Zuid-Afrika! Wat mag ik niet missen?

06-04-2016 16:48 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,



We gaan met zijn 2 in September/Oktober 3 of 4 (?) weken naar Zuid Afrika. Zoals het onderwerp al zegt.. wat mag ik niet missen? Wie is er geweest en heeft tips? Een leuk hotel? anything?



Het plan is om een auto (4x4?) te huren en van Johannesburg naar Kaapstad te rijden via onder andere het Krugerpark, Swaziland en Lesotho, Jeffreys Bay, Addo Elphant park en Kaapstad..en weer terug te vliegen. We willen graag op safari, veel natuur en dieren. Maar ook Raften, Paardrijden en surfen.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Certificaat is niet meer nodig. En er is ons mog nooit naar een int.rijbewijs gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Geboortecertificaat bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
International geboortecertificaat niet meer nodig? Afgelopen februari moest het nog wel.

Een aantal vrienden van ons zaten flink in de stress. Ze wilden met de kinderen naar Namibie maar hadden geen internationaal geboortecertificaat. En in Zuid-Afrika gaan dit soort dingen niet zo heel snel. Er kan zomaar 6 weken overheen gaan. Mijn identiteitsbewijs liet 1,5 jaar op zich wachten. Dan zijn wel wel verwend in Nederland!
Alle reacties Link kopieren
At time of rental, the renter must present a valid driver's licence issued from country of residence that has been held for a minimum of one year. If the licence is not in English, then an International Driver's License is also required.



Van de website van Herz.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit Amsterdam naar Zuid Afrika is er geen geboortecertificaat meer nodig. Hoe het van ZA naar Namibie zit weet ik niet.



Mijn man heeft een int.rijbewijs maar ee is bij Hertz nog nooit naar gevraagd. Niet in Cape Town en niet in Joburg.
Alle reacties Link kopieren
quote:marley79 schreef op 11 mei 2016 @ 16:13:

Zomerbloem; Bedankt voor je acco tip! Ik zal hem eens opzoeken. Underberg is ook het deel waar wij naar toe gaan. Mis dan wel het amphitheater. Dat schijnt ook bijzonder te zijn. Ben je daar geweest?



Lionshead is leuker dan tafelberg? Wij wilde tafelberg beklimmen. Wat is er leuker aan Lionshead??



Sorry, ik had je berichtje niet gezien! Amphitheater zijn we niet geweest (ik moest t zelfs opzoeken op google ) maar ziet er prachtig uit. Tafelberg is ook leuk om te beklimmen hoor, maar vond zelf Lionshead wat uitdagender qua klimmen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat we dit pas bij ons derde bezoek ofzo hebben gedaan dus als het je eerste keer ZA is, zou ik lekker voor de Tafelberg gaan.



Qua rijbewijs: eerste keer braaf een internationaal rijbewijs aangevraagd maar daarna niet meer. Is toch niet nodig, zelfs niet als je aangehouden wordt.
Alle reacties Link kopieren
Thanks! het duurt nog een paar maanden maar heb er echt zoveeeeeeeeeeeeel zin in!!.. Lionshead klinkt wel leuker! We zijn nu al begonnen onze wandelschoenen in te lopen en wandelconditie te kweken. Wat dragen/droegen/ jullie tijdens de hikes? Ik draag nooit broeken, dus een afritsbroek trekt me niet, heb je ook wandelleggings?
Alle reacties Link kopieren
Het is ook echt héél leuk! Als t koud is draag ik vaak zo'n hardlooplegging met een wat langer shirt en anders gewoon een kort broekje van hetzelfde materiaal. Draag ook goede, dikke sokken in je bergschoenen anders heb je kans dat t gaat schuren en dat wil je niet. Goed dat je ze nu al inloopt!
Alle reacties Link kopieren
http://www.kaapstadmagazi ... eizen-kinderen-zuidafrika

http://zuidafrika.nlambas ... ren-naar-zuid-afrika.html



Het certificaat is vooral voor Zuid Afrika verlaten. Dus ook van Zuid Afrika terug naar Nederland. Het is alleen voor minderjarige kinderen. Ik zou hem voor de zekerheid meenemen!
Alle reacties Link kopieren
ah! dus toch "gewoon" een hardloop legging. Ja dat gaat hem hier wel worden. Goede wandelschoenen, dikke sokken en een legging. Ja ik moet wel nu beginnen met wandelen, als ik dat daar pas doe heb ik zeker weten een blessure :S
Alle reacties Link kopieren
quote:lime222 schreef op 20 mei 2016 @ 08:44:

http://www.kaapstadmagazi ... eizen-kinderen-zuidafrika

http://zuidafrika.nlambas ... ren-naar-zuid-afrika.html



Het certificaat is vooral voor Zuid Afrika verlaten. Dus ook van Zuid Afrika terug naar Nederland. Het is alleen voor minderjarige kinderen. Ik zou hem voor de zekerheid meenemen!Bij ons is er bij verlaten nog nooit naar gevraagd zelfs. Alleen bij aankomst. Ik werk er dagelijks mee en het is niet meer nodig op het moment. Tuurlijk mag je vanalles meenemen om zeker te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraagje, heeft iemand een accommodatie tip voor ST Lucia?
Alle reacties Link kopieren
Ja, Elephant Coast Guesthouse! Is inmiddels wel overgenomen door -dacht ik- een Engels stel. Toen wij er waren was het nog van Nederlandse eigenaren. Op Booking krijgen ze nog steeds een hoog cijfer zie ik, dus wellicht dat het wat voor je is. Wij waren zo tevreden vanwege de aardige eigenaren (ze regelden een tour voor ons ed) en we hadden een super ruime kamer. Ook de locatie is top. En er komen nijlpaarden in de tuin!
Alle reacties Link kopieren
Thx!! Ik ga meteen googlen.. We blijven 2/3 nachten in ST Lucia.. bijkomen van een paar dagen wandelen..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ga glamping-en/glamperen. Weet dus og niet hoe het is. Heb Monzi safaris tented Lodge in St Lucia geboekt.
Alle reacties Link kopieren
Even een update over de geboortecertificaten: neem ze zeker mee voor kinderen onder de 18. Toen we teruggingen naar ZA, werden de boardingpassen van onze kinderen bij zowel de Europese als de internationale vlucht geweigerd en printten ze nieuwe boardingpassen na controle van de geboortecertificaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:lime222 schreef op 15 juli 2016 @ 10:03:

Even een update over de geboortecertificaten: neem ze zeker mee voor kinderen onder de 18. Toen we teruggingen naar ZA, werden de boardingpassen van onze kinderen bij zowel de Europese als de internationale vlucht geweigerd en printten ze nieuwe boardingpassen na controle van de geboortecertificaten.Yes, moest toch paspoorten verlengen dus heb meteen de geboorte akten geregeld. Better safe than sorry. Wanneer was je er?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag :-). Ik schreef het berichtje op het vliegveld van Johannesburg. De certificaten werden zowel in Amsterdam als in Munchen gecontroleerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:lime222 schreef op 15 juli 2016 @ 21:14:

Vandaag :-). Ik schreef het berichtje op het vliegveld van Johannesburg. De certificaten werden zowel in Amsterdam als in Munchen gecontroleerd.Jij woont daar natuurlijk, was ik even vergeten. Dank voor je advies. Internationaal rijbewijs niet nodig toch?
Alle reacties Link kopieren
Nee, internationaal rijbewijs is niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Runningmonster! Ik heb niet alle pagina's terug gelezen, maar ben je inmiddels al weg? Ik vertrek volgende maand! Spannend! Inmiddelijks heb ik mijn reis weeeer gewijzigd. Ik snap waarom je daar zo lang mee bezig ben geweest :p



Ik vlieg nu na Drakensbergen van Durban naar PE. Zodat we meer tijd hebben langs Garden Route. Had geen zin om dagen bezig te zijn met de autoreis.



Lime22: Weet je echt 1000000% zeker dat we geen internationaal rijbewijs nodig hebben? Het scheelt weer geld. Dus geef het liever niet uit aan een document wat niet nodig is. Ik schaf hier een tweedehands Tomtom aan en wil daar Afrika op zetten. Als iemand betere tips heeft hoor ik dat graag!



Na het landen willen we nu surfen in Jbay en misschien ook rond Plet .. en dan door naar Kaapstad om daar meer dan 1 dag (wat het oorspronkelijke plan was) door te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we zijn er Marley. Afgelopen woensdag aangekomen. Nog wat stress gehad want Air France ging staken, niet op alle vluchten maar welke was niet zeker. Ik kon gelukkig kosteloos omboeken naar KLM een halve dag later en uiteindelijk was dat prima. En rechtstreeks uiteindelijk beter. Had een hotelletje op 10 min van het vliegveld en de volgende dag auto opgehaald en naar Hazyview gereden. Superlodge vanuit waar we Blyde River Canyon hebben gereden. Supermooi. Het is hier in de ochtend erg fris, in Joburg zelfs 2 graden en in de avond ook dus mijn donsjackjes komen goed van pas. Overdag is het in Krugerpark 28 graden dus heerlijk. We hebben de big 5 in 2 dagen al gespot, te gek. Morgen gaan we de hele dag een safari doen, ben benieuwd wat we dan gaan zien. De eerste dagen waren best wennen vooral omdat je ook hier best wel wordt gewaarschuwd voor traffic Police die corrupt is etc. Wij hebben ze niet gezien. Verder wordt ons ook aangeraden om eigenlijk praktisch alles met creditcard te betalen en niet veel cash bij je te hebben. Heb op het vliegveld 2000 rand gepind voor kleine dingen maar dat is nog steeds niet op. Mastercard wordt overal geaccepteerd en ze hebben overal mobiele pinapparaat dus je ziet ter plekke wat ze doen met je kaart.



Ik heb geen internationaal rijbewijs en ik kreeg gewoon mijn huurauto mee.

Wel geboorte akten maar jij hebt geen kinderen toch?



Lang verhaal kort, het is hier heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vertrek morgen. Ik zit nu in een hotel in de buurt van Schiphol.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Marley welke route gaan jullie precies doen? Hoeveel nachten per locatie?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net een week terug uit Zuid-Afrika. Ooooh, wat vond ik het fantastisch. Lieve mensen, lekker eten, fijne temperatuur om actief te zijn en zooooooooooo moooi. Onze route: Johannesburg-Graskop-Kruger (in een private game reserve)- Swaziland- St. Lucia- Uhmlanga Rocks- Drakensbergen.



Ik vond het allemaal even fantastisch, echt iedere dag genoten. Johannesburg: fietstocht door Soweto gedaan, echt een aanrader. Wij hebben via een backpackers-hostel dit geboekt en hadden een leuke, jonge, lokale gids. Heel boeiend om, een stuk, van dit mega township (3.5 miljoen inwoners!!) per fiets te verkennen. Swaziland was prachtig, zo mooi en weids. Paardgereden tussen de zebra's en impala's .

St. Lucia zaten wij ook bij Monzi Safari tented lodge: SUPER!! Wel gehorig, dus niet voor hele lichte slapers. Maar er hangt een heel leuk sfeertje, de tenten zijn super comfortabel.

Tip voor St. Lucia, als je een boottocht gaat doen, er zijn diverse soorten boten. De kleinere (max 12 personen) zijn iets duurder, maar komen veel dichter bij de hippo's. Ik kan even niet op de naam komen, maar dit vind je eventueel op tripadvisor.



Wij zijn overigens nog door de politie aangehouden: negeren van een stopbord. Lang verhaal kort: wij hebben het äfgekocht" met 50 euro. Hadden geen Rands meer. Heel corrupt, want we kregen gelijk korting omdat we buitenlands waren. (Lieten trouwens internationaal rijbewijs zien....wat is dit vroeg de agent...haha). Toen we niet mee wilde naar het bureau konden we ook nog extra korting krijgen als we maar contant betaalden.

Achteraf op internet gelezen dat dit heel veel shijn te gebeuren. Als je een huurauto hebt, zou de boete naar de verhuurcompany gestuurd moeten worden, las ik op internet. Ook las ik dat als je dat zegt tegen oom Agent, de boete meestal niet gegeven word, want teveel papierwerk en Oom Agent kan niets ervan in zijn zak steken. Wees dus alert als je word aangehouden en vraag eventueel bij verhuurmaatschappij na hoe e.e.a. zit.



Ga nog even denken over meer tips, maar ook zonder gedegen voorbereiding (hadden wij ook niet) is het meer dan fantastisch in Zuid-Afrika.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven