wonen in Duitsland

29-06-2012 18:41 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje advertentie aan het bekijken over het huren en wonen in Duitsland. Bij koopflats wordt er dikwijls gesproken over

'hausgeld'. Wie weet wat dit precies inhoudt en is dit een maandbedrag of per jaar?
odi et amo
--------------------------------------------------------------------------------

Huren werkt hier net even anders dan in NL. Ik heb geen inzicht in de bedragen maar wel een beetje in de werkwijze.

In NL: je sluit een huurcontract met de verhuurder, de rest (gas, water en licht) regel je meestal zelf.

In D: je sluit twee contracten met de verhuurder. 1 contract voor de kale huur, en 1 contract voor de nebenkosten. Dat laatste contract wordt vooraf berekend en achteraf verrekend.

Hausgeld:

Unter Hausgeld versteht man die monatliche Vorrausleistung des Eigentümers einer Wohnung zur Abdeckung der laufenden Ausgaben / Aufwendungen für das gemeinschaftliche Eigentum. Diese Ausgaben / Aufwendungen werden nach Ablauf eines Wirtschaftsjahres genau abgerechnet. Das Hausgeld besteht unter anderem aus: den Betriebskosten, den Heizungs- und Warmwasserkosten, der Instandsetzungsrücklage bzw. Instandhaltungsgebühren, und den (Haus-) Verwaltergebühren. Die Grundlage für das Hausgeld bildet ein Wirtschaftsplan, den der Verwalter jährlich aufstellen muss. Das Hausgeld wird oft auch als Wohngeld bezeichnet.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Mijn Duits is niet zo goed, misschien het jouwe wel ?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
monatliche , die snap ik nog wel.
hausgeld kun je volgens mij vergeleiken met de kosten voor een vve in Nl
Eindeloos, het gaat over koopwoningen.

En in het stukje staan veel moeilijke woorden ja.

Ik ga eens lijken of ik er uit kom.
odi et amo
Ja< Eindeloos is aan de wijn.

Sie haben riegt, sjeune meedel.

Einsjoeldiging.
Spreggen kan ik zeer goet.
Het is een soort van VVE bijdrage. Google maar eens op Hausgeld was ist das.
Germanwings wat is vve?

Ik dacht eerst dat hausgeld servicekosten waren, maar ergens zie ik een bedrag van 360 euro staan, dus dat zal niet kloppen.
odi et amo
Ja, ik heb even gegoogled.

Het komt er dus nog maandlijks bij. Poehe, niet misselijk.

Het zijn kosten voor het onderhoud van het gebouw.

De trappen en de lift e.d. Verzekeringen, stoep vegen bij sneeuw.

Lichten die branden op een galerij en wat al niet meer.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 29 juni 2012 @ 19:15:

Germanwings wat is vve?

Ik dacht eerst dat hausgeld servicekosten waren, maar ergens zie ik een bedrag van 360 euro staan, dus dat zal niet kloppen.Germanwings bedoelt niet we maar v v e ( vereniging van eigenaren )
Vereniging van Eigenaren (dat heb je bij appartementen vaak). Daar moet je een bijdrage aan betalen voor onderhoud aan het gebouw.
Zoek even goed uit wat er nou precies onder dat Hausgeld valt, want zo te zien zit daar soms ook gas/water/licht/duitse versie van gemeentebelasting/etc bij in.
Ik denk dat bij die 360

dan ook warm water en verwarming erbij in zit.
Hausgeld is het geheel van vaste lasten die je als huiseigenaar hebt. Rioleringskosten, het ophalen van het huisvuil, gas/water/licht, gemeentebelasting etc. Het zijn de nebenkosten van een huiseigenaar maar dan meeromvattend dan de nebenkosten van iemand die huurt.
Ik ben redelijk bekend met Duits en heb een vertaling gemaakt,hang me echter niet op aan de 100% acuratesse..

hausgeld:

Hieronder verstaat men de maandelijkse vooruitbetaling op het eigendom van een woning ter vergoeding van de lopende uitgaven en uitgaven van de/het gemeenschappelijke eigendom de kosten worden na aflooop van een kalenderjaar precies berekend en afgerekend.

Het bijgedragen bedrag ( lees Hausgeld) bestaat onder meer uit de onderhoudskosten de verwarming en warmwaterkosten van het gebouw.

De grondslag voor het bijgedragen bedrag word jaarlijks verrekend door de opsteller en verrekend met openstaand kosten en dus verrekend als woongeld.

Voor zover wat betreft mijn Duitse taalkennis, ik hoop dat je er wat aan hebt,wil je 100% zekerheid bel een duitse makelaar / verhuurder.

Succes.
Wat ze in NL 'servicekosten' noemen.
Succes
Dank je wel Dunschiller. Zoals je ziet zijn de meningen over wat het precies inhoudt inderdaad nogal verdeeld.
odi et amo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven