Zwitserland

26-01-2011 12:55 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om deze zomer (vertrek 23 juli of paar dagen daarna) 2 1/2 tot 3 weken rond te trekken door Zwitserland. We zijn met zijn 2-en en gaan per trein. Ik wil met een Swiss pass door het land reizen en wil eigenlijk plaatsen bezoeken in diverse regio's: Schaffhausen in het noorden, Bellinzona in het zuiden, ik wil de Matterhorn zien en de Jungfraujoch, paar dagen rond Luzern zitten en eigenlijk staat Basel ook nog op het programma. Nu ben ik al druk aan het googelen naar enigszins redelijk geprijsde appartementen, huisjes, hotels e.d. Helaas zijn de meeste aanbiedingen weer moeilijk met het openbaar vervoer te bereiken. Ik wil niet op een slaapzaal, we gaan niet kamperen, gezamelijke douche is op zich geen probleem. Ik denk er aan om op een paar verschillende plekken te overnachten maar wil ook niet elke dag met mijn bagage sjouwen,

Heeft iemand 'tips voor goedkope overnachtingsplekken op centrale plekken die met trein/bus goed te bereiken zijn?

Andere tips over Zwitserland lees ik ook graag.
quote:Calanda schreef op 26 januari 2011 @ 14:05:

[...]

Hey Namma, wat leuk! Ik woon dan op nog geen 15 min rijden bij je dochter vandaan Grappig! Zij werkt in Thusis en woont in Furstenau...erg prachtig daar! In mei ga ik weer een week naar haar toe! Waar woon jij dan?
quote:Jirpel schreef op 26 januari 2011 @ 14:16:

Ooh, Zwitserland. I love Swiss!

En de treinen in Zwitserland zijn echt top. (bijna) Nooit vertraging en als het er wel is, dan roepen ze dat al na 3 minuten om incl. excuses. Kan de NS nog wat van leren.Vorige week in Zwitserland, op een mooie zonnig dag, had de trein waarin ik zat 10 minuten vertraging bij vertrek. Er werd hier niets over omgeroepen, laat staan excuses.
Kijk eens op www.youthhostel.ch Youth hostels zijn in Zwitserland heel anders dan wat je je bij een jeugdherberg voorstelt en er zijn ook tweepersoons kamers. Wel eerst even lid worden. In Schaffhausen zit het youth hostel naast de waterval!

Verder is het een aanrader om naar B&B's te zoeken, want een gewoon hotel of een Gasthof zijn vaak nogal duur.
quote:Nammma schreef op 26 januari 2011 @ 14:27:

[...]

Grappig! Zij werkt in Thusis en woont in Furstenau...erg prachtig daar! In mei ga ik weer een week naar haar toe! Waar woon jij dan?Ik woon in Bonaduz, dus echt vlak in de buurt :-).
Hotel Staubbach, Lauterbrunnen

Op korte loopafstand van het treinstation.

Omgeving is echt geweldig. Je kunt met het treintje naar Wengen, vandaar met de kabelbaan naar de mannlichen en dan op hoogte wandelen naar de kleine scheidegg waar je naar de jungfrau kunt.

Je kunt ook direkt met de trein vanaf Lauterbrunnen naar de jungfrau maar die wandeling zo hoog met uitzicht op de Eiger is prachtig.

We hebben ook in Brunnen gezeten, in een hotel en vanaf daar kun je heel snel en makkelijk met de trein naar Bellinzona en ook Lugano.

Vanaf Brunnen vertrekken de boten over het vierwoudstedenmeer en kun je zo naar allerlei plekken toe, ook Luzern. Erg leuk!

We zijn met Easyjet naar Zwitserland gevlogen en vanaf daar met de trein. Ideaal en comfortabel.

We hebben gekozen voor een kaart die alleen de heen en terugreis vrij reizen geeft en hebben ter plekke in het gebied rond de jungfrau een 6 dagen kaart gekocht voor vrij reizen met de trein en kabelbanen in dat gebied.

En 1 keer een 4 dagen pas geloof ik, voor 4 dagen vrij reizen binnen een bepaalde periode.

Heel veel plezier, zou ook best weer willen.

Oh ja trottibiken vanaf de first of Bort of zo dat is ook geweldig. Net zoals de rodelbahn bij Pfingstegg. (alletwee in gebied rond Lauterbrunnen/Grindelwald)

klik hier voor mooie overzichtskaart van dat gebied
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
quote:Calanda schreef op 26 januari 2011 @ 14:51:

[...]

Ik woon in Bonaduz, dus echt vlak in de buurt :-).Klopt, ben ik vaker geweest, een collega van haar heeft daar gewoond.
Ik zal straks uitgebreider lezen en reageren, moet eerst nog boodschappen doen etc. maar was even nieuwsgierig of er al reacties waren. Nou veel dus! Bedankt.

Ik werk bij een bedrijf dat 4 weken gesloten is met de bouwvak. Dus ik ben gebonden aan deze periode en zelfs een over paar dagen eerder of later weg wordt al erg lastig gedaan. Ik ga met mijn broer en die wil niet vliegen en ziet er tegen op om met de auto te gaan (hij gaat normaal niet op vakantie en is niet gewent om lang te rijden) en ik heb zelf geen rijbewijs. Ik heb aan aantal jaren geleden een week vlakbij Zurich gelogeerd bij vrienden dus ik heb al wel iets gezien, vandaar dat ik ook een keer terug wil naar dit mooie land. Mijn broer heeft nog nooit bergen, watervallen ed gezien dus vandaar dat ik ook naar bv Schafhausen terug wil omdat ik dat zelf wel indrukwekkend vond.

Ik vond het zelf toen erg relaxed reizen met de trein / bus. Ik heb inderdaad al wel gemerkt dat bij sommige aanbiedingen het inderdaad lijkt alsof een plaats wel breikbaar is met het OV maar dat de laatste trein / bus dan al om bv 18.00 uur gaat. Ik vind zelf zoeken ook erg leuk (voorpret) maar is wel wat lastig omdat je dan bv ook al de laatste trein/bus tijden moet opzoeken ed.

Blijf vooral reageren, ga straks verder lezen
Zitten leuke en bruikbare tips bij! Ik ben nu al enthousiast over de site van de jeugdherbergen en daar zou ik zelf niet zo snel aan gedacht hebben maar is zo te zien erg voordelig en ook nog met 2-persoonskamers incl. ontbijt. Grindelwald lijkt me ook wel iets. Ik ga verder kijken en dromen. Voorpret is inderdaad haast nest zo leuk als de vakantie.
Prachtig land, en uitstekend rond te reizen met trein en bus. Heb ik vaak gedaan en meestal gaat alles efficient en op tijd. In de trein en bus kom je op en langs de mooiste plekjes en de Swiss Pass is prima (ook voor veel boottrips trouwens). Vorig jaar na de kerst een week met m'n nichtje in Luzern verbleven. We hebben daar heel goedkoop een week overnacht in Aparthotel Utoring and der Reuss. Kamers met eigen keukentje en badkamer (alleen logies), vlakbij het station, de 'Altstadt' van Luzern en ook een bushalte en supermarkt voor de deur. Erg basic, maar prima budgetaccomodatie. Prachtige stad, heel centraal gelegen in Zwitserland, en met verschillende OV-vervoermiddelen kom je overal, en eenvoudig te bereiken vanuit Nederland (Basel) met de trein. Wij hadden ook een Swisspass toen en dat was perfect, we konden zelfs gebruik maken van de boot/veerdiensten op het grote meer waaraan Luzern ligt.
Hoi,

Ik woon in Zwitserland, in Lausanne. Ik weet niet veel over het Duitstalige deel, maar de regio Lausanne/Montreux is erg mooi. Je kunt dan ook de boot pakken over Lac Leman en franse dorpjes bezoeken (zoals Evian!), is erg leuk. Verder zijn er meerdere wijnproeverij-tours.

Zwitserland is een beetje duurder dan Nederland, voornamelijk het uitgaan. Ze kunnen over het algemeen wel erg goed engels!
Lausanne/Montreux ga ik nog verder over lezen.

Heeft er iemand zelf ervaring met overnachten in jeugdherbergen / youth hostels?

Moet je in het hoogseizoen kaartjes voor de Jungfraujoch van te voren reserveren? Of is er op de dag zelf/een dag van te voren nog wel een mogelijkheid? Dit ivm weerafhankelijkheid en zou jammer zijn dat het dan regent.

Iemand met de stoomtrein over de Furka Pass geweest?

Is Appenzell leuk/ de moeite waard om er een dagje naar toe te gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven