Waar in Berlijn?

07-02-2013 08:24 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga een weekje naar Berlijn, ik kan wel rondspringen van geluk want ik heb er zó'n zin in!

Welke wijken zijn leuk om te verblijven? Iemand specifieke tips voor leuke hotels of B&B's?

Kortom: tips met betrekking tot Berlijn: kom maar op
Zeg maar Spijker.
Phoebe oost is juist erg hip! Charlottenburg is niet echt centraal. Zou ik niet doen. Lees dit topic goed door en je komt al een eind.

O wacht, zie dat het bij Bahnhof Zoo zit. Tsja, OV is daar. En restaurantjes ook. Maar... Het mist sfeer. Is ontzettend vergane glorie. Niet de leukste plek om te gaan zitten. Kijk dan liever in mitte. Veel leuker.

Het OV is heel erg uitgebreid in Berlijn. Zorg gewoon dat je bij een S-Bahn, U-Bahn of tramstation zit, dan kom je overal.
Charlotteburg is in Mitte volgens mij.... ff gecheck, het is vlakbij Mitte en redelijk centraal..

Via streetview vonden we oost (in de buurt van Alexanderplats)

er niet echt gezellig uit zien...
Phoebe82, Charlottenburg is niet in Mitte (zijn twee verschillende wijken) en beide zou ik niet tippen voor hotel. Charlottenburg al helemaal niet. Nouja, afhankelijk waar je van houdt, maar echt gebeurend is het niet. Ik woon in Berlijn en kom daar echt zelden.
En de buurt van Alexanderplatz moet je ook niet zijn.

Ik zou echt voor Prenzlauerberg of Kreuzberg gaan. Friedrichshain is ook een optie.
http://www.circus-berlin.de/

hostel/hotel/appartementen in Mitte. Als je in hotel gaat zitten nooit ontbijt bijboeken, ontbijten in Berlijn kan je overal voor weinig!

Leuk cafetje; strandbad Mitte, kleine hamburgerstr. 16 (doodlopend straatje)
Fille: ik geloof je graag maar ik lees overal dat Charlotteburg

best wel centraal ligt. zal de straat ff opsmurfen van het hotel dat we op het oog hebben: ligt in de Fasanenstraat.

Bij Alexanderplats zag het er allemaal zo zakenmannerig uit,

niet zo gezellig...(maar goed ik ken Berlijn totaal niet...)

ter info: ik ga met mijn vader, dus een hele erge 'partywijk' is niet wat we zoeken (daar houd ik zelf ook niet van...), hihi...

hoe is Mitte trouwens?
Phoebe, als jij graag naar de Fasanenstr. wilt in Charlottenburg moet je dat gewoon doen. Want ik heb het idee dat je erg overtuigd bent van dat hotel, aangezien je er steeds op terug blijft komen.

Maar ik zou het niet doen. Het is gewoon niet leuk daar. Er zijn zoveel leukere plekken.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen, waarom ik dat vind.

West-Berlijn hoorde bij West-Duitsland en het 'rijkere westen' ten tijde van De Muur. Oost-Berlijn bij Oost-Duitsland en het Oostblok. Het verschil was overduidelijk. West-Berlijn was hypermodern, zoals bijvoorbeeld Rotterdam in Nederland en had alle westerse winkels. Oost-Berlijn was communistisch. Statige gebouwen. Geen 'leuke winkels', weinig 'vrijheid.'

Toen viel De Muur. Op de plek waar Niemandsland was (waar De Muur liep) herrezen allemaal hypermoderne, architectonisch verantwoorde gebouwen. Zoals het Sony Center. Oost-Berlijn begon zich te ontwikkelen. In die statige communistische panden kwamen ineens leuke boetiekjes, hotels, kunstenaars. De sfeer werd daardoor heel vrij.

West-Berlijn daarentegen, is gewoon gebleven zoals het was. Toen hypermodern, nu vergane glorie. Een beetje zoals de Lijnbaan in Rotterdam enzo, als ik een domme vergelijking mag maken.

Vandaar: kies het voormalige oosten. En ga niet vlakbij het übersaaie en groezelige Bahnhof Zoo zitten (tenzij je Christiane F. fan bent).

Hopelijk snap je wat ik bedoel.

Oh en een tip: verdiep je in de geschiedenis voordat je gaat. Dat maakt het allemaal levender. Goodbye Lenin! is een leuke film om te kijken. Christiane F. een mooi boek om te lezen. En 'In Europa' van Geert Mak een steengoede serie waar Berlijn ook in voorkomt.

Succes!
Phoebe, wat Guillietta zegt. Kaartsgewijs lijkt het centraal, maar in Berlijn werkt dat niet zo. Berlijn heeft geen centrum zoals Amsterdam. Er zijn verschillende stadsdelen die allemaal een soort eigen centrum zijn. De meeste delen is west zijn niet heel erg gebeurend. Met uitzondering van Kreuzberg en tegenwoordig Neukölln.

Voor de leukste restaurantjes, kroegjes en winkels ben je toch echt meestal in Kruezberg, Friedrichshain en Neukölln. Prenzlauerberg is ook ok, Mitte is ook meer voor toeristische dingen (gebied rond Rosenthalerstrasse, waar ook het Circus hostel zit, uitgezonderd).

Ik zou zeggen: kies een leuke wijk zodat je vanuit hotel makkelijk de deur uit kan hoppen en als je persé naar de Kurfurstendamm en Zoologischer Garten wilt, pak je overdag even de S-bahn. Veel westelijker dan dat kom je in een paar dagen meestal niet.
Ik heb even niets nuttigs toe te voegen aan dit topic behalve dan:IK HEB ZO'N ZIN OM TE GAAN!

Ach wachten, wat duur je lang
Zeg maar Spijker.
quote:Spijk-er schreef op 07 februari 2013 @ 08:24:

Ik ga een weekje naar Berlijn, ik kan wel rondspringen van geluk want ik heb er zó'n zin in!

TVP

Ik ga in september
Nu op televisie: 3Doc. Over 'Achtung Baby' van U2. Er zit een mooi stuk in de documentaire dat ze over Berlijn vliegen terwijl De Muur er nog staat. Vervolgens gaan ze opnemen in Berlijn en zie je heel veel sfeerbeelden uit 89/90. Onder andere het Niemandsland van de Potsdammer Platz.

Misschien leuk om even terug te kijken!
Heb ik ook net gekeken, goeie docu was dat!( was vroeger groot U2 fan )

Ik begrijp nooit zo waarom de meeste mensen in het saaiste deel van Berlijn gaan zitten en er meestal ook niet meer uitkomen. Het zal wel onwetendheid zijn ofzo.
... En dan vervolgens zeggen 'Berlijn, echt niks aan hoor!'
Ok ik ga maar niet eigenwijs ziin ...

Ff voor de duidelijkheid: wat zijn leuke wijken?

Hoe is Mitte? En de buurt van de Alexanderplatz?

En het 'smoezelige' uiterlijk zegt dus niet zo veel?
Ja, dat ken ik, mensen die niet begrijpen wat leuk is aan Berlijn en vervolgens blijkt dat ze alleen bij Kurfurstendamm geweest zijn.

Phoebe, volgens mij heb ik dat allemaal al gezegd, maar in de herhaling:

Mitte is ok voor overdag de toeristische standaard dingen. Buurt rond Rosenthalerplatz is leuk en ten noorden van Oranienburgerstrasse zitten her en der wat leuke cafés.

Alexanderplatz: niet mooi, niet leuk, misschien om even te zien (evt. Fernsehturm) maar niet lang blijven (het station is zelfs iets wat ik mijd).

Leuke wijken: Kreuzberg, Friedrichshain, Prenzlauerberg. Neukölln ook, maar daar is het moeilijker om de leukere plekken te vinden, dus zou ik me als toerist niet meteen aan wagen.
En nee, smoezelig maakt niet uit. Hoe smoezeliger hoe beter. Als je het schoon en mooi wilt hebben moet je ergens anders heen gaan.
ja had je idd al gezegd, las het net, sorry

dank je wel! he ik heb er echt zin in!!

Mitte is trouwens ook al oost-Berlijn he,

van de geschiedenis weet ik overigens redelijk wat (mijn moeder

is historica. ik weet van haar het verhaal van het vallen van de muur, erg bijzonder..!) dat is ook een grote rede dat ik naar Berlijn wil...
Het opvallende is, dat je juist de muur niet veel terug ziet in Berlijn (ik ben er paar keer per jaar). Maar de oorlog wel.

De muur miet je zoeken, de oorlog zie je overal. Aleen al aan de kogelgaten op et museumeiland.
jeetje dat zal best apart zijn...

ik snap dankzij jullie dat Berlijn sowieso een andere

stad is dan 'normale' metropoles zoals Parijs.

we hebben trouwens geboekt, een apartement in Mitte.

(behrenstaat)

he ik heb er helemaal zin in, thanks!!
Ik vind dat er vrijveel sporen van de muur zichtbaar zijn anders. Er loopt ook gewoon een lijn door de stad.

Verder was het in Oost-Berlijn ook nog weer eens beter dan in de andere gebieden van Oost Duitsland. Ga eens naar steden als Dresden, Leipzig, Magdeburg. Dan zie je pas echt nog steeds de 'armoede' van Oost Duitsland.
Leuk Phoebe, veel plezier!

De Muur is best terug te vinden, vind ik. Door die lijn op de grond. En sowieso op plekken als de Bernauer Str. Koop gewoon een kaart waar De Muur op staat, of een boek over het onderwerp.
Kleine docu over making of van Das leben der anderen.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1325268

Er is/was (in 2006) nog best het één en ander authentiek OostBerlijns...
Ik ga over een paar weken naar Berlijn en wilde de

'berlijn-kenners' vragen waar in Mitte je lekker/niet te duur kunt eten.

We zitten in de Behrenstrasse (is wel een leuke/goede buurt hoorde is?) in een appartement.

he heb er zin in!
Ich liebe Berlin!

Friedrichshain is mijn favoriet! Daarna Kreuzberg.

Ik verblijf meestal in Kreuzberg in IMA, met gratis wifi en relaxed appartement met keuken. Vlakbij leuke Oranienstrasse met volop cafes en restaurants.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-06-2013 15:14
Reden: Blog promoten
% gewijzigd
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven