Wandelen september/oktober

03-08-2012 09:30 13 berichten
Mijn vriend en ik houden er altijd van om lekker te wandelen in de vakantie. Bij voorkeur in de bergen. Geen dingen met stijgijzers en meerdaagse tochten enzo, maar gewoon lekkere dagwandelingen met stevige bergschoenen waar je moe maar voldaan van terugkomt. Liefst eigenlijk ook af en toe bewegwijzerde wandelingen, zodat je lekker relaxed kunt wandelen en niet de hele dag op de kaart zit te turen.

We hebben dit soort vakanties eerder gedaan in de Ardennen, Eifel en Kreta. Ik ben zelf eerder naar Oostenrijk geweest, prachtig gewandeld, en daar wilden we eigenlijk dit jaar heen. Maar door omstandigheden lijkt onze vakantie nu niet te gaan plaatsvinden eind augustus/begin september, maar meer eind september of oktober. Ik vraag me af of Oostenrijk dan nog wel zo'n goed idee is i.v.m. het weer. Natuurlijk hoeft het geen 30 graden te zijn, maar een aangenaam wandeltemperatuurtje en niet al te veel neerslag zijn wel zo prettig.

Hebben jullie misschien nog tips voor andere locaties met fijn wandelweer (voor zover het mogelijk is dat te voorspellen natuurlijk) en veel wandelmogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
Corsica! Daar is het best nog heel mooi en tegen die tijd rustig en daar kan je een GR. lopen van hotel naar hotel of gewoon heerlijk wandelen vanuit je locatie in de buurt van bv Corte of solanzara... Kan je ook nog wat cultuur op doen en een dagje strand.
Ik ben in de herfst (oktober) naar Fussen geweest (zuid Duitsland, onder Stuttgart, dicht bij Innsbruck). Was ongelofelijk prachtig met die herfstbossen, en als het een dagje regent zijn er genoeg andere dingen te doen (prachtige kastelen, het dorpje is heel leuk, Innsbruck). Geen zongarantie dus, wel érg mooi.
Vogezen, Zwarte Woud.
verba volant, scripta manent.
Wij zijn vorig jaar begin november op la palma geweest. Graad of 23, overwegend zonnig en erg mooie wandelingen gemaakt. We hadden via een reisboekenwinkel een heelleuk boekje met daarin wandelingen van verschillende afstanden en moeilijkheidsgraad. Ik weet niet of dat in jullie plannen zit, maar een auto huren vind ik daar wel een redelijke must. Wij zaten overigens wel aan de westkant van het eiland, de oostkant is vaker bewolkt en regenachtig
Pyreneën, geweldig om te wandelen, nog niet ontdekt door het massatoerisme. Aan de zuidkant, en dan het oosten, is het is spetmber/oktober nog prima wandelweer.
Bouillon?
Corsica! Geweldig eiland, mooie wandelingen in de bergen en ook langs de kust!
Canarische eilanden of madeira
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De Lycische Weg die van Fethiye naar Antalya (Turkije) loopt is erg mooi. Bergen, zee, kleine dorpjes waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan, archeologische resten (graven, amfitheaters, muren etc). En in die periode is het iha prima weer om te wandelen.

Duurt een paar weken om hem helemaal te lopen, maar je kunt ook stukken lopen, dat doen veel mensen. Je kunt met een tentje rondtrekken, maar je kunt het ook wat luxer doen. Je kiest dan een pension en blijft daar een paar dagen. Van daaruit maak je tochten. Evt neem je eerst een minibusje (dolmus). Het openbaar vervoer is nl goed en goedkoop. Heb je het gezien, dan ga je een stukje verder met de bus. Vanuit Kas kun je bv een paar routes lopen en er zijn veel kleine pensions en hotels. Toeristisch, maar allemaal kleinschalig en een gezellig kustplaatsje. Maar er zijn ook vele andere mogelijkheden.

Er zijn ook stukken waar je van pension naar pension (of B&B) kunt lopen (en evt stukken de bus kunt nemen). Maar er zijn ook delen waar dat niet kan, dus even een beetje inlezen. Er is veel info te vinden op internet.

Bv hier:

http://www.lycianway.com

De route is trouwens overal aangegeven met een horizontale witte en rode streep op rotsen, bomen ed. Je kunt ook nog een boek kopen met info over de route, overnachtingsmogelijkheden, een landkaart ed.
Bedankt voor alle tips! Ik ga wat onderzoek verrichten
Ik ben twee x eind oktober naar Zwitserland geweest en het was prachtig! Blauwe lucht, bomen in herfstkleur en sneeuw hoog in de bergen. Ik zou zo weer gaan!
La Palma (Canarische eilanden). Zelf niet in die periode gedaan, maar het is dan nog warm genoeg en je kunt er prachtig wandelen. Een auto is wel handig als je flexibiliteit wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven