wintersport beginner

04-09-2020 15:01 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zou misschien volgend jaar of jaar erop (ligt eraan hoe alles met covid 19 gaat) een x wintersport willen proberen met mijn kinderen.

nu heb ik zelf nog nooit geskied en dekinderen ook niet, (in nederland zullen dan eerst wat lessen gehaald worden voor de eerste beginselen )
is dan gewoon dichtbij winterberg al leuk dit is ook best betaalbaar?
of andere ideeen?

hoeveel ben je ongeveer kwijt aan materiaalhuur?
en de wat goedkopere skikleding is dat oke voor een eerste x of is dat echt niets en moet je aan de betere merken?
Winterberg is ontzettend druk en zoals iemand zei er zijn naar verhouding veel malloten op de pistes
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
04-09-2020 15:56
Nee, koop juist nooit dikke skisokken. Dat is echt het slechtst mogelijke advies.
nou ik vind die dunne sokken helemaal niks, je voelt je skischoen dan in je been drukken en ze nemen ook geen vocht op. maar misschien is dat persoonlijk. maar het slechts mogelijke advies is wel lichtelijk overdreven hoor.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
04-09-2020 17:07
Dank je allemaal voor de tips

Ik ben inderdaad alleen met 3 kinderen (9,10,12 nu)

Les was wel de bedoeling daar maar leek me misschien makkelijk om hier de bochtjes en remmen al onder de knie te krijgen

Winterberg dus niet heel ideaal
Oh dat is wel een hele onderneming. Ze zijn niet piepjong meer, maar ook voor hun is alles nieuw. Het is best een hele uitdaging om iedereen op tijd met alle spullen bij de skiklas te krijgen. Je zou kunnen overwegen om met zijn vieren prive-les te nemen. Dat is vooral voor de eerste persoon erg duur, maar elke volgende persoon betaalt maar een beetje extra. Dus dan kom je misschien even duur of maar een klein beetje duurder uit dan dat iedereen in een apart klasje gaat. En dat is logistiek een stuk makkelijker. Al die klasjes beginnen namelijk om 10 uur, dat betekent dat je kinderen zelf hun klasje moeten vinden, omdat jij ook om 100 uur bij je klasje moet zijn. Zeker de eerste dag met voorskiën is vaak best chaotisch. Andere optie is dat je zelf het eerste jaar nog niet gaat skiën of nog een andere volwassene meevragen, een opa en oma ofzo, die niet skiën en het leuk vinden om je kinderen naar de skischool te brengen. Zelf zijn wij gestopt met lessen, toen de kinderen daarmee begonnen, dat vonden we logistiek te lastig. En dan zijn wij nog met zijn tweeën.
Alle reacties Link kopieren
Lattemachiato skiën jullie nu helemaal niet meer zelf?

Zelf niet skiën zou ik denk ik ook niet erg vinden (vind mezelf toch vrij oud om te beginnen) wil mijn kinderen deze ervaring graag geven omdat ik denk dat je beter jong kunt beginnen

Zouden ze alledrie in verschillende klassen zitten?

Winterberg was in eerste instantie mijn keus omdat dat lekker dichtbij is en dus makkelijk alleen te rijden
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
05-09-2020 09:57
Lattemachiato skiën jullie nu helemaal niet meer zelf?

Zelf niet skiën zou ik denk ik ook niet erg vinden (vind mezelf toch vrij oud om te beginnen) wil mijn kinderen deze ervaring graag geven omdat ik denk dat je beter jong kunt beginnen

Zouden ze alledrie in verschillende klassen zitten?

Winterberg was in eerste instantie mijn keus omdat dat lekker dichtbij is en dus makkelijk alleen te rijden
Dat valt waarschijnlijk heel erg mee.
Ik denk dat het wel verstandig is als je wel meeskiet met je kinderen op deze leeftijd. De meeste skiklasjes zijn een halve dag, dan zijn ze wel onder de pannen. Maar ‘s middags kunnen ze dan vrij skiën, en dat zal voorlopig wel onder begeleiding van een volwassene moeten.
Zoals hierboven gezegd is het wel een hele onderneming om 3 kinderen in je eentje te begeleiden, zeker als je zelf ook een beginner bent. Fijnste zou zijn als er nog een volwassene meegaat.
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
05-09-2020 09:57
Lattemachiato skiën jullie nu helemaal niet meer zelf?

Zelf niet skiën zou ik denk ik ook niet erg vinden (vind mezelf toch vrij oud om te beginnen) wil mijn kinderen deze ervaring graag geven omdat ik denk dat je beter jong kunt beginnen

Zouden ze alledrie in verschillende klassen zitten?

Winterberg was in eerste instantie mijn keus omdat dat lekker dichtbij is en dus makkelijk alleen te rijden
Met het materiaal van tegenwoordig leer je zo gemakkelijk skien, en het is zo fijn om actief in de buitenlucht te zijn, dat je het echt moet doen! Mijn hoofd raakt nergens zo lekker leeg van als een uur skien. Je leert het echt wel. Je kinderen leren het sneller, en zullen veel meer durven, maar ontzeg het jezelf niet. Het is echt heel fijn.

Misschien dat ze wel bij elkaar komen, omdat het alledrie beginners zijn. Toch proberen skischolen een beetje op leeftijd te selecteren, maar soms ook op herkomst, en als ze bij elkaar willen zitten, kan dat vaak ook wel. Kwestie van overleg met de skischool.

Ik snap je keuze voor Winterberg, maar echt, doe het niet. Gun jezelf de Alpen, of de Vogezen in Frankrijk, ook nog geen 700 kilometer rijden vanaf Utrecht. De trein naar Oostenrijk is ook een heel goed alternatief trouwens! Een paar keer gedaan en prima bevallen. En dan zoek je gewoon een dorp met een station, en de achterlijkste kleinste dorpen in Oostenrijk hebben nog een treinstation, dus dat beperkt je geenszins.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
05-09-2020 09:57
Lattemachiato skiën jullie nu helemaal niet meer zelf?

Zelf niet skiën zou ik denk ik ook niet erg vinden (vind mezelf toch vrij oud om te beginnen) wil mijn kinderen deze ervaring graag geven omdat ik denk dat je beter jong kunt beginnen

Zouden ze alledrie in verschillende klassen zitten?

Winterberg was in eerste instantie mijn keus omdat dat lekker dichtbij is en dus makkelijk alleen te rijden
We zijn wel blijven skiën, maar niet meer in een klasje. We konden toen inmiddels goed genoeg skiën om ons zonder les te redden. Dan zetten we de kinderen af en wachtten tot iedereen in de juist groep zat en gingen dan zelf skiën. Tussen de middag haalden we ze meestal op. We hebben ze wel eens laten overblijven, maar dat was geen succes, krijgen ze raar eten enzo. Maar wij hadden meer familie bij ons, dus die haalden ze ook wel eens op. Wij stonden er dan weer net voordat de les was afgelopen. Inmiddels zijn de kinderen in de 20, maar in al die jaren is er niks veranderd in het patroon op de skischool. En wij (in de 50) skiën inderdaad nog steeds. Soms met de kinderen samen, maar die doen dat vooral uit beleefdheid dan haha, moeten ze veel te veel wachten. Wij zijn halverwege de 20 begonnen. Je kunt dus inderdaad het beste jong beginnen, voor onze kinderen is het net zoiets als fietsen.

Of ze in verschillende klassen zitten hangt af van hoe snel ze het leren. Ze moeten dan de eerste dag voor skiën en worden ingedeeld. Soms wordt daar in de loop van de week ook nog wat in veranderd, als iemand te goed (of te slecht) blijkt voor die groep. Als je geen lessen neemt in Nederland, kunnen ze het eerste jaar wel in dezelfde groep, dan zijn ze gewoon allemaal beginners. Dat maakt het wel praktischer. Dan beginnen ze meestal in het dal op een kinderweide en gaan ze halverwege de week mee naar boven en legt de leraar alles uit. Als je half gevorderd bent moet je boven verzamelen, dus moet je zelf uitzoeken hoe het werkt met de kabinelift. Met de ski's in de houder aan de buitenkant plaatsen enzo, meestal helpen de mensen van de lift ook wel. Maar met 4 onervaren mensen is dat wel een flinke uitdaging. Het beste kun je daar wat youtubefilmpjes van opzoeken van tevoren en met de kinderen kijken.

Korte uitleg: In kabineliften (die vanuit het dorp naar boven gaan) doe je je ski's af en hangt ze aan de buitenkant van de lift. Je gaat zelf op je skischoenen naar binnen met je stokken in de hand, dan ga je op het bankje zitten. Meestal is er een tussenstation, daar moet je in de meeste gebieden niet uitstappen. Dan ergens bij het bergstation is de ski-school verzamelplaats, dat is wel duidelijk aangegeven. Bij het uitstappen, doe je je handschoenen weer aan en helm op (anders moet je alles tillen), stapt uit en pakt je ski's uit de houder. Dan loop je naar buiten en naar de verzamelplaats, al die tijd hoeven de ski's nog niet aan. Bovenop de berg heb je dan weer allerlei stoeltjesliften en sleepliften, daar houd je wel je ski's aan.

Je zou het rijden in 2 dagen kunnen doen, als je het in je eentje te ver vindt, wat ik me voor kan stellen. Of eens naar trein of vliegtuig kunnen kijken.

Overigens heb ik alleen ervaring in Oostenrijk.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
05-09-2020 11:19
We zijn wel blijven skiën, maar niet meer in een klasje. We konden toen inmiddels goed genoeg skiën om ons zonder les te redden. Dan zetten we de kinderen af en wachtten tot iedereen in de juist groep zat en gingen dan zelf skiën. Tussen de middag haalden we ze meestal op. We hebben ze wel eens laten overblijven, maar dat was geen succes, krijgen ze raar eten enzo. Maar wij hadden meer familie bij ons, dus die haalden ze ook wel eens op. Wij stonden er dan weer net voordat de les was afgelopen. Inmiddels zijn de kinderen in de 20, maar in al die jaren is er niks veranderd in het patroon op de skischool. En wij (in de 50) skiën inderdaad nog steeds. Soms met de kinderen samen, maar die doen dat vooral uit beleefdheid dan haha, moeten ze veel te veel wachten. Wij zijn halverwege de 20 begonnen. Je kunt dus inderdaad het beste jong beginnen, voor onze kinderen is het net zoiets als fietsen.

Wij laten ze altijd allemaal mee lunchen met de skijuf. Vaak hartstikke gezellig, allemaal friet en schnitzel eten en skiwasser drinken, snoepjes delen, kaarten, superleuk. Veel skileraren zijn zelf student en hebben zelf goeie herinneringen aan hun eigen skilessen, en die ervaring willen ze graag doorgeven. Veel skischolen hebben contracten met een aantal berghutten, waardoor de kinderen altijd direct een lekker plekje hebben met de klas en vaak mogen ze tegenwoordig ook zelf kiezen wat ze eten en drinken.
Onze kinderen vonden het altijd erg leuk!

En over de skisokken wil ik ook nog wel wat zeggen: je kunt alles voor een koopje aanschaffen, maar koop goeie falke skisokken. Twee paar per persoon is genoeg, dan was je ze uit in de badkamer. Als beginner zijn de dikkere falke kwaliteiten prima. Echt een wereld van verschil.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
05-09-2020 11:29
Wij laten ze altijd allemaal mee lunchen met de skijuf. Vaak hartstikke gezellig, allemaal friet en schnitzel eten en skiwasser drinken, snoepjes delen, kaarten, superleuk. Veel skileraren zijn zelf student en hebben zelf goeie herinneringen aan hun eigen skilessen, en die ervaring willen ze graag doorgeven. Veel skischolen hebben contracten met een aantal berghutten, waardoor de kinderen altijd direct een lekker plekje hebben met de klas en vaak mogen ze tegenwoordig ook zelf kiezen wat ze eten en drinken.
Onze kinderen vonden het altijd erg leuk!

En over de skisokken wil ik ook nog wel wat zeggen: je kunt alles voor een koopje aanschaffen, maar koop goeie falke skisokken. Twee paar per persoon is genoeg, dan was je ze uit in de badkamer. Als beginner zijn de dikkere falke kwaliteiten prima. Echt een wereld van verschil.
I rest my case :kneel: :-D
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik heb leren skiën toen ik mid 20 was en bij mij hielp privé les heel goed. Na 3 lessen kon ik aardig veilig de berg af. Ik heb in Frankrijk leren skiën en de privé lessen waren daar rond de 45 euro voor een uur, ook als je met meerdere was (wel een kleiner gebied, het ligt echt aan het gebied). We letten altijd wel op om niet te gaan als kinderen uit Parijs vakantie hadden, want dan was het gigantisch druk.

Ski spullen heb ik allemaal van de Decathlon en ik zelf hou van dikke sokken. Ze hebben daar goeie uitleg staan qua ski spullen. De goedkoopste jassen/broeken zijn vaak kouder en iets minder waterdicht is mijn ervaring. Ik heb trouwens een ski broek met bretels, zodat sneeuw minder goed je broek ingaat :lol:
Ik zou niet naar Winterberg gaan. Als daar sneeuw ligt in een weekend of tijdens een vakantie is het daar super druk en sta je langer in de rij voor de lift, dan dat je aan het skiën bent.
Alle reacties Link kopieren
Je kan geld besparen door gebieden te zoeken die een niet al te geavanceerd liftsysteem hebben. De meeste ervaren skiërs die bereid zijn om veel te betalen voor een skipas haten pannekoekliftjes. Die juist ideaal zijn als je het skiën nog moet leren.

Het enige voordeel van Winterberg is dat het relatief dichtbij is en dat je daarmee en tijd reiskosten bespaart. Maar die tijdbesparing raak je weer kwijt door de drukte.

Je hebt in Oostenrijk en Frankrijk zat gebieden die een heel stuk minder geavanceerd zijn en goedkoper. Ook overigens in Tjechie.
Een outsider is wellicht Zweden of Noorwegen. Vanuit NL ver weg en daardoor niet goedkoop. Wel relatief rustig en gemoedelijk en veel pistes waar je prima kan leren.

De vraag is dan wel hoe je nu op de plek van bestemming komt, ook als je de meest eenvoudige optie Oostenrijk kiest. Want met de auto is met 1 chauffeur wellicht niet ideaal. En gezien COVID19 is het nog niet zeker dat je met de bus of de trein kan. In dat geval kan de tip om een goede vriend of vriendin mee te nemen heel nuttig zijn. Wellicht kun je nog vliegen. Maar het lijkt me allemaal nog behoorlijk onzeker met dat soort massatransport.
Alle reacties Link kopieren
Is een busreis niet handiger als je alleen bent met 3 kinderen? 's Avonds instappen, slapen in de bus en 's ochtends op je bestemming. Sunweb biedt volgens mij best wel wat opties aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb leren skiën toen ik 10 was en m’n zusje 7. Wij gingen toen ook met het hele gezin voor het eerst (Sölden, beetje te groot, had wel kleiner gekund) en kwamen met ons hele gezin gewoon samen in een groep (geen privéles). Ik geloof dat ik na een paar dagen wel naar een hogere groep ben gegaan, omdat ik het wel snel oppakte. Jaren erop werd ik vaak na het voorskiën of met m’n zusje of alleen in een andere groep ingedeeld, soms alleen met jeugd, soms gemixt.

Les in Nederland zou ik niet per se aanraden, kost toch weer een hoop geld.

Wij gaan nooit naar hele kleine gebieden, maar medium gebieden die leuk zijn voor beginners, zijn:
-Alpbach
-Nauders
-Obertauern (voordeel dat het dorp hoog ligt en alle pistes dus op loopafstand zijn, geen gondellift nodig)
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik een 1 ouder vakantie boeken.
Ik hoop in maart met estivant mee te kunnen met een singles wintersportreis en in de zomer met mn dochter met hen mee.
Alles is of wordt geregeld, je hoeft zelf niet te zoeken want dat hebben zij al gedaan.
Kinderen worden vermaakt zodat jij ook zelf aan vakantie toekomt.

Kost wat maar dan heb je ook wat.
https://www.estivant.nl/voorjaarsvakantie

Ik heb ook nog nooit geskied. Wel 2x indoor in nl maar dat tel ik niet mee. Advies wat ik gekregen heb van ervaren wintersporters is zeker de eerste jaren altijd les nemen.
Kleding komt voornamelijk van decathlon en Lidl enz.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Op verschillende borstelbanen kan je leuke les krijgen zodat je al kan skiën voordat je gaat. Vaak bieden ze ook leuke skivakanties/ familiereizen met een groep waarin dan alles geregeld is voor je. Dan maak je kennis met de wintersport zonder veel zorgen en veel plezier denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Zwitserland, en ja met 2 gingen onze kinderen al in een klasje.....
Ga voor de eerste keer naar een gebied wat niet zo populair is.....En waar iemand in de skischool nederlands praat... In Zwitserland zou ik zeggen Elm, .... Maar de grote gebieden is gewoon zonde van het geld.


Aan de andere kant......moet een kind uit NL skieen leren? Ik baal nl soms erg van de aangeschoten luide nederlanders op de piste, daar waar ik woon.....
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
21-11-2020 22:29
Ik woon in Zwitserland, en ja met 2 gingen onze kinderen al in een klasje.....
Ga voor de eerste keer naar een gebied wat niet zo populair is.....En waar iemand in de skischool nederlands praat... In Zwitserland zou ik zeggen Elm, .... Maar de grote gebieden is gewoon zonde van het geld.


Aan de andere kant......moet een kind uit NL skieen leren? Ik baal nl soms erg van de aangeschoten luide nederlanders op de piste, daar waar ik woon.....

Nee hoor. Hoeft niet, mag wel. Want het is gewoon enorm leuk. Als dat al een reden is om het niet te doen. Moeten we maar gewoon stoppen met vakanties.

Ik zou op zoek gaan naar een relatief klein gebied in oostenrijk. En iedereen daar op les. Kinderen in dezelfde groep lijkt me haalbaar. Ik zou voor hele dagen les gaan, want in de middag zelf skiën lijkt me een uitdaging met nul ervaring.
Op een lopende band in nederland beginnen met lessen kan ook prima. Maar dat houdt niet in dat je dan in het skigebied zonder les kunt.
Ik kan me voorstellen dat je Oostenrijk te ver vindt. Wij gaan ook regelmatig naar winterberg, maar we hoeven nog geen rekening te houden met de schoolvakanties en dan is het goed te doen. Willingen ligt in de buurt, maar is wat minder druk. En ook leuk vond ik.

Zeker als je voor het eerst gaat. Zelf heb ik ook leren skiën in winterberg, 20 jaar geleden. Zonder les, dus ski’s mee en gaan. Na 100x vallen had ik het door. Resultaat is dus nu dat ik wel een eigen (verkeerde) manier van skiën heb aangeleerd (denk ik). Dus ik zou zeker les nemen!

Wij wonen zelf maar een uur of 3 a 4 rijden van winterberg en willingen, dus we vertrekken ook wel eens vroeg in de ochtend en dan rijden we ‘s avonds weer naar huis. Heel fijn als je een keer een doordeweekse dag vrij kunt nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor schoenen zijn handig om mee te nemen voor als je je niet aan het skieen bent?
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
07-12-2020 12:59
Wat voor schoenen zijn handig om mee te nemen voor als je je niet aan het skieen bent?
Ik loop dan meestal op timberlands rond. En een paar snowboots voor als ik ter plekke mijn skischoenen aantrek, of als er veel sneeuw blijkt te liggen op de gewone paden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was blij met mijn snow boots (minder blij dat ze niet waterdicht bleken...), want de sneeuw stond tot over mijn enkels vaak en toen we op sneeuw wandeling gingen tot mijn knieën.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu denk ik 4 jaar geleden voor het eerst mee gaan skiën. Ik zou mezelf zeker geen natuurtalent noemen, dus ik pak het niet heel snel op. Eerste jaar wel wat voorbereiding gedaan in snowworld, maar niet echt les ofzo. Maar inderdaad, toen ik in Oostenrijk bovenop die berg stond vond ik het heel heftig en verwarrend allemaal. Het is zo'n raar idee dat je zo hoog bent al, ik was ter plekke alles vergeten wat ik al "kon". De eerste dag een beetje geoefend op het oefenweitje en toen moest ik de volgende dag voorskiën voor mijn les. Dat ging echt verrassend goed, waardoor ik eigenlijk in een te gevorderd groepje terecht kwam. Ik kon niet meer aan het einde van de dag. En de belofte dat we de volgende dag "de berg opgingen" zorgde ervoor dat ik geen oog dicht deed. Gelukkig werd ik de dag erna naar een beginnersklasje overgeplaatst en kon ik het echt even rustig leren. Uiteindelijk ook de derde dag nog de berg opgeweest. De laatste dagen heb ik geen les genomen en dat vond ik wel prettig. Mijn schoonfamilie (met wie ik dus mee ging) konden allemaal al skiën en ik vond het best pittig, elke ochtend op tijd melden voor mijn klasje en dan de hele dag bezig. Dus daarna nog een paar dagen lekker rustig aan gedaan met mijn vriend en zijn familie. Ben verder de berg niet echt meer op geweest, want het gebied was zo klein dat je altijd een rode piste af moest en dat durfde ik toch niet zonder leraar. Maar ik heb me toen ook prima vermaakt op mijn blauwe piste "beneden".

Jaar erna gingen we naar een groter gebied met veel blauw. Ik heb toen van tevoren les gehad op een borstelbaan en dat heeft veel geholpen voor mijn techniek. Daar toen nog een dag priveles genomen. Voordeel daarvan was voor mij dat ik zo wel een beetje over mijn angst voor het "onbekende" heen kwam. Toen heb ik een jaar niet geskied ivm zwangerschap en het jaar erna (2020) om er weer in te komen een lesje in landgraaf geboekt. Maar eigenlijk ging het dit jaar dus super. Blauw en rood ging ik goed af en zwart hoeft van mij niet zo (en van mijn schoonfamilie ook niet echt), dus ik kon aardig meekomen met de anderen.

Komend jaar zit het er helaas niet in ivm covid en een nieuwe zwangerschap, maar ik heb echt zin om weer te gaan merk ik! Afgelopen jaar ook mijn eigen spullen aangeschaft. Hiervoor huurde ik alles en had ik mijn kleding bijv. via marktplaats gekocht, maar nu dus nieuwe kleding gekocht (bij scapino, beviel erg goed) en ook skies en schoenen.

Het gebied waar wij vaak heengaan is de wilder kaiser (scheffau). Er zijn daar allerlei plaatsjes van waaruit je de bergen in kunt en waar je dus heen kun skiën. Veel blauw en rood, echt goed te doen vond ik.
Apatura schreef:
07-12-2020 12:59
Wat voor schoenen zijn handig om mee te nemen voor als je je niet aan het skieen bent?
Wandelschoenen of bergschoenen. In elk geval schoenen die warm en waterdicht zijn.
Apatura schreef:
07-12-2020 12:59
Wat voor schoenen zijn handig om mee te nemen voor als je je niet aan het skieen bent?
Ik heb altijd snowboots en Ugg’s bij me

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven