visa afgekeurd Colombia weet mezelf geen raad

22-08-2021 04:18 119 berichten
Hallo, ik weet niet zo goed wat ik op dit moment aanmoet met de situatie waarin ik mij bevind.
ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen en hopelijk kunnen jullie mij advies geven.

Ik ben 27 jaar en ben geboren en getogen in Nederland. In 2019 was ik 3 maanden op vakantie in Colombia (dat was voor de 4e keer dat ik dit land bezocht). Tegen het einde van mijn vakantie ben ik verliefd geworden op een Colombiaanse. Helaas kon ik toen niet langer blijven aangezien het toeristen visum maar 90 dagen is. Voor mijn vakantie had ik mijn spullen bewaard in een opslagbox en de sleutels ingeleverd van mijn toenmalige woning. ik was ook al wezen kijken voor mijn volgende appartement en ik had iets gevonden net over de grens, in Duitsland. Ik had het contract ondertekend en ik zou bij terugkomst er gelijk in kunnen. Toen ik eenmaal gevestigd was in Duitsland bleef ik elke dag contact houden met mijn vriendin. Het plan was om in april/mei weer op bezoek te komen, maar corona gooide roet in het plan. De president van Colombia besloot om de grenzen te sluiten voor een half jaar, vanaf 1 maart tot 1 september. Ondanks alles bleven wij allebei met het intense verlangen om met elkaar te zijn, ookal was de relatie heel pril toen we afscheid moesten nemen, we hebben echt een onbeschrijfelijke connectie met elkaar. Toen de grenzen eenmaal open gingen werd mijn vlucht alsnog een aantal keer uitgesteld. Uiteindelijk ben ik in december naar Colombia gegaan. En heb toen ook mijn appartement opgezegd aangezien het te duur zou worden om voor 6 maanden huur te blijven betalen. Het idee was om te kijken hoe het ons zou vergaan, want samenwonen is natuurlijk een grote stap.
Uiteindelijk ben ik super blij geweest met de keuze die ik heb gemaakt om naar Colombia te gaan, ik heb er geen moment spijt van gehad. Wij wonen nu samen en ik heb dus een visa aanvraag gedaan, met behulp van een advocaat want het was nogal ingewikkeld. We waren er bijna zeker van dat ze mijn visa aanvraag zouden goedkeuren aangezien we alles op een rijtje hebben. Nu heb ik te horen gekregen dat ze mijn aanvraag hebben afgekeurd. Ik heb 30 dagen de tijd gekregen om het land te verlaten. mijn advocaat zegt dat we geen bezwaar kunnen maken tegen de uitspraak maar dat ze de 30 dagen misschien wel kan verlengen naar 60 dagen. Ik ben compleet in shock, we hebben dit niet zien aankomen. Zelfs mijn advocaat zei dat dit de eerste keer is dat ze meemaakt dat met haar hulp is afgewezen. Hier heb ik mijn partner en ben in de afgelopen maanden heel hecht geworden met mijn schoonfamilie. In Nederland heb ik letterlijk niemand, geen familie en geen vrienden. Hier in colombia heb ik een vaste baan, maar ze hebben hier andere valuta en het minimum inkomen is ongeveer 250 euro per maand. Ik heb dus niet eens geld om een vliegticket te kopen, laat staan om een verblijf in Nederland te betalen. ik weet dat de woningnood verschrikkelijk is in Nederland en ik ben bang om te eindigen als een dakloze. Mijn advocaat gaat na het weekend wel wat dingen navragen aan de migratie dienst, maar aangezien je geen bezwaar kunt maken verwacht ik niet dat ik opeens toch mag blijven.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-08-2021 06:47
Jullie zijn 2 vrouwen begrijp ik? Misschien is daarom je visum afgewezen. Er bestaan in Colombia nog wetten tegen gay zijn. Paren van het zelfde geslacht worden als sociaal onwenselijk beschoud. Same-sex huwelijken zijn pas recent in de wet opgenomen en zijn dus wel legaal. Colombia kent van alle Zuid-Amerikaanse landen het hoogste geweld en aantal moorden tegen de LGBT gemeenschap.

Wetten zijn er wel, maar daar houdt men zich niet altijd aan.
Ik bedacht me dit ook meteen op het moment dat TO aangaf vrouw te zijn. Veel landen in die regio wijzen de aanvragen van same sex couples helaas af.
Dat had de advocaat dan toch wel geweten, qua kansen inschatten?
safrat schreef:
24-08-2021 10:17
Ik las dit:

A letter from your partner requesting that you be granted the partner visa, with some brief details of the relationship (when and where you met, how long you’ve been living together (this must be at least 2 years!) and that you intend to live together in Colombia). This must be stamped by a notary.

https://www.howtobogota.com/2014/01/06/ ... -colombia/

Ik weet niet hoe betrouwbaar die site is, maar misschien heb je er wat aan.

Maar dat is bij TO en haar vriendin dus niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
24-08-2021 21:36
Maar dat is bij TO en haar vriendin dus niet.
Ja daarom plakte ik dat ook?
safrat schreef:
24-08-2021 21:43
Ja daarom plakte ik dat ook?

Oh, dan begreep ik het verkeerd :)
wereldvanverschil schreef:
24-08-2021 03:41
2. Jullie gaan samenwonen in Nederland of Duitsland.

Dat gaat helaas niet vanwege corona zijn Colombianen niet welkom want het is een hoog risico gebied (ik geloof dat heel zuid Amerika rood staat gekleurd)

- TO kan niet eens garant staan en heeft geen woning of inkomsten hier.

het lijken mij en mijn partner zeker een goed alternatief dat als ik toch terug naar Nederland moet, een baan zoek en begin te sparen. ondertussen een woning zoeken zodat ik haar hierheen kan halen als dit hopelijk ooit weer mag i. v. m. corona maatregelen.
Ik denk dat ik wel vrij snel werk kan vinden, het lastige is het onderkomen.
Ook zonder corona kan je partner niet zomaar voor langere tijd naar NL komen. Er is een verblijfsvergunning nodig en om die te krijgen zul jij moeten aantonen dat je genoeg verdient voor een levensonderhoud voor jullie beiden.
Je partner kan helaas niet zomaar naar Nederland komen. De aanvraag voor een MVV duurt lang en is kostbaar (en ingewikkeld). Daarbij moet je over een vast en bestendig inkomen beschikken (minimaal een jaarcontract of vaste baan in Nederland) en worden er eissen gesteld aan de hoogte van dat inkomen. Verder heb je natuurlijk huisvesting nodig.

Dat ga je niet redden met een uitzendbaan in de horeca of een callcenter.

Je hebt nog 30 dagen en dan ben je daar illegaal. Natuurlijk kan je advocaat dit proberen te verlengen maar dat lost het probleem niet op. Je bent nu illegaal aan het werk voor een bedrag waar je niets mee kunt.

Stop met dure processen en kom terug naar Nederland. Probeer hier je leven op te bouwen en kijk dan verder.

Langer daar blijven zorgt voor risicovolle situaties nu en in de toekomst. Straks kom je jaren het land niet in.
evelien2010 schreef:
24-08-2021 22:55
Je partner kan helaas niet zomaar naar Nederland komen. De aanvraag voor een MVV duurt lang en is kostbaar (en ingewikkeld). Daarbij moet je over een vast en bestendig inkomen beschikken (minimaal een jaarcontract of vaste baan in Nederland) en worden er eissen gesteld aan de hoogte van dat inkomen. Verder heb je natuurlijk huisvesting nodig.

Dat ga je niet redden met een uitzendbaan in de horeca of een callcenter.

Je hebt nog 30 dagen en dan ben je daar illegaal. Natuurlijk kan je advocaat dit proberen te verlengen maar dat lost het probleem niet op. Je bent nu illegaal aan het werk voor een bedrag waar je niets mee kunt.

Stop met dure processen en kom terug naar Nederland. Probeer hier je leven op te bouwen en kijk dan verder.

Langer daar blijven zorgt voor risicovolle situaties nu en in de toekomst. Straks kom je jaren het land niet in.
De vraag is dan ook nog in hoeverre je partner alles en iedereen wil opgeven in Colombia.
Voor een relatie van momenteel een paar maanden met iemand die in no time alles en iedereen kan opgeven en administratief nauwelijks ergens op let.

Wist ze trouwens van tevoren dat als zij je geen onderdak zou geven in Colombia je dakloos zou zijn?
En naar waar was je teruggekeerd als je wél je retour-ticket had gebruikt? Je had de huur opgezegd, dus veel mogelijkheden waren er sowieso niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Je zou ook nog kunnen overwegen om je 6 maanden te settelen in een buurland, als je geen reis terug kan betalen. Al zijn Ecuador en Brazilië erg zwaar getroffen door Covid, is Venezuela geen optie en denk ik dat het in Panama wellicht nog moeilijker is om te werken.

Daarnaast is illegaal werken niet ongebruikelijk in Zuid-Amerika. Een grote portie van de economie is informeel. Daarnaast zijn gay relaties in principe wel gelegaliseerd, maar het is en blijft een katholiek land waar er veel discriminatie is tegen mensen met een dergelijke geaardheid.

Ook zou ik die advocaat niet echt geloven eerlijk gezegd. Het is niet een geordende rechtsstaat zoals Nederland. Uit alle respect, maar je klinkt wel een beetje naïef omtrent de advocaat en het proces. En als je zo onvoorbereid ergens permanent wilt blijven, kan je ook dingen zoals je zorgverzekering in Nederland kwijt raken. Wellicht sowieso beter om eerst naar Nederland te komen, hier al je zaakjes op orde te hebben en dan kijken naar je opties in Colombia.

Hoe komt het trouwens dat je geen vrienden en familie hebt hier? Is er werkelijk niemand die je hier zou kunnen helpen? Heb je ook helemaal geen enkele euro gespaard toen je daarheen ging? Als de relatie stuk zou lopen, dan zou je toch ook terug komen?
Ik weet dat illegaal werken niet de beste optie is maar het is beter dan niks verdienen. Nu komt er tenminste iets van inkomsten binnen. We hebben al bijna 2 jaar een relatie ookal was wel een jaar daarvan dus op afstand. We hadden wel echt elke dag contact.

het klinkt heel sneu maar iedereen is overleden van mijn familie, ik heb wel hele verre familieleden maar heb nooit contact gehad met hun, dus 't zou raar zijn als ik dan nu ineens contact ga zoeken. Een vriendin waarvan ik dacht dat ik bij haar terechtkon heeft haar aanbod ingetrokken omdat ze nu niet meer alleen woont, maar met haar vriend.

over de advocaat gesproken, ik had echt veel vertrouwen in haar, ik had haar nummer van een collega en bij hem was het ze wel gelukt om een visa te krijgen... misschien dat het toch meespeelt dat wij 2 vrouwen zijn...

Ik had dat inderdaad een jaar geleden al begrepen, je moet inderdaad kunnen aantonen dat je na je vaste lasten nog genoeg inkomen overhoudt zodat je ook voor je partner kan 'zorgen'.

heeft iemand misschien een website waar ik hierover kan lezen?

Ik weet dat ik het onhandig heb aangepakt vorig jaar en daarom wil ik het nu graag goed doen en wil ik zoveel mogelijk informatie inwinnen zodat ik een plan van aanpak kan maken.
novaviva schreef:
24-08-2021 11:36
Dat had de advocaat dan toch wel geweten, qua kansen inschatten?
Die wil geld verdienen, daarnaast weet je het nooit. Ik denk vooral de combinatie van zaken: same sex relatie, geen geld in een corrupt land, illegaal werken, geen retourticket en de verkeerde procedure gevolgd. Colombia houdt geen rekening met jouw persoonlijke omstandigheden.

Verlengen is alleen maar uitstellen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik begrijp niet dat je zonder enig spaargeld daarheen bent gegaan.
Je moet toch ergens op terug kunnen vallen als het misgaat daar?
Je kunt nu niet eens een ticket kopen zeg je.
Ik ben aan het nadenken en ik dacht misschien is het handig om mij in te schrijven bij zoveel mogelijk woning corporaties die sociale huurwoningen verloten, want als het om meettijd gaat kan ik laaaaaang wachten. Tijdens mijn zoektocht op het net kwam ik een kopje met benodigdheden om te kunnen reageren op de woningen tegen, nou gaat mijn vraag over het laatste stuk.

- Een recente kopie van een inkomensverklaring. Dit heet een IBRI-formulier. Dit formulier kunt u opvragen bij de Belastingdienst. Als u geen inkomen heeft dan kunt u een verklaring aanvragen dat er geen inkomen staat geregistreerd. Let op: het telefonisch aanvragen duurt ongeveer 5 werkdagen.

- Kopie van de laatste 3 loonstroken of uitkeringsspecificaties van u en uw partner.

- Een originele verhuurdersverklaring. Als u nog thuis woont dan hoeft dit niet.

- Een hypotheekverklaring als u een koopwoning verlaat.

- Een origineel uittreksel BRP (Basis Registratie Personen) uit het bevolkingsregister met adreshistorie van u en uw partner. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 3 maanden. U kunt dit opvragen bij de gemeente. Op het uittreksel moet uw burgerlijke staat, historische adressen en overige bewoners die op het adres staan ingeschreven vermeld staan.

Ik sta nu geregistreerd als niet ingezetene, omdat mijn laatste adres natuurlijk in Duitsland was. Heeft dit invloed op het reageren van loting woningen?
Hoe wil je iets gaan huren zonder inkomen? Je moet je laatste 3 loonstroken overleggen. Die zijn nou niet echt voldoende om iets mee te huren hier.
wereldvanverschil schreef:
25-08-2021 01:36

Ik had dat inderdaad een jaar geleden al begrepen, je moet inderdaad kunnen aantonen dat je na je vaste lasten nog genoeg inkomen overhoudt zodat je ook voor je partner kan 'zorgen'.

heeft iemand misschien een website waar ik hierover kan lezen?

Ik weet dat ik het onhandig heb aangepakt vorig jaar en daarom wil ik het nu graag goed doen en wil ik zoveel mogelijk informatie inwinnen zodat ik een plan van aanpak kan maken.
Informatie over de voorwaarden zijn te vinden op de site van de IND
Eisen MVV, eerste hit op Google:

https://ind.nl/Paginas/mvv.aspx
Er zijn kleine rustige dorpjes in Groningen daar kon je makkelijk een huurhuis krijgen , ik zou gewoon een aantal gemeenten bellen daar. Je zit toch niet aan 1 plek gebonden, tis nu zaak dat je onderdak regelt.
Uithuizen of baflo die hoek zou ik eens uitpluizen.
MissMaran schreef:
25-08-2021 08:37
Er zijn kleine rustige dorpjes in Groningen daar kon je makkelijk een huurhuis krijgen , ik zou gewoon een aantal gemeenten bellen daar. Je zit toch niet aan 1 plek gebonden, tis nu zaak dat je onderdak regelt.
Uithuizen of baflo die hoek zou ik eens uitpluizen.

Maar ook daar zal ze inkomen voor nodig hebben, en hoe zit het met de werkgelegenheid daar?
Waarom ga je niet gewoon naar Duitsland terug als je daar makkelijker aan een woning kunt komen? Het beste zorg je nu (vanuit Colombia) eerst voor werk en dan zoek je daar een woning bij.
Iedere gemeente in Nederland heeft een maatschappelijke opvang. Je moet terug naar de laatste gemeente in Nederland waar je hebt verbleven voor je vertrek naar Duitsland. Ze zijn verplicht je te ondersteunen. Maar dat kan in de praktijk ook een slaapzaal van de daklozenopvang zijn. In ieder geval heb je als eerste weer een adres nodig en daarmee kan je verder zaken opbouwen. Want hoe wil jij legaal werken zonder adres? En zwart werken is geen optie als je partner ooit nog wul komen.

De vraag is natuurlijk of die alles wil opgeven voor een bestaan in Nederland. Waarbij ze de taal moet gaan leren. En waarbij jullie langdurig gescheiden zullen zijn.

De vereisten voor een MVV staan op de website van de IND. Maar zijn zeer pittig en duur. Daar voldoe jij voorlopig niet aan.

Dus richt je op het opbouwen van een leven hier. Ik zou zeker niet maanden in buurlanden gaan zitten. Want ben je daar wel legaal qua visa? En waar moet je van leven daar (ook illegale arbeid). En dat zonder een partner (die heeft haar leven in Columbia). Nog los van de daar aanwezige problemen met niet hetro relaties en geweld tegen vrouwen in het algemeen.
himalaya schreef:
25-08-2021 08:39
Maar ook daar zal ze inkomen voor nodig hebben, en hoe zit het met de werkgelegenheid daar?
Dat zal eerst van de bijstand moeten komen, ze staan ook overal te springen om mensen in de horeca.
Ik weet niet veel van visa, maar ik zat me af te vragen waarom je niet voor een student visum bent gegaan. Het lijkt mij dat je dat makkelijker kunt verlengen. Na 5 jaar kan je dan een resident visa aanvragen of na 2 jaar de migrant visa.

Dus dan ga je van visa v naar visa m naar visa r.
MissMaran schreef:
25-08-2021 09:14
Dat zal eerst van de bijstand moeten komen, ze staan ook overal te springen om mensen in de horeca.

Ook in de regio die werd geopperd?
safrat schreef:
25-08-2021 09:28
Ik weet niet veel van visa, maar ik zat me af te vragen waarom je niet voor een student visum bent gegaan. Het lijkt mij dat je dat makkelijker kunt verlengen. Na 5 jaar kan je dan een resident visa aanvragen of na 2 jaar de migrant visa.

Dus dan ga je van visa v naar visa m naar visa r.
Omdat ze er niet studeert? Je moet dan wel ingeschreven staan bij een opleidingsinstituut.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven