Wel of niet op vakantie met oma op sterven?
donderdag 17 juli 2008 om 21:06
Hoi,
Binnenkort begint onze vakantie. We wilden eigenlijk gaan kamperen, ergens waar het mooi weer is, bij voorkeur Italie of Zwitserland.
Nu ligt de oma van mijn man op sterven. Ze is al 2 jaar ernstig ziek, maar het lijkt er op dat het binnenkort toch wel zover zal zijn. Maar ja, het kan ook nog wel een maand of langer duren.
We zitten dus een beetje in dubio of we wel of niet zullen gaan. Vakantie uitstellen kan niet, man zit in het onderwijs. We zouden natuurlijk dichterbij kunnen blijven, maar eigenlijk willen we gewoon heel graag naar de bergen. Dat is er door omstandigheden al een paar jaar niet van gekomen en we hadden ons er ontzettend op verheugd om weer lekker te wandelen/klimmen. Volgend jaar komt er weer niks van, omdat ik weer zwanger ben en dan net een weer een baby heb.
Wat zouden jullie doen? Gewoon gaan en zien hoe het loopt (met grote kans dat je de vakantie voortijdig moet afbreken en halsoverkop terug moet) of dichtbij/thuisblijven (met kleine kans dat dat dus voor niks is).
Binnenkort begint onze vakantie. We wilden eigenlijk gaan kamperen, ergens waar het mooi weer is, bij voorkeur Italie of Zwitserland.
Nu ligt de oma van mijn man op sterven. Ze is al 2 jaar ernstig ziek, maar het lijkt er op dat het binnenkort toch wel zover zal zijn. Maar ja, het kan ook nog wel een maand of langer duren.
We zitten dus een beetje in dubio of we wel of niet zullen gaan. Vakantie uitstellen kan niet, man zit in het onderwijs. We zouden natuurlijk dichterbij kunnen blijven, maar eigenlijk willen we gewoon heel graag naar de bergen. Dat is er door omstandigheden al een paar jaar niet van gekomen en we hadden ons er ontzettend op verheugd om weer lekker te wandelen/klimmen. Volgend jaar komt er weer niks van, omdat ik weer zwanger ben en dan net een weer een baby heb.
Wat zouden jullie doen? Gewoon gaan en zien hoe het loopt (met grote kans dat je de vakantie voortijdig moet afbreken en halsoverkop terug moet) of dichtbij/thuisblijven (met kleine kans dat dat dus voor niks is).
..
donderdag 17 juli 2008 om 21:18
Het hangt een beetje van jullie band af, en ik begrijp ook niet helemaal wat jullie bedoeling is... willen jullie haar zo lang als het kan nog kunnen zien of willen jullie alleen naar de uitvaart?
In het laatste geval zou ik gaan.... ik zou er denk ik minder van 'balen' als ik mn vakantie eerder af zou moeten breken, dan wanneer ik mn heele vakantie af zou moeten blazen terwijl het achteraf niet nodig bleek... Klinkt een beetje hard misschien... maar dat zou ik dus doen als de band niet superhecht is en je dus alleen van plan bent om naar de uitvaart te gaan. Als de band heel hecht is, en je graag tot het laatste moment bij haar wil zijn, dan ligt het anders.
In het laatste geval zou ik gaan.... ik zou er denk ik minder van 'balen' als ik mn vakantie eerder af zou moeten breken, dan wanneer ik mn heele vakantie af zou moeten blazen terwijl het achteraf niet nodig bleek... Klinkt een beetje hard misschien... maar dat zou ik dus doen als de band niet superhecht is en je dus alleen van plan bent om naar de uitvaart te gaan. Als de band heel hecht is, en je graag tot het laatste moment bij haar wil zijn, dan ligt het anders.
donderdag 17 juli 2008 om 21:22
Op zich is onze band wel heel goed, maar ze wonen 250 km bij ons vandaan, dus we zien ze niet dagelijks. Dit weekend gaan we in elk geval nog wel naar haar toe (deden we altijd al voor elke vakantie). Ik weet ook niet precies of de familie van mijn man verwacht dat wij terugkomen als ze bijna overlijdt, of direct als ze overleden is of alleen voor de begrafenis. Wat mij betreft zou dat laatste wel voldoende zijn, je kunt als kleinkind toch niet zo heel veel doen. Maar ik durf er ook niet zo goed naar te vragen, eerlijk gezegd. Mijn man had het er ook al over om te zorgen dat we in de buurt van een groot vliegveld blijven, zodat we evt, per vliegtuig naar de begrafenis kunnen en dan weer terug. Maar dat wordt wel een duur gebeuren, vrees ik.
..
donderdag 17 juli 2008 om 21:24
Als ik in dezelfde situatie zou zitten zou ik niet gaan. Ik zou misschien wel op vakantie gaan, maar dan wel dichtbij zodat je altijd binnen n paar uur thuis kan staan. Niet dat dat garanties geeft, maar ik zou per se bij de uitvaart willen zijn. Dan maar niet op vakantie hoor. Mijn oma (of wie dan ook) is in dat geval belangrijker (dit is overigens geen verwijt aan mensen die wel op vakantie zouden gaan, maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen en kan ik er ook niet helemaal inkomen)
donderdag 17 juli 2008 om 21:26
Maarre even een vraag: waarom stel je die vraag hier? Wat wil je bereiken? Goedkeuring om te gaan ofzo?? Want blijkbaar zit je in twijfel of je moet gaan. Uiteindelijk is het jullie beslissing, maar als je zo erg twijfelt dat je hier een topic moet openen zou ik zeggen: niet gaan. (want even heel cru: waar zou je meer spijt van hebben: gegaan zijn maar dan te laat voor haar dood en evt begrafenis, of spijt dat je niet op vakantie bent gegaan omdat oma toch nog niet dood is gegaan deze week.....)
donderdag 17 juli 2008 om 21:28
Nou, dan zie ik het probleem helemaal niet zo.
Klinkt misschien wel wat cru hoor, maar je woont dus sowieso al niet bij haar om de hoek, dus "op tijd" ben je nooit.
gewoon op vakantie en als je idd naar Zwitserland gaat ben je ook met de auto binnen een dag weer thuis. (en mensen worden gemiddeld na 3 a 4 dagen begraven/ gecremeerd)
Klinkt misschien wel wat cru hoor, maar je woont dus sowieso al niet bij haar om de hoek, dus "op tijd" ben je nooit.
gewoon op vakantie en als je idd naar Zwitserland gaat ben je ook met de auto binnen een dag weer thuis. (en mensen worden gemiddeld na 3 a 4 dagen begraven/ gecremeerd)
donderdag 17 juli 2008 om 21:34
Toen mijn opa werd begraven zat mijn zus in de Caribean, mijn broer in Azie en de dag na de begrafenis vlogen wij naar Nieuw Zeeland. Ik ben blij dat ik er als enige van ons drietjes erbij kon zijn. Maar als hij een dag later was begraven, dan had ik toch niet mijn vlucht geannuleerd.
Maar goed, ik was ook niet enorm close met mijn opa en bovendien had hij ruim 30 kleinkinderen. En hij was 97 dus ook niet bepaald de schuld van de vroedvrouw... Dat jaar daarvoor was ik voor mijn vakantie ook al bij hem langs geweest met het idee: Dit kan wel eens de laatste keer zijn. En dat jaar daarvoor ook. Tja...
Ik zou gewoon gaan dus en ik vind het idee van je man wel heel goed, zorgen dat je vlak bij een vliegveld zit. Zijn inderdaad even wat extra kosten maar dat zou mij denk ik niet tegenhouden als ik zo, relatief, dichtbij was.
Maar goed, ik was ook niet enorm close met mijn opa en bovendien had hij ruim 30 kleinkinderen. En hij was 97 dus ook niet bepaald de schuld van de vroedvrouw... Dat jaar daarvoor was ik voor mijn vakantie ook al bij hem langs geweest met het idee: Dit kan wel eens de laatste keer zijn. En dat jaar daarvoor ook. Tja...
Ik zou gewoon gaan dus en ik vind het idee van je man wel heel goed, zorgen dat je vlak bij een vliegveld zit. Zijn inderdaad even wat extra kosten maar dat zou mij denk ik niet tegenhouden als ik zo, relatief, dichtbij was.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
donderdag 17 juli 2008 om 21:36
Ik zou dichterbij op vakantie gaan. Belgie ofzo. Of Duitsland. Maar niet zo ver. Maar he, je moet het zelf weten. Als we allemaal zeggen, ga gewoon en ze overlijd en jullie komen in de problemen dan hebben wij het gedaan. Je moet doen wat zelf goed voelt.
Sterkte ermee.
Sterkte ermee.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
donderdag 17 juli 2008 om 21:40
quote:mylenevalerie schreef op 17 juli 2008 @ 21:36:
Ik zou dichterbij op vakantie gaan. Belgie ofzo. Of Duitsland. Maar niet zo ver. Maar he, je moet het zelf weten. Als we allemaal zeggen, ga gewoon en ze overlijd en jullie komen in de problemen dan hebben wij het gedaan. Je moet doen wat zelf goed voelt.
Sterkte ermee.
Naja, daar komt het voor mijn gevoel wel een beetje op neer ja. Snap wel dat het niet letterlijk zo is, maar je zoekt hier toch een soort van bevestiging ofzo....En de enige die echt voelt wat ie zou moeten doen ben je zelf (en je man natuurlijk)
Succes met het nemen van het besluit.
Sterkte ermee.
Naja, daar komt het voor mijn gevoel wel een beetje op neer ja. Snap wel dat het niet letterlijk zo is, maar je zoekt hier toch een soort van bevestiging ofzo....En de enige die echt voelt wat ie zou moeten doen ben je zelf (en je man natuurlijk)
Succes met het nemen van het besluit.
donderdag 17 juli 2008 om 21:44
Ik zou niet mijn hele vakantie er voor afzeggen, maar inderdaad er voor zorgen dat je bereikbaar bent en eventueel snel in de auto/het vliegtuig kan springen.
Maar zouden jullie het zelf erg vinden om weg te zijn als ze overlijdt of denk je dat de familie jullie dat kwalijk neemt?
Kan je niet gewoon overleggen met de familie wat ze van jullie verwachten? Zij zullen toch ook snappen dat jullie graag op vakantie willen.
Maar zouden jullie het zelf erg vinden om weg te zijn als ze overlijdt of denk je dat de familie jullie dat kwalijk neemt?
Kan je niet gewoon overleggen met de familie wat ze van jullie verwachten? Zij zullen toch ook snappen dat jullie graag op vakantie willen.
donderdag 17 juli 2008 om 21:51
Net als iemand anders vind ik het heel raar dat je die vraag hier stelt.
Het is toch voor iedereen anders?
Ligt helemaal aan de band die je met je oma en ook met je ouders hebt. Misschien wil je man zijn vader of moeder wel bijstaan bij het verlies van zijn of haar moeder.
Dat zou voor mij al een rede zijn om thuis te blijven.
Maar aan de andere kant kan het ook zo zijn dat oma 10 kinderen heeft die elkaar heel erg bijstaan en is er helemaal geen behoefte aan je man.
Of is de band uberhaupt niet zo goed.
Dus een beetje rare vraag idd.
En een ander ding is dat ik vind dat je man hier over beslist. Het betreft immers zijn oma.
Het is toch voor iedereen anders?
Ligt helemaal aan de band die je met je oma en ook met je ouders hebt. Misschien wil je man zijn vader of moeder wel bijstaan bij het verlies van zijn of haar moeder.
Dat zou voor mij al een rede zijn om thuis te blijven.
Maar aan de andere kant kan het ook zo zijn dat oma 10 kinderen heeft die elkaar heel erg bijstaan en is er helemaal geen behoefte aan je man.
Of is de band uberhaupt niet zo goed.
Dus een beetje rare vraag idd.
En een ander ding is dat ik vind dat je man hier over beslist. Het betreft immers zijn oma.
donderdag 17 juli 2008 om 21:56
Ik heb al mijn opa's en oma's nog en die zijn (ook) oud. Natuurlijk denk ik er bij iedere vakantie ook over na, hoe het zou zijn als ik terug zou moeten voor een begrafenis. Maar je leven gaat door en nu zien jullie haar ook al niet heel vaak. Gewoon gaan en tref voorbereidingen dat je snel terug kunt als het inderdaad nodig is.
donderdag 17 juli 2008 om 21:57
Oh, ik heb jullie toestemming niet nodig hoor, dat was ook niet echt mijn bedoeling eigenlijk.
Ik zat het me gewoon af te vragen, vooral omdat het dus ook niet om mijn eigen oma gaat, maar die van mijn man. Persoonlijk denk ik niet dat het veel toevoegt als we thuisblijven. En natuurlijk wil ik ervoor zorgen dat we hoe dan ook bij de begrafenis kunnen zijn. En mijn man heeft eigenlijk wel dezelfde mening als ik, geloof ik, maar ik vroeg me gewoon af wat in het algemeen de ideeën in zo'n situatie zijn. En die zijn dus best wel verdeeld. Zelf zitten we ook nog in dubio. Plus het feit dat mijn schoonouders volgens mij min of meer verwachten dat we thuis zullen blijven. Maar goed, dat zullen we misschien komend weekend nog wel horen, als we daar ook nog even langs gaan (die wonen ook al zo ver weg).
In elk geval bedankt voor jullie reacties en meningen!
Ik las trouwens iemand die iets over een reisverzekering zei. Maar ik denk dat die een overhaaste terugkeer niet dekt, aangezien het toch wel een beetje te voorzien is, dat oma ergens in de komende tijd zal overlijden.
Ik zat het me gewoon af te vragen, vooral omdat het dus ook niet om mijn eigen oma gaat, maar die van mijn man. Persoonlijk denk ik niet dat het veel toevoegt als we thuisblijven. En natuurlijk wil ik ervoor zorgen dat we hoe dan ook bij de begrafenis kunnen zijn. En mijn man heeft eigenlijk wel dezelfde mening als ik, geloof ik, maar ik vroeg me gewoon af wat in het algemeen de ideeën in zo'n situatie zijn. En die zijn dus best wel verdeeld. Zelf zitten we ook nog in dubio. Plus het feit dat mijn schoonouders volgens mij min of meer verwachten dat we thuis zullen blijven. Maar goed, dat zullen we misschien komend weekend nog wel horen, als we daar ook nog even langs gaan (die wonen ook al zo ver weg).
In elk geval bedankt voor jullie reacties en meningen!
Ik las trouwens iemand die iets over een reisverzekering zei. Maar ik denk dat die een overhaaste terugkeer niet dekt, aangezien het toch wel een beetje te voorzien is, dat oma ergens in de komende tijd zal overlijden.
..
donderdag 17 juli 2008 om 22:04
Het was ook absoluut niet als aanval oid bedoeld. Kreeg alleen wel de indruk dat je hier echt kwam voor advies, niet zozeer om te kijken wat anderen zouden doen (in de zin van 'informatie/gedachten uitwisselen'). Maar inderdaad, het is voor iedereen anders. En ik denk dat je moet doen wat voor jou goed voelt. En wat ik al zei, als je twijfelt zou ik niet gaan. Dat kan alleen maar tot spijt leiden mocht er wél iets gebeuren is mijn idee (oke, ik zou sowieso niet gaan, maar veronderstelt dat). Je moet het niet doen om a nderen tevreden te stellen of te vriend te houden, maar ik merk gewoon ook bij jouzelf een twijfel (of zie ik dat verkeerd?) en dat vind ik geen goed teken en geen goede basis om 'lekker ontspannen' op vakantie te gaan. Misschien een leuke vakantie naar Limburg, de Ardennen, Eiffel of Luxemburg; kun je ook lekker wandelen en ook nog wat bergen (oke, soms meer heuvels)
Wat betreft de reisverzekering, daar durf ik er niks over te zeggen....
Wat betreft de reisverzekering, daar durf ik er niks over te zeggen....
donderdag 17 juli 2008 om 22:06
quote:reizigster2004 schreef op 17 juli 2008 @ 21:57:
Dat maakt niet uit hoor. Het gaat er meer om of een reisverzekering repatriëring dekt van familieleden (en aanhang) in de tweede graad.
Mijn familie is gelukkig erg van het nuchtere; wat zou het inderdaad toevoegen als jullie in het land blijven en nog steeds op 250 km. afstand zijn van oma?
Dat maakt niet uit hoor. Het gaat er meer om of een reisverzekering repatriëring dekt van familieleden (en aanhang) in de tweede graad.
Mijn familie is gelukkig erg van het nuchtere; wat zou het inderdaad toevoegen als jullie in het land blijven en nog steeds op 250 km. afstand zijn van oma?
donderdag 17 juli 2008 om 22:08
Hmm, zou ook nog weleens bij je annuleringsverzekering in kunnen zitten, dat weet ik zo even niet. Zou je je polis op na moeten kijken.
Maar nee, maatschappijen houden geen rekening mee hoelang iemand al ziek is of niet. je moet alleen een kopie van het overlijdings-bewijs (of zoiets) toesturen, dan is het geregeld.
Dus ja, heb je een reis-en annuleringsverzekering, dan ben je voor het vroegtijdig vakantie afbreken gedekt.
Maar nee, maatschappijen houden geen rekening mee hoelang iemand al ziek is of niet. je moet alleen een kopie van het overlijdings-bewijs (of zoiets) toesturen, dan is het geregeld.
Dus ja, heb je een reis-en annuleringsverzekering, dan ben je voor het vroegtijdig vakantie afbreken gedekt.
donderdag 17 juli 2008 om 22:42
wij zijn dit jaar eerder terug gekomen van vakantie omdat mijn opa gestorven is. Maar de band die ik met mijn opa had was wel redelijk uniek geloof ik. Hij was meer een vader dan een lange afstands opa.
Anyway, als ik had geweten dat hij op sterven lag was ik nooit vertrokken. Mijn opa kreeg een hersenbloeding en dat is niet te voorspellen.
Anyway, als ik had geweten dat hij op sterven lag was ik nooit vertrokken. Mijn opa kreeg een hersenbloeding en dat is niet te voorspellen.
donderdag 17 juli 2008 om 23:17
Daar heb je een goede reisverzekering voor nodig. Toen mijn opa is overleden ben ik ook via de reisverzekering teruggevlogen van mallorca naar nederland. Let wel op de soort van reisverzekering. Bij de een krijg je de volledige vakantie terug en bij de andere slechts de niet genoten dagen.
Het is natuurlijk altijd erg als iemand komt te overlijden. Je kunt het nu eenmaal niet voorspellen. Vraag is echter of jullie kunnen genieten van de vakantie. Als het antwoord ja is dan gewoon gaan. Oma's gaan nu eenmaal dood. Ik ben hier vrij nuchter in, maar dat komt wellicht ook omdat ik helaas mijn moeder al heb moeten verliezen en er daardoor anders tegenaan kijk.
Het is natuurlijk altijd erg als iemand komt te overlijden. Je kunt het nu eenmaal niet voorspellen. Vraag is echter of jullie kunnen genieten van de vakantie. Als het antwoord ja is dan gewoon gaan. Oma's gaan nu eenmaal dood. Ik ben hier vrij nuchter in, maar dat komt wellicht ook omdat ik helaas mijn moeder al heb moeten verliezen en er daardoor anders tegenaan kijk.
vrijdag 18 juli 2008 om 08:52
Toen de opa van mijn man overleed hebben wij alles vergoed gekregen.
Zoals ik eerder schreef verschilt het per situatie.
Die opa lag ook al lang slecht in een verpleegtehuis.
Het had ook nog een half jaar kunnen duren.
Hij had drie kinderen die het heel erg "samen" deden.
Toevallig belden we (we reisden rond door Amerika) toen hij net was overleden.
De verzekering was erg slecht in het regelen dus dat heb ik zelf gedaan, maar vergoedde wel alles.
Ook ik heb niet bedoeld je aan te vallen maar wilde zeggen dat het niet een vraag is waar een eenduidend antwoord op is.....
Ben benieuwd wat jullie doen.
In de buurt blijven is weer technisch misschien ook niet zo'n lekker idee nu.
Zoals ik eerder schreef verschilt het per situatie.
Die opa lag ook al lang slecht in een verpleegtehuis.
Het had ook nog een half jaar kunnen duren.
Hij had drie kinderen die het heel erg "samen" deden.
Toevallig belden we (we reisden rond door Amerika) toen hij net was overleden.
De verzekering was erg slecht in het regelen dus dat heb ik zelf gedaan, maar vergoedde wel alles.
Ook ik heb niet bedoeld je aan te vallen maar wilde zeggen dat het niet een vraag is waar een eenduidend antwoord op is.....
Ben benieuwd wat jullie doen.
In de buurt blijven is weer technisch misschien ook niet zo'n lekker idee nu.
vrijdag 18 juli 2008 om 09:02
Mijn oma was ook al enige tijd ernstig ziek toen we dachten dat ze op een gegeven moment toch binnenkort zou overlijden. Maar ze krabbelde toch weer op en overleed pas een jaar later toen niemand het direct had verwacht.
M.a.w. het overlijden van mensen is altijd lastig te voorspellen. Ik zou voor de vakantie bij oma langsgaan met het idee dat dit de laatste keer is dat je haar ziet en dit voor jezelf af te ronden. Als je binnen Europa op vakantie gaat, en ze overlijdt toch tijdens de vakantie ben je zeker op tijd terug voor de begrafenis of crematie. En i.d.d. wat kun je doen als je op 250 km van haar vandaan zit, ook niets toch? Dus in mijn ogen maakt het dan niet zoveel uit of je op 250 of 2500 km zit.
M.a.w. het overlijden van mensen is altijd lastig te voorspellen. Ik zou voor de vakantie bij oma langsgaan met het idee dat dit de laatste keer is dat je haar ziet en dit voor jezelf af te ronden. Als je binnen Europa op vakantie gaat, en ze overlijdt toch tijdens de vakantie ben je zeker op tijd terug voor de begrafenis of crematie. En i.d.d. wat kun je doen als je op 250 km van haar vandaan zit, ook niets toch? Dus in mijn ogen maakt het dan niet zoveel uit of je op 250 of 2500 km zit.
vrijdag 18 juli 2008 om 13:01
Met tranen in mijn ogen (en rollend over mijn wangen) zit ik dit te lezen. Helaas is mijn lieve oma dit jaar overleden en wat had ik er graag mijn vakanties voor afgezegd. Mijn band met haar was heel uniek, dat weet ik, maar ik was absoluut nooit in deze situatie op vakantie gegaan. Of jij moet gaan, is een afweging van jullie band, het gevoel van je man, of je het erg vindt om eventueel terug te komen, of je afscheid hebt genomen, of je andere familieleden tot steun wilt zijn etc. Praat er van tevoren nog eens over met je schoonfamilie, misschien geeft dat voor jou wat rust.
Fortis et liber