Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
purpleorchid wijzigde dit bericht op 30-11-2018 10:16
97.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
住在香港是愉快的
Mystery schreef:
17-06-2018 19:55
:hello:

Nee helaas niet. En het worden er steeds minder :|

Maar ik kan ook nog terecht bij de Duitse groep, alhoewel mijn Duitse vriendin vandaag ook final exit is gegaan.
Het wordt op onze universiteit ook steeds moeilijker om gemotiveerde westerlingen te vinden. Saudization is in volle gang. Wij gaan niet meer final exit in Augustus maar in Oktober. We hebben 2 maanden verlenging. Maar dan is de koek ook echt op. Ik verlang ernaar om weer in Europa te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
purpleorchid Yes, was even niet op dit topic geweest. Ik heb net gereageerd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben weer even terug in NL en het voelt niet meer zoals voordat ik wegging. Heel gek dat dat zo snel kan veranderen want ben bijna een jaar weg nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraagje aan de forummers die teruggekeerd zijn naar NL: Hoe verliep herinschrijving? Ik las dat je na meer dan een jaar weggeweest te zijn je de volledige procedure moet doorlopen. Hoeveel werk is dit en ben je zeker van een nieuwe verblijfsvergunning (of hoe noem je dat)? Ik blijf sowieso wel mijn Nederlandse paspoort houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Foodisgood, ik heb me gewoon weer ingeschreven bij de gemeente hier in NL. Hoezo verblijfsvergunning? Je hebt toch een NL paspoort?
Alle reacties Link kopieren Quote
Foodisgood schreef:
29-06-2018 22:02
Ik ben weer even terug in NL en het voelt niet meer zoals voordat ik wegging. Heel gek dat dat zo snel kan veranderen want ben bijna een jaar weg nu.
Dat vind ik altijd een beetje lachwekkend eerlijk gezegd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
30-06-2018 14:56
Dat vind ik altijd een beetje lachwekkend eerlijk gezegd.
Ik snap wel dat het gek klinkt, maar ik voel me na pas een jaar in het buitenland ook een beetje ontheemd als ik in Nederland ben. Het voelt als op bezoek zijn in een land dat van de ene kant heel vertrouwd is, maar waar ik van de andere kant geen onderdeel meer van uitmaak. Alsof je terug in je verleden stapt. Mijn toekomst is in dat andere land. En ik denk dat het daardoor komt. Als ik 'gewoon' een jaar naar het buitenland zou zijn gegaan, met de bedoeling om daarna mijn leven in Nederland weer op te pakken, dan had ik het denk ik niet gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
30-06-2018 18:30
Ik snap wel dat het gek klinkt, maar ik voel me na pas een jaar in het buitenland ook een beetje ontheemd als ik in Nederland ben. Het voelt als op bezoek zijn in een land dat van de ene kant heel vertrouwd is, maar waar ik van de andere kant geen onderdeel meer van uitmaak. Alsof je terug in je verleden stapt. Mijn toekomst is in dat andere land. En ik denk dat het daardoor komt. Als ik 'gewoon' een jaar naar het buitenland zou zijn gegaan, met de bedoeling om daarna mijn leven in Nederland weer op te pakken, dan had ik het denk ik niet gehad.
Ah oké, als je het zo uitlegt snap ik het.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nouschi schreef:
30-06-2018 18:54
Ah oké, als je het zo uitlegt snap ik het.
Bovendien verandert wonen in het buitenland je blik op bepaalde zaken. Soms moet je wat afstand nemen of een ander perspectief krijgen om dingen ineens heel anders te zien.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 5 jaar in Sub Saharan Afrika gewoond, land laat ik even in het midden, en ben inmiddels ook alweer 5 jaar terug. Inschrijven bij gemeente met mijn Nederlandse paspoort van het Nederlandse consulaat ging prima. Huis heeft nog wel even geduurd dus tijdelijk bij mijn ouders ingetrokken (dat was best lastig) verder zijn er nog steeds dingen die ik mis of die naar hier zou willen transporteren. 800.000 verschillende soorten kaas in de winkel bijv. Waar dat voor nodig is blijft mij een raadsel. De gemakken van hier kan ik naar vijf jaar nog steeds enorm van genieten, een warm bad en water uit de kraan! Verder heb ik in de vijf jaar Afrika langzaam al mijn vrienden verloren, het ligt niet om de hoek. En dat begrijp ik heel goed. Nu dat ik vijf jaar in Nederland ben heb ik weer veel vrienden die hier wonen maar verwaterd het weer met vrienden in het buitenland. Af en toe een mailtje, foto of app. Ik heb nog een vriendin die wel eens in NL moet zijn voor d'r werk en die komt dan ook altijd langs! Zo gezellig! Het loopt allemaal zoals het loopt maar het buitenland virus is niet weg, mijn man en ik willen naar het buitenland als we met pensioen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
nursy schreef:
01-07-2018 13:11
Ik heb 5 jaar in Sub Saharan Afrika gewoond, land laat ik even in het midden, en ben inmiddels ook alweer 5 jaar terug. Inschrijven bij gemeente met mijn Nederlandse paspoort van het Nederlandse consulaat ging prima. Huis heeft nog wel even geduurd dus tijdelijk bij mijn ouders ingetrokken (dat was best lastig) verder zijn er nog steeds dingen die ik mis of die naar hier zou willen transporteren. 800.000 verschillende soorten kaas in de winkel bijv. Waar dat voor nodig is blijft mij een raadsel. De gemakken van hier kan ik naar vijf jaar nog steeds enorm van genieten, een warm bad en water uit de kraan! Verder heb ik in de vijf jaar Afrika langzaam al mijn vrienden verloren, het ligt niet om de hoek. En dat begrijp ik heel goed. Nu dat ik vijf jaar in Nederland ben heb ik weer veel vrienden die hier wonen maar verwaterd het weer met vrienden in het buitenland. Af en toe een mailtje, foto of app. Ik heb nog een vriendin die wel eens in NL moet zijn voor d'r werk en die komt dan ook altijd langs! Zo gezellig! Het loopt allemaal zoals het loopt maar het buitenland virus is niet weg, mijn man en ik willen naar het buitenland als we met pensioen gaan.
Klinkt goed! Het contact verwaterd inderdaad. Heel jammer maar ergens ook wel begrijpelijk, op een gegeven moment heb je zulke andere levens. Ben benieuwd wat de volgende bestemming wordt!
Foodisgood schreef:
30-06-2018 13:39
Vraagje aan de forummers die teruggekeerd zijn naar NL: Hoe verliep herinschrijving? Ik las dat je na meer dan een jaar weggeweest te zijn je de volledige procedure moet doorlopen. Hoeveel werk is dit en ben je zeker van een nieuwe verblijfsvergunning (of hoe noem je dat)? Ik blijf sowieso wel mijn Nederlandse paspoort houden.
Je hebt geen verblijfsvergunning nodig als je als Nederlander terugkomt naar Nederland. Je moet je gewoon melden bij de desbetreffende gemeente om je in te schrijven. Het kan een ander verhaal worden als je een andere nationaliteit aan zou nemen en je Nederlandse zou verliezen.
redbulletje schreef:
16-06-2018 10:02
Ik vond omgeving Auckland wel erg fijn. Noordereiland sowieso! Zuidereiland leek 't soms net of de tijd een paar decenia had stil gestaan. Mooi om te bezoeken, maar ik zou er niet willen wonen.
Ik zou om deze reden ook liever niet op het Zuidereiland wonen, ook vanwege het weer. Daarentegen is daar wel veel prachtige natuur. In Auckland zou ik ook nooit willen wonen, het is daar minstens net zo druk als in Nederland (althans, zo voelt het voor mij) dan liever het Zuidereiland ;-D

In Nederland vind ik het fijn en makkelijk dat er zo veel voorzieningen en mogelijkheden zijn. Dat kán ook juist omdat het een vrij klein land is wat betreft oppervlakte, maar er wonen veel mensen. In Nieuw Zeeland is het bijvoorbeeld veel lastiger langdurige, dagelijkse zorg voor gehandicapten te regelen, het land is veel groter, mensen wonen veel meer verspreid en er zijn ook gewoon véél minder mensen, dus minder vraag naar voorzieningen die wel heel erg duur zijn. In Nederland gaat veel snel en dat kán ook. Dat is vaak fijn, maar de keerzijde is natuurlijk ook de drukte, de regelzucht en op elkaars lip zitten.
juliet64 schreef:
17-06-2018 21:10
Wat een leuk topic, ik lees vol interesse al jullie verhalen.
Zelf ben ik nogal honkvast, zie mezelf zo'n stap niet zo gauw nemen.
Het lijkt me zo lastig dat je eigenlijk nooit ergens écht thuis bent. Nederland ben je op een gegeven moment ontgroeid, maar in het nieuwe land blijf je ook altijd een outsider. Heb je dan niet altijd een soort van heimwee naar de plek waar je op dat moment niet bent?
Ik heb heel soms een moment waarop ik even niet weet in welk land ik ben :P of dat ik aan iets terugdenk en ook even niet weet in welk land het gebeurde.

Het verbaast mij eigenlijk hoe erg je je thuis kan (gaan) voelen in een ander land. Ik merk dat er aan de landen waar ik gewoond heb zowel vóór als nadelen zitten. Dingen die ik fijn vind en minder fijn vind. Dingen die ik goed geregeld vind en dingen die ik onwijs irritant vind. Ik vind dat de mensen, mijn sociale contacten, mijn dagelijkse leven vrij bepalend zijn in of ik mij ergens thuis ga voelen. Sommige dingen voor het 'thuisgevoel' zitten erg in het gevoel, zitten in de vanzelfsprekendheid, dit ervaar ik met mijn (eerste) thuisland. Andere dingen zijn opgebouwd over tijd en daardoor als veilig en 'thuis' gaan voelen, meer een soort gewenning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik de eerste keer emigreerde (wel binnen Europa) had ik me uitgeschreven in Nederland omdat ik niet van plan was terug te komen en niet mijn zorgverzekering wilde doorbetalen. Toen ik echter na 6 jaar terugkwam moest ik een afspraak maken bij de gemeente en in een interview uitleggen waarom ik terug kwam en me had uitgeschreven etc. Ik had dat nog nooit van iemand anders gehoord en vond het ook zo'n ontzettende onzin. Werd ook beetje pissig tijdens dat interview. Was in Friesland, ben daar geboren, heb paspoort en spreek Nederlands EN Fries, hoe erg geintegreerd wil je het hebben ;)

Ik ben blij als ik de 'hokjes' zie boven Amsterdam als we aankomen met het vliegtuig en als ik in de auto zit (al word ik wel altijd misselijk - ze rijden aan andere kant van de weg) en kijk naar de weilanden. Maar ik voel me thuis als ik boven Sydney vlieg en thuiskom.

Wat ik wel heb en blijf hebben is dat ik hier bekenden zie 'lopen'. Niet echt dus, maar dan denk ik iemand uit mijn kleine dorp te zien en moest ik echt tegen mezelf zeggen: 'uh, dat kan niet'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik meld mij ook even. :cheer: Wij zijn recentelijk naar SINGAPORE verkast na vele jaren in een ander ver buitenland gewoond te hebben. Ik kende Singapore al heel goed en hebben het altijd fantastich gevonden dus meteen de kans aangegrepen om ons hier te vestigen toen de kans zich voordeed. Wij wonen hier met drie jonge kinderen en het is hier een paradijs voor hen dus we zullen hier wel blijven tot ze ooit gaan studeren en waarschijnlijk nog wel langer omdat mijn man en ik eraan denken om hier ook maar te gaan rentenieren.

Ik mis weinig aan Nederland maar vind het altijd wel weer heel leuk om een paar weken terug te zijn. Ik voel mij er ook absoluut nog wel thuis ook al heb ik als kind ook in verwchillende landen gewoon en er feitelijk dus maar een jaar of tien gewoond. Beschouw mijzelf meer als een wereldburger, er zijn veel landen waar ik mij thuis voel en ik spreek ook meerdere talen dus kan overal prima uit de voeten. Met onze kinderen doen we de opol methode, ze spreken en schrijven vloeiend de drie wereldtalen maar geen woord Nederlands. We moesten keuzes maken en Nederlands is natuurlijk weinig nuttig verder als taal.

Leuk om iedereens verhalen en ervaringen hier te lezen! :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
@Sentora, ooh Singapore! Dat vind ik echt zo'n prachtig land. Daar zou ik ook ooit nog wel eens heen willen om (tijdelijk) te wonen.

@Kangoeroe33, dat van bekende herkennen ver weg herken ik ook! Ik moet mezelf altijd even wakker schudden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Foodisgood schreef:
03-07-2018 17:45
@Sentora, ooh Singapore! Dat vind ik echt zo'n prachtig land. Daar zou ik ook ooit nog wel eens heen willen om (tijdelijk) te wonen.

@Kangoeroe33, dat van bekende herkennen ver weg herken ik ook! Ik moet mezelf altijd even wakker schudden.
Is ook echt helemaal geweldig hier, willen nooit meer weg. :heart:
Wat is het dat je zo aanspreekt, Sentosa?
Heeft er hier trouwens iemand ervaring met het verzenden van spullen binnen Europa? Mijn inboedel heb ik in Nederland al grotendeels weggegeven en weggedaan. Maar nu heb ik nog wel zo'n 15 volle verhuisdozen in de opslag staan die ik zou willen laten verzenden. Een internationaal verhuisbedrijf is wat overdreven, maar ik vind bij DHL en zo eigenlijk alleen opties voor het verzenden van losse pakketten. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk topic! Ben op pagina 9, lees de rest zo nog door!

Wij zijn aan het zoeken naar mogelijkheden om te verhuizen naar Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland. We hebben volgend jaar als doel, dus hebben nog wat tijd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
04-07-2018 19:52
Heeft er hier trouwens iemand ervaring met het verzenden van spullen binnen Europa? Mijn inboedel heb ik in Nederland al grotendeels weggegeven en weggedaan. Maar nu heb ik nog wel zo'n 15 volle verhuisdozen in de opslag staan die ik zou willen laten verzenden. Een internationaal verhuisbedrijf is wat overdreven, maar ik vind bij DHL en zo eigenlijk alleen opties voor het verzenden van losse pakketten. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Hier in Londen woont iemand die regelmatig met een busje heen en weer rijdt en dan vrachtjes van verschillende mensen meeneemt. Hij biedt op Facebook zijn diensten aan in groepen voor Nederlanders in Londen. Ik heb zo snel niet gezien of je hebt aangegeven waar je woont, maar zou zoiets een optie zijn?
Verder zou je toch eens navraag kunnen doen bij een internationale verhuizer; die combineren wel vaker verhuizingen van verschillende personen met elkaar.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Jest schreef:
04-07-2018 19:52
Heeft er hier trouwens iemand ervaring met het verzenden van spullen binnen Europa? Mijn inboedel heb ik in Nederland al grotendeels weggegeven en weggedaan. Maar nu heb ik nog wel zo'n 15 volle verhuisdozen in de opslag staan die ik zou willen laten verzenden. Een internationaal verhuisbedrijf is wat overdreven, maar ik vind bij DHL en zo eigenlijk alleen opties voor het verzenden van losse pakketten. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik heb het op verschillende manieren gedaan, afhankelijk van budget en wat ik wilde verhuizen. Ik heb met postnl een aantal grote pakketten opgestuurd. Dat was een jaar of 8 geleden. Ik heb ook wel eens een verhuisbureau ingehuurd omdat mijn nieuwe werkgever de internationale verhuizing vergoedde. Dit vond ik heel prettig, goede service. Ik verhuisde toen ongeveer 2000 km binnen de EU. Kosten waren 4000 euro. Dat kan vast goedkoper, maar op dat moment kon ik geen goedkopere optie vinden. Kosten waren ook hoog doordat ik woonde in een afgelegen plaats.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven