verre reis, maar wat?

06-09-2012 19:33 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een verre reis maken, alleen weet ik echt niet waar naar toe!! Zou graag ergens begin van het nieuwe jaar gaan (maar als er een leuke last-minute is in oktober/november kan ik dat vast ook nog wel regelen op mijn werk)

Heb totaal nog geen reiservaring, het enige dat ik weet is dat ik buiten Europa wil.

Wat zoek ik?

- Land waar het zonnetje schijnt (hoeft van mij geen 40 graden te zijn)

- Veel cultuur/natuur

- Een dagje strand tussendoor is prima

- Waar ik me in het engels verstaanbaar kan maken

- Het openbaar vervoer goed is/ goedkope taxi's zijn (wil zelf geen auto rijden in een ander land)

- De mensen gastvrij, vriendelijk

- De leefstandaard vrij goedkoop is (qua eten bijv.)

- Niet te plat, wil nu ook eindelijk wel een keer mooie bergen zien ofzo

- Niets wat vergelijkbaar is met Nederland, ik wil bij wijze van een cultuurshock hebben als ik uit het vliegtuig stap

Mijn budget: tussen de 1600 en 2000 ( voor de reis en overnachtingen)

Wat is nou echt de moeite waard om eens naar toe te gaan? En waarom was het daar nou zo leuk?

Iemand misschien ook tips voor groeps/single reizen?
Oh ja, Israel schijnt ook mooi te zijn, maar daar ben ik nog nooit geweest. Voldoet verder wel aan je wensen-lijstje.
quote:Ivetje schreef op 06 september 2012 @ 19:41:

Owja, waarom het zo leuk was? Het is iets wat je gezien "moet" hebben. Grand canyon is onvoorstelbaar groot, natuurparken zijn zo mooi. Las Vegas is echt een cultuurschok en moet je (vind ik) gewoon eens geweest zijn! San francisco, tja de golden gate bridge is zo bekend. Tof om dat irl te zien. Alcatraz was heel indrukwekkend en van de berg afdonderen in de cable Car is gewoon bijzonder ik wil terug!

Ze wil in de winter op reis, dan is het daar ook koud en besneeuwd. En USA haal je niet van dat budget, dat ben je aan de vlucht en autohuur al kwijt en dan komen er nog motels, entrees, eten e.d. bij.

Maar de USA heeft ook mijn hart gestolen en elke keer als ik nu in Amerikaanse series of films die herkenbare landschappen/sfeer/diners etc zie dan heb ik heimwee: heerlijk land, geweldige bevolking!
Je kan hier iig zien wat per land een goede reistijd is, zo kun je je keuze misschien al iets concreter maken

http://www.sawadee.nl/beste-reistijd/januari/
Ik zou zeker niet naar het midden oosten gaan, die sfeer is lang niet zo gemoedelijk (eerder het tegenovergestelde) van de sfeer in zuidoost Azie.
quote:raadgraag schreef op 06 september 2012 @ 19:46:

Ik wil niet naar een 'standaard' land als Egypte. Ken al zoveel mensen in mijn omgeving die daar zijn geweest. Liever iets van: goh dat ik daar ben geweest!

Tsja ligt ook een beetje aan je kennissenkring. Thailand, Costa Rica, Grand Canyon of Zuid-Afrika leveren je in de mijne ook al geen verbaasde oehs en aahs op. Ik denk dat je gewoon een leuke en betaalbare bestemming moet kiezen en minder op het 'kijk mij eens stoer zijn' effect moet letten. Sommige bestemmingen zijn nou eenmaal mooi/leuk. Het feit dat er eerder mensen naar de zelfde piramide of zonsondergang hebben gekeken maakt m.i. weinig uit.

Maar als je outside the box wil denken: Madagascar spreekt mij aan vanwege de bijzondere soorten en de mooie landschappen aan en ik ken niemand die er is geweest. Bij mijn weten is het niet onveilig, dus wat de reden van het niet bezoeken is weet ik niet. Misschien te duur.
quote:elninjoo schreef op 06 september 2012 @ 19:56:

Ik zou zeker niet naar het midden oosten gaan, die sfeer is lang niet zo gemoedelijk (eerder het tegenovergestelde) van de sfeer in zuidoost Azie.Dat is wel waar. Ik ben er geregeld geweest en ben helemaal gewend aan de stugheid in het begin. Ik heb er dan ook uiteindelijk prachtige, gastvrije, gulle mensen leren kennen. Maar als je in je eentje voor het eerst buiten Europa reist is het niet meteen een toonbeeld van gemoedelijkheid.
Nee oke, maar egypte leek me zo voor de hand liggend (al wil ik ooit ook wel die pyramides zien hoor :D ). Vandaar dat ik er gelijk zo afwijzend op reageerde.

Of ik liever comfortabel reis of hostels... mmmm Ik denk dat je met hostels veel meer contacten op doet, en het is natuurlijk een stuk goedkoper (maar dan wel alleen reizen gaan dus, want zoiets vind je niet met een groepsreis?)

En is het beter om (gezien maar 15 dagen) naar 1 plek te gaan en van daaruit excursies te doen. Of toch meer het rondreizen, iedere dag wat anders?
In 15 dagen kun je best de highlights van Thailand bekijken.

Zelf hou ik niet van hostels/dorms, maar slaap liefst in kleinschalige hotels/lodges. Je komt op dit soort bestemmingen altijd veel alleenreizenden tegen want iedereen gaat de highlights af, loopt over 'n nightmarket etc.
Egypte is helemaal geen speciale bestemming meer sinds de simpele strandtoerist er ook massaal naartoe gaat.

India is niet voor beginners. Daar krijg je echt 'n culture shock. Zou lekker relaxt van 'n heerlijk ontspannen sfeer proeven in 'n gemoedelijk boedistische cultuur met heerlijke natuur en ook nog 'ns super lekker eten. Ook de mensen in Thailand zijn veel liever dan in India.
quote:elninjoo schreef op 06 september 2012 @ 20:08:

Egypte is helemaal geen speciale bestemming meer sinds de simpele strandtoerist er ook massaal naartoe gaat.

India is niet voor beginners. Daar krijg je echt 'n culture shock. Zou lekker relaxt van 'n heerlijk ontspannen sfeer proeven in 'n gemoedelijk boedistische cultuur met heerlijke natuur en ook nog 'ns super lekker eten. Ook de mensen in Thailand zijn veel liever dan in India.Ben ik niet met je eens, Elninjoo, dat India niet voor beginners is. Als je deze reis: http://www.indiaonline.nl/korte-rondreis-india.htm bekijkt is dat goed te doen voor de beginnende reiziger.

Mijn eerste reis ging ook naar India en ik heb 't geweldig gehad, lekker 4 maanden backpacken. TO is ook "in" voor een cultuurshock...

Maar: India moet je wel liggen, ik denk dat sommige mensen het vreselijk vinden maar dan heb je je niet goed ingelezen alvorens daar te gaan reizen, m.i.
Ik was al in veel bijzondere landen geweest op diverse continenten voor ik naar India ging. Ik wist wat me te wachten zou staan, maar toch continu die smog, vuiligheid, ratten en lijken in de rivier, maakten het voor mij niet de meest relaxte vakantie-ervaring. Wel 'n (fotografisch) interessante bestemming, maar wil je onbezorgd vakantie vieren en tevens 'n nieuwe cultuur ontdekken, zou ik toch Thailand aanraden.
Eilat is zeker een aanrader! Het meest zuidelijke puntje van Israel is dat.
india is geweldig.

eilat is wel hip, maar de vrouwen daar zijn bijzonder onaardig tegen je als je blond bent.
wij slapen nooit.
quote:Ivetje schreef op 06 september 2012 @ 19:38:

Zuid-west Amerika! Heeft alles wat je opnoemt. Natuur in yosemite national parc, bergen ook en je hebt de grand canyon, strand en mooi weer langs de kust, steden als san francisco en Engelstalig. Mensen zijn vriendelijk en een groepsreis is goed te doen.Klopt. Het ligt eraan hoelang TO weg wil, maar anders heb je dat niet voor het budget wat TO noemt hoor. Amerika is erg prijzig om daar heen te vliegen + Overnachtingen, eten ect. niet echt prijzig, maar goedkoop ook niet.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Uganda!! Veel natuur (gamedrives etc., gorilla's, chimps) maar ook cultuur, je kunt een dorp bezoeken. Altijd ongeveer 28 graden (ligt hoog en op de evenaar). Ik heb me er niet onveilig gevoeld. Love it! Weet niet of het binnen je budget valt.

West-Amerika levert geen cultuurschok. Wel mooi, toegankelijk en je kan naar het strand.
Wat ook leuke bestemmingen zijn voor twee weken, zijn Nepal en Sri Lanka. Je kunt daar makkelijk zelf rondreizen en accommodatie vinden. Cultuurshock verzekerd als je nog nooit buiten Europa geweest bent, natuurschoon in overvloed. Sri Lanka heeft prachtige stranden, bergen en culturele bezienswaardigheden. Nepal is wat kouder (het is daar winter) dus de bergen kun je niet in maar rond Kathmandu en in het zuiden is voor twee weken voldoende te beleven.
Ik heb m'n eerste reis alleen ook voor Thailand gekozen, hele maand januari. Hostels (eigen kamer, soms met badkamer delen) en guesthouses uiitgekozen. 4 weken, incl vlucht duikbrevet & alle kosten voor eten/slapen/reizen heeft mij 1600/1700 euro gekost. Echt een aanrader!
TO, voor 2000¤ kun je ook prima 3 weken weg als je meer budget gaat. In Azie heb ik nog nooit meer uit hoeven geven (incl vlucht).

Thailand zou ik persoonlijk niet aanraden. Wel mooi, maar supertoeristisch.

Net zo ver, maar veel rustiger en erg mooi en afwisselend: Myanmar. Ook mooi, wordt al iets drukker: Cambodja.
Je hebt vooraf een aantal kosten waar je rekening mee moet houden, maar daarna is Azië spotgoedkoop. In de meeste landen reis, eet en slaap je voor 20-30 euro per dag.

Dus een zo goedkoop mogelijk ticket vinden, rekening houden met visumkosten (niet in alle landen), kosten voor vaccinaties en pillen (als je ziektekostenverzekering die niet dekt) en een reisverzekering.
EN : groepsreis is voor dat budget voor2 weken toch wel te doen? En volgens mij is het in LA altijd redelijk weer toch?
Dorito : ik vond het toch een aardige shock hoe gastvrij en vooral ook klantvriendelijk een land kan zijn zo kan het dus ook...kunnen we hier nog wat van leren hoor!
quote:Ivetje schreef op 06 september 2012 @ 21:55:

EN : groepsreis is voor dat budget voor2 weken toch wel te doen? En volgens mij is het in LA altijd redelijk weer toch?

Een groepsreis is zonde in Amerika, daar moet je lekker met 'n huurauto roadtrippen.

Verder is het misschien in LA wel aardig, het zal geen strandweer zijn. En in Yosemite, Grand Canyon, Bryce etc. is alles nog afgesloten wegens sneeuw. Zelfs in mei ligt er nog sneeuw.

Ik ben met je eens dat 't er geweldig is, maar dan moet je wel de tijd en het budget hebben.
quote:girlinthefire schreef op donderdag 06 september 2012 21:41 TO, voor 2000¤ kun je ook prima 3 weken weg als je meer budget gaat. In Azie heb ik nog nooit meer uit hoeven geven (incl vlucht).

Thailand zou ik persoonlijk niet aanraden. Wel mooi, maar supertoeristisch.

Net zo ver, maar veel rustiger en erg mooi en afwisselend: Myanmar. Ook mooi, wordt al iets drukker: Cambodja.

Oja, en vooral lekker zelf op pad gaan. Je komt sneller in contact met de locale bevolking en dat is voor mij sowieso wat een vakantie mooi maakt.

Myanmar ga je overigens voor oktober niet meer redden ivm aanvragen visum.
quote:girlinthefire schreef op 06 september 2012 @ 22:04:

[...]

Oja, en vooral lekker zelf op pad gaan. Je komt sneller in contact met de locale bevolking en dat is voor mij sowieso wat een vakantie mooi maakt.

Myanmar ga je overigens voor oktober niet meer redden ivm aanvragen visum.

Je komt ook heel makkelijk in contact met westerse reizigers als je alleen reist.

Zou Myanmar nu ook weer net niet doen voor iemand zonder reiservaring. Ik was er 'n aantal jaar geleden met 'n groepsreis en heel weinig alleen reizenden/backpackers gezien. Misschien is dat nu wat veranderd, maar blijf Thailand het beginnersland bij uitstek vinden. Daar heb je boekingskantoortjes op elke hoek van de straat en heel veel westerse reizigers die je tips kunnen geven.
Ben het met Elninjoo eens, Thailand is een prima beginnersbestemming net als Maleisië maar dat is wat duurder.

En ook met Nepal en Sri Lanka kun je niet echt fout gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven