Wegwerpchipkaart

01-02-2012 16:09 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil één dag met het Openbaar Vervoer reizen, heen en terug. Ik maak dan gebruik van de vervoermaatschappijen Veolia-NS-RET. Nu lijkt een wegwerpchipkaart hiervoor handig (hoe fik niet overal aparte kaartjes te kopen). Ik heb begrepen dat ik in de bus van Veolia er één kan kopen maar meer info kreeg ik niet. Kan iemand mij meer vertellen? Gaat het nu om het aantal kilometers of het aantal uur dat ik onderweg ben? Hoe wordt het bedrag bepaalt dat op de wegwerpchipkaart staat of zijn er vaste bedragen? Andere nuttige info is ook welkom.
Zo'n anonieme kaart bedoel je? Die kosten wel weer 7,50 + opwaarderen. (van een wegwerpkaart heb ik nooit gehoord maar misschien heb ik wat gemist) Andere optie is losse kaartjes kopen bij de bus en trein. De kosten worden per km berekend.

(Als ik met de bus naar huis ga met de ene bus, welke rechtstreeks gaat, betaal ik minder dan als ik vanaf dezelfde halte de bus neem die een flink rondje rijdt voor hij bij mijn halte is. Ze tellen dus de afstand die jij maakt met bus of trein in km.)
Weet je zeker dat die wegwerpkaart wel bij alle vervoerders werkt?

Ik ken wel deze:

De wegwerp ov chipkaart

Naast de introductie van de anonieme en persoonsgebonden digitale OV chipkaart is er een nieuwe telg geintroduceerd door het GVB (Gemeente Vervoer Bedrijf te Amsterdam). Het bedrijf heeft aangekondigd dat zij vanaf 22 juni 2008 een nieuwe smaak hebben geintroduceerd; de zogeheten 'wegwerp chipkaartjes'. Deze nieuwe tickets zijn bij het GVB alleen geldig op de tram, metro en de bus. Ze vervangen de 2- en 3- strippenkaart die je in het verleden bijvoorbeeld kon kopen bij het instappen in de bus en tram.

Kun je niet 1 keer een anonieme OV chipkaart van iemand lenen als je van plan bent in de komende 10 jaar nooit meer met het OV te gaan. Anders zou ik gewoon zelf een anonieme aanschaffen.
Geen idee of de wegwerp ov chipkaart bij alle maatschappijen te gebruiken is. Ik dacht dat dat zo was. Ik ken niemand met een anonieme ov chipkaart (maar zal nog eens rondvragen) en ik wil 'm idd maar één keer gebruiken.
bij de ns kun je nog gewoon een ouderwets kaartje kopen, een wegwerp kaartje bestaat zover ik weet hier niet.

Bij veolia kun je bij de buschaffeur een kaartje kopen als je geen ov chipkaart hebt, kaartje voor een uur, is wel duurder dat reizen met ov chipkaart.

Ik neem aan dat je in Rotterdam ook een kaartje kan kopen, die van veolia kun je daar niet gebruiken.

Ga even naar 9292.nl en daar kun je precies vinden hoeveel alles kost en hoe het werkt.

Z'n anonieme chipkaart is geloof ik 10jaar geldig, en je reist er een stuk goedkoper mee meestal dan met losse kaartjes.
Ik geloof dat de wegwerpchip idd niet overal te gebruiken is. Op 9292.nl staat de prijs voor de afzonderlijke kaartjes maar dan moet ik tijd incalculeren voor het kopen van de kaartjes en dat wilde ik vermijden ivm reistijd. Mss is het toch wel het handigst voor nu.
iedere maatschappij heeft z'n eigen wegwerp chipkaart.

een kaartje kopen kost weinig tijd, 9292 gaat er niet vanuit dat je van de bus naar de trein rent, dus je hebt genoeg tijd
Losse kaartjes kopen zal je idd ook helemaal niet veel tijd kosten:

Ik neem ook aan dat je bij de NS 1 keer een retourtje koopt, die trek je zo uit de automaat (en als je denkt dat je daar niet handig in bent dan dat kan je evt ook online doen en dan zelf printen), het Veolia kaartje kun in de bus kopen, dus dat kost ook geen tijd, moet je alleen nog 1 keer bij de RET een dagkaart kopen.
De 7 en 8 minuten overstaptijd van 9292 is niet zo heel veel als je van busstation naar treinstation en van treinsstation naar metrostation moet (vertraging, wachttijd bij automaat, lang treinperron).

Hoe dan ook van een mug gaan we geen olifant maken. Kaartjes kopen wordt het en meer tijd inplannen omdat ik absoluut niet te laat wil komen. Thx, ben ik daar ook weer uit.
NS kaartje online kopen vind ik trouwens een goed idee. Eens even kijken hoe dat moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven