visa afgekeurd Colombia weet mezelf geen raad

22-08-2021 04:18 119 berichten
Hallo, ik weet niet zo goed wat ik op dit moment aanmoet met de situatie waarin ik mij bevind.
ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen en hopelijk kunnen jullie mij advies geven.

Ik ben 27 jaar en ben geboren en getogen in Nederland. In 2019 was ik 3 maanden op vakantie in Colombia (dat was voor de 4e keer dat ik dit land bezocht). Tegen het einde van mijn vakantie ben ik verliefd geworden op een Colombiaanse. Helaas kon ik toen niet langer blijven aangezien het toeristen visum maar 90 dagen is. Voor mijn vakantie had ik mijn spullen bewaard in een opslagbox en de sleutels ingeleverd van mijn toenmalige woning. ik was ook al wezen kijken voor mijn volgende appartement en ik had iets gevonden net over de grens, in Duitsland. Ik had het contract ondertekend en ik zou bij terugkomst er gelijk in kunnen. Toen ik eenmaal gevestigd was in Duitsland bleef ik elke dag contact houden met mijn vriendin. Het plan was om in april/mei weer op bezoek te komen, maar corona gooide roet in het plan. De president van Colombia besloot om de grenzen te sluiten voor een half jaar, vanaf 1 maart tot 1 september. Ondanks alles bleven wij allebei met het intense verlangen om met elkaar te zijn, ookal was de relatie heel pril toen we afscheid moesten nemen, we hebben echt een onbeschrijfelijke connectie met elkaar. Toen de grenzen eenmaal open gingen werd mijn vlucht alsnog een aantal keer uitgesteld. Uiteindelijk ben ik in december naar Colombia gegaan. En heb toen ook mijn appartement opgezegd aangezien het te duur zou worden om voor 6 maanden huur te blijven betalen. Het idee was om te kijken hoe het ons zou vergaan, want samenwonen is natuurlijk een grote stap.
Uiteindelijk ben ik super blij geweest met de keuze die ik heb gemaakt om naar Colombia te gaan, ik heb er geen moment spijt van gehad. Wij wonen nu samen en ik heb dus een visa aanvraag gedaan, met behulp van een advocaat want het was nogal ingewikkeld. We waren er bijna zeker van dat ze mijn visa aanvraag zouden goedkeuren aangezien we alles op een rijtje hebben. Nu heb ik te horen gekregen dat ze mijn aanvraag hebben afgekeurd. Ik heb 30 dagen de tijd gekregen om het land te verlaten. mijn advocaat zegt dat we geen bezwaar kunnen maken tegen de uitspraak maar dat ze de 30 dagen misschien wel kan verlengen naar 60 dagen. Ik ben compleet in shock, we hebben dit niet zien aankomen. Zelfs mijn advocaat zei dat dit de eerste keer is dat ze meemaakt dat met haar hulp is afgewezen. Hier heb ik mijn partner en ben in de afgelopen maanden heel hecht geworden met mijn schoonfamilie. In Nederland heb ik letterlijk niemand, geen familie en geen vrienden. Hier in colombia heb ik een vaste baan, maar ze hebben hier andere valuta en het minimum inkomen is ongeveer 250 euro per maand. Ik heb dus niet eens geld om een vliegticket te kopen, laat staan om een verblijf in Nederland te betalen. ik weet dat de woningnood verschrikkelijk is in Nederland en ik ben bang om te eindigen als een dakloze. Mijn advocaat gaat na het weekend wel wat dingen navragen aan de migratie dienst, maar aangezien je geen bezwaar kunt maken verwacht ik niet dat ik opeens toch mag blijven.
Ik snap niet wat die Visa ermee te maken heeft. Heb je al andere creditcards geprobeerd?
ludwina schreef:
22-08-2021 08:12
Ik snap niet wat die Visa ermee te maken heeft. Heb je al andere creditcards geprobeerd?
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden van afwijzing?
ludwina schreef:
:rofl:
ludwina schreef:
Tis nog vroeg
ludwina schreef:
Flauw.
Zijn er andere mogelijkheden waardoor je positie verandert en je evt toch zou mogen blijven? Maakt het bijv verschil als jullie zouden trouwen? Dat zou je advocaat je moeten kunnen vertellen..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Wat een waardeloze situatie! Ik ben benieuwd wat de migratiedienst je advocaat heeft te vertellen. Sterkte!
TVP
Misschien kan TLC iets met je?
Is er een reden gegeven voor de afwijzing, of denkt dat de advocaat dat de reden is?
Heb geen verstand van visa-aanvragen, maar hopelijk kan de advocaat nog helpen!
Wat je ook doet, zorg dat je nu niet langer blijft dan wat je huidige visa toelaat, dat kan je kansen voor een eventuele toekomstige aanvraag voor (tijdelijk) verblijf voorgoed verpesten.
Wat raar dat je gelijk je appartement opgezegd hebt. Onverstandig ook.
nouschi wijzigde dit bericht op 22-08-2021 11:16
2.19% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vond dit wel een interessante site: https://www.besabine.com/moet-regelen-o ... -colombia/ :

In veel gevallen zul je niet zomaar in het land van bestemming kunnen gaan wonen, maar heb je (net als in Nederland) een verblijfsvergunning of iets dergelijks nodig. Als je gaat emigreren naar Colombia of er tijdelijk wilt wonen of studeren, heb je dus ook een visum nodig. In Colombia zijn er veel mogelijkheden voor een visum. Bijvoorbeeld voor alleen tijdelijk werk, reizen of voor een uitzending. Deze visa zijn vrij lastig te krijgen, en bijna in alle gevallen heb je een bedrijf in Colombia nodig die voor jou garant staat of moet je bijvoorbeeld studeren in Colombia. Zomaar een visum aanvragen werkt dus niet.

Voordat je überhaupt naar Colombia kunt verhuizen moet je goed nadenken hoe je dat visum gaat krijgen. Het makkelijkste visum om te krijgen is een partnervisum. Daarmee mag je direct wonen en werken in Colombia. Dit visum is uiteraard alleen geschikt voor mensen die een partner in Colombia hebben zitten.

⇒ Een geregistreerd partnerschap tekenen (als dat op jou van toepassing is)

Wij kozen voor een geregistreerd partnerschap. Daarvoor ga je naar de notaris en lever je een kopie van je paspoort en de vertaling van je uittreksel uit de Basisregistratie Personen uit Nederland in. Dit uittreksel moet ook voorzien zijn van een apostille en een stempel van een officiële vertaler. Dit document is slechts drie maanden geldig, dus je moet het zo regelen dat je binnen die drie maanden je partnerschap regelt. Ook heb je natuurlijk alle documenten van je partner nodig. Vervolgens wordt het document opgemaakt en na ondertekening ben je geregistreerd partner. Je betaalt hiervoor uiteraard ook een bepaald bedrag, hoeveel dat precies was weet ik niet meer.

Let op: het is niet altijd makkelijk een geregistreerd partnerschap te tekenen. De notaris kan moeilijk doen met vragen over jullie relatie en hoe lang jullie al bij elkaar zijn. Als de notaris dat niet genoeg vindt, dan kun je geen partnerschap tekenen en moet je een andere notaris zoeken. Trouwen kan natuurlijk ook.

⇒ Je visum aanvragen

Een visum aanvragen voor Colombia gaat ALTIJD online. Vanaf 15 december 2017 zijn het aantal typen visa van 21 gereduceerd naar slechts 3: Visitante (tipo V), Residente (tipo R) en Migrante (tipo M).

Visitante. Dit visum krijg je als je Colombia wilt bezoeken zonder er permanent te willen wonen. Bijvoorbeeld studenten, journalisten, sporters en anderen. Het visum is 1 jaar geldig en kan verlengd worden naar 2 jaar.
Residente. Dit visum krijg je als je permanent wilt verblijven in Colombia. Als je voor de eerste keer een visum aan gaat vragen als bijvoorbeeld partner van een Colombiaan, geldt ‘residente’ nog niet. Daarvoor moet je eerst 2 jaar (het lijkt alsof dit is veranderd, ik moest namelijk eerst 3 jaar in Colombia wonen voor mijn residentie-visum) in Colombia gewoond hebben met een migrante-visum. Als ouder van Colombiaanse kinderen krijg je wél direct een resident-visum. Dit visum is 5 jaar geldig.
Migrante. Voor buitenlanders die de intentie hebben om permanent in Colombia te verblijven, maar (nog) niet voldoen aan de voorwaarden voor een resident-visum.
Ik heb inmiddels mijn tweede visum, een resident-visum. Voor mij en alle anderen die voor 15 december 2017 een visum hebben gekregen: dit blijft gewoon geldig totdat het visum verloopt. Vraag hier je visum aan (dit moet altijd online). Via mail wordt je op de hoogte gehouden van de voortgang. Het gaat heel snel en als er aanvullende papieren nodig zijn wordt je daarover gemaild. Betaling gaat online of via de bank. Klik hier voor meer informatie over visas in Colombia.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Misschien naar de Nederlandse ambassade gaan en de situatie uitleggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ludwina schreef:
Te dom om te poepen.

Zou trouwen nog kunnen helpen? Daarnaast snap ik niet zo goed dat je geen geld voor een ticket achter de hand hebt gehouden. Heb je echt geen oude vriend of famililid die ea wil voorschieten? Of iemand in Colombia die wil lenen en waarmee je kan afspreken dat je terugbetaalt met 10% rente??
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-08-2021 08:54
44.46% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Misschien verdenken ze je van drugssmokkel. Daar zijn ze vreselijk tuk op.
retrostar schreef:
22-08-2021 08:54
Misschien verdenken ze je van drugssmokkel. Daar zijn ze vreselijk tuk op.

Hoeft niet, wanneer hij geen binding met Colombia kan aantonen, waarom zouden zij hem dan een visum geven?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Op wat voor soort visum ben je nu in Colombia? Je zegt dat je er 6 maanden bent, maar toeristenvisum is 90 dagen en dan mag je niet werken neem ik aan.

Als je uitreist uit colombia, wanneer zou je dan terug mogen komen op een nieuw tijdelijk visum? Als dat kort is, kun je overwegen uit te reizen naar een buurland (ipv naar nederland). Ik zou dan denken aan bijv Suriname of de Antillen.
viva-amber schreef:
22-08-2021 08:52
Te dom om te poepen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook dacht dat zijn Visa cc niet geaccepteerd werd toen ik alleen de TT had gelezen. :facepalm:
Schorpioentje geeft het beste advies. Je had dit voor je heenging moeten regelen. Anderson kan iemand uit Colombia ook niet zomaar met iemand in Nederland gaan samenwonen en recht hebben op een visum. Daar dus ook niet blijkbaar.

Blijf niet langer dan je nu hebt gekregen. Omdat de kans dan inderdaad groot is dat je voor zeker veel jaar uberhaupt geen visum meer krijgt en je het land niet meer in magg. Regel desnoods met familie in Nederland een ticket en volg vanuit Nederland de officiele weg.
En op welk visum zit je er nu inderdaad? Een toeristenvisum?
viva-amber schreef:
22-08-2021 08:56
Hoeft niet, wanneer hij geen binding met Colombia kan aantonen, waarom zouden zij hem dan een visum geven?
Kost ook ontzettend veel geld om je zo'n lange tijd op te sluiten. Ik zit vaak te kijken naar die grenscontrole programma's en ik hoorde iets over straffen van 7 jaar (voor een klein beetje) tot 25 jaar voor wat kilo's.

Dus om die enorme staatskosten te voorkomen moeten ze inderdaad indicaties hebben dat je een binding hebt lijkt mij.
retrostar wijzigde dit bericht op 22-08-2021 09:09
0.19% gewijzigd
BuzzieBee schreef:
22-08-2021 09:06
En op welk visum zit je er nu inderdaad? Een toeristenvisum?
Hij is denk ik illegaal in het land.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven