Zou jij dit doen?

31-08-2013 19:50 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zou in de zomervakantie 2014 graag vrijwilligerswerk gaan doen in het buitenland. Nu heb ik mijn oog laten vallen op bijvoorbeeld dit :

http://www.projects-abroa ... rijwilligerswerk-jamaica/

Heeft iemand ervaring met zoiets? En zou jij het doen? Er komen vrijwilligers uit verschillende landen, dus mijn leeftijdsgenoten zullen niet mijn taal spreken.. En dat vind ik wel eng..
Iedereen spreekt toch Engels? Zeker in medische beroepen lijkt me.

De andere problemen van Jamaica lijken mij ernstiger...
quote:quattro35 schreef op 31 augustus 2013 @ 19:54:

Iedereen spreekt toch Engels? Zeker in medische beroepen lijkt me.

De andere problemen van Jamaica lijken mij ernstiger...

Ja, maar je uitdrukken in een vreemde taal is niet altijd zo evident. Verstaan is geen probleem voor mij. Spreken kan ik het ook wel, maar de "basics" dus niet al te moeilijke woorden .

Denk dat dit wel normaal is op 17 jarige leeftijd aangezien je pas op je 14e de basis van Engels krijgt op school.
Tja. Mij lijkt het een heel verrijkende ervaring, en in jouw plaats had ik het 25 jaar geleden ook zeker gedaan. Maar als ik jou zo lees weet ik zo net nog niet of je er wel zelfverzekerd genoeg voor bent zeg maar. Ik bedoel: wat maakt het jou nou uit wat wij ervan vinden? En wat dat Engels betreft: iedereen maakt toch fouten, zelfs de Engelsen?
De term vrijwilligerswerk lijkt mij sterk overdreven voor dit soort peperdure groepsreizen voor verwende westerse jongeren.

Maar goed, ze zullen die ziekenhuizen vast vet betalen om jullie mee te laten kijken.

In twee weken kun je natuurlijk geen reet doen.

Verder is Jamaica voor blanke mensen niet erg gezellig. Volgens mij is het zelfs niet verstandig om zonder begeleiding over straat te gaan.

Als je iets nuttigs wilt doen zou ik me gewoon aanmelden bij iets in Nederland en me dan structureel inzetten. En dan ook echt iets doen.

Als je op vakantie wilt zijn er legio mogelijkheden.
Ja.
quote:katjeee schreef op 31 augustus 2013 @ 19:59:

[...]

Ja, maar je uitdrukken in een vreemde taal is niet altijd zo evident. Verstaan is geen probleem voor mij. Spreken kan ik het ook wel, maar de "basics" dus niet al te moeilijke woorden .

Denk dat dit wel normaal is op 17 jarige leeftijd aangezien je pas op je 14e de basis van Engels krijgt op school.Waar zit jij op school dan? Hier vanaf brugklas en dat is toch meestal 12 jaar.
Twee weken? Dan zijn ze net klaar met uitleggen wat jullie moeten doen en gaan jullie alweer weg.

Ik zou in eigen land vrijwilligerswerk gaan doen als ik jou was, dan heeft een instantie echt wat aan je (en jij leert ook echt wat). En hoef je je ook geen zorgen te maken om de taal.

En als je op reis wilt, lekker op reis gaan. Gewoon vakantie vieren en geld op een slimme manier uitgeven zodat 'de gewone man' aldaar er wat aan heeft.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:sandt schreef op 31 augustus 2013 @ 20:15:

[...]

Waar zit jij op school dan? Hier vanaf brugklas en dat is toch meestal 12 jaar.Ben geen Hollander ;)
Ik zou nooit een fee betalen om vrijwilligerswerk te mogen doen! Ga eens langs bij joho en vraag of ze daar organisaties kennen waarbij je alleen betaald voor eten en onderdak! Zou ook zeker 4 weken gaan en geen 2 :-)
Oh, een fee? Dat had ik niet eens gezien, ik heb de link alleen een beetje gescand. In dat geval zou ik er ook niet aan beginnen.
Kijk eens bij de internationale bouworde! Je gaat flink aan het werk en betaald echt het hoognodige. Leuke ervaring!
This is not kosher!
Hier in NL krijg je al vanaf je 10e, 11e jaar (in groep 7) Engels.

Maar dacht al dat je Vlaams was door je opmerking over ziektebriefjes in een ander topic. (En echt, dat bestaat hier dus niet!)

Ik zou het overigens niet gedaan hebben, was en ben niet zo avontuurlijk.
Ik zou dat niet doen. In de zomer is het daar orkaanseizoen/regentijd. Bovendien zijn die vrijwilligersprojectjes vaak geldklopperij (je moet vaak betalen om te mogen werken) en je schiet er niet echt iets mee op als het maar voor 'n paar weken is.
quote:wendy7474 schreef op 31 augustus 2013 @ 21:43:

Hier in NL krijg je al vanaf je 10e, 11e jaar (in groep 7) Engels.

Maar dacht al dat je Vlaams was door je opmerking over ziektebriefjes in een ander topic. (En echt, dat bestaat hier dus niet!)

Ik zou het overigens niet gedaan hebben, was en ben niet zo avontuurlijk.Dat weet ik. Daarom dat ik erbij zette dat ik hier pas Engels krijg wanneer je 14 bent. Wij leren Frans vanaf ons 10e.
Waarom wil je vrijwilligerswerk gaan doen?

Als het om mensen helpen gaat, kun je beter een project in je eigen woonplaats kiezen.

Gaat het om een andere wereld, alleen op vakantie? Doe dat dan zonder het vrijwilligerswerk.

Niemand is geholpen met dit soort projecten. Als je daar over twijfelt zou ik het boek van Renske de Greef over vrijwilligerswerk lezen.
quote:sandt schreef op 31 augustus 2013 @ 20:15:

[...]

Waar zit jij op school dan? Hier vanaf brugklas en dat is toch meestal 12 jaar.Voor de brugklas zelfs. Basisscholen geven ook Engels ( hoewel het niveau heel erg kan verschillen).
Ik denk dat TO in Belgie op school zit.
quote:katjeee schreef op 31 augustus 2013 @ 22:41:

[...]

Dat weet ik. Daarom dat ik erbij zette dat ik hier pas Engels krijg wanneer je 14 bent. Wij leren Frans vanaf ons 10e.

En toch, je spreekt wel wat. Ik ben op mijn 17e alleen naar Spanje en ik sprak geen woord Spaans en die Spnanjaarden in het dorp geen woord Engels, en beide een beetje Frans.

Dus laat je door de taal in ieder geval niet tegen zitten. Van de andere zaken heb ik geen verstand.
quote:tristan19 schreef op 01 september 2013 @ 09:03:

Waarom wil je vrijwilligerswerk gaan doen?

Als het om mensen helpen gaat, kun je beter een project in je eigen woonplaats kiezen.

Gaat het om een andere wereld, alleen op vakantie? Doe dat dan zonder het vrijwilligerswerk.

Niemand is geholpen met dit soort projecten. Als je daar over twijfelt zou ik het boek van Renske de Greef over vrijwilligerswerk lezen.Dank je voor die tip van dat boek!

Mijn reactie hierboven was eigenlijk precies hetzelfde als de jouwe omdat ik ook nogal sceptisch ben over al dat vrijwilligerswerk, om verschillende redenen. Onder andere door de vele uitzuig-bedrijfjes die alleen maar geld verdienen aan de goedwillende jonge westerlingen, maar ook door het ondoordachte en 'helpt het wel echt of maakt het dingen alleen lastiger?' Bijvoorbeeld als iemand een weekje weesjes wil gaan helpen (zoals een collega die daar dus ook veel bewondering voor leek te willen), is dat niet alleen maar veel werk voor het weeshuis om de zoveelste toerist alles uit te leggen en wijzen waar het staat, en is dat niet zielig voor de kinderen als ze je net een beetje leren vertrouwen, dat je zegt: toedeledokie succes! Doe je het dan voor je eigen curriculum vitae of echt voor die weesjes? In mijn ogen kun je dan beter in eigen land vrijwilligerswerk doen.

Maar okee TO had wat (enigszins) anders op het oog dan weesjes helpen.

Maar ik ben wel benieuwd naar dat boek! Doet me ook denken aan het boek "Stinknegers". Over het 'goede' werk van grote ontwikkelingsorganisaties inclusief diezelfde luxe feestjes voor de expats tussen de palmbomen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Twee weken Jamaica kost ¤ 1.895,-

http://www.projects-abroa ... stemming/#2-week-specials
Als je dit zou doen omdat je graag wilt kunnen zeggen dat je vrijwilligerswerk hebt gedaan, dan kun je t doen. Maar als je daadwerkelijk graag iets zinnigs wil bijdragen moet je niet met dit soort projecten meedoen. Behalve je geld breng je niets met toegevoegde waarde mee.

Verder kom je inderdaad nogal onzeker over voor een 17-jarige, maar daar kan vrijwilligerswerk ook wel iets aan bijdragen.

Als je beter Frans spreekt, en graag in het buitenland vrijwilligerswerk gaat doen, waarom zoek je dan geen lokale vrijwilligersorganisatie in een Francofoon Afrikaans land op en bied je je diensten aan?
quote:chocolol schreef op 02 september 2013 @ 02:28:

Twee weken Jamaica kost ¤ 1.895,-

http://www.projects-abroa ... stemming/#2-week-specials

Daarvoor zit je ook 2 weken in 'n 5* all-in in die regio.

Of je kan er 3 weken van door bijv. Thailand reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven