Vraag over tenten in Mongolië

22-12-2017 14:59 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben enorm geïnteresseerd om te paard door Mongolië te trekken, maar 1 iets zit me een beetje in de weg, heb gelezen dat die tenten (joerten) waarin je slaapt vaak vol zitten van de spinnen, vooral in de bedden. Heeft iemand hier een ervaring mee en is dit daadwerkelijk zo erg, aangezien mijn angst voor spinnen dan in de weg zou komen te staan van mijn droomreis...
Tijd om je angst aan te pakken dus.
Spinnen eten muggen dus zie de spin als je vriend!
En je denkt dat spinnen het enige ongedierte is wat je tegen kunt komen? Wie weet wat er in de bepakking van dat paard meereist
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Waar lees je dat dan allemaal?
Volgens mij is het daar zo kaal, en koud dat er nagenoeg geen ongedierte leeft.
In Mongolië is een tijd geleden het grootste spinnenfossiel ter wereld gevonden, dus behalve dat er daar veel spinnen zijn, zijn er mogelijk ook grotere spinnen dan je gewend bent. Een klamboe om je gezicht wikkelen voorkomt dat ze in je mond kruipen wanneer je ligt te slapen, spinnen zijn gek op donkere holletjes
anoniem_309149 wijzigde dit bericht op 22-12-2017 15:27
27.16% gewijzigd
suikerfee schreef:
22-12-2017 15:24
In Mongolië is een tijd geleden het grootste spinnenfossiel ter wereld gevonden, dus behalve dat er daar veel spinnen zijn, zijn er mogelijk ook grotere spinnen dan je gewend bent.
Heb ik ook gelezen, maar is wel van 165 miljoen jaar geleden toen de regio een veel tropischer klimaat had.
reis klamboe mee nemen
En wat dacht je van weken niet douchen als je op zo'n trektocht bent...
ghostly41 schreef:
22-12-2017 15:12
Waar lees je dat dan allemaal?
Volgens mij is het daar zo kaal, en koud dat er nagenoeg geen ongedierte leeft.

Jep, en hoe,behoorlijke joekels ook nog eens. Google maar eens op spiders Mongolia en dan op afbeeldingen.

Klabloe is denk ik het meest handig mee te nemen
En als ik zeg dat het haske meevalt, ga je dan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je kunt je beter helemaal in een klamboe wikkelen.
himalaya schreef:
22-12-2017 15:44
En als ik zeg dat het haske meevalt, ga je dan?
Ben je er al geweest?
Zou inderdaad sowieso een klamboe meenemen, voor het hele lichaam dan.
Ik heb jaren geleden een paar nachten in een ger geslapen, nooit een spin gezien. Prachtig land, zou graag nog eens teruggaan!
Zeg trouwens nooit joert/yurt, dat is het Russische woord voor zo'n tent en sinds de onafhankelijkheid in 1992 wordt er weer Mongools gesproken i.p.v. Russisch.
Joyce48 schreef:
22-12-2017 16:06
Ik heb jaren geleden een paar nachten in een ger geslapen, nooit een spin gezien. Prachtig land, zou graag nog eens teruggaan!
Zeg trouwens nooit joert/yurt, dat is het Russische woord voor zo'n tent en sinds de onafhankelijkheid in 1992 wordt er weer Mongools gesproken i.p.v. Russisch.
Super, bedankt om dit te delen! Ger is dan een beter woord :-D .
Cool trouwens dat je naar Mongolië gaat en de manier waarop. Bon voyage!
Geen spin gezien. Wel ander ongedierte en blij dat ik een klamboe mee had.
Geweldig mooi land.
Joyce48 schreef:
22-12-2017 16:06
Wat een onzin. Yurt komt uit het Centraal Aziatisch (Turkse taalfamilie) en is de benaming voor deze "tent" in Kazachstan en Kirgizie. De Russen hebben dit woord overgenomen en noemen dit een "yurta". Het is dus geen Russisch woord. Als je informatie wil delen doe het dan goed.

Ik heb verschillende keren in een yurt in Kazachstan geslapen en nooit een spin in bed gezien.
liubi schreef:
23-12-2017 07:36
Wat een onzin. Yurt komt uit het Centraal Aziatisch (Turkse taalfamilie) en is de benaming voor deze "tent" in Kazachstan en Kirgizie. De Russen hebben dit woord overgenomen en noemen dit een "yurta". Het is dus geen Russisch woord. Als je informatie wil delen doe het dan goed.

Ik heb verschillende keren in een yurt in Kazachstan geslapen en nooit een spin in bed gezien.
OK, OK ..... Ik wist niet dat je boos werd o_o
Ik spreek geen Russisch en weet dus niets van de etymologie van Russische woorden.

Wat ik wél weet is dat de Mongoolse bevolking een ongelooflijke hekel heeft aan het woord yurt/joert, dat was dan ook de reden dat ik schreef dat TO beter het woord 'ger' kan gebruiken en met die informatie is niets mis!
Ik heb er ook nooit een spin gezien. Wel in een kamp geweest (bij een meer) waar een soort hamsters/gerbils als muizen door je tent renden en buiten ook steeds in holletjes wegdoken.
Sometimes a woman has gotta do what a woman has gotta do
Heb in 2015 een aantal weken rondgetrokken in Mongolië en op veel plekken in gers geslapen, en inderdaad in veel daarvan zat het vol spinnen. Eerst dacht ik dat het vooral bij waterrijk gebied was -meren- maar dat is niet zo. Het zijn een soort 'daddy longlegs' en op sommige plekken krioelt het ervan. Doodslaan heeft weinig zin. Ze vallen vanaf de houten dragers op je als je in bed ligt. Google maar eens op 'spinnen in' of zie de blog 'mininmongolia' van een vrouw die lange tijd in een ger woonde en waarmee ik het er onlangs over had. Blijkbaar weinig natuurlijke vijanden? Geen idee.
Imkerpak?
Daddy longlegs is een beetje algemene naam die op verschillende continenten aan vergelijkbare beestjes wordt gegeven: (crane fly) hooiwagen, daddy longlegs spider of harvestman, een spin-achtige. En die laatste is het volgens mij. In Portugal zag ik vergelijkbare 'longlegs' en hadden ze de neiging samen te klonteren in spleten bij was-bassins bijvoorbeeld. Ben ook geen fan :(
.... imkerpak of een paar vogels of muizen mee je tent in nemen. Of flink wodka drinken voor het slapen gaan. Ga je weer andere beestjes zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven