Voor het eerst rondreizen

28-01-2020 16:03 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva’s,

Begin mei willen vriendlief en ik 2 weken ergens op vakantie. Temperatuur rond de 27 graden (niet extreem warm, niet te koud voor een korte broek). Voorheen hebben we altijd zelf ergens een hotel/appartement geboekt en eventueel een vervoersmiddel erbij. Denk hierbij aan landen als Griekenland(kreta), Spanje(vaste land en Canarische eilanden), Tunesië en onze verste vliegreis was naar Curaçao. Nu lijkt me een (groeps?) rondreis wel leuk. Eventueel eilandhoppen of wellicht zelfs meerdere landen. Al is 2 weken dan misschien wat kort? Ik heb zelf hier nog geen ervaring mee, vriend ook niet. Daarom vraag ik hier om advies.

Ik hou veel van natuur en cultuur, maar ook van toeristische plekken met restaurantjes en een boulevard. Mijn vriend vind de natuur en cultuur wel leuk, maar wil vooral ook activiteiten ondernemen en van de zon kunnen genieten. Activiteiten vallen bij hem onder snorkelen/quadtours e.d.

Mij trekt Thailand, Midden/-zuid Afrika, en algemeen Amerika (incl Canada) maar eventueel ook Scandinavië (behalve Denemarken) al is dat misschien wat te koud naar mijn eisen. Eigenlijk wil ik vooral graag nog een hoop van de wereld zien. Mijn vriend maakt het niet uit, die wil echt zijn hoofd van het werk af kunnen zetten. Hij vind alleen landen snel ‘eng’ en gevaarlijk, hem meekrijgen naar Tunesië was al een uitdaging bijvoorbeeld.

Hebben jullie suggesties of tips naar aanleiding van deze informatie?

Liever niet naar een land/eiland waar we al zijn geweest.

Alvast bedankt!
Wij hebben afgelopen jaar een rondreis naar de Kaapverdische eilanden gemaakt. Geboekt bij Tui. In de eerste week bezochten we Sao Vincente en Santo Antao en daarna een weekje relaxen op Sal.
Dit was een privé rondreis maar we waren met 7 stellen die dezelfde reis hadden geboekt en deden de meeste excursies samen. Je kon de excursies ook als stel alleen doen maar dat was duurder.
Ons is het heel goed bevallen en het was maar 6/7 uur vliegen ongeveer.
dolfje schreef:
28-01-2020 16:09
Wij hebben afgelopen jaar een rondreis naar de Kaapverdische eilanden gemaakt. Geboekt bij Tui. In de eerste week bezochten we Sao Vincente en Santo Antao en daarna een weekje relaxen op Sal.
Dit was een privé rondreis maar we waren met 7 stellen die dezelfde reis hadden geboekt en deden de meeste excursies samen. Je kon de excursies ook als stel alleen doen maar dat was duurder.
Ons is het heel goed bevallen en het was maar 6/7 uur vliegen ongeveer.
Beetje offtopic, maar ik heb altijd het idee dat er weinig te doen is daar. Viel dat mee? Is het een aanrader?
.
Je vriend klinkt me meer als een type "Vakantiediscounter" zoals van de reclame. En jij bent meer een reiziger/ avonturier.
Hoe lijkt Costa Rica jullie?

Mooie natuur, ook cultuur en genoeg activiteiten om te ondernemen?
Bijvoorbeeld:
https://www.fox.nl/costa-rica/groepsrei ... costa-rica

Misschien kun je op basis van die reis aangeven wat je er niet aan bevalt en wat juist wel zodat het voor anderen helpt om wellicht verder te denken/kijken.
impala schreef:
28-01-2020 16:10
Beetje offtopic, maar ik heb altijd het idee dat er weinig te doen is daar. Viel dat mee? Is het een aanrader?
Op Sal is inderdaad niet heel veel te doen, zon zee en strand en een zoutmijn bezoeken waar je kan drijven ( hebben vooral veel langs de zee gewandeld) maar dat was niet zo erg omdat we in de eerste week dus al best veel gezien en gedaan hadden. Daarom was dit ideaal voor 2 weken. Santo Antao is echt heel mooi, Google maar eens op de Vallei van Paúl.
Cuba of de Westkust van de VS.
De Kaapverdische eilanden zijn qua klimaat ideaal, maar ik vrees dat ik daar qua cultuur/natuur snel uitgekeken ben. Als er genoeg activiteiten te doen zijn kan ik me daar nog overheen zetten.

Costa Rica lijkt me prachtig, echter ben ik vergeten te vermelden dat dat voor nu nog flink boven ons budget is. Denk aan ca 1500 pp maximaal? Maar ik zou hier graag als ik klaar ben met studeren ooit heen willen!
VelvetVolvo schreef:
28-01-2020 16:11
Je vriend klinkt me meer als een type "Vakantiediscounter" zoals van de reclame. En jij bent meer een reiziger/ avonturier.

Klopt maar ik sleur hem gewoon mee. Er is vast wel strand of zwembad voor hem in de buurt :sun:
Wat maakt voor jullie een ontspannen vakantie? Is dat lekker even nergens over nadenken, of veel nieuwe indrukken, of een slaapplek waar je je helemaal ontspannen voelt? Ik denk dat dat belangrijk is om te weten, om tips te kunnen geven.

Als jullie nog wat huiverig zijn voor zelf rondreizen zou de EU handig kunnen zijn vanwege overal mobiel internet en meer gemak qua valuta. Of bijv. Amerika omdat je daar te taal verstaat. Rondreizen kan overal, maar wellicht voelen jullie je dan wat minder op je gemak in bijv. Afrika/Azie. Als je naar dat soort plekken wil zou ik dan een georganiseerde rondreis aanraden (maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan, alleen op eigen houtje).

Japan is ook fantastisch voor rondreizen trouwens, wel forse taalbariere maar alles is wel tiptop geregeld en punctueel.
Canada of VS zou ik niet aan beginnen als je maar 2 weken hebt. Canada is wel machtig mooi en van alles te doen. Alleen de garantie op een graad of 27 heb je er zelfs in juli niet.

Als ik je wensen hoor dan denk ik aan Andalusië. Natuur en cultuur genoeg, het weer kan zeker lekker zijn begin mei. Vast ook avontuur te vinden. We hebben daar steden bezocht en prachtige plekken bezocht wat natuur betreft. Mooi om te kijken of rondreizen iets voor je is.
rafs wijzigde dit bericht op 28-01-2020 16:33
5.68% gewijzigd
Amanthe schreef:
28-01-2020 16:22
De Kaapverdische eilanden zijn qua klimaat ideaal, maar ik vrees dat ik daar qua cultuur/natuur snel uitgekeken ben. Als er genoeg activiteiten te doen zijn kan ik me daar nog overheen zetten.
Ja dat denkt dus iedereen maar volop cultuur in Mindelo en natuur op Sao Vincente dus. Zeker als je maar 2 weken gaat.
Ik zou dus niet 2 weken op Sal gaan zitten maar zoals wij die 3 eilanden was echt leuk.
VelvetVolvo schreef:
28-01-2020 16:11
Dit. Ik zou voor Yucatan gaan. Heb je allebei je zin. Ene dag een tempel, dag daarna zwemmen in een cenote of snorkelen. Koop een ticket op cancun, huur een auto, boek wat hotels via booking en hup, je bent klaar.
Ik zou sowieso zelfstandig rondreizen, dan kun je tenminste zelf bepalen waar je heen wilt en hoe lang en het is meestal nog goedkoper ook.
Aangezien jullie maar twee weken hebben zou ik ook geen land kiezen wat te ver of te groot is, dan betaal je veel voor je tickets en dan heb je niet de tijd om alles te zien.
Ik kan Turkije aanbevelen, bijvoorbeeld vanaf de kust (Izmir) of Istanbul doorreizen naar Cappadocië. Je kunt in Turkije heel goedkoop met nachtbussen reizen en er zijn veel mooie plekken die nog niet overspoeld worden door toeristen.
Een kleine rondreis Miami/Florida Keys? Dat is voor een beginnerstrip goed te doen, en er valt zat te zien en doen onderweg.
Georganiseerd heeft echt mijn absolute voorkeur. Dat geef ik het liefst uit handen. Europa heeft dan weer niet mijn voorkeur, daar zou ik tevens ook zelf inderdaad een rondreis op eigen houtje aandurven. Toch heb ik het liefst dat de hoofdzakelijke dingen geregeld zijn: vervoer en een veilige slaapplaats.

Kaapverdië heeft wel mijn interesse. Dat is dan denk ik een mooi compromis tussen de interesse van mijn vriend en mezelf.
the4ofus schreef:
28-01-2020 16:42
Dit. Ik zou voor Yucatan gaan. Heb je allebei je zin. Ene dag een tempel, dag daarna zwemmen in een cenote of snorkelen. Koop een ticket op cancun, huur een auto, boek wat hotels via booking en hup, je bent klaar.
yep dit!
Amanthe schreef:
28-01-2020 17:14
Georganiseerd heeft echt mijn absolute voorkeur. Dat geef ik het liefst uit handen. Europa heeft dan weer niet mijn voorkeur, daar zou ik tevens ook zelf inderdaad een rondreis op eigen houtje aandurven. Toch heb ik het liefst dat de hoofdzakelijke dingen geregeld zijn: vervoer en een veilige slaapplaats.

Kaapverdië heeft wel mijn interesse. Dat is dan denk ik een mooi compromis tussen de interesse van mijn vriend en mezelf.
kijk eens op dagboekreizen.nl

is denk ik precies wat je zoekt, hebben ooit voor mij een mooie individuele rondreis in Mexico uitgestippeld, maar heb daar toen wegens omstandigheden geen gebruik van gemaakt. Was met huurauto maar alle hotels al geboekt via hun etc .
Is die €1500pp inclusief vlucht en rondreizen? Want dat klinkt niet echt ruim.
Ik zou dan zeggen: oost Europa. Daar zal het alleen in mei geen 27 graden zijn.
Thailand is wel echt een instapland waar je alles vindt. Ik zat net een rondreis Zuid Thailand te bekijken van Kras. dan heb je zowel de chill strand en voor de hand liggende uitstapjes als natuur en tempels.

Je zou ook kunnen denken aan een stedentrip Miami 4-5 dagen South beach en dan nog een paar dagen cruise vanuit Miami. Via Zeetours kun je al cruises vinden vanaf 300-400 euro oa naar Bahamas, Key West, mexico, ..etc. Dan kun je met excursies evt lokaal een combi doen van chillen en wat cultuur. In Miami kun je oa een tour boeken naar de Everglades, ook kun je makkelijk vliegen naar bijv Puerto Rico mocht je je cruise daar willen starten. Ik vind de VS over het algemeen goed georganiseerd en service gericht. Alles zo geregeld via internet of met een telefoontje, vliegen met KLM en voor de extra dagen vind je makkelijk een hotel via booking. Verder een auto huren of hoge taxi kosten vermijden met uber die overal rijdt. Zo kun je zelf een combi maken van strand, natuur en cultuur.
viva-amber wijzigde dit bericht op 28-01-2020 18:07
28.29% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tui heeft rondreizen die je zelf mrt de auto aflegt (kroatie, Portugal)

Fox, Kras en meer organisaties hebben (groeps- & privé-) reizen naar oa Midden Amerika, Noord Amerika, zuid Afrika, Indonesië etc.

Wij zijn met Fox 16 dagen naar Indonesië geweest. Met een gids en chauffeur leg je dan een route af en doorkruis je het eiland of 2 eilanden.
Als je vragen hebt hoor ik 't wel 😊
Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik heb al heel wat uitzoekwerk en ideeën erbij dankzij jullie.
Ik heb van meerdere partijen gehoord, in mijn eigen kring, dat in Kaapverdië weinig te doen is.
Cuba is echt geweldig. Wij hebben toen een rondreis via Kras gedaan van 2 weken. Denk alleen dat het net ietsje boven je budget was.

Thailand is heel relaxed en kan je ook ongeorganiseerd doen, maar wil je in een groep kan je bijvoorbeeld met Fox gaan. Ik ben als vrouw alleen een maand lang daar geweest en het ging allemaal perfect.

Turkije rondreis is een stuk goedkoper en ook een combi tussen cultuur, dingen zien, strand, geschiedenis, toeristische shizzle etc.. Die hebben we met Correndon gemaakt. Zeker de moeite waard. Vooral de ballonvlucht boven Capadocie was prachtig.

Afgelopen oktober naar Zuid Afrika geweest maar eigenlijk vond de hele groep het tegen vallen. Was wel enorm gezellig maar we hadden dan ook echt een supergroep. We hebben zelfs nog een groepsapp. Tafelberg en de wilde beesten is prachtig, maar erg onveilig als je rond reist. Er waren 2 bussen overvallen kort voordat wij er waren.
Fransje-Noord schreef:
28-01-2020 18:38
Ik heb van meerdere partijen gehoord, in mijn eigen kring, dat in Kaapverdië weinig te doen is.
Nou en ik ben er zelf geweest en vond het er heerlijk. Maar dan wel de combinatie die ik eerder noemde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven