Welk Grieks eiland is leuk?
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:08
Volgend jaar wil ik in de zomer graag naar Griekenland. Na jaren kamperen wil ik eindelijk weer eens een vakantie waarbij ik niks hoef te doen. Het wordt dus een vakantie naar een hotel met all in. Nu ben ik nog nooit in Griekenland geweest en heb geen idee welk eiland leuk is voor een dag of 10-11? Ik wil best ook een excursie doen naar het een of ander. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met openbaar vervoer? Ik ken van Turkije de kleine busjes die je voor een prikkie naar een stadje brengen. Is dat in Griekenland ook te doen of is een auto huren een must? En waar vind je de mooie witte huisjes met blauwe daken, kleine steegjes met trappetjes enz? Alleen op Santorini en mykonos? Of ook in de rest van Griekenland?
We zijn in Turkije bij bodrum geweest en dat was ideaal (maar willen we niet opnieuw heen). Hotel op een wat rustigere plek, maar wel een stad vlakbij waar je in de avond lekker kan rond struinen en een terrasje kan pakken.
Wie heeft tips voor een eerste keer Griekenland? Tips voor hotels mogen uiteraard ook
We zijn in Turkije bij bodrum geweest en dat was ideaal (maar willen we niet opnieuw heen). Hotel op een wat rustigere plek, maar wel een stad vlakbij waar je in de avond lekker kan rond struinen en een terrasje kan pakken.
Wie heeft tips voor een eerste keer Griekenland? Tips voor hotels mogen uiteraard ook

vrijdag 8 augustus 2025 om 16:23
Ik ga nooit all-inclusive, want lunchen doe ik niet uitgebreid op vakantie, maar ook als er overal eettentjes zat zijn heb ik ontbijt en avondeten graag in het hotel. Als ik weg ben sla ik een keer over en ik ga ook gewoon een keer uit eten, maar dat rondlopen voor een plek om te eten vind ik niet relaxed op vakantie. Lekker aanschuiven na mijn dagprogramma is voor mij perfect. Ik vind zo'n hotel dus helemaal niet zonde van de mogelijkheden, ook niet in Griekenland. Misschien geldt dat voor TO ook

vrijdag 8 augustus 2025 om 16:25
Je moet niks hé. En als je ergens 1 of 2 weken bent en je slaat een keer de lunch of diner in het hotel over en eet buiten de deur kost het je de kop ook niet. En je hebt op de dagen dat je geen zin hebt om erop uit te gaan het gemak van all in wat To graag heeft zoals ze aangeeft.
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:34
Dat zal best, maar dat wil ik niet. Ik heb geen zin om naar de bakker te gaan of om ergens iets te bestellen. Ik wil lekker naar het restaurant van het hotel sloffen en op elk moment van de dag wat kunnen eten bij het hotel. Gewoon niks hoeven doen, niks hoeven uitzoeken qua restaurants en vooral me nergens druk om maken. En dat is all in voor mij.vivapimpelmees schreef: ↑08-08-2025 15:06Je kan een broodje van de bakker meenemen naar het strand. Of een lunch bestellen vanaf je strandbedje. Dat luiert heerlijk. All inclusive is echt zo ontzettend zonde in Griekenland.
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:35
Oké, 1 van de grotere eilanden dusShaunTheSheep schreef: ↑08-08-2025 14:15Ik zou voor een eerste keer kiezen voor Kreta of Rhodos. Daar vind je meer opties qua all inclusive en doordat het erg toeristisch is, is er veel te doen qua uitstapjes, zijn er veel autohuurmogelijkheden en kun je ook evt makkelijk met het openbaar vervoer.

vrijdag 8 augustus 2025 om 16:38
En dan valt het eten tegen en dan zit je met dubbele kosten…Irregular_Choice schreef: ↑08-08-2025 12:28Ik heb geen zin om elke middag en avond op zoek te moeten naar een plek om te eten. Ik wil juist eens een compleet ontzorgde vakantie waarbij ook ik niks moet. Dus ook niet hoef na te denken over waar we gaan eten, of dochter daar wel iets heeft wat ze lekker vind etc.
En het is ook echt veel leuker om de stad in te gaan en een terrasje te zoeken…
All-inclusive? Ik heb het nooit begrepen….
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:38
Dat vind jij leuk, dat is wat andersNognietoveralgeweest schreef: ↑08-08-2025 15:20Hier ook een zeer regelmatige Griekenlandganger. De 'schattige' witte dorpjes en het authentieke Griekse leven vind je vooral op kleine eilandjes in vooral de Cycladen waar geen pakketreizen en rechtstreekse vluchten (als er al een vliegveld is) heengaan en waar geen all inclusive hotels zijn.
Inderdaad zou je met jouw wensen vooral terecht komen op eilanden als Corfu, Rhodos, Kreta, Kos, Samos, Zakynthos, Kefalonia en Chalkidiki.
Als je halfpension neemt, hoef je echt weinig moeite te doen om een leuke taverne te vinden om lekker te lunchen. Ik zie dat probleem niet zo. Is juist heel erg leuk om 'buiten de deur' te eten en zo ook wat van de omgeving te zien als je onderweg bent met je huurauto. Als je in een all inclusive hotel zit, en je huurt een auto, wil je dan altijd weer om lunchtijd terug zijn in je hotel?

vrijdag 8 augustus 2025 om 16:40
Dan lekker gaan voor wat jou hét vakantiegevoel geeft.Irregular_Choice schreef: ↑08-08-2025 16:34Dat zal best, maar dat wil ik niet. Ik heb geen zin om naar de bakker te gaan of om ergens iets te bestellen. Ik wil lekker naar het restaurant van het hotel sloffen en op elk moment van de dag wat kunnen eten bij het hotel. Gewoon niks hoeven doen, niks hoeven uitzoeken qua restaurants en vooral me nergens druk om maken. En dat is all in voor mij.
Overigens is Rethymnon op Kreta erg leuk!
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:41
Dat ziet man momenteel niet zitten helaas, anders was ik daar inderdaad wel naartoe gegaan. Ik ga Kreta en rhodos wat verder bekijken, want ik denk dat het dan inderdaad 1 van die 2 gaat wordenBbubbels schreef: ↑08-08-2025 15:43Als je echt all in wil zou ik heel eerlijk gewoon weer naar Turkije gaan. Als je dat momenteel nog ziet zitten. In Griekenland kan je echt lekker en vaak nog relatief goedkoop eten elders. Kreta en Rhodos zijn denk ik goede opties. Corfu vond ik zelf erg mooi. Maar of daar veel all in is zou ik niet kunnen zeggen.

vrijdag 8 augustus 2025 om 16:41
Ik heb daar echt genoeg beleefd, maar waarschijnlijk vinden we andere dingen leuk. Ik hou niet zo van massatoerisme en struikelen over Nederlanders bijvoorbeeld.
meisje22 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 16:43
15.52% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:43
Ik vind dat ook heerlijk. Niet altijd en niet elke vakantie maar soms is dat precies wat je nodig hebt.Irregular_Choice schreef: ↑08-08-2025 16:34Dat zal best, maar dat wil ik niet. Ik heb geen zin om naar de bakker te gaan of om ergens iets te bestellen. Ik wil lekker naar het restaurant van het hotel sloffen en op elk moment van de dag wat kunnen eten bij het hotel. Gewoon niks hoeven doen, niks hoeven uitzoeken qua restaurants en vooral me nergens druk om maken. En dat is all in voor mij.
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:43
In Turkije diverse keren all in gehad en we kwamen regelmatig gewoon van het resort af. Ook gewoon excursies van een dag gedaan etc. Dus de tip om daar heen te gaan en alleen maar op het resort te blijven, snap ik niet. Dat hebben we nooit gedaan en zijn we nu ook helemaal niet van plan, maar dat heb ik al diverse keren gemeld.Snugbun91 schreef: ↑08-08-2025 15:52Griekenland en all-in vind ik persoonlijk geen goede combi. Doordat je ontbijt, lunch en avondeten op het hotel moet zijn, blijft er toch nauwelijks ruimte voor uitstapjes?
Een deel van de cultuur in Griekenland is juist die tavernes, de schattige dorpjes opzoeken en neerstrijken voor een lunch en afwachten wat er op je bord ligt.
Dus als je heel heel graag all-in wil zou ik zeggen kies een of ander groot resort in Turkije of Tunesië, waarbij je het resort niet af hoeft voor je vertier.
Als je heel graag Griekenland wil ervaren; kies hooguit half-pension (al enorm zonde als je het mij vraagt, maar geeft wel gemak) en ga tijdens je dagjes uit je niet te druk maken om de lunch, dat komt wel goed. En dan is zo'n beetje ieder eiland voor een dag of 10-11 goed geschikt, want als je veel wilt luieren vermoed ik dat als je zelfs om de dag iets wilt ondernemen, je zelfs op de kleinste eilanden (waar direct op gevlogen wordt) prima zit. Afhankelijk van wat voor soort uitjes of je ook alle eilanden waardeert (zoek je opgravingen en leuke dorpjes, of zoek je een waterpark met veel glijbanen bijv)
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:45
Dank je! Ga de site eens bekijkenKattengekje schreef: ↑08-08-2025 16:11Voor veel info over Griekenland kun je kijken op de site van Ross Holidays https://www.rossholidays.nl/?gad_source ... ikQAvD_BwE
Zij hebben geen all inclusives. Maar dan kijk je op de site van een andere reisaanbieder voor een accommodatie met alles erop en eraan

vrijdag 8 augustus 2025 om 16:49
Dit dus jaapppie schreef: ↑08-08-2025 16:23Ik ga nooit all-inclusive, want lunchen doe ik niet uitgebreid op vakantie, maar ook als er overal eettentjes zat zijn heb ik ontbijt en avondeten graag in het hotel. Als ik weg ben sla ik een keer over en ik ga ook gewoon een keer uit eten, maar dat rondlopen voor een plek om te eten vind ik niet relaxed op vakantie. Lekker aanschuiven na mijn dagprogramma is voor mij perfect. Ik vind zo'n hotel dus helemaal niet zonde van de mogelijkheden, ook niet in Griekenland. Misschien geldt dat voor TO ook![]()

vrijdag 8 augustus 2025 om 17:07
Klinkt wel.goed eigenlijk. Uitgebreid ontbijten in alle rust, dan lekker zelf aan het zwembad liggen, je gezin tegen lunchtijd een keer zien en daarna samen op pad. Of door met zwembad/strand.Irregular_Choice schreef: ↑08-08-2025 16:49Dit dus jaik wil geen tafeltje moeten zoeken ergens, de kaart van tevoren bekijken of dochter er wel wat kan eten. Je gaat ook niet 11 dagen lang bij dezelfde eten, dus die zoektocht meerdere keren. Dat doen we elk jaar al, dat ik moet bepalen wat we eten en uit moet zoeken waar we gaan eten. En bij half pension zit geen lunch, terwijl dat meestal pas de tijd is dat man en dochter honger krijgen. Dus dan moeten we daar weer voor op pad. Bij all in kan ik gewoon lekker gaan ontbijten en bij het zwembad liggen, zie ik hen wel een keer verschijnen en gaan we na de lunch wat ondernemen samen. Helemaal prima voor ons allemaal. En is er een keer een excursie die vroeg vertrekt dan doen we dat. Vaak is dat dan met lunch (was in Turkije in ieder geval zo) of kan je een lunchpakket meenemen van het hotel.
Ik zou een om-de-dag-all inclusive willen

vrijdag 8 augustus 2025 om 17:15
Haha! Dat klinkt ook goed, een hotel waarbij je de ene dag all in hebt en de andere dag nietLoren schreef: ↑08-08-2025 17:07Klinkt wel.goed eigenlijk. Uitgebreid ontbijten in alle rust, dan lekker zelf aan het zwembad liggen, je gezin tegen lunchtijd een keer zien en daarna samen op pad. Of door met zwembad/strand.
Ik zou een om-de-dag-all inclusive willen. Want jouw plan spreekt me aan en ik hou enorm van hotelontbijtjes maar ik vind toeristenvoer in een leuk tentje 's avonds ook altijd heel gezellig.

vrijdag 8 augustus 2025 om 17:23
Om iets te drinken ja, voor eten vind ik dat een week lang helemaal niet leuk. Als het eten in het hotel tegenvalt, zitten we daar lekker tegen elkaar over te zeuren en gaan we een keer extra buiten de deur eten. Dat geld is toch al uitgegeven, dus daar heb ik totaal geen moeite mee. Ieder z'n ding.
vrijdag 8 augustus 2025 om 17:29
Goed de reviews lezen, dat helpt al een hoop. Nog nooit gehad dat het eten tegen viel. En ik vind het niet “echt leuker” om de stad in te gaan en een terrasje te moeten zoeken om wat te kunnen eten. Voor een drankje, prima. Maar ik heb geen zin om de kaart te moeten checken voor dochter enz. Ik wil gewoon naar het buffet lopen en eten. Dat je dat niet begrijpt kan, maar wat heeft deze reactie voor zin als je al in de OP kan lezen wat ik zoek? Ik ga echt niet van gedachten veranderen door zo’n reactie hoor.
vrijdag 8 augustus 2025 om 17:30
Dit, ik heb gewoon geen zin om 11 dagen lang ergens wat te eten te moeten zoeken. Eens in de zoveel tijd wil ik verzorgd wordenapppie schreef: ↑08-08-2025 17:23Om iets te drinken ja, voor eten vind ik dat een week lang helemaal niet leuk. Als het eten in het hotel tegenvalt, zitten we daar lekker tegen elkaar over te zeuren en gaan we een keer extra buiten de deur eten. Dat geld is toch al uitgegeven, dus daar heb ik totaal geen moeite mee. Ieder z'n ding.

vrijdag 8 augustus 2025 om 17:41
Nee joh, gewoon naar een all-in met goede reviews. Je hoeft er geen sterrenkok te verwachten, maar dat is in de meeste restaurants in toeristenoorden ook niet.
Sommige mensen zoals to willen gewoon even helemaal niks, zelfs geen restaurantje uitzoeken. Dan is het een prima optie.
vrijdag 8 augustus 2025 om 17:50
Wij zijn onlangs naar Rhodos geweest, na ca 25 jaar voor t laatst in Griekenland te zijn geweest. We hebben ontzettend veel eilanden gezien toentertijd. Wat me op Rhodos opviel, en dat zal vast ook op de andere eilanden ook zijn, is dat het enorm is uitgebreid met hotels. Maar er zijn ook tegenwoordig echte feesthotels/ feestwijken. Dus als je niet tot diep in de nacht je daaraan wil storen, zoek goed uit waar je gaat zitten. Gelukkig voor ons zaten we in een rustig hotel op een hele fijne plek want wij zaten daar niet op te wachten.
All inclusive zou ik persoonlijk zonde vinden, er bestaan zoveel lekkere restaurantjes waar je heerlijk Grieks kunt eten.
All inclusive zou ik persoonlijk zonde vinden, er bestaan zoveel lekkere restaurantjes waar je heerlijk Grieks kunt eten.
vrijdag 8 augustus 2025 om 18:08
Oh en TO, ik snap AI wel hoor. Vind het soms ook heerlijk. Maar mijn ervaring is wel dat het zeker de laatste jaren echt onbetaalbaar is geworden. Beetje betaalbaar zit in de categorie “saai en fantasieloos massa-eten gericht op engelsen”. Ik hoef echt geen haute cuisine, maar wil wel verrast worden. En dat kost dus gewoon 3000 euro pp per week ofzo. Weet natuurlijk niet wat je budget is maar bereid je voor…

vrijdag 8 augustus 2025 om 18:18
Ik ben een poosje geleden all inclusive naar Kreta geweest. Met een huurauto en elke dag op pad. Maar ik vond het ook heel fijn dat er eten klaarstond, dat er geen afwas was, dat we niet hoefden na te denken. Iedereen in ons gezin kan koken, maar meestal doe ik het en ik heb ook wel eens geen zin.
Maar goed, wij zaten in een wat simpeler hotel en ik merkte wel dat het per persoon heel verschillend is of mensen het eten lekker vonden. Ik vond het heerlijk omdat het, voor zover ik dat na kan gaan, echt Grieks was, met veel seizoensgroenten en smaak. Maar een Nederlandse man die drie keer zijn bord vol schepte, klaagde enorm over het gebrek aan luxe rundvlees.
Het is denk ik vrij simpel, als je een week allinclusive zit voor een "lagere" prijs, kun je geen vijf sterren verwachten.
Maar goed, wij zaten in een wat simpeler hotel en ik merkte wel dat het per persoon heel verschillend is of mensen het eten lekker vonden. Ik vond het heerlijk omdat het, voor zover ik dat na kan gaan, echt Grieks was, met veel seizoensgroenten en smaak. Maar een Nederlandse man die drie keer zijn bord vol schepte, klaagde enorm over het gebrek aan luxe rundvlees.
Het is denk ik vrij simpel, als je een week allinclusive zit voor een "lagere" prijs, kun je geen vijf sterren verwachten.
Si abra la puerta hay lobos.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in