Vlieg jij nog?

16-01-2023 18:06 712 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga jij nog met het vliegtuig op vakantie? Of om andere keer redenen op reis? En waarom wel of niet?

Voor vakanties kan ik het niet meer voor mezelf verantwoorden, vanwege milieuredenen. Doe mijn best om daar alternatieven voor te vinden, vooral de trein. Voor familiebezoek oid zou ik het wel overwegen.

Hoe denk jij daarover? Maak je uitzonderingen? Of vlieg je überhaupt stug door?
Alle reacties Link kopieren Quote
Al 25 jaar niet gevlogen, maar ik overweeg om het weer te gaan doen.
Gewoon, omdat het kan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo zie je toch ook door de bomen het bos niet meer ?
https://www.milieucentraal.nl/eten-en-d ... -en-fruit/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
16-01-2023 19:17
Ach ja, dit onderwerp duikt zo eens in de tijd weer op, vooral om even borstklopperig te brengen dat het echt niet meer verantwoord kan worden bladiebla.

Hangt inderdaad nogal van de bestemming af, hoe lang je er heen gaat etc.

Toevallig gisteren terug gekomen uit Faro en het toestel zat vol met amateur voetbalteams die 3,5 dag op trainingskamp waren geweest. En dan heb ik het over teams die in de 4e klasse onderbond spelen (heb ze even gegoogled).
Ik hoef mezelf niet op de borst te kloppen hoor, ik heb ook gevlogen afgelopen jaar. Maar ik vind het wel interessant om mijn eigen denkbeelden af en toe onder de loep te nemen en te bedenken hoe ik het beter kan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
16-01-2023 18:43
Wat een suggestief topic.

Voor grotere afstanden is er geen redelijk of helemaal geen alternatief voor het vliegtuig.
Dan is de volgende vraag: “Is het nodig om grotere afstanden te reizen”?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Solomio schreef:
16-01-2023 19:21
Al 25 jaar niet gevlogen, maar ik overweeg om het weer te gaan doen.
Gewoon, omdat het kan.
Met een beetje mazzel meer ruimte in het vliegtuig, omdat er stoelen uit kunnen.
oudebaas schreef:
16-01-2023 19:23
Dan is de volgende vraag: “Is het nodig om grotere afstanden te reizen”?
Is het überhaupt nodig om verder dan fietsafstand van je huis te reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
16-01-2023 19:17
Ach ja, dit onderwerp duikt zo eens in de tijd weer op, vooral om even borstklopperig te brengen dat het echt niet meer verantwoord kan worden bladiebla.

Hangt inderdaad nogal van de bestemming af, hoe lang je er heen gaat etc.

Toevallig gisteren terug gekomen uit Faro en het toestel zat vol met amateur voetbalteams die 3,5 dag op trainingskamp waren geweest. En dan heb ik het over teams die in de 4e klasse onderbond spelen (heb ze even gegoogled).
Spanje zit/ zat nu ook vol met voetbalteams.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
16-01-2023 19:24
Met een beetje mazzel meer ruimte in het vliegtuig, omdat er stoelen uit kunnen.
Precies, daar moest ik op wachten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
oudebaas schreef:
16-01-2023 19:23
Dan is de volgende vraag: “Is het nodig om grotere afstanden te reizen”?
Zo kan je jezelf een heleboel afvragen.

Is het nodig om vlees te eten? Is het nodig om dit weekend met de auto ergens heen te rijden? Is het nodig om nog een kind op de wereld te zetten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Liever niet meer vliegen. Behalve dat het een hypotheek op de volgende generaties legt en dat het, zeker in Nederland, voor zeer veel overlast en ruimtebeslag zorgt vind ik luchthavens vreselijke oorden waar je uren moet wachten of als vee voortgedreven wordt. Mocht ik toch nog een keer vliegen dan zal het zeker business-class zijn om dan de massa te kunnen vermijden.

Liever reis ik per auto of per trein.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Niqqi schreef:
16-01-2023 19:26
Zo kan je jezelf een heleboel afvragen.

Is het nodig om vlees te eten? Is het nodig om dit weekend met de auto ergens heen te rijden? Is het nodig om nog een kind op de wereld te zetten?
Allemaal prima vragen. Helaas weet iedereen de antwoorden, maar houdt niemand zich eraan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
oudebaas schreef:
16-01-2023 19:23
Dan is de volgende vraag: “Is het nodig om grotere afstanden te reizen”?
Voor mij wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
16-01-2023 19:24
Is het überhaupt nodig om verder dan fietsafstand van je huis te reizen.
Goede vraag. Maar als over een paar jaar energie óf onbetaalbaar is, óf op rantsoen staat zullen veel mensen hun reisvoorkeuren, woonvoorkeuren en werkvoorkeuren wel aanpassen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Niqqi schreef:
16-01-2023 19:26
Zo kan je jezelf een heleboel afvragen.

Is het nodig om vlees te eten? Is het nodig om dit weekend met de auto ergens heen te rijden? Is het nodig om nog een kind op de wereld te zetten?

Allemaal prima om even (of wat langer) over na te denken vind ik.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
oudebaas schreef:
16-01-2023 19:23
Dan is de volgende vraag: “Is het nodig om grotere afstanden te reizen”?
Er is zo veel niet nodig wat we doen.
Maar misschien laat degene die verder reist wel een kleinere footprint na ( of hoe zeg je dat ) dan degene die naar Torremolinos gaat. Compenseert dat dan weer ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb enorme vliegangst dus ik heb een paar jaar geleden de beslissing genomen dat ik het mezelf niet meer aan ga doen. Ik kan nu natuurlijk gaan zeggen dat ik dat voor het milieu doe maar het is toch echt omdat ik het afschuwelijk vond om te doen
Alle reacties Link kopieren Quote
Niqqi schreef:
16-01-2023 19:26
Zo kan je jezelf een heleboel afvragen.

Is het nodig om vlees te eten?
En dan ? Boontjes uit Kenia ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens geeft vliegen niet eens de grootste milieubelasting wat betreft CO2. De mode-industrie is wat dat betreft veel vervuilender. Meer CO2 uitstoot dan al het lucht- en scheepvaartverkeer bij elkaar.
Wel is het zo dat Schiphol steeds meer overlast veroorzaakt over een steeds groter gebied. Maar dat is plaatselijke overlast waar de rest van de wereld weer minder mee te maken heeft.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is zo'n CO2 budget nog helemaal niet zo'n gek idee. Je hebt gewoon een x aantal punten, die kun je inzetten naar je eigen voorkeuren. Wil je twee kinderen, prima maar dan heb je nog weinig punten over om nog te vliegen. Wil je vijf keer per jaar een vliegreis maken, kan ook maar dan mag je geen vlees meer kopen.

Probleem opgelost :worship:
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
16-01-2023 19:31
En dan ? Boontjes uit Kenia ?

Ja want dat is het enige alternatief.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zenmomentje schreef:
16-01-2023 19:30
Ik heb enorme vliegangst dus ik heb een paar jaar geleden de beslissing genomen dat ik het mezelf niet meer aan ga doen. Ik kan nu natuurlijk gaan zeggen dat ik dat voor het milieu doe maar het is toch echt omdat ik het afschuwelijk vond om te doen
Maar omdat je niet vliegt mag je wel vlees eten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
16-01-2023 19:31
En dan ? Boontjes uit Kenia ?
Volgens mij is dat onder aan de ladder nog steeds duurzamer dan rundvlees.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook wel een beetje het idee dat degene die er toch aardig voor zouden moeten sparen eerder zeggen niet meer te vliegen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
16-01-2023 19:33
Ik heb ook wel een beetje het idee dat degene die er toch aardig voor zouden moeten sparen eerder zeggen niet meer te vliegen.
Ik zou, als ik nog vlees zou eten, dan gewoon minder biefstuk eten of kleding kopen. Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in 36 jaar tijd een machtige 2x gevlogen, waarvan 1x toen ik 2 was (en er dus niks meer van weet). Door omstandigheden ook al ruim 10 jaar geen budget voor 'vakantie', dus nee, ik vlieg niet.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven