Westkust USA met pubers

24-08-2021 16:26 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij denken erover om in de zomer van 2022 naar de VS te gaan.

Onze jongens zijn dan 20, 18 en 14.
Diverse bekende reisorganisaties bieden familiegroepsreizen aan.

Wie heeft dit al eens gedaan en wat zijn de voor/ nadelen van een groepsreis vs individueel op reis?

Wij zijn een onervaren gezin wat betreft grote/verre (rond)reizen.

Wat moeten we absoluut niet overslaan.
viva-amber schreef:
24-08-2021 19:56
De vaccinatiegraad stagneert in de VS. Er zijn grote groepen mensen in de VS die geen vaccinatie bereidheid hebben. In grote delen van het land is vaccinatiegraad 20-25%. Er dreigt een nieuwe lockdown in de VS, de besmetting stijgen daar nog steeds ongekend.
De vaccinatie graad stagneert in de US. Klopt, maar de vaccinatie graad in US is boven de 52%. Geen enkele staat in de US zit onder de 30% procent. En maar 5 staten onder de 40%. Er is geen dreiging van een nieuwe lockdown. Restaurants en dergelijke zijn open gebleven terwijl die in Nederland dicht waren. Ik zeg niet dat het het beleid beter of slechter is dan in Nederland. Het beleid is anders..
En voor TO. Ik zou absoluut een individuele reis doen en geen groep reis. Maximale flexibiliteit, zeker met pubers. Kun je langer/korter blijven op plekken die je leuk/niet leuk vind. Voor west coast, mix van national parks en city's...LA/Malibu/Vegas/GrandCaynon....San Francisco/Napp Valley/Yosemite Park/YellowStone Park..route 1 langs de coast North or South. Op de terugweg..Red Eye vlucht naar NY, paar dagen NYC en dan naar NL.
Wij willen ook heel graag weer een verre reis maken in de zomer 2022. En (west)Amerika is een van de opties die we overwegen. Wil dolgraag terug de kant op. Ben eerder in Zuidwest geweest en oh man…gewéldig. Maar nog niet alles gezien dus wil graag terug voor sommige dingen in de herhaling en sommige nieuwe dingen. Maar ook een heel ander land, Thailand ofzo, is een optie.

Maar heel eerlijk? Ik denk niet dat ik het al aandurf om te boeken.
Ik boek graag vroeg de vliegtickets (oktober/november), als er een prijs voorbij komt die me aanstaat/offertes heb opgevraagd bij reisbureau voor bijv. Fly & Drive.
Maar om binnen 2-3 maanden hun al dit vast te gaan leggen vind ik best wel een risico. Hotels kun je nog wel redelijk vrij annuleerbaar boeken, maar vliegtickets (en evt i.c.m. auto) vind ik toch lastiger, ik heb gewoon geen zin in vouchers.
En het zijn behoorlijke bedragen waar ik liever geen risico mee loop. En van zo’n prijzige reis wil ik voorpret hebben i.p.v. stress over kan het allemaal wel/niet doorgaan of waar moet je rekening mee houden.
Dus kortom, ik vrees dat wij onze reis nog weer een jaar uitstellen (hadden dit jaar al gewild…..dus wellicht wéér 2 jaar verder, balen…).

Aanraders uit mijn ervaring: Bryce Canyon (op 1!), Grand Canyon, San Francisco, Las Vegas moet je geweest zijn, Monument Valley.
Wat wij minder vonden en ik niet terug zou hoeven zijn San Diego, Los Angeles (alleen voor een pretpark ofzo), Yosemite, Seqouia Park.

En inderdaad: zelf regelen! Onze eerste reis was ook een groepsreis. Nooit meer. Je bent alleen maar vroeg op, want de bus vertrekt gewoon om 7.00 uur. We waren kapot toen we thuiskwamen. Nu zijn zulke reizen sowieso niet om uit te rusten, je doet veel en bent veel onderweg, maar je eigen tempo kunnen bepalen is heel fijn.
En op sommige plekken denk je ‘heb het wel gezien hier, en dooooorrrrr’. En andere plekken zou je net langer willen blijven. Dat kan dus niet.

Ik vond de volgende reis zelf boeken echt rete-spannend, maar echt, jij kan dit ook!
Kijk op het AA-forum voor tips, ze helpen je graag.
En als je iets meer houvast wil, boek dan een vlucht + auto bij een reisbureau en de hotels zelf (Booking, Trivago etc). Dan kan je altijd je routes nog weer aanpassen.
Yosemite en sequoia waren hier juist hoogtepunten. Sequoia zaten we midden in het park in een cabin. ‘S morgens herten voor ons raam. Ook hebben we daar een moeder beer met kleintjes gezien.

Yosemite zaten we in housekeeping camp. Kamperen tussen de Amerikaanse families. Echt een belevenis. En de Panorama trail gelopen daar. De mooiste wandeling toch wel van de vakantie
viva-amber schreef:
24-08-2021 19:27
Zonder ESTA visum komen ze niet eens het land in
Dat is dus echt binnen 5 minuten geregeld.
Maar wij hebben ook plannen voor de VS volgend jaar. Maar ook ik durf niks te boeken tot dat ik weet of en wanneer het weer open gaat. En dan nog goed kijken naar de annuleringsvoorwaarden
lisbeth schreef:
24-08-2021 21:41
Yosemite en sequoia waren hier juist hoogtepunten. Sequoia zaten we midden in het park in een cabin. ‘S morgens herten voor ons raam. Ook hebben we daar een moeder beer met kleintjes gezien.

Yosemite zaten we in housekeeping camp. Kamperen tussen de Amerikaanse families. Echt een belevenis. En de Panorama trail gelopen daar. De mooiste wandeling toch wel van de vakantie
Zo zie je maar. Die dingen hebben weinig indruk op mij gemaakt. Bryce Canyon (en Grand ook) daartegen….tranen in mijn ogen…zó machtig mooi.
Maar het is inmiddels onderhand 20 jaar geleden dat wij daar waren, dus wie weet zouden Yosemite/Sequoia nu anders op me overkomen? Kan, geen idee.
In mijn beleving/herinnnering was Bryce Canyon echt het absolute hoogtepunt.
Daar zou ik dus ook graag teruggaan. Maar ik zou nu dan ook o.a. Moab, Arches NP, Horshoe Bend, Antelope Canyon en Yellowstone willen zien, dat is nieuw voor ons.
Bryce vonden we ook magnifiek. Paardgereden daar. Doodeng maar zo mooi. Grand canyon vond ik vooral erg toeristisch. Maar misschien is het ook net waar je van houdt. Ik hou meer van bossen, rivieren, dieren.
Ik zou Yellowstone zeker ook niet vergeten.
Heeft bij mij de meeste indruk achter gelaten.

Wij hadden gekozen voor zelf organisten.

Vlucht heen en terug. Waarbij terug van een ander vliegveld/plaats.
Eerste dag een hotel (las Vegas) ook om bij te komen van de reis.
Volgende dag een tent en camping spullen gekocht.
De rest van de weken van camping naar camping gegaan.
Vooral de campings in de nationale parken zijn super.

Voor campers moet je vaak ruim van te voren reserveren, voor tenten valt dit mee.

Wel een globale planning gemaakt, maar die is regelmatig bijbesteld.

In de steden wel een hotel genomen.
Yellowstone ligt wel wat uit de richting vind ik. Er is zoveel moois te zien naast yellowstone.
Dat zou ik dan ook in een aparte vakantie doen
Eens, yellowstone zou ik niet combineren met een “rondje” zuidwest USA. In dat geval moet je veel andere mooie plekken overslaan.
Ook wij willen in zomer 2022 terug naar de VS, ik ga binnenkort wel boeken maar dat komt omdat ik nog klm vouchers heb van zomer 2020 die binnenkort vervallen en tickets die je dit jaar bij klm boekt mogen zonder reden geannuleerd worden (in ruil voor weer een voucher maar daar heb ik geen problemen mee, komt wel op). In jullie geval zou ik pas boeken als het erop lijkt dat de grenzen eindelijk weer open gaan.

Ga verder eens om de tafel om te bedenken wat iedereen uit zo’n verre reis wil halen, gaat het om de grote bekende steden, de natuurparken, de route en het onderweg zijn zelf of nog weer iets anders dat ik nu niet bedenk.

Wat wij geweldig vonden is met name de natuur en wandelingen: Yosemite maar ook de Sonora Pass (Tioga pass was afgesloten Ivm rotsvast), Zion, Antelope canyon en ook de wandeling naar “the wave” (loterij, hele kleine kans).

Dan de keuze voor een busreis, dat zou ik eigenlijk alleen doen als je het niet ziet zitten om zelf te rijden, het beperkt je enorm in je vrijheid.
Ik zou kiezen voor een individuele rondreis in jullie geval. Dan is wel alles geregeld maar heb je nog wel wat meer vrijheid.

En of het volgend jaar kan met corona weet niemand. Dat zie je dan wel weer, kijk dan wel met boeken of je eenvoudig je geld terugkrijgt als het niet door kan gaan. Veel reisorganisaties bieden wel die mogelijkheid.

En lekker genieten van de voorpret.
ik kan eventueel in pb onze eerste westkust route toesturen.
lisbeth schreef:
25-08-2021 06:47
Yellowstone ligt wel wat uit de richting vind ik. Er is zoveel moois te zien naast yellowstone.
Dat zou ik dan ook in een aparte vakantie doen
Ik ben toevallig net aan het sleutelen aan een route icm met Yellowstone. Dit is mijn voorlopige indeling:

San Francisco 3 n
San Francisco - Yosemite 1 n
Yosemite - Death Valley 1 n
Death Valley - Las Vegas
Las Vegas 2 n
Las Vegas - Grand Canyon 1 n
Grand Canyon - Horshoe Bend/Lake Powell. Page 1 n
Page - Antelope Canyon - Bryce Canyon 1 n
Bryce Canyon - Capitol Reef 1 n
Capitol Reef - Moab (o.a. Arches NP) 3 n
Moab - Vernal 1 n
Vernal - Grand Teton 3 n
Grand Teton - Jackson Hole / Yellowstone
Yellowstone 3 n
Terugvlucht uit die regio

Op dag 23 vertrekken en dus dag 24 thuis. Maar dat is net 1-2 dagen misschien teveel en niet vrij te krijgen qua werk.
We zitten een paar dagen lange afstanden in, maar ja, dat is dan zo.
Maar zoals gezegd, nog aan het broeden op een mogelijke route (voor ooit..)
mamaonbekend schreef:
25-08-2021 11:08
Ik ben toevallig net aan het sleutelen aan een route icm met Yellowstone. Dit is mijn voorlopige indeling:

San Francisco 3 n
San Francisco - Yosemite 1 n
Yosemite - Death Valley 1 n
Death Valley - Las Vegas
Las Vegas 2 n
Las Vegas - Grand Canyon 1 n
Grand Canyon - Horshoe Bend/Lake Powell. Page 1 n
Page - Antelope Canyon - Bryce Canyon 1 n
Bryce Canyon - Capitol Reef 1 n
Capitol Reef - Moab (o.a. Arches NP) 3 n
Moab - Vernal 1 n
Vernal - Grand Teton 3 n
Grand Teton - Jackson Hole / Yellowstone
Yellowstone 3 n
Terugvlucht uit die regio

Op dag 23 vertrekken en dus dag 24 thuis. Maar dat is net 1-2 dagen misschien teveel en niet vrij te krijgen qua werk.
We zitten een paar dagen lange afstanden in, maar ja, dat is dan zo.
Maar zoals gezegd, nog aan het broeden op een mogelijke route (voor ooit..)
Ik zou de overnachting bij GC laten gaan, het is leuk om te zien, maar niet om te overnachten en Bryce zeker 2 of 3 dagen doen.
Ook Page zou ik 2 nachten doen en een tour boeken.

Ik gok dat je je verkijkt op het vele rijden.

Het is gewoon steeds een lang stuk, Nederlanders zijn dat niet gewend. ;-) Ook de kleine stukken kunnen heel lang duren. Bijvoorbeeld omdat je er gewoon langszaam moet rijden. Verkijk je niet op de uren die maps zegt dat het duurt.

je hebt gewoon meer tijd nodig dan alleen een overnachting en dan de volgende dag weer door.

Ik zou een kortere route pakken en wat plekken laten vallen.
Ik denk dat je de afstanden niet goed inschat. En langs veel dingen veel te snel wilt gaan. Hoe je het ingepland hebt rij je overal langs maar heb je nergens tijd voor. Ik zou dan yellowstone laten schieten en meer tijd nemen voor de parken waar je nu snel langs rijdt
Je wilt vanaf dan Francisco naar Yosemite. Daar 1 nacht en dan in 1 dag doorrijden naar death valley
Ik neem aan over de tioga pass maar dan heb je eigenlijk nauwelijks tijd om daar te stoppen. Voor Yosemite heb je dan eigenlijk ook geen tijd.
Voor de grand canyon lake powell, antelope canyon en Bryce eigenlijk ook nauwelijks tijd.

Ik vind het zonde van al die prachtige plekken waar je maar langs komt
Ik vind een overnachting bij GC juist wel fijn omdat we toen vroeg in de ochtend voor de drukte al wat hebben kunnen zien. Weinig mooiers dan een hert in de ochtend tegen de achtergrond van de grand canyon
lisbeth schreef:
25-08-2021 14:02
Ik vind een overnachting bij GC juist wel fijn omdat we toen vroeg in de ochtend voor de drukte al wat hebben kunnen zien. Weinig mooiers dan een hert in de ochtend tegen de achtergrond van de grand canyon
Een beer in Yosemite?
Felidaes schreef:
25-08-2021 14:06
Een beer in Yosemite?
Nee nooit een beer gezien in Yosemite. Wel in sequoia
Wij zijn wel ‘snelle reizigers’ en meer van ‘gezien en door’.
Bryce Canyon hoef ik bijv. echt geen 3 volle dagen te zijn, hoe prachtig ook.

Hebben in 2019 ook een rondreis gemaakt, met sommige stukken door anderen afgeraden, te lang rijden, niet logisch of wat dan ook. Wij hebben het echter als dikke prima ervaren ! Er zat ook een lange reisdag in, ik geloof ook één dag met 475 km en niks bijzonders te zien onderweg. Tsja, niet ideaal misschien, maar wij zagen die dag dan gewoon om van A naar B te komen. Stellen we ons op in, want de rest vd route zijn wel dingen die we wilden zien. Was geen vervelende dag hoor, gewoon karren maar. Heb de pubers niet horen klagen, die konden letterlijk languit liggen in de minivan, telefoon mee, tukkie doen, stoppen voor lekkere lunch en weer eens een ijsje, uurtje shoppen en de dag was om. En de volgende dag stond een vet pretpark op het programma dus die dag ervoor was zo weer vergeten.

Yosemite en Death Valley hoeven mij ook niet persé. Maar is ter overbrugging vN San Francisco naar Las Vegas, want dat is een eind, ca 950 km.

Ik weet het hoor, het is nog geen ideale route.
Kan ook starten vanaf Las Vegas, dan is verder het prima te doen denk ik.
Maar ik zou zo graag ook terug willen naar San Francisco (o.a. Alcatraz gemist en dat wil ik nog wel es zien). En als ik SF schrap kom ik er niet gauw nog eens, want de andere bekende bezienswaardigheden in die buurt heb ik wel gezien.
En Yellowstone ligt gewoon wat onhandig vind ik. Tuurlijk kun je dat combineren met bijv. Salt Lake City, rondje Denver ofzo, maar dat trekt me weer minder. Liever Las Vegas, Moab, Bryce enzo.

Maar goed, puzzelen blijft leuk, en tips over alternatieve routes ed altijd welkom hoor.(ga het tzt ook nog wel eens posten op het Amerika forum).
Ik ben ook alvast aan het fantaseren over een verre reis in 2022, maar durf me nog niet te verheugen ivm Corona…maar toch heerlijk om alvast te dromen…
Hier overigens wel een voorstander van familie rondreizen, maar hangt ook van je kinderen af.

Was overigens niet in Amerika, maar twee keer in Azië. Amerika is natuurlijk wel veel makkelijker om zelf te doen.

Hebben we zelf gedaan voordat we kinderen hadden en de vrijheid om ergens te blijven als het heel mooi is of eerder te vertrekken als het tegenvalt is geweldig. Maar die vrijheid heb je in het hoogseizoen überhaupt niet. Dan zal toch alles van te voren geboekt moeten zijn.

Het grote voordeel van familie rondreizen vond ik de andere kinderen. Mijn eigen kinderen hebben behoefte aan anderen en beide keren echt een hele leuke groep gehad, zonder zeurende kinderen omdat ze elkaar hadden (waren toen wel een stuk jonger).

En familiereizen zijn over het algemeen wel een stuk relaxter als gewone rondreizen hoor (hoewel ik die in de VS nooit bekeken heb).

Dat schema wat ik hierboven zag lijkt me echt verschrikkelijk. Veel te kort overal. Wij hebben in ieder nationaal park tenminste 2 nachten geslapen, sommige ook wel 3 of 4. Maar wij zijn echte wandelaars en niet van alleen maar foto’s maken op de uitzichtpunten.

In de Grand Canyon bijv. op de bodem gekampeerd. Ik vond overigens Arches en Bryce Canyon het indrukwekkendst.
viva-amber schreef:
24-08-2021 18:48
Op dit moment kun je alleen als Amerikaans staatsburger naar Amerika reizen. Ik zou echt geen dure individuele reis boeken naar de VS, straks ben je al je geld kwijt en mag je niet eens het land in.

Niet waar, je mag alleen niet rechtstreeks vanuit een Schengengebied reizen. Als je alle tijd van de wereld hebt (en flink wat geld) kun je bijvoorbeeld 14 dagen in Mexico verblijven en van daaruit naar de VS reizen. Daar hoef je geen Amerikaans staatsburger voor te zijn.

Voor Nederland geldt ook nog steeds een inreisverbod, je krijgt dus geen visum voor de VS.

Een visum heb je sowieso niet nodig, wat je nodig hebt is een ESTA; en dat is juist een 'visa waiver': een document dat ervoor zorgt dat je geen visum nodig hebt. Dat kun je op dit moment gewoon aanvragen.
Jammer van zoveel onjuiste informatie. TS zegt bovendien dat ze niet nu gaat reizen. Over een jaar is de situatie wellicht heel anders.

Ik zou overigens ook zelf gaan rondreizen daar, en geen groepsreis doen. Let op de leeftijden voor autorijden; de kinderen zullen alleen tegen een hoge extra verzekeringspremie mogen rijden. Auto huren, twee aangrenzende hotelkamers huren (of misschien zelfs cabins in de nationale parken) en genieten maar!
Wij zijn in 2011 zelf gegaan. Was ook onze eerste reis buiten Europa. We hebben toen zelf gekeken welke plekken we graag wilden zien en toen daar hotels geboekt via booking, tickets los en een auto gehuurd. Ik vond het ook wel spannend, maar ging helemaal prima! Wij hadden we alle hotels al geboekt vooraf, dus onze route stond vast. Zijn 3 weken weg geweest.
Wij zijn naar LA gevlogen, daar 2 dagen Disneyland gedaan, toen naar de Grand Canyon (met een tussenstop), Bryce Canyon, Las Vegas, via Death Valley naar Yosemite, San Francisco en toen via de kustweg naar Six flags bij Valencia en daarna nog een paar dagen LA.
In de nationale parken sliepen we in hotels in de parken zelf. Dat moesten we toen wel echt een jaar van tevoren boeken, want dat zat snel vol. Ook tickets voor bijvoorbeeld Alcatraz moesten we op tijd reserveren. Hoe dat nu met Corona is durf ik niet te zeggen.

Persoonlijk zou ik wachten tot 2023. Als je volgend jaar wil gaan, moet je echt zeker eind dit jaar wel al dingen gaan boeken en of het door kan gaan is nog onzeker nu. Wij zouden in 2020 naar New York gaan en een rondreis maken daar, maar hebben het ook uitgesteld naar 2023 nu. Als je nu boekt en het kan niet doorgaan weet je ook niet of je alles terug krijgt enz. En tot oktober zit Amerika sowieso op slot. Vraag is dus of dat eind dit jaar wel opgelost is, want dan moet je toch echt wel gaan boeken. Of je dat wil als een land nog op slot zit is aan jezelf. Maar ik heb gewoon alle hotels wel al uitgezocht, alles op papier gezet en als het weer kan zonder enige restrictie gaan we boeken :) ik zou zo’n reis alleen willen doen als je overal zo naar binnen kan, zonder gedoe. Winkels in, uitjes zonder aanpassingen enz.
Eens, ik wil ook indien mogelijk kunnen reizen zonder (veel) beperkingen.
Daarvoor vind ik het simpelweg een te prijzige reis, om maar op de gok te boeken. Het is hier in elk geval geen standaard: elk jaar met het gezin op verre reis te kunnen.

TO, zoals al eerder genoemd: bekijk voorbeeldroutes van diverse aanbieders. Pik daar de dingen uit die jullie leuk vinden en maak er dan je eigen route van. Of volg exact die route als je het leuk vindt, maar maak dan zeker eens een vergelijking wat het je kost als je alles zelf boekt (tickets, hotels, autohuur). Entreegelden zitten denk ik bij kant-en-klare reizen ook niet altijd inbegrepen (even goed lezen).
Je moet je bedenken wat het je financieel waard is om alles uit handen te geven t.o.v. alles zelf regelen.

Fijne aanbieders vond ik Exit Reizen en American Estates.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven