Welk Grieks eiland is leuk?

08-08-2025 11:08 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgend jaar wil ik in de zomer graag naar Griekenland. Na jaren kamperen wil ik eindelijk weer eens een vakantie waarbij ik niks hoef te doen. Het wordt dus een vakantie naar een hotel met all in. Nu ben ik nog nooit in Griekenland geweest en heb geen idee welk eiland leuk is voor een dag of 10-11? Ik wil best ook een excursie doen naar het een of ander. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met openbaar vervoer? Ik ken van Turkije de kleine busjes die je voor een prikkie naar een stadje brengen. Is dat in Griekenland ook te doen of is een auto huren een must? En waar vind je de mooie witte huisjes met blauwe daken, kleine steegjes met trappetjes enz? Alleen op Santorini en mykonos? Of ook in de rest van Griekenland?
We zijn in Turkije bij bodrum geweest en dat was ideaal (maar willen we niet opnieuw heen). Hotel op een wat rustigere plek, maar wel een stad vlakbij waar je in de avond lekker kan rond struinen en een terrasje kan pakken.
Wie heeft tips voor een eerste keer Griekenland? Tips voor hotels mogen uiteraard ook :)
Corfu is ook een mooi eiland
Wij zijn bij Dreams corfu geweest.

Hotel ligt rustig maar je loopt zo vanuit het hotel het stadje in en wij vonden het eten goed.

Wij gingen vroeger altijd all inn maar nu eigenlijk altijd half pension maar dan met ontbijt en lunch dat word niet standaard aangeboden maar als je het vraagt kan het meestal wel.
Irregular_Choice schreef:
08-08-2025 16:38
Dat vind jij leuk, dat is wat anders ;) en nee, ik hoef echt niet steeds bij de lunch terug te zijn. Vaak kan je bij zo’n hotel ook een lunchpakket meenemen bijvoorbeeld. En als we een keer een maaltijd overslaan is dat geen probleem. Maar ik heb gewoon geen zin in het zoeken naar een leuke taverne of zo. Dochter lust ook lang niet alles, man eet geen vis. Ik ben al jaren degene die tijdens de vakantie kookt, bedenkt wat en/of waar we gaan eten en dat wil ik nu eens een keer niet. Ik wil gewoon compleet verzorgd op vakantie, zodat ook ik een keer niks moet :)
Hey, je hoeft je niet steeds te verdedigen hoor! Jij wil gewoon een all inclusieve vakantie en ontzorgd worden, lekker doen hoor. Ik hou er ook niet van , maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Ik denk dat je op Kreta best iets kunt vinden. Ik zou in de buurt van Rethymnon kijken en de omgeving van Chersonisos (meer in het oosten) proberen te vermijden
Als je zo specifiek weet wat je wil zou ik gewoon lekker op sunweb of tui zoeken en alle filters aanzetten die je wil. Supermakkelijk. Dan klikt je all in aan en hoe ver het van het strand of een dorpje mag zijn en rollen de opties er zo uit. Ideaal!
Bbubbels schreef:
08-08-2025 18:08
Oh en TO, ik snap AI wel hoor. Vind het soms ook heerlijk. Maar mijn ervaring is wel dat het zeker de laatste jaren echt onbetaalbaar is geworden. Beetje betaalbaar zit in de categorie “saai en fantasieloos massa-eten gericht op engelsen”. Ik hoef echt geen haute cuisine, maar wil wel verrast worden. En dat kost dus gewoon 3000 euro pp per week ofzo. Weet natuurlijk niet wat je budget is maar bereid je voor… :@@:
Vrienden van ons zitten nu all in op rhodos en hebben echt geen €3000,- pp betaald. Het is er wel hoor. Ik kom prachtige hotels tegen met goede reviews voor €1200,- voor 8 dagen.
Rabarbara schreef:
08-08-2025 18:18
Ik ben een poosje geleden all inclusive naar Kreta geweest. Met een huurauto en elke dag op pad. Maar ik vond het ook heel fijn dat er eten klaarstond, dat er geen afwas was, dat we niet hoefden na te denken. Iedereen in ons gezin kan koken, maar meestal doe ik het en ik heb ook wel eens geen zin.
Maar goed, wij zaten in een wat simpeler hotel en ik merkte wel dat het per persoon heel verschillend is of mensen het eten lekker vonden. Ik vond het heerlijk omdat het, voor zover ik dat na kan gaan, echt Grieks was, met veel seizoensgroenten en smaak. Maar een Nederlandse man die drie keer zijn bord vol schepte, klaagde enorm over het gebrek aan luxe rundvlees.
Het is denk ik vrij simpel, als je een week allinclusive zit voor een "lagere" prijs, kun je geen vijf sterren verwachten.
Klinkt inderdaad logisch. Ik verwacht ook geen buffetten zoals in Turkije eigenlijk. Daar is 5 sterren overigens ook niet te vergelijken met onze 5 sterren :) ik lees gewoon veel reviews, daar gaat het heel vaak over het eten haha!
Kattengekje schreef:
08-08-2025 20:08
Hey, je hoeft je niet steeds te verdedigen hoor! Jij wil gewoon een all inclusieve vakantie en ontzorgd worden, lekker doen hoor. Ik hou er ook niet van , maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Ik denk dat je op Kreta best iets kunt vinden. Ik zou in de buurt van Rethymnon kijken en de omgeving van Chersonisos (meer in het oosten) proberen te vermijden
Ik vind het gewoon wat irritant als ik aan geef all in te willen, dat er dan tig mensen zeggen dat dat zonde is. Dat zal best, maar ik vind het niet zonde voor deze vakantie :mrgreen:
Ik heb nu inderdaad wel Kreta en rhodos beide als beste optie denk ik voor wat we zoeken. Dank je voor de tip, ga die kant op eens kijken of ik wat kan vinden!
LadyLovelyLocks schreef:
08-08-2025 20:08
Als je zo specifiek weet wat je wil zou ik gewoon lekker op sunweb of tui zoeken en alle filters aanzetten die je wil. Supermakkelijk. Dan klikt je all in aan en hoe ver het van het strand of een dorpje mag zijn en rollen de opties er zo uit. Ideaal!
Ik weet wat ik wil qua hotel en verzorging. Mijn vraag gaat vooral over op welk eiland er ook nog wat te beleven is en of ik daarvoor het OV kan gebruiken zoals in Turkije of dat een auto huren nodig is. Ik kan die filters wel aan zetten, maar als ik dan op een eiland uit kom waar weinig te beleven is zou dat jammer zijn. Ik heb geen idee wat er op welk eiland te doen is, vandaar mijn vraag.
08-08-2025 21:36
Ik weet wat ik wil qua hotel en verzorging. Mijn vraag gaat vooral over op welk eiland er ook nog wat te beleven is en of ik daarvoor het OV kan gebruiken zoals in Turkije of dat een auto huren nodig is. Ik kan die filters wel aan zetten, maar als ik dan op een eiland uit kom waar weinig te beleven is zou dat jammer zijn. Ik heb geen idee wat er op welk eiland te doen is, vandaar mijn vraag.
Kreta heeft prima OV. Natuurlijk niet naar kleine bergdorpjes maar wel naar kustplaatsen. In het noorden is dat beter dan in het zuiden. Wel goed opletten of het hotel in de buurt van een bushalte zit.
vivapimpelmees schreef:
08-08-2025 21:40
Kreta heeft prima OV. Natuurlijk niet naar kleine bergdorpjes maar wel naar kustplaatsen. In het noorden is dat beter dan in het zuiden. Wel goed opletten of het hotel in de buurt van een bushalte zit.
Owja, slim haha! Ik ben van Turkije gewend dat er bij elk hotel zo’n dolmus stopt. Die hebben dan bordjes bij de voorruit met de namen van de hotels waar ze langs gaan. Echt ideaal vind ik dat, maar begrijp dat dat in Griekenland dus anders is :mrgreen:
Op Kreta en Rhodos boek je in de toeristische plaatsen ook heel makkelijk een excursie ergens heen voor veel goedkoper dan bij de officiële reisleiding. Ok je moet er van houden met 3 touringcars op pad maar wij deden dat wel eens als we geen zin hebben om zelf op pad te gaan met een huurauto.
08-08-2025 21:41
Owja, slim haha! Ik ben van Turkije gewend dat er bij elk hotel zo’n dolmus stopt. Die hebben dan bordjes bij de voorruit met de namen van de hotels waar ze langs gaan. Echt ideaal vind ik dat, maar begrijp dat dat in Griekenland dus anders is :mrgreen:
Lekker autootje huren (niet in het hotel maar in een straatje in het stadje, scheelt geld) en op pad naar een mooi strandje of die leuke bergdorpjes! En all in eten als je wil (fijn dat je dochter kan kiezen wat ze wil en lust) en af en toe een taverna in zo’n dorpje bezoeken. Heerlijk toch! Ik heb plaatsvervangend al zin in jouw vakantie :lol:
shaunthesheep wijzigde dit bericht op 08-08-2025 22:00
0.80% gewijzigd
08-08-2025 21:36
Ik snap het!

Als ik zoek selecteer ik eerst de hotels die me aanspreken op basis van de foto’s en dan lees ik de reviews om alvast een beeld te krijgen. Dan ga ik voor mijn 2e selectie kijken wat er in de buurt is van die hotels.

Ik denk dat de all inclusive hotels automatisch op de meer toeristische eilanden zitten, waar dus ook wat meer te doen is.

Ik vind Kreta een leuk eiland en vrij groot dus veel te zien. Kos vind ik ook leuk (maar die is idd klein en ik vind het juist leuk om te kunnen fietsen daar, dus die zou ik als ik jou was niet kiezen)
dolfje schreef:
08-08-2025 21:58
Op Kreta en Rhodos boek je in de toeristische plaatsen ook heel makkelijk een excursie ergens heen voor veel goedkoper dan bij de officiële reisleiding. Ok je moet er van houden met 3 touringcars op pad maar wij deden dat wel eens als we geen zin hebben om zelf op pad te gaan met een huurauto.
Deden we in Turkije inderdaad ook, boeken bij zo’n kantoortje in de stad ipv via het hotel. Was een stuk goedkoper!
ShaunTheSheep schreef:
08-08-2025 21:59
Lekker autootje huren (niet in het hotel maar in een straatje in het stadje, scheelt geld) en op pad naar een mooi strandje of die leuke bergdorpjes! En all in eten als je wil (fijn dat je dochter kan kiezen wat ze wil en lust) en af en toe een taverna in zo’n dorpje bezoeken. Heerlijk toch! Ik heb plaatsvervangend al zin in jouw vakantie :lol:
Dit is inderdaad ook ons idee voor deze vakantie! Ik krijg er ook al helemaal zin in! We huren altijd een auto via sunnycars, dus zal daar eens kijken. Is ook wel makkelijk om vanaf het vliegveld gewoon de eigen auto te kunnen pakken ipv met de transferbus mee te moeten.
Vind het inderdaad voor dochter veel handiger als die gewoon kan kiezen bij een buffet. Vorig jaar in Italië wel eens de mist mee in gegaan namelijk, risotto genomen want dat vind ze thuis heerlijk. Maar deze smaakte uiteraard heel anders, dus dat was een tegenvaller. Dan is zo’n buffet prettiger dan van de kaart wat te moeten kiezen en maar hopen dat ze het lust :)
irregular_choice wijzigde dit bericht op 08-08-2025 22:25
4.17% gewijzigd
LadyLovelyLocks schreef:
08-08-2025 21:59
Ik snap het!

Als ik zoek selecteer ik eerst de hotels die me aanspreken op basis van de foto’s en dan lees ik de reviews om alvast een beeld te krijgen. Dan ga ik voor mijn 2e selectie kijken wat er in de buurt is van die hotels.

Ik denk dat de all inclusive hotels automatisch op de meer toeristische eilanden zitten, waar dus ook wat meer te doen is.

Ik vind Kreta een leuk eiland en vrij groot dus veel te zien. Kos vind ik ook leuk (maar die is idd klein en ik vind het juist leuk om te kunnen fietsen daar, dus die zou ik als ik jou was niet kiezen)
Dank je voor je tips! Ga dat ook maar doen inderdaad, gewoon selectie maken en dan kijken waar ze precies zitten op het eiland. Denk dat ik het bij Kreta en rhodos ga houden voor nu, dat beperkt het zoeken al een stuk :)
Ik spit altijd heel Google maps uit en TripAdvisor voor ik ga boeken. Waar is de winkel, bushaltes, hoe ver lopen naar strand etc.
Wat betreft autohuur, bij Sunweb gaat dat ook heel makkelijk via de app en WhatsApp. Laatste vakantie ook weer. Auto werd keurig op tijd bij onze accommodatie afgeleverd.
dolfje schreef:
08-08-2025 22:54
Wat betreft autohuur, bij Sunweb gaat dat ook heel makkelijk via de app en WhatsApp. Laatste vakantie ook weer. Auto werd keurig op tijd bij onze accommodatie afgeleverd.
Alleen is dat behoorlijk duurder dan het zelf rechtstreeks lokaal regelen.
vivapimpelmees schreef:
09-08-2025 00:22
Alleen is dat behoorlijk duurder dan het zelf rechtstreeks lokaal regelen.
Bij onze laatste vakanties kostte het nog geen 50€ voor 1 dag, dat was echt niet duurder dan aan de boulevard. En inclusief alle verzekeringen en zonder gezeik aan de balie van " dit moet erbij, verzekering zus etc" en zonder wachttijd.

Dus het is een optie, zeker als je niet meteen voor een hele week wilt huren.
Snugbun91 schreef:
08-08-2025 15:52
Griekenland en all-in vind ik persoonlijk geen goede combi. Doordat je ontbijt, lunch en avondeten op het hotel moet zijn, blijft er toch nauwelijks ruimte voor uitstapjes?
Een deel van de cultuur in Griekenland is juist die tavernes, de schattige dorpjes opzoeken en neerstrijken voor een lunch en afwachten wat er op je bord ligt.

Dus als je heel heel graag all-in wil zou ik zeggen kies een of ander groot resort in Turkije of Tunesië, waarbij je het resort niet af hoeft voor je vertier.

Als je heel graag Griekenland wil ervaren; kies hooguit half-pension (al enorm zonde als je het mij vraagt, maar geeft wel gemak) en ga tijdens je dagjes uit je niet te druk maken om de lunch, dat komt wel goed. En dan is zo'n beetje ieder eiland voor een dag of 10-11 goed geschikt, want als je veel wilt luieren vermoed ik dat als je zelfs om de dag iets wilt ondernemen, je zelfs op de kleinste eilanden (waar direct op gevlogen wordt) prima zit. Afhankelijk van wat voor soort uitjes of je ook alle eilanden waardeert (zoek je opgravingen en leuke dorpjes, of zoek je een waterpark met veel glijbanen bijv)
Want bij all inclusive is het verboden dat je je lunch en/of diner soms ergens anders kiest? Of uitstapjes maakt?
08-08-2025 16:43
In Turkije diverse keren all in gehad en we kwamen regelmatig gewoon van het resort af. Ook gewoon excursies van een dag gedaan etc. Dus de tip om daar heen te gaan en alleen maar op het resort te blijven, snap ik niet. Dat hebben we nooit gedaan en zijn we nu ook helemaal niet van plan, maar dat heb ik al diverse keren gemeld.
Nee ik denk dat je hem verkeerd opvatte, ik bedoel dat je een resort hebt met de mogelijkheid tot genoeg vertier - omdat je aangaf dat je graag veel wilde relaxen. Veel griekse all-in hebben naast een klein buffet en een klein zwembad weinig andere opties. Met wat meer opties betaal je je al snel blauw: en dan vinden de meeste het dus enorm zonde om de lunch over te slaan, want duur en dan alsnog opzoek moeten naar lunch. Vanuit mijn ervaring is all-in in Griekenland gewoon een totaal andere ervaring dan all-in in Turkije, maar kreeg het gevoel dat je de Turkse ervaring graag nog eens deed maar dan nu in Griekenland. Hopelijk vind je iets passends!
Dala schreef:
09-08-2025 09:06
Want bij all inclusive is het verboden dat je je lunch en/of diner soms ergens anders kiest? Of uitstapjes maakt?
Nee dat zeg ik niet. Maar; je kiest all-in en betaalt daarvoor, daarmee verwacht ik niet dat je alsnog 5x elders uit eten gaat. Of op zoek wil naar je lunch (want dat gemak valt dan weg). All-in Griekenland is gemiddeld gewoon niet te vergelijken met all-in Turkije is mijn ervaring. Ieder zijn ding, maar hoop dat de realiteit dan niet tegenvalt als de verwachting anders ligt.
Snugbun91 schreef:
09-08-2025 09:54
Nee dat zeg ik niet. Maar; je kiest all-in en betaalt daarvoor, daarmee verwacht ik niet dat je alsnog 5x elders uit eten gaat. Of op zoek wil naar je lunch (want dat gemak valt dan weg). All-in Griekenland is gemiddeld gewoon niet te vergelijken met all-in Turkije is mijn ervaring. Ieder zijn ding, maar hoop dat de realiteit dan niet tegenvalt als de verwachting anders ligt.
Ah, je bedoelt dat het land eigenlijk om andere redenen een heel aantrekkelijk land is (met de leuke dorpjes en tavernes etc, de opgravingen) maar als je dat niet zoekt en je wil eigenlijk de Turkije-ervaring, dat het dan waarschijnlijk tegenvalt omdat de Turkse resorts een betere all in service hebben en fijnere zwembaden.
En je een hoop (extra) moet bijbetalen als je er alsnog voor kiest om het een beetje van allebei te doen.
Dala schreef:
09-08-2025 10:15
Ah, je bedoelt dat het land eigenlijk om andere redenen een heel aantrekkelijk land is (met de leuke dorpjes en tavernes etc, de opgravingen) maar als je dat niet zoekt en je wil eigenlijk de Turkije-ervaring, dat het dan waarschijnlijk tegenvalt omdat de Turkse resorts een betere all in service hebben en fijnere zwembaden.
En je een hoop (extra) moet bijbetalen als je er alsnog voor kiest om het een beetje van allebei te doen.
Dat is een goede samenvatting ja :-D
Ik snap je ! Af en toe een all inclusive vakantie vind ik ook heerlijk !
Gewoon NIKS. Alleen nadenken welke bikini je vandaag aantrekt, bij welk zwembad we gaan liggen die dag en hoe laat we gaan eten. Klaar.

Eerlijk: Turkije is daarvoor de beste plek, de meeste uitgebreide buffetten en grotere en luxere hotels.
Maar in Griekenland is dat uiteraard ook wel te vinden, al is dat meestal iets kleinschaliger, in elk geval de buffetten zijn minder groot maar nog steeds prima hoor. En de hele grote hotels die zijn dan weer vaak te duur, maar ik ken je budget niet.

Ik ben op Kos bij hotel Blue Lagoon geweest. Mooi hotel, kan ik je aanraden.
Kos stad is erg leuk en toeristisch en heeft ook een leuk bekend wit straatje met trappen als dé fotospot.

In Kreta zijn we bij Smartline Village Resort and Waterpark geweest. Ook prima en vlakbij Cherchonisos, lopend te doen en je zit ver genoeg om geen last van uitgaansgelegenheden te hebben.

Het hotel in Kos vond ik mooier, maar op Kreta is meer te doen denk ik. Ik zou dus eerder voor een mooi hotel daar kijken denk ik.
Lyttos Beach bijv is een mooie en ook Atlantica Ocean Beach (niet zelf geweest hoor).

Als je uitgebreid en luxe hotels wil, hoor ik ook goede verhalen over Egypte.
Maar heet in de zomer en meestal niets qua winkeltjes, boulevard op loopafstand, denk dat je daar niet zo gauw het resort af gaat (maar zelf niet geweest).

En Canarische eilanden misschien ook een optie ? Ik weet het niet zeker maar denk dat het daar net iets minder heet is dan Griekenland in de zomer.

Succes met de zoektocht, laat je weten welk eiland/hotel het is geworden?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven