Zwarte zondag?

20-12-2011 10:39 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even een vraagje voor ik mijn vakantie ga boeken. Plan is met twee kleine kinderen (3 jr en 9 mnd) naar ZUid Frankrijk te gaan in de zomervakantie. Helaas gebonden aan de bouwvak, dus geen keus. Nu is er plek waar wij willen vanaf 30 juli. Dat is net na zwarte zaterdag. We hebben beide geen ervaringen met dit soort vakanties/autoritten, zijn altijd in andere landen geweest. We willen per se niet op zwarte zaterdag gaan rijden cq stilstaan. Hoe erg is de zondag na zwarte zaterdag? Is die net zo druk? Hoe zijn de nachten? We zouden die maandagmiddag in de accomodatie kunnen. Wat is dan handig om te doen? Misschien wel in een keer proberen te rijden en dan 's nachts beginnen of juist niet? Wie denkt mee voor ik boek?

Dank je wel!

Sterre
Wij vertrokken altijd op zondagochtend rond een uur of 6 als we die kant op gingen. Savonds tegen een uur of 7 zochten we een hotel en de volgende dag reden we rond 7 uur weer weg. We waren dan na t middaguur op plaats van bestemming. We stonden wel eens in de file, maar ik kan me geen extremen herinneren. Was altijd goed te doen!
De heenweg zou ik zeker niet in 1 keer rijden! Dan ben je echt kapot en dan moet je daar nog je spullen uitpakken enzo.. Zonde.
Zondag na zwarte zaterdag is ook altijd heel druk.

Hoeveel km moet je ongeveer rijden?
Een alternatief kan zijn iets langer over je reis te doen en niet via de tolwegen te gaan waar de files staan, maar via de N wegen. Ik ben 20 jaar in Frankrijk geweest (ook in het zuiden) zonder ooit een tolweg (of een file!) te zien. Als je een of twee keer overnacht in een goedkoop hotelletje langs de weg, ben je net zo veel geld kwijt als voor de tol, je reist een stuk relaxter, kan onderweg gaan picknicken zodat het voor de kinderen ook aangenamer is.
oja, slapen je kinderen goed in de auto? dan zou ik zo vroeg mogelijk vertrekken, bv om 5 uur snachts. dan kan je rustig een uurtje of vier rijden voor het druk wordt en de kinderen wakker.
Je kunt er ook voor kiezen om op maandag te vertrekken, dan is er wel veel vrachtverkeer maar er zijn minder files. In één keer doorrijden met kleine kinderen zou ik sowieso niet doen, veel te onrustig. Je betaalt dan misschien een nacht extra maar dat weegt niet op tegen de stress.
verba volant, scripta manent.
Ik kan ook nog een nacht later aankomen, dan betaal ik er niet voor, dus dat is een optie. Ik kan ook het weekend er nog bijboeken, dus dan zou ik vrijdags al vertrekken. Weet niet hoe druk het dan is. Geen tolwegen klinkt ook erg aantrekken. De camping ligt op 1250 km afstand, dus wel echt in het zuiden.

Kinderen slapen op zich wel, maar dochter van 3 zit niet graag stil, dus overdag uuuuren rijden is slechter plan. Daarom dacht ik zelf misschien juist 's nachts te gaan rijden. Kan vriend slapen, rijd ik eerst. Daarna kan hij rijden, als ie goed geslapen heeft. Ik kan niet slapen in de auto, maar kan ook wat beter zonder nachtrust. We huren een stacaravan, dus hoeven geen tent op te zetten :-).

Optie is nu ook: zondagmiddag vertrekken, in Noord Frankrijk een hotelletje zoeken oid. Dan maandagochtend verder rijden tot de camping.
quote:Sterre75 schreef op 20 december 2011 @ 11:26:

Optie is nu ook: zondagmiddag vertrekken, in Noord Frankrijk een hotelletje zoeken oid. Dan maandagochtend verder rijden tot de camping.Dat lijkt me een goede, zowel qua dochter als qua rijden. Zeker omdat je schrijft dat dit jullie eerste keer is qua lange autoritten. Dit is een lekker rustig rijschema.
Nou, lange autoritten hebben we vaker gedaan hoor, maar dan in Noorwegen ed, en zonder kinderen.

Misschien een stomme vraag. Ik hoor net van iemand dat je niet van de tolweg af kan. Is dat zo? Je kan toch wel ergens tussen noord en zuid frankrijk van de weg af om een hotel te zoeken?
De laatste twee jaar gaan wij altijd vrijdags weg en nemen een dubbele overnachting. We rijden dan pas zondag verder. Afgelopen zomer was die zaterdag ook een 'zwarte zaterdag' maar de zondag viel reuze mee. Onze kinderen zijn wel iets ouder, toen 8, 11 en 13. Die zaterdag doen we iets gezelligs in de plaats waar we dan zijn. Die overnachting kiezen we er ook op uit. Dit jaar wilde ik graag Beaune zien en dat hebben we gedaan. De mannen hier hadden Le Mans op het lijstje maar dat was te ver om naar onze eindbestemming. Volgendjaar waarschijnlijk weer zo!
Tuurlijk kun je wel van de tolweg af. Niet iedereen gaat helemaal naar Zuid Frankrijk. Maar niet bij elk dorpje is een afslag/oprit, juist daardoor rijdt het zo lekker door!
quote:Sterre75 schreef op 20 december 2011 @ 11:37:

Nou, lange autoritten hebben we vaker gedaan hoor, maar dan in Noorwegen ed, en zonder kinderen.

Misschien een stomme vraag. Ik hoor net van iemand dat je niet van de tolweg af kan. Is dat zo? Je kan toch wel ergens tussen noord en zuid frankrijk van de weg af om een hotel te zoeken?

Tuurlijk kan je wel van een tolweg af.

Bij elke afslag staat een tolhuisje.

Is geen probleem.
quote:Sterre75 schreef op 20 december 2011 @ 11:37:

Misschien een stomme vraag. Ik hoor net van iemand dat je niet van de tolweg af kan. Is dat zo? Je kan toch wel ergens tussen noord en zuid frankrijk van de weg af om een hotel te zoeken?Je kunt altijd van de tolweg af, na de afslag komt het tolpoortje. Je moet alleen de rest van je route goed plannen, anders heb je kans dat je automatisch weer op die tolweg terechtkomt alhoewel het goed aangegeven staat, doorgaans heb je twee afslagen, kies niet voor péage en let ook op de borden waarop een vrachtwagen staat afgebeeld, die wegen moet je mijden als het enigszins mogelijk is.
verba volant, scripta manent.
Wij hebben juist gekozen om tolwegen te vermijden. Hardstikke leuke route via Dyon, Lyon en duurde niet langer dan over Route National, juist vanwege de files, die staan allemaal op de tolwegen.

Wij hebben ons vaak afgevraagd wat mensen bezield om geld te betalen om in de file te mogen staan. Als je een navigatiesysteem hebt en kan kaartlezen zou ik zeggen; vermijd tolwegen!

Oh, en we zijn op maandag vertrokken, heerlijk rustig op de weg.
Idd, Péage is een tolweg.
Wij hebben vorig jaar ook op zondag gereden.

Het was niet rustig op de weg, maar ook niet superdruk.

Wij rijden nu met caravan, maar zonder reden wij altijd snachts.

Gingen om ca 19.00 uur rijden en waren dan de volgende ochtend op de bestemming. Wij moesten 1450 km rijden.

Ik vind dat echt ideaal.

Het is wel zo dat niet iedereen geschikt is om snachts te rijden.

Dan zou ik in jullie geval zondagochtend vertrekken en dan op 900 km een overnachting doen en dan maandag het laatste stuk rijden.
quote:Pigbull schreef op 20 december 2011 @ 12:33:

Als je een navigatiesysteem hebt en kan kaartlezen zou ik zeggen; vermijd tolwegen!Beide komt wel goed .
quote:Briannaaa schreef op 20 december 2011 @ 13:17:

Wij hebben vorig jaar ook op zondag gereden.

Het was niet rustig op de weg, maar ook niet superdruk.

Wij rijden nu met caravan, maar zonder reden wij altijd snachts.

Gingen om ca 19.00 uur rijden en waren dan de volgende ochtend op de bestemming. Wij moesten 1450 km rijden.

Ik vind dat echt ideaal.

Het is wel zo dat niet iedereen geschikt is om snachts te rijden.

Dan zou ik in jullie geval zondagochtend vertrekken en dan op 900 km een overnachting doen en dan maandag het laatste stuk rijden.Ik vind 's nachts rijden ook geen enkel probleem.
quote:sandt schreef op 20 december 2011 @ 11:52:

Tuurlijk kun je wel van de tolweg af. Niet iedereen gaat helemaal naar Zuid Frankrijk. Maar niet bij elk dorpje is een afslag/oprit, juist daardoor rijdt het zo lekker door!én, als je eraf bent en hebt betaald, wel goed opletten na je overnachting hoe je verder rijdt..het is mij weleens gebeurt na zo'n dorpje de snelweg de verkeerde kant op te pakken..kon ik er weer af, weer betalen, en weer de goede kant verder rijden. stom hè..maar soms is t niet erg duidelijk: rotonde met allen 'péage', daar rijdt je dus heen, gaat de snelweg niet dààr waar jij wilt..
Wij gaan meestal pas op zondag op vakantie. Meestal vertrekken we dan rond de middag. Als we snel ver weg willen, rijden we tot de avond, dan overnachten we en de volgende dag gaan we op ons gemakje verder. We staan daardoor bijna nooit in de file.

Dit jaar hebben voor het eerst 's nachts gereden. Dat was ook erg goed bevallen. We zijn met caravan in 1 nacht tot iets onder Clermont Ferrand gereden, ca 1000 km. We hebben afwisselend gereden, eerst man 3 uur, toen ik 3 uur en laatste stuk man weer. We waren om half 11 op een camping, lagen om half 12 in het zwembad. Heerlijk. We waren zelfs nauwelijks moe, doordat we de middag voor vertrek en onderweg allebei nog geslapen hadden.
..
De zondagen na zwarte zaterdagen zijn druk, maar mijn ervaring is, dat het goed te doen is. Veel hangt af van hoe laat je vertrekt, waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat.

Ik vertrek meestal zo rond een uur of 03.00.
quote:reizigster2004 schreef op 20 december 2011 @ 20:54:

Wij gaan meestal pas op zondag op vakantie. Meestal vertrekken we dan rond de middag. Als we snel ver weg willen, rijden we tot de avond, dan overnachten we en de volgende dag gaan we op ons gemakje verder. We staan daardoor bijna nooit in de file.

Dit jaar hebben voor het eerst 's nachts gereden. Dat was ook erg goed bevallen. We zijn met caravan in 1 nacht tot iets onder Clermont Ferrand gereden, ca 1000 km. We hebben afwisselend gereden, eerst man 3 uur, toen ik 3 uur en laatste stuk man weer. We waren om half 11 op een camping, lagen om half 12 in het zwembad. Heerlijk. We waren zelfs nauwelijks moe, doordat we de middag voor vertrek en onderweg allebei nog geslapen hadden.En heb jij ook kleine kinderen? Hoe laat ben je 's avonds weggegaan?
quote:kale62 schreef op 21 december 2011 @ 09:16:

De zondagen na zwarte zaterdagen zijn druk, maar mijn ervaring is, dat het goed te doen is. Veel hangt af van hoe laat je vertrekt, waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat.

Ik vertrek meestal zo rond een uur of 03.00.

En is dat dan zaterdag- op zondagnacht of zondag- op maandagnacht? We gaan 1250 km rijden, vanaf West-Friesland tot ZUid-Frankrijk, Middellandse Zee.

Dank weer iedereen voor het meedenken.
quote:Sterre75 schreef op 22 december 2011 @ 09:05:

[...]

En is dat dan zaterdag- op zondagnacht of zondag- op maandagnacht? We gaan 1250 km rijden, vanaf West-Friesland tot ZUid-Frankrijk, Middellandse Zee.

Dank weer iedereen voor het meedenken.Dat is van zaterdag op zondag. Laatste jaren altijd zo gedaan en redelijk uit de zelfde regio.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven