13 jaar leeftijdsverschil > 17 en 30

01-01-2009 15:06 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 17, vind een man van 30 leuk. Ik weet verder niet of dit wederzijds is, ze gaan wel redelijk close met elkaar om. Mijn dochter vind absoluut niet dat hij zich als een man van 30 gedraagt. En toch heb ik het er nog wel moeilijk mee. Ik ben nooit anti leeftijdsverschillen geweest, maar ik vind 17 en 30 gewoon moeilijk leeftijden. Zij zit nog op de middelbare school, hij heeft zijn eigen huis en werkt al jaren. Wat vinden jullie van dit leeftijdsverschil, kan dit wel?
quote:meds schreef op 01 januari 2009 @ 16:47:

[...]

Nogmaals drie jaar vind ik nou niet bepaald een mijlpaal. 30 jaar wel.Ben ik het absoluut niet mee eens. Wie weet zijn die mensen die 30 jaar bij elkaar zijn wel totaal op elkaar uitgekeken en blijven ze samen uit 'gemak' of angst voor verandering, de kinderen of weet ik veel wat en ergeren ze zich dood aan elkaar. Is dat dan een mijlpaal? In ieder geval wel een hele prestatie ja. Het is natuurlijk in een gezonde relatie wel iets waar je naar streeft (zo lang mogelijk gelukkig bij elkaar zijn) maar dat betekent niet dat je voor die tijd je relatie niet serieus hoeft te nemen.
Marjan.... Zoekt jouw dochter misschien een vaderfiguur?

Is maar een ideetje hoor maar ik moest hier meteen aan denken toen ik jouw topic las....
quote:bosaapje schreef op 01 januari 2009 @ 17:09:

Marjan.... Zoekt jouw dochter misschien een vaderfiguur?

Is maar een ideetje hoor maar ik moest hier meteen aan denken toen ik jouw topic las....Nee, ik geloof niet dat dat het is. Haar vader woont hier nog gewoon in huis en daar heeft ze een redelijk goede relatie mee.
Ik zie het zelf niet zitten, een relatie met een veel jongere vrouw; al heb ik het soms het idee dat jongere vrouwen op me vallen. Ik vind het niets, en ik wijs ze dan ook af. En hoe het zit met vrouwen van mijn leeftijd... dat heeft mijn voorkeur, maar dat is nogal ingewikkeld, en hier off-topic.

Tja soms werkt het: een relatie tussen een man van 30 en een meisje van 17. Het gaat mij niet alleen om het leeftijdsverschil, maar ook om de absolute leeftijd van de jongste partner. Zoals gezegd: 30 + 17 is toch heel wat anders dan 40 + 27, of 50 + 37; in de laatste twee gevallen zitten beide partners in dezelfde levensfase.
World of Warcraft: Legion
tja.. ik snap eigenlijk niet waarom een vent van 30 uberhaupt een meisje van 17 versiert... want inderdaad als je 17 bent, ben je nog een meisje. als je 30 bent allang al een man/vrouw.
quote:dramaapuck schreef op 01 januari 2009 @ 16:54:

[...]

Ben ik het absoluut niet mee eens. Wie weet zijn die mensen die 30 jaar bij elkaar zijn wel totaal op elkaar uitgekeken en blijven ze samen uit 'gemak' of angst voor verandering, de kinderen of weet ik veel wat en ergeren ze zich dood aan elkaar. Is dat dan een mijlpaal?

Daar gaat het niet om, in een huwelijk van 30 jaar kom je veel tegen, verdriet en vreugde maar ook uitgekeken zijnop elkaar, in de sleur komen, communicatieproblemen etc. Met een relatie van 3 jaar ben je net begonnen. De eerste crisis dient zich meestal pas aan na een jaar of 4.

In ieder geval wel een hele prestatie ja. Het is natuurlijk in een gezonde relatie wel iets waar je naar streeft (zo lang mogelijk gelukkig bij elkaar zijn) maar dat betekent niet dat je voor die tijd je relatie niet serieus hoeft te nemen.Het leeftijdsverschil is gewoon te groot waardoor de kans op succes al bij voorbaat heel klein is. Bovendien is er een valse start er is geen gelijkwaardigheid en dat is een heel slecht uitgangspunt. Ik snap best dat een meisje van 18 of 20 wel denkt dat ze gelijkwaardig is aan haar vriend van 30 (want hij kan zo goed luisteren... blabla) maar als je zelf de 30 gepasseerd bent weet je dat dat echt onzin is. Een man van 30 die verliefd wordt op een meisje van 17 heeft volgens mij gewoon een probleem.
quote:Heyjij schreef op 01 januari 2009 @ 17:25:

tja.. ik snap eigenlijk niet waarom een vent van 30 uberhaupt een meisje van 17 versiert... want inderdaad als je 17 bent, ben je nog een meisje. als je 30 bent allang al een man/vrouw.Ik weet niet eens of hij haar er gaan het versieren is, volgensmij is ze gewoon voor hem gevallen zonder versiertrucs
quote:marjan979 schreef op 01 januari 2009 @ 18:27:

[...]

Ik weet niet eens of hij haar er gaan het versieren is, volgensmij is ze gewoon voor hem gevallen zonder versiertrucsWat vooral belangrijk is natuurlijk: is je dochter gelukkig en leeft ze op onder de relatie of kost het haar kracht?
quote:Zwieber schreef op 01 januari 2009 @ 18:44:

[...]

Wat vooral belangrijk is natuurlijk: is je dochter gelukkig en leeft ze op onder de relatie of kost het haar kracht?Eerst maar eens zien of het zo ver komt. Mijn dochter zegt het er ookwel moeilijk mee te hebben. Ik moet het denk ik gewoon maar accepteren..
quote:Poezewoes schreef op 01 januari 2009 @ 16:00:

[...]

Als tiener met een 30-jarige, zul je je toch minder vrij ontwikkelen omdat hij een deel van die ontwikkeling al heeft gehad en je eerder naar hem toe zal groeien, dan naar jezelf toe.

Dit vind ik een heel goede opmerking.

Natuurlijk is lang niet iedereen hetzelfde, maar ik heb vanaf m'n 20e een relatie gehad met een groot leeftijdsverschil, en bovenstaande gebeurde idd.
Ik vind 17 jaar ook nog wel erg jong om een relatie te hebben met een man van 30! Ik vind het wel een verschil als je bijv 23 en 36 bent. Je bent op die leeftijd al een stuk volwassener. De interesses liggen natuurlijk op zo'n jonge leeftijd ergens anders. Een man van 30 wil vaak wat vastigheid, en een jonge meid van 17 moet nog lekker leuke dingen kunnen doen met haar vriendinnen.
Ik was 18 toen ik mijn inmiddels man ontmoette....hij was 27. Ik leek ouder dan ik was, hij leek jonger dan hij was. Ik schrok me dus ook dood toen hij zijn leeftijd vertelde en dus bleek dat hij 9 jaar ouder was

Ondanks dat, besloot ik toch om het niet gelijk af te kappen Gelukkig hebben mijn ouders er nooit problemen mee gehad. We zijn inmiddels bijna 9 jaar bij elkaar, zijn getrouwd en hebben 2 kindjes

Nu is 9 jaar niet hetzelfde als 13.....maar ook 9 jaar vind ik best groot, als de jongste net 18 is (was ik pas geworden, daarna ontmoette ik hem).
Waarom wordt er toch altijd zo op cijfertjes gelet... Ik snap dat het even een schok is als je zoiets hoort. Zelf ook genoeg negatieve reacties gehad. Misschien gaat zij er als 17-jarige wel heel volwassen mee om en is hij een man die goed om kan gaan met het verschil zonder rare versiertrucs etc.

Ze komt er vanzelf achter als het toch niet werkt, laat haar lekker genieten van de verliefdheid!
je kan er als 17 jarige nog zo "volwassen" mee omgaan, feit blijft dat het nog een kind is ( hoe volwassen ze zichzelf ook vinden op die leeftijd). Een man van 30 die op een kind valt vind ik niet kunnen. Is ze nou begin 20, dan is het een ander verhaal
Ik vind 17 en 30 wel een groot verschil. Vooral omdat zij nog zoveel mee gaat maken, en dus zal gaan veranderen.

Maar ik denk ook -misschien wel te nuchter hoor- ach, als ze het nu leuk heft met hem, en hij netjes en lief met haar omgaat... Ja, ze beleefd haar 'jeugd' op een andere manier dan. Maar misschien is ze daar wel aan toe.

En is het fase-verschil echt te groot, dan merkt ze dat vanzelf toch?

Niets mis met een tijd een leuke vriendschap/relatie hebben. Of het nu 'voor altijd' is, of voor tot het niet meer leuk is. Als je er maar gelukkig van wordt.

Ik kan me wèl heel goed voorstellen dat je als moeder een raar gevoel erbij krijgt. Waarschijnljk ook omdat je het beste met haar voor hebt, en haar wil beschermen tegen verdriet of vervelende situaties.

Maar ik begrijp uit jou woorden dat het misschien helemaal niet naar een relatie toegaat, maar dat dochterlief verliefd is op een ouder persoon.

Misschien een idee om een keer een kopje koffie te gaan drinken en eens te vragen hoe hij erin staat? Als het een leuke 30-jarige vent is zal ie best begrijpen dat jij even wilt kijken met wie je dochter omgaat.

(trouwens, je zal alle 16-17 jarige de kost moeten geven die verliefd worden op hun leraar-trainer-popidool-barman of weet ik het wat. Oudere mannen zijn soms ook juist aantrekkelijk doordat ze al een stukje verder zijn.)
Ook ik vind dat poezewoes een heel zinnige opmerking maakte:

Als tiener met een 30-jarige, zul je je toch minder vrij ontwikkelen omdat hij een deel van die ontwikkeling al heeft gehad en je eerder naar hem toe zal groeien, dan naar jezelf toe.

Maar zoals gezegd (vlgs mij door mastermind?); ze zal het toch zelf moeten ervaren. Verbieden kun je haar niets. En zolang het oprecht is, zou ik me er niet teveel mee bemoeien. Ze leert er vast van en wellicht meer dan van iemand die net zo oud is als haar. Wel zou ik als ouderzijnde zorgen dat je altijd open staat voor een gesprek en openstaan voor haar verhalen. Dat je er alert op blijft dat ze er niet aan onderdoor gaat. En daarmee doel ik dan op zaken die voortkomen uit het leeftijdsverschil of liever gezegd de evt ongelijkwaardigheid.
Ik ben wel heel benieuwd hoe híj er instaat trouwens. Als hij doet voorkomen alsof ie het heel normaal vindt, dan zou ik daar wel mn vraagtekens bij hebben...
Ik zou als ouder een gesprek met die vent willen, en zeggen dat als hij zoveel van haar houdt, hij maar op haar moet wachten tot ze meerderjarig is.
Maar meds, misschien is ze over 3 mnd wel 18? En denk je niet dat je haar erg tegen je in het harnas jaagt dan? Dat de verstandhoudingen/sfeer killing worden of /en dat ze alsnog haar eigen plan trekt...

Even voor de goede orde: Ik vind het ook 3x niks hoor en zou die man (als het mijn dochter betrof) ook het liefst op het matje roepen, maar ik denk dat je er niks mee opschiet. Sterker nog, je blaast het alleen maar op.
als die kerel het goed meent dat wacht ie wel. Maar ik denk dat er iets aan "mankeert" als een man van 30 zich richt op pubers. Een beetje vent realiseert zich dat het niet klopt en zal geen actie ondernemen.
quote:meds schreef op 02 januari 2009 @ 01:01:

als die kerel het goed meent dat wacht ie wel. Maar ik denk dat er iets aan "mankeert" als een man van 30 zich richt op pubers. Een beetje vent realiseert zich dat het niet klopt en zal geen actie ondernemen.

Op mijn 17e was ik uitgepuberd hoor Meds.

Vind het wel weer een beetje te ver gaan dat die man meteen weer iets 'mankeert'. Soms treffen mensen elkaar gewoon, pats-boem. En dat er dan toevallig zo'n lullig cijfertje in de weg moet staan..Als er problemen komen door dat cijfertje wijst de tijd dat wel uit. Tot die tijd hoeven er geen eventuele obstakels verzonnen worden.
quote:summerbreeze21 schreef op 02 januari 2009 @ 01:12:

[...]

Op mijn 17e was ik uitgepuberd hoor Meds.

Vind het wel weer een beetje te ver gaan dat die man meteen weer iets 'mankeert'. Soms treffen mensen elkaar gewoon, pats-boem. En dat er dan toevallig zo'n lullig cijfertje in de weg moet staan..Als er problemen komen door dat cijfertje wijst de tijd dat wel uit. Tot die tijd hoeven er geen eventuele obstakels verzonnen worden.Ik vond ook dat ik op mijn 17e uitgepuberd was. In werkelijkheid heb ik nog tot ver in de twintig doorgepuberd. Nu ik ouder ben weet ik dat, iedere 17 jarige vind zichzelf heel volwassen, maar heeft natuurlijk maar een heel beperkt beeld van het volwassen leven.
quote:meds schreef op 02 januari 2009 @ 01:15:

[...]

Ik vond ook dat ik op mijn 17e uitgepuberd was. In werkelijkheid heb ik nog tot ver in de twintig doorgepuberd. Nu ik ouder ben weet ik dat, iedere 17 jarige vind zichzelf heel volwassen, maar heeft natuurlijk maar een heel beperkt beeld van het volwassen leven.Ach ja... laat dat iedereen voor zich dan uitvinden!
misschien is die bewuste man van 30 ook nog aan het napuberen
of hij zoekt gewoon iemand die hij makkelijk kan beinvloeden en manipuleren, gewoon omdat het een slappe zak is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven