Vliegen

15-09-2011 21:14 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Partner en ik gaan over een poosje vliegen, samen met iemand die vliegangst heeft. Hij heeft nog nooit gevlogen, maar is toch redelijk bang. Hij kijkt ook series die gaan over vliegtuigongelukken [tsja niet echt slim]. 

Hoe kunnen wij het beste hiermee omgaan? Partner en ik zijn allebei totaal niet bang om te vliegen.

We gaan apart van elkaar naar Schiphol [ik alleen, ben bij mijn ouders, partner en kameraad samen]. En ik ben nu al redelijk in de stress. Ik vind het moeilijk als ik ergens totaal geen zicht/controle op/over heb. Het is voor hun best lang rijden, vertrekken ze wel op tijd? Hebben ze niet teveel file [op een dinsdagochtend, 09:00 op Schiphol zijn]? Mijn partner "mag" niet boven de 2000 toeren komen, het is de auto van zijn kameraad. Maar die kameraad is een beetje apart. Zo is hij bijvoorbeeld ook bang voor de trein, omdat hij zegt ooit eens tussen de deuren te zijn gekomen en dat de trein toen ging rijden.

Ik heb tegen mijn partner gezegd dat ik sowieso vlieg. Dit in het geval dat zij te laat zijn [eigen schuld dan]. We gaan naar een land binnen Europa, dus 2 uur van tevoren aanwezig zijn, maar we houden ons aan 3 uur van tevoren aanwezig zijn.

Net was die kameraad bij ons en spraken we over hoelaat vertrekken, op die dinsdagochtend. Zegt hij 07:30. Juist... wat dacht je van 06:00?!

Ik hoop op niet al teveel stress [meer] in ieder geval.
Laat die kameraad oxazepam halen bij de huisarts. Is hij wat minder stresserig. Verder zou ik een tijdsschema maken op papier en printen in drievoud zodat de kameraad zich daar houdt als hulpmiddel.
Als hij echt zo bang is kan hij inderdaad beter een kalmeringsmiddel nemen. Halve Valium ofzo, dat moet hem er doorheen slepen.
Heb goed voorbereiden! Vertellen wat er zoal gebeurt in zo'n vliegtuig. Met hem praten tijdens het opstijgen en landen (zo van he, een beetje schokken is heel normaal hoef je niet van te schrikken). En een oxazepam helpt ook ja!
Ik vind jou ook wel erg gestressed overkomen. drie uur vantevoren op Schiphol? Waarom. 1 uur vsntevoren is ruim genoeg, tenzij je heel uitgebreid wil shoppen. En 1 uur is al helemaal genoeg als je de avond ervoor alvast incheckt.
Niet boven de 2000 toeren komen???
quote:Longlasting schreef op 16 september 2011 @ 00:02:

Niet boven de 2000 toeren komen???

maha ja dat wordt lekker rijden, lekker gevaarlijk ook als je steeds op de toerenteller zit te kijken. Laat die vriend daar eens over nadenken.

Het gaat toch pas bij 6000 ofzo in het rood?
Ik denk dat jij beter alvast dat pammetje kunt nemen: files (op zondagdinsdagochtend?), 3 uur van te voren (op een vlucht binnen Europa?)...

Zeg het tegen de stewardess dat hij vliegangst heeft, dan wordt er extra op hem gelet. Geef'm een sudoku oid tijdens de start, dan heeft 'ie afleiding.
mayou wijzigde dit bericht op 16-09-2011 16:01
Reden: niet goed gelezen, sorry
% gewijzigd
Je moet t loslaten. Je er nu over opwinden heeft geen zin. Probeer het een keer duidelijk te zeggen, hoe laat ze er moeten zijn, en dat t verkeer opdinsdagochten vast staat. En dan moet je loslaten.

Als hij het type is dat ik denk dat hij is, dan gaat hij toch wel later komen dan afgesproken. Probeer jezelf te vertellen dat dit niet jouw probleem is. Spreek ergens af achter de douane. Dan ben jij al helemaal ingechekt en wel, en kun jij ook niet steeds op gaan letten of ze er al zijn. Gewoon lekker een kopje koffie drinken-winkelen-boekje lezen, of wat je maar wil, dan zie je ze wel verschijnen (of niet)
Nou idd. Adem in, adem uit VenneJo! Check inderdaad online in en ga zelf lekker op tijd naar Schiphol. Je vriend weet toch wel hoelaat hij aanwezig moet zijn en snapt hoe de douane werkt? Ik vind de tip van Gember goed: zelf alvast door security etc. en dan gewoon rustig wachten (eventueel afgewisseld met dreigende telefoontjes :-))
Ik weet niet of jullie elektronisch kunnen inchecken en alvast een stoel uitzoeken, maar als dat niet zo is en je gaat eerder door de security, is het vrijwel zeker dat jullie niet naast elkaar zitten (want dan heb jij namelijk al ingecheckt).

(nu niet hier ook over gaan stressen hoor )
We vliegen met Turkish Airlines [ja, die van dat ongeluk bij Schiphol, wat die kameraad elke keer ter sprake brengt]. Kun je bij die maatschappij ook van tevoren inchecken?

Ik alvast achter de douane gaat niet, we hebben een boekje met de vliegtickets en losscheuren zou mogen, maar is niet gewenst. Ik neem het boekje alvast mee. Dan kan ik in ieder geval gaan, als zij niet op tijd zijn.

Mijn partner trekt gelukkig niks van z'n kameraad aan met z'n "niet hoger dan 2000 toeren hoor". Partner gaat lekker met 120/130 over de snelweg.

Wat ik wel heel ergerlijk vind is dat kameraad nu allerlei smoezen begint te verzinnen om niet te gaan. Zo kwam hij gister "ziek" langs [onverwachts], en zei dus dat ie niet kon gaan omdat ie ziek is. Verder hoopt hij waarschijnlijk dat wij ook ziek worden, zodat we niet op vakantie kunnen. Hij zat namelijk erg opvallend te hoesten en kuchen zonder hand voor de mond. Nou zijn partner en ik gelukkig totaal niet gevoelig daarvoor.
quote:dannas schreef op 15 september 2011 @ 23:45:

Ik vind jou ook wel erg gestressed overkomen. drie uur vantevoren op Schiphol? Waarom. 1 uur vsntevoren is ruim genoeg, tenzij je heel uitgebreid wil shoppen. En 1 uur is al helemaal genoeg als je de avond ervoor alvast incheckt.

Ja lijkt me een geweldig idee....met iemand die al gestresst is vanwege vliegangst, lekker op het laatste moment vastlopen in de file/defecte trein en nog meer stress veroorzaken omdat 1 uurtje van tevoren toch echt wel genoeg was

Mensen zijn zo laks vaak met de tijden, hoe vaak ik al niet in een vliegtuig heb zitten wachten op mensen die "een uurtje van tevoren" wel genoeg vonden............

Ik zou zeggen: pak het idd lekker relaxed aan, zodat je ruim de tijd hebt en je niet over de luchthaven hoeft te haasten.

Dat veroorzaakt alleen maar meer onrust
Oh op de tickets staat Onur Air?
anoniem_81402 wijzigde dit bericht op 19-09-2011 10:54
Reden: Wat prive weggehaald.
% gewijzigd
Hm, drie uur is aan de ruime kant, maar één uurtje vooraf is wel erg krap hoor... zeker als het toevallig druk is die dag. En geen goed idee als je al gestrest bent uit angst. Twee uur is lekker relaxt.

Mijn aller-aller-allerbeste tip ooit: huisarts en oxazepam. Scheelt een hoop paniek en gedoe, voor jou én je reisgenoten.

Niet zelf gaan klooien mer alcohol ofzo. ik heb zelf eens van pure angst een paar reisziektetabletten geslikt die toevallig nog in mijn tas zaten, met een whisky erachteraan. Niet omndat ik reisziekte heb in het vliegtuig, maar omdat ik slaperig van word. Nou, toen was ik gewoon halfverdoofd/in slaap én volledig in paniek. Hoe dom kun je zijn vraag ik me nu af
Haha in je OP kom jij meer gestresst over dan de vriend met vliegangst!
waarom gaan jullie niet met de trein??

Op een dinsdagochtend in de spits op de A4 is echt niet grappig (*geen idee waar je vandaang moet komen trouwens, maar vast staat het iig elke dag)
Kameraad durft dus niet met de trein... Omdat hij naar eigen zeggen een keer vast heeft gezeten tussen de deuren en dat de trein toen is gaan rijden.

Zij moeten vanaf Zwolle komen. [Ietsjes verder nog.]
Uhmm ik begin nu wel heel nieuwsgierig te worden waarom jullie met deze knakker op reis gaan/willen? :-)

Pff het klinkt gewoon nu al vermoeiend...vliegangst, auto mag niet harder dan 2000 toeren, durft niet met de trein....

Ik geloof dat ik net zo lief niet ging, maar jullie zullen er wel een goede reden voor hebben Sterkte in ieder geval!!

En idd vanaf Zwolle naar Schiphol en dan om 7:30 willen vertrekken? haha heeft die vriend wel realiteitszin of is dat hem echt geheel onbekend?
Onur is een Turkse low-cost. Niet tegen jullie kameraad zeggen hoor, maar zij hebben ook al een paar ongelukken achter zich. Waar gaan jullie naar toe? OHY is de airport code?
Ik vind een kop koffie op schiphol als t meeste gedoe achter de rug is ook erg prettig.

En dan liever een uur tijd over dan op het laatste nippertje.

Ik zou de sores met de kameraad maar aan je vriend overlaten (inderdaad waarom nemen jullie hem mee?)

Het klinkt alsof jij nogal de kriebels krijgt van hem. Misschien heeft je vriend daar minder last van.

Ik ken iemand die helemaal 'naar' werd van de oxazepam en daardoor eigenlijk nog meer het idee had de controle te verliezen. Ook na het landen, uitstappen e.d. voelde ze zich heel onwerkelijk.

Weet niet of het een raar idee is om er thuis al één te 'proberen'?

Maar eigenlijk is dat zijn pakkie an.
quote:VenneJo schreef op 16 september 2011 @ 13:16:

Wat ik wel heel ergerlijk vind is dat kameraad nu allerlei smoezen begint te verzinnen om niet te gaan. Zo kwam hij gister "ziek" langs [onverwachts], en zei dus dat ie niet kon gaan omdat ie ziek is. Verder hoopt hij waarschijnlijk dat wij ook ziek worden, zodat we niet op vakantie kunnen. Hij zat namelijk erg opvallend te hoesten en kuchen zonder hand voor de mond. Nou zijn partner en ik gelukkig totaal niet gevoelig daarvoor.Als het allemaal zo moeilijk voor hem is, dan blijft 'ie toch thuis? Ik weet niet wat jullie daar met z'n drieën gaan doen, maar je moet ook nog terug. Krijg je dit nog een keer.
Dat vind ik een hele goede vraag, waarom hebben we een reis geboekt met hem erbij? Het is alweer een tijdje geleden, maar volgens mij wilde hij graag met ons op vakantie. In eerste instantie dacht ik dat hij graag een beetje interessant wilde doen met zijn vliegangst.

Maar nu denk ik [nu al]: Eens, maar nooit meer!

Hij heeft zelf geen vriendin en is nogal eenzaam. Daarom drinkt hij 3 kratten bier per week weg... En hij zegt ook op Schiphol al te gaan drinken [om de angst de baas te zijn] en verder heeft hij hele verhalen over drinken op de plaats van bestemming. 's Ochtends bij het ontbijt al, anders start ie niet op... We hebben All Inclusive.

Ik heb me voorgenomen, als het echt te erg wordt, zonder ik me af van hem/hun. Ik ben panisch voor overgevende mensen, dus als ik het per ongeluk zie, dan vlucht ik weg en kom de eerste uren niet meer terug. Hij mag z'n zooi zelf opruimen [of mijn partner doet het maar].

Waarom hebben we in hemelsnaam een reis geboekt met hem?
Tsja goeie vraag :-) haha als ik het zo lees is dit bijna gedoemd om een vreselijke vakantie te worden

Heb je je door hem onder druk laten zetten?

Ik zou er ook niet goed tegen kunnen als mensen nu al beginnen over hoeveel ze wel niet gaan zuipen etc. Realiseert hij zich ook wel dat hij met een "stel" op vakantie gaat en niet op een zuipvakantie met vrienden??

Ik zou als ik jou was nog eens even heel duidelijk met je vriend overleggen wát nou precies de verwachtingen zijn straks, voordat je straks ruzie krijgt bij het zwembad omdat je vindt dat hij teveel met zijn kameraad optrekt en jij er een beetje bijhangt. Of dat jullie bijvoorbeeld hem gezamelijk kunnen aanspreken als hij vervelend wordt..of dat je bijvoorbeeld ook minimaal 1 of 2 dagen met zijn tweeen een uitstapje gaat maken

Hoe staat jouw vriend hierin?

Sterkte!

En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de afloop
Ik dacht een goed voorstel te hebben. Dat partner en kameraad de maandag daarvoor alvast mijn kant opkomen, mijn ouders hebben altijd een plekje vrij voor logees. En dan zouden we die dinsdag gezamenlijk naar Schiphol kunnen.

Maar dat kon niet volgens mijn partner, kameraads koffer wordt maandagavond ingepakt... door zijn moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven