visa afgekeurd Colombia weet mezelf geen raad

zondag 22 augustus 2021 om 04:18
Hallo, ik weet niet zo goed wat ik op dit moment aanmoet met de situatie waarin ik mij bevind.
ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen en hopelijk kunnen jullie mij advies geven.
Ik ben 27 jaar en ben geboren en getogen in Nederland. In 2019 was ik 3 maanden op vakantie in Colombia (dat was voor de 4e keer dat ik dit land bezocht). Tegen het einde van mijn vakantie ben ik verliefd geworden op een Colombiaanse. Helaas kon ik toen niet langer blijven aangezien het toeristen visum maar 90 dagen is. Voor mijn vakantie had ik mijn spullen bewaard in een opslagbox en de sleutels ingeleverd van mijn toenmalige woning. ik was ook al wezen kijken voor mijn volgende appartement en ik had iets gevonden net over de grens, in Duitsland. Ik had het contract ondertekend en ik zou bij terugkomst er gelijk in kunnen. Toen ik eenmaal gevestigd was in Duitsland bleef ik elke dag contact houden met mijn vriendin. Het plan was om in april/mei weer op bezoek te komen, maar corona gooide roet in het plan. De president van Colombia besloot om de grenzen te sluiten voor een half jaar, vanaf 1 maart tot 1 september. Ondanks alles bleven wij allebei met het intense verlangen om met elkaar te zijn, ookal was de relatie heel pril toen we afscheid moesten nemen, we hebben echt een onbeschrijfelijke connectie met elkaar. Toen de grenzen eenmaal open gingen werd mijn vlucht alsnog een aantal keer uitgesteld. Uiteindelijk ben ik in december naar Colombia gegaan. En heb toen ook mijn appartement opgezegd aangezien het te duur zou worden om voor 6 maanden huur te blijven betalen. Het idee was om te kijken hoe het ons zou vergaan, want samenwonen is natuurlijk een grote stap.
Uiteindelijk ben ik super blij geweest met de keuze die ik heb gemaakt om naar Colombia te gaan, ik heb er geen moment spijt van gehad. Wij wonen nu samen en ik heb dus een visa aanvraag gedaan, met behulp van een advocaat want het was nogal ingewikkeld. We waren er bijna zeker van dat ze mijn visa aanvraag zouden goedkeuren aangezien we alles op een rijtje hebben. Nu heb ik te horen gekregen dat ze mijn aanvraag hebben afgekeurd. Ik heb 30 dagen de tijd gekregen om het land te verlaten. mijn advocaat zegt dat we geen bezwaar kunnen maken tegen de uitspraak maar dat ze de 30 dagen misschien wel kan verlengen naar 60 dagen. Ik ben compleet in shock, we hebben dit niet zien aankomen. Zelfs mijn advocaat zei dat dit de eerste keer is dat ze meemaakt dat met haar hulp is afgewezen. Hier heb ik mijn partner en ben in de afgelopen maanden heel hecht geworden met mijn schoonfamilie. In Nederland heb ik letterlijk niemand, geen familie en geen vrienden. Hier in colombia heb ik een vaste baan, maar ze hebben hier andere valuta en het minimum inkomen is ongeveer 250 euro per maand. Ik heb dus niet eens geld om een vliegticket te kopen, laat staan om een verblijf in Nederland te betalen. ik weet dat de woningnood verschrikkelijk is in Nederland en ik ben bang om te eindigen als een dakloze. Mijn advocaat gaat na het weekend wel wat dingen navragen aan de migratie dienst, maar aangezien je geen bezwaar kunt maken verwacht ik niet dat ik opeens toch mag blijven.
ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen en hopelijk kunnen jullie mij advies geven.
Ik ben 27 jaar en ben geboren en getogen in Nederland. In 2019 was ik 3 maanden op vakantie in Colombia (dat was voor de 4e keer dat ik dit land bezocht). Tegen het einde van mijn vakantie ben ik verliefd geworden op een Colombiaanse. Helaas kon ik toen niet langer blijven aangezien het toeristen visum maar 90 dagen is. Voor mijn vakantie had ik mijn spullen bewaard in een opslagbox en de sleutels ingeleverd van mijn toenmalige woning. ik was ook al wezen kijken voor mijn volgende appartement en ik had iets gevonden net over de grens, in Duitsland. Ik had het contract ondertekend en ik zou bij terugkomst er gelijk in kunnen. Toen ik eenmaal gevestigd was in Duitsland bleef ik elke dag contact houden met mijn vriendin. Het plan was om in april/mei weer op bezoek te komen, maar corona gooide roet in het plan. De president van Colombia besloot om de grenzen te sluiten voor een half jaar, vanaf 1 maart tot 1 september. Ondanks alles bleven wij allebei met het intense verlangen om met elkaar te zijn, ookal was de relatie heel pril toen we afscheid moesten nemen, we hebben echt een onbeschrijfelijke connectie met elkaar. Toen de grenzen eenmaal open gingen werd mijn vlucht alsnog een aantal keer uitgesteld. Uiteindelijk ben ik in december naar Colombia gegaan. En heb toen ook mijn appartement opgezegd aangezien het te duur zou worden om voor 6 maanden huur te blijven betalen. Het idee was om te kijken hoe het ons zou vergaan, want samenwonen is natuurlijk een grote stap.
Uiteindelijk ben ik super blij geweest met de keuze die ik heb gemaakt om naar Colombia te gaan, ik heb er geen moment spijt van gehad. Wij wonen nu samen en ik heb dus een visa aanvraag gedaan, met behulp van een advocaat want het was nogal ingewikkeld. We waren er bijna zeker van dat ze mijn visa aanvraag zouden goedkeuren aangezien we alles op een rijtje hebben. Nu heb ik te horen gekregen dat ze mijn aanvraag hebben afgekeurd. Ik heb 30 dagen de tijd gekregen om het land te verlaten. mijn advocaat zegt dat we geen bezwaar kunnen maken tegen de uitspraak maar dat ze de 30 dagen misschien wel kan verlengen naar 60 dagen. Ik ben compleet in shock, we hebben dit niet zien aankomen. Zelfs mijn advocaat zei dat dit de eerste keer is dat ze meemaakt dat met haar hulp is afgewezen. Hier heb ik mijn partner en ben in de afgelopen maanden heel hecht geworden met mijn schoonfamilie. In Nederland heb ik letterlijk niemand, geen familie en geen vrienden. Hier in colombia heb ik een vaste baan, maar ze hebben hier andere valuta en het minimum inkomen is ongeveer 250 euro per maand. Ik heb dus niet eens geld om een vliegticket te kopen, laat staan om een verblijf in Nederland te betalen. ik weet dat de woningnood verschrikkelijk is in Nederland en ik ben bang om te eindigen als een dakloze. Mijn advocaat gaat na het weekend wel wat dingen navragen aan de migratie dienst, maar aangezien je geen bezwaar kunt maken verwacht ik niet dat ik opeens toch mag blijven.
zondag 22 augustus 2021 om 09:33
Ik neem aan dat je het hier NIET over een Nederlandse notaris hebt? Voor een ger. partnerschap hoef je helemaal niet naar de notaris en als je partnerschapsvoorwaarden wilt en dus wel naar de notaris gaat, zal hij alleen vragen stellen over hoe je het wilt regelen en of je daar goed over nagedacht hebt. Hoe lang je een relatie hebt etc is voor de notaris helemaal niet belangrijk.schorpioentje28 schreef: ↑22-08-2021 08:42Ik vond dit wel een interessante site: https://www.besabine.com/moet-regelen-o ... -colombia/ :
⇒ Een geregistreerd partnerschap tekenen (als dat op jou van toepassing is)
Let op: het is niet altijd makkelijk een geregistreerd partnerschap te tekenen. De notaris kan moeilijk doen met vragen over jullie relatie en hoe lang jullie al bij elkaar zijn. Als de notaris dat niet genoeg vindt, dan kun je geen partnerschap tekenen en moet je een andere notaris zoeken. Trouwen kan natuurlijk ook.
zondag 22 augustus 2021 om 09:37
katrien31 schreef: ↑22-08-2021 09:33Ik neem aan dat je het hier NIET over een Nederlandse notaris hebt? Voor een ger. partnerschap hoef je helemaal niet naar de notaris en als je partnerschapsvoorwaarden wilt en dus wel naar de notaris gaat, zal hij alleen vragen stellen over hoe je het wilt regelen en of je daar goed over nagedacht hebt. Hoe lang je een relatie hebt etc is voor de notaris helemaal niet belangrijk.
Ik heb de informatie van de site die ik erboven genoemd heb gekopieerd..voor het krijgen van een visum in Colombia. Het gaat om een Colombiaanse notaris omdat er ook staat dat er een vertaalde akte uit de BRP nodig is. Hoe het in Nederland werkt lijkt me voor TO helemaal niet belangrijk ..die zit in Colombia.
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 22-08-2021 09:41
6.55% gewijzigd
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
zondag 22 augustus 2021 om 09:41
Het is wel degelijk relevant want het is onzin. Nederland is zo goed als het enige land die het aanbiedt, en het wordt maar in een handjevol landen erkend als zijnde huwelijk.schorpioentje28 schreef: ↑22-08-2021 09:37Ik heb de informatie van de site die ik erboven genoemd heb gekopieerd..en daaruit begrijp ik dat het om een Colombiaanse notaris gaat omdat er ook staat dat er een vertaalde akte uit de BRP nodig is.
Hoe het in Nederland werkt lijkt me voor TO niet zo relevant..die zit in Colombia.
Het BRP is ook Nederlands en niet Colombiaans. En een akte van een Colombiaanse notaris hoef je niet te vertalen lijkt me.
Zou de site derhalve in twijfel trekken als ze deze info geven.
zondag 22 augustus 2021 om 09:45
Als ik het goed begrijp zit TO er nu nog steeds, sinds december 2020 op basis van een toeristenvisum. Maar heeft hij daar wel een vaste baan. En wil hij een verblijfsvisum. En dat is om onduidelijke reden afgwezen en TO heeft geen geld voor een terugticket. Ik zou eerst proberen toch geld voor een ticket te verkrijgen. Daar nog langer illegaal verblijven gaat je verder in de problemen brengen.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
zondag 22 augustus 2021 om 09:46
Er zijn volgens mij nog een paar opties.
1. Jullie gaan samenwonen in een naburig land.
2. Jullie gaan samenwonen in Nederland of Duitsland.
3. Jullie gaan niet samenwonen en blijven ieder in je eigen land
Ondertussen moet jij natuurlijk sparen voor je vliegticket. In Nederland is werk genoeg. Ze staan te springen om krachten in de horeca.
Ondertussen moet jij natuurlijk sparen voor je vliegticket. In Nederland is werk genoeg. Ze staan te springen om krachten in de horeca.
Iedere dag is gehaktdag
zondag 22 augustus 2021 om 09:49
Door de 'onbeschrijfelijke connectie' zag TO alles door een wazige roze bril denk ik.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.

zondag 22 augustus 2021 om 09:55
Het is geen onzin. De BRP moet je laten vertalen zodat de Colombiaanse Notaris het kan lezen en die kan daarna een geregistreerd partnerschap afgeven.katrien31 schreef: ↑22-08-2021 09:41Het is wel degelijk relevant want het is onzin. Nederland is zo goed als het enige land die het aanbiedt, en het wordt maar in een handjevol landen erkend als zijnde huwelijk.
Het BRP is ook Nederlands en niet Colombiaans. En een akte van een Colombiaanse notaris hoef je niet te vertalen lijkt me.
Zou de site derhalve in twijfel trekken als ze deze info geven.

zondag 22 augustus 2021 om 10:02
DeSlager schreef: ↑22-08-2021 09:46Er zijn volgens mij nog een paar opties.
Jij denkt dat zijn vriendin hier zomaar kan komen wonen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 22 augustus 2021 om 10:04
Ja, dat begreep ik er ook uit. Sabine heeft ook contactgegevens op haar site en biedt (betaalde) hulp aan bij plannen van rondreizen en emigreren. Misschien voor TO de moeite waard om haar te contacteren? Zij is ervaringsdeskundige, ze heeft ook interviews voor tijdschriften gegeven dus ik ga ervan uit dat zij weet waarover ze het heeft.
Ook schijnt het wel degelijk te bestaan in Colombia:
La Unión Marital de Hecho o Unión Libre, es una figura jurídica regulada en Colombia a través de la LEY 54 DE 1990, mediante la cual, dos personas constituyen una comunidad de vida de carácter singular y permanente, sin la necesidad de contraer matrimonio. Este tipo de unión es aplicable a parejas heterosexuales y homosexuales, y sus integrantes son denominados: “compañeros permanentes”.
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 22-08-2021 10:30
29.02% gewijzigd

zondag 22 augustus 2021 om 10:10
Voor korte verblijven van maximaal 90 dagen zijn er verschillende toegangs- en verblijfsvergunningen (PIP) beschikbaar voor burgers van landen op de visumvrijstellingslijst. Het visum bestaat uit een stempel die je ontvangt bij binnenkomst van het land. Het is mogelijk om de duur van je verblijf met nog eens 90 dagen te verlengen met een tijdelijke verblijfsvergunning (PTP), waardoor je de mogelijkheid hebt om maximaal 180 dagen per kalenderjaar in Colombia te verblijven. Houd er rekening mee dat geen van deze vergunningen je toestaat betaalde arbeid te verichten.
Je bent er nu langer dan 180 dagen, dus illegaal. Plus je mag dus niet werken.
Je bent er nu langer dan 180 dagen, dus illegaal. Plus je mag dus niet werken.
zondag 22 augustus 2021 om 10:37
TO kan niet eens garant staan en heeft geen woning of inkomsten hier.

zondag 22 augustus 2021 om 10:39
Plus hij heeft niet eens geld voor 1 vliegticket, laat staan voor 2.SweetFirefly schreef: ↑22-08-2021 10:37TO kan niet eens garant staan en heeft geen woning of inkomsten hier.
zondag 22 augustus 2021 om 10:43
Jullie hebben alles prima op een rijtje zeg je, maar je hebt geen geld op je rekening voor een ticket naar Nederland? Zou dat een reden van afwijzing kunnen zijn? Want zo goed op een rijtje heb je het dan niet als je daar een leven wil opbouwen zonder geld op zak.
En inderdaad, op wat voor visum werk je daar nu dan?
En inderdaad, op wat voor visum werk je daar nu dan?
zondag 22 augustus 2021 om 10:46
zondag 22 augustus 2021 om 10:47
TO komt niet zomaar de grens over; zijn visum is verlopen. Dat is strafbaar.Apollos_Belt schreef: ↑22-08-2021 10:46Trouwen?
Visum voor naburig land aanvragen en daar wonen totdat je nog een keer een verblijfsvergunning aan kan vragen.
zondag 22 augustus 2021 om 10:55
zondag 22 augustus 2021 om 10:56
SweetFirefly schreef: ↑22-08-2021 10:46Besef je dat je mogelijk strafbaar bent omdat je toeristenvisum verlopen is? Over het algemeen gaan landen hier niet lichtzinnig mee om.
TO zegt dat hij nu 30 dagen heeft om het land te verlaten..dus kennelijk weet men dat hij er nog is. Ook kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat een advocaat aan aanvragen etc begint voor iemand die in feite illegaal in het land is. Mocht hij misschien gedurende de aanvraagprocedure ook op een verlopen visum blijven (of is dit tijdens de procedure verlopen) en dan na afwijzing binnen 30 dagen weg?
zondag 22 augustus 2021 om 10:59
Hij komt er hopelijk makkelijk uit. Maar er daarna weer inkomen, daar heb ik een hard hoofd in.schorpioentje28 schreef: ↑22-08-2021 10:56TO zegt dat hij nu 30 dagen heeft om het land te verlaten..dus kennelijk weet men dat hij er nog is. Ook kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat een advocaat aan aanvragen etc begint voor iemand die in feite illegaal in het land is. Mocht hij misschien gedurende de aanvraagprocedure ook op een verlopen visum blijven (of is dit tijdens de procedure verlopen) en dan na afwijzing binnen 30 dagen weg?
zondag 22 augustus 2021 om 11:12
Ik denk eerder dat jij de grap niet snapt