken tussen stad en natuur en ontspanning en dingen bekijken.patsy--stone schreef: ↑14-06-2020 15:41Dat wordt inderdaad lastig kiezen, ik ga al jaren op vakantie in Duitsland (weekendjes of 10 dagen of 3 weken) en ben nog lang niet uitgekeken, zoveel mooie plekken en zo divers!
Ga je met een auto?
We zijn dol op bier en biergartens en had al gezien dat die er in München genoeg zijn
En ik vind fietstochten leuk, zag dat Baja bikes dat daar ook doet en ze hebben ook een excursie naar Dachau. Nou dan zijn we daar al 2 dagen zoet in de stad. Dan nog een dag of 2/3 en weer door naar een ander gebied.
zondag 14 juni 2020 om 15:58
Ja je zou inderdaad wel een aantal dagen München kunnen doen en dan heb je hopelijk niet 2 dagen horizontale regen zoals ik had in mei.
(Gelukkig ook wel 2 dagen zon hoor). In september en oktober kan het helaas ook best wel regenen in Duitsland hoor, maar met wandelen vind ik dat nooit zo'n probleem, vooral in een bos... dan houden de bladeren zoveel tegen en verder gewoon hoedje / pet op en regenjas aan en gaan.
Leuke biergartens in München vind je in dat grote Englisher Garten park (zo groot dat een huurfiets wel handig is); en in de Alter Botanischer Garten ook een erg leuke Biergarten.
Het nadeel van München is dat de meeste hotels in een slechte buurt pal bij het treinstation zitten, met veel peepshows en schreeuwende en vechtende mannen in de nacht, en als je als vrouw overdag alleen loopt loeren ze je ook aan alsof ze willen polsen of je een sekswerker bent, en of je tas misschien makkelijk te roven is. Ik weet in Nederland geen wijk meer die daarmee te vergelijken is, dat is bij ons allemaal wel 20 jaar geleden dat er echt zúlke slechte buurten waren in steden.
Dus probeer dan meer hartje centrum te verblijven, op de plattegrond ziet dat er ook uit als een soort cirkel rondom Marienplatz, ook al is dat behoorlijk sjiek en truttig (vind ik). Of juist buiten het centrum met gratis parkeren misschien.
Mocht je een keer met de trein naar een wandelgebied willen in de Alpen, dan is de trein van München naar Tegernsee een goeie optie, dat duurt 1 uur. En vanaf station Tegernsee zit je binnen een paar minuten in het groen en kan je in ongeveer 1,5 uur wandelen naar Neureuth Berggaststätte, wel checken of die dan open is. Ook weer zo'n geweldig bergrestaurant met groot terras en uitzicht op witte sneeuwpieken in de verte.
Maar ik zou het wel weten en met de auto naar Oberammergau gaan en daar overnachten, of dat gebied bij Salzburg in de buurt dat iemand anders noemde.
En sommige andere dingen zou je als tussenstop van Nederland naar München kunnen doen voor een paar uur of voor 1 nacht, zoals die fabriek in Essen, of Burg Eltz (kasteel).
Leuke biergartens in München vind je in dat grote Englisher Garten park (zo groot dat een huurfiets wel handig is); en in de Alter Botanischer Garten ook een erg leuke Biergarten.
Het nadeel van München is dat de meeste hotels in een slechte buurt pal bij het treinstation zitten, met veel peepshows en schreeuwende en vechtende mannen in de nacht, en als je als vrouw overdag alleen loopt loeren ze je ook aan alsof ze willen polsen of je een sekswerker bent, en of je tas misschien makkelijk te roven is. Ik weet in Nederland geen wijk meer die daarmee te vergelijken is, dat is bij ons allemaal wel 20 jaar geleden dat er echt zúlke slechte buurten waren in steden.
Dus probeer dan meer hartje centrum te verblijven, op de plattegrond ziet dat er ook uit als een soort cirkel rondom Marienplatz, ook al is dat behoorlijk sjiek en truttig (vind ik). Of juist buiten het centrum met gratis parkeren misschien.
Mocht je een keer met de trein naar een wandelgebied willen in de Alpen, dan is de trein van München naar Tegernsee een goeie optie, dat duurt 1 uur. En vanaf station Tegernsee zit je binnen een paar minuten in het groen en kan je in ongeveer 1,5 uur wandelen naar Neureuth Berggaststätte, wel checken of die dan open is. Ook weer zo'n geweldig bergrestaurant met groot terras en uitzicht op witte sneeuwpieken in de verte.
Maar ik zou het wel weten en met de auto naar Oberammergau gaan en daar overnachten, of dat gebied bij Salzburg in de buurt dat iemand anders noemde.
En sommige andere dingen zou je als tussenstop van Nederland naar München kunnen doen voor een paar uur of voor 1 nacht, zoals die fabriek in Essen, of Burg Eltz (kasteel).
maandag 15 juni 2020 om 13:01
Neen, bij de familie Stangl. Later verbouwden ze de boerderij naar een soort B&B met zwembad. Hun kinderen hadden dezelfde leeftijd als wij. Dus speelden we fijn samen, mochten we helpen de koeien naar de stal brengen,... En dan 's avonds heerlijke worsten op de bbq. Mooie herinneringen. Mijn ouders krijgen nu, 40 jaar later nog steeds kerstkaarten van Mevr. Stangl (meneer is helaas overleden ondertussen)
Edit: ik zie nu via google dat hun Ferienhof in Hengersberg stond, dit is vlakbij Deggendorf
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
maandag 15 juni 2020 om 13:15
Ja tegen die tijd ga ik natuurlijk alle regels goed bekijken. En anders zoeken we alsnog iets in Nederland.watdachtjehiervan schreef: ↑15-06-2020 13:13Hou er rekening mee dat je in Duitsland een mondkapje op moet.
maandag 15 juni 2020 om 14:15
Alleen binnen. In winkels en overige gebouwen. Maar buiten en op het terras enz niet. Ik vond het niet heel vervelend. Went snel genoeg!watdachtjehiervan schreef: ↑15-06-2020 13:13Hou er rekening mee dat je in Duitsland een mondkapje op moet.
zaterdag 20 juni 2020 om 20:50
Hier een enorme Moezel fan. Komen er nu al 40 jaar . Vanaf kind dus al met ouders. En nu met eigen gezin.
Zag dat je Cochem al gehad had. Idd een geweldig stadje .ik rijd rustig 400 km om even een dagje Cochem te doen , even stadje door. Terrasjes en ijsje eten en dan wat omgeving door en dan savomds eten en weer terug.
Maar weet niet of je ook de rest van de omgeving gezien hebt zoals bernkastel of beilstein. Ook erg mooi. Het wildpark bij Klotten is ook zeker de moeite .
Zag dat je Cochem al gehad had. Idd een geweldig stadje .ik rijd rustig 400 km om even een dagje Cochem te doen , even stadje door. Terrasjes en ijsje eten en dan wat omgeving door en dan savomds eten en weer terug.
Maar weet niet of je ook de rest van de omgeving gezien hebt zoals bernkastel of beilstein. Ook erg mooi. Het wildpark bij Klotten is ook zeker de moeite .
zaterdag 20 juni 2020 om 21:38
Over de terrassen etc. gesproken: hoe is het Duitse beleid ten aanzien van reserveringen in restaurants; moet dat zoveel dagen vantevoren telefonisch of kun je ook ter plekke nog 'reserveren'?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
zaterdag 20 juni 2020 om 21:45
Dat durf ik niet te zeggen eigenlijk. Wij zijn niet uit eten geweest. Alleen ergens op een terras bij een eiscafe gezeten en daar kon je gewoon gaan zitten zo.
donderdag 25 juni 2020 om 14:30
https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... -duitsland
En rechtsboven kan je je ook aanmelden voor de reiswijzer alerts, dan krijg je de updates over een land in je mail.
donderdag 25 juni 2020 om 14:32
Ja hoor. Prachtige omgeving om te wandelen en voor tourtochtjes. Wij zaten in een Landal park. Prima te doen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
vrijdag 26 juni 2020 om 19:14
Heb ik gelezen; ik hoorde alleen nogal tegenstrijdige berichten, dus ik was op zoek naar wat ervaringsdeskundigenpatsy--stone schreef: ↑25-06-2020 14:30https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... -duitsland
En rechtsboven kan je je ook aanmelden voor de reiswijzer alerts, dan krijg je de updates over een land in je mail.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
zondag 5 juli 2020 om 21:34