13 jaar leeftijdsverschil > 17 en 30

01-01-2009 15:06 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 17, vind een man van 30 leuk. Ik weet verder niet of dit wederzijds is, ze gaan wel redelijk close met elkaar om. Mijn dochter vind absoluut niet dat hij zich als een man van 30 gedraagt. En toch heb ik het er nog wel moeilijk mee. Ik ben nooit anti leeftijdsverschillen geweest, maar ik vind 17 en 30 gewoon moeilijk leeftijden. Zij zit nog op de middelbare school, hij heeft zijn eigen huis en werkt al jaren. Wat vinden jullie van dit leeftijdsverschil, kan dit wel?
Hoog tijd voor een gesprekje dus met de bewuste man.
Ik heb vanaf mijn 15e altijd partners gehad die 9 tot 12 jaar ouder waren. Ik vond jongens van mijn eigen leeftijd "te jong" en de mannen die wat ouder waren veel interessanter. Vaak hadden zij al een eigen woonruimte, auto enz. Daardoor was de relatie altijd heel leuk, wij konden doen en laten wat wij wilden zonder geremd te worden door geen eigen plek of vervoer te hebben. Ik kijk nog steeds met heel veel plezier terug op de verkeringstijd met deze mannen. Waardoor het uiteindelijk stuk liep was niet zo zeer de levensfase waarin zij verkeerden maar het opleidingniveau dat zij hebben gevolgd. Zij waren jong klaar met school waardoor zij ook in staat waren om te gaan werken en hun leven op te starten terwijl ik nog op school zat. Misschien kwam mijn voorkeur ook wel voort uit het feit dat ik het thuis niet helemaal naar mijn zin had en toch hoopte jong de deur uit te gaan, dit had met een partner van ongeveer gelijke leeftijd nooit gekund. Uiteindelijk moet ik toch zeggen dat het niet is gegaan zoals ik had gehoopt. Ik heb er ook verdriet van gehad maar uiteindelijk groeide ik verder terwijl mijn partners bleven hangen op het punt waarop ik hen ontmoet had. Zij zijn heel belangrijk voor mij geweest voor mijn ontwikkeling maar uiteindelijk heb ik nu een partner die 4 jaar jonger is maar wel gelijkwaardig opgeleid/niveau. Met hem zie ik mij wel oud worden maar ik weet zeker dat als ik hem op mijn 22e was tegen gekomen had ik hem straal voorbij gelopen.

Ik vind het moeilijk om je als moeder goed advies te geven. Mijn ouders hebben zeker niet de vlag uit gehangen als ik weer met een oudere vriend thuis kwam maar het ook nooit tegengehouden maar misschien hoorde dat ook wel bij de situatie op dat moment. Wat ik wel heel jammer heb gevonden is dat op het moment dat ik besloot om bij mijn ex weg te gaan zij mij niet steunden. Ik werd in hun beleving een "gescheiden vrouwtje" en dat was toch wel een schande.

Als ik jou zo hoor over je dochter dan is zij goed aan het overdenken wat zij met deze situatie aan moet en de man lijkt vriendelijk en betrouwbaar. Ik zou de situatie op zijn beloop laten en henzelf laten uitvinden wat zij zelf willen. (En houdt je deur altijd open voor het geval het niet goed mocht gaan.)
Ik doe mijn best
quote:meds schreef op 01 januari 2009 @ 15:44:

[...]

Ik vind het feit dat het al drie jaar goed gaat niet bepaald een successtory die gerust kan stellen. Als je nou 30 jaar met hem samen was... Bij zo'n groot verschil is er gewoon sprake van ongelijkwaardigheid op heel veel vlakken, financieel/ wonen/ werk/ sociaal emotioneel/ seksueel/ levenservaring etc. Een hele ongezonde basis voor een relatie

Amen.

Maar Meds, vergeet niet dat voor iemand van 21, 'drie' jaar al 'heel lang' is.

Maar inderdaad een relatie van drie jaar is nog alles behalve een successtory.

Hier dan ook een eigen ervaring. Op mijn 20ste 'verkering gekregen met meneer ex die 13 jaar ouder was. Ook hij was nog een 'losbol' en in mijn optiek totaal niet ouwelijk. Alleen ik vormde nog zo vreselijk na mijn 20ste en ik groeide inderdaad naar hem... en niet naar mij. Met als gevolg dat ik net als hij geen kinderen wilde. Dat was zo gegroeid... en hij wilde ze sowieso niet. Alleen ik wel... toen ik 32 was. Hij was nog net zo als hij was toen ik hem ontmoette. Alleen toen hij MIJ ontmoette was ik een meisje, en inmiddels was ik vrouw geworden. Uit elkaar gegaan. Nieuwe partner die maar 2 jaar ouder is dan ikzelf ben en een fijne veel gelijkwaardigere relatie mee.

Ik heb nooit 'gevoeld' dat de relatie met mijn ex niet gelijkwaardig was, maar sinds ik mijn huidige partner heb leren kennen weet ik eigelijk pas wat een 'gelijkwaardige' relatie is.
Ik sta niet te juichen, mocht het wat worden. Maar ik kan haar ook niet meer tegenhouden. Ze is 17 en heeft haar eigen wil. Ik zal ook de laatste zijn die haar de liefde gaat verbieden. Ik ben wel bang om haar te verliezen, misschien gaat ze wel veel sneller het huis uit door zo'n relatie, of is ze meer bij hem dan thuis
Ik kreeg op mn 19de een relatie met iemand van 32. Het is lang goed gegaan en het feit dat het fout ging lag niet alleen aan ons grote leeftijdsverschil, maar het had wel degelijk invloed. Wat er word geschreven is wel waar, juist in de jaren (ben nu bijna 25) ben ik heel erg veranderd. Ik was geen puber meer op mn 19de, maar moest en moet nog wel heel veel leren over mezelf. Het veranderde mij wel en daarmee onze relatie. Hij was al klaar met die dingen en uiteindelijk pasten we toch niet bij elkaar. Stel, ik had hm nu ontmoet, was ik niets met hm begonnen. Ik denk daarom ook dat 17 te jong is voor zo'n groot leeftijdsverschil, juist om je jezelf nog zo moet ontwikkelen. Tuurlijk kan het goed gaan, alles kan goed of fout gaan. Maar wat je zegt, verbieden heeft geen zin. Ik zou me naar haar toe open opstellen, zodat je in ieder geval weet waar ze mee bezig is en haar in alle opzichten kan steunen.
[quote]Vinyl schreef op 01 januari 2009 @ 15:13:

Nou, inderdaad, ze is minderjarig.

Ik vind het maar een raar idee hoor....[/quote]

Verliefde mensen zich (gelukkig) niet tegenhouden door regeltjes.

Niet vergeten dat in de praktijk de geest van de wet vaak belangrijker is dan de letter van de wet. Ik neem aan dat het doel van de wet die seks tussen minder- en meerderjarigen "regelt" is om misbruik te voorkomen of tegen te gaan.

Wie die wet letterlijk neemt kan duizenden 20-jarige jonge mannen gaan arresteren omdat zij een relatie hebben met 16-jarige jonge vrouwen.

In het geval van TO lijkt het mij oneindig veel belangrijker WIE de bijna-vriend van haar dochter is, dan het getal wat achter zijn naam staat. Wie hij is, en hoe hij haar dochter behandelt en hoe hij denkt over zijn (mogelijke) relatie met haar.

Jort Kelder heeft ooit ook ergens geschreven dat hij zijn (toenmalige) vriendin had leren kennen toen ze nog erg jong was. Maar, zo voegde hij er aan toe, "wel meerderjarig". Ik had toen ik dat las het gevoel dat zij misschien wel 17 was toen hij haar ontmoette.

Ik weet niet hoe oud Jort toen was, maar het leek mij geen probleem. Hij komt op mij niet over als iemand die gebruik of misbruik van zo'n jonge vrouw zou maken. Integendeel.
[quote]marjan979 schreef op 02 januari 2009 @ 11:04:

Ik sta niet te juichen, mocht het wat worden. Maar ik kan haar ook niet meer tegenhouden. Ze is 17 en heeft haar eigen wil. Ik zal ook de laatste zijn die haar de liefde gaat verbieden. Ik ben wel bang om haar te verliezen, misschien gaat ze wel veel sneller het huis uit door zo'n relatie, of is ze meer bij hem dan thuis[/quote]

Aha! Nu komt de aap uit de mouw!
quote:quattro35 schreef op 02 januari 2009 @ 12:30:

Verliefde mensen zich (gelukkig) niet tegenhouden door regeltjes.

Niet vergeten dat in de praktijk de geest van de wet vaak belangrijker is dan de letter van de wet. Ik neem aan dat het doel van de wet die seks tussen minder- en meerderjarigen "regelt" is om misbruik te voorkomen of tegen te gaan.

Wie die wet letterlijk neemt kan duizenden 20-jarige jonge mannen gaan arresteren omdat zij een relatie hebben met 16-jarige jonge vrouwen.

De wet regelt alleen seks tussen minder- en meerderjarigen, niet de relaties. En vanaf je 16e mag je volgens de wet in principe seks hebben met wie je wil, dus 20-jarigen die met 16-jarigen seks hebben kan je daarvoor niet arresteren.
[quote]Zwieber schreef op 01 januari 2009 @ 16:37:

Misschien onredelijk van me hoor maar ik zou een dochter van 17 die met een 30 jarige man thuiskomt veel minder erg vinden dan als zoonlief van 17 met een 30 jarige vrouw thuis komt. Eigenlijk best bekrompen van me maar zo voel ik het wel.[/quote]

Schaamte tegenover de buitenwereld?

Het idee dat hij een tweede (of betere) moeder zoekt?

Dat hij snel bij haar zal intrekken?

*doet weer wie-van-de-drie reacties plaatsen* tssssk
[quote]Poezewoes schreef op 01 januari 2009 @ 16:27:

Daar heb je gelijk in, Q. Een leuke ervaring binnen is mooi.

Maar waar leg je dan de grens? Als jouw 17-jarige dochter thuiskomt met een man die ouder is dan jijzelf, gun je haar dan ook die leuke ervaring want ze kan er zoveel van leren?[/quote]

Die grens kun je irl niet heel scherp of zwart-wit aangeven

*trapt maar weer es een open deur in*

Ik heb geen kinderen, en wil ze ook niet, dus misschien kijk ik daardoor wat anders tegen dingen aan. Misschien komt het ook bedreigend over bij ouders als zoon of dochter thuiskomt met iemand die qua leeftijd relatief dichtbij de leeftijd van de ouders van dat kind staat?

Mijn houding is meer wanneer ik zie dat iemand een leuke dochter of zoon heeft van zoals in dit topic een jaar of 17: je weet nooit wanner het ophoudt, misschien lopen dingen anders dan je hoopt, en gebeurt er iets zeer negatiefs als dat kind 24 is.

Dus als zo'n kind iets leuks of goeds doet, of iets wat hem/haar veel plezier zal brengen, laat ze het in godsnaam doen.

Ik verbaas me vaak over ouders. Ik heb de indruk dat ze zich soms niet meer kunnen herinneren hoe ze zelf waren toen ze 16 of 17 waren. En hoe drammerig en verkrampt ze overkomen: alles moet educatief en verantwoord zijn. Brrrrrrrrr.

Misschien is de zomer van 2009 wel de laatste zomer die je kind mag meemaken. Zorg dat ze het zo leuk en zo fijn mogelijk heeft.
Quattro, volledig eens met je laatste post.

Ik heb me bescheurd hier om sommige reacties en heb het idee dat topicstarter zelf nog het beste in het hele verhaal staat.
Ik was 16 met een vriend van 26. Mijn ouders waren er blij mee, omdat zij liever deze serieuzere jongen zagen dan zo'n pukkelige scooterknul.

Wij zijn 4 jaar samengeweest. Ging heel goed, maar op het moment dat ik me volledig in mijn studentenleven had gestort kwam het leeftijdsverschil schrijnend in zicht. En dat was jammer, maar niet anders dan bij het stuklopen van andere relaties, denk ik.

Ik zou het zo over doen en voor mijn kinderen zou ik ook zo'n man wensen (en liever ouder en wijzer (hoeft niet altijd) dan zo'n jong manneke)
quote:meds schreef op 01 januari 2009 @ 16:47:

[...]

Nogmaals drie jaar vind ik nou niet bepaald een mijlpaal. 30 jaar wel.

Zoals ik al zei, je kan niet oordelen, als je niet weet wat voor een dingen wij hebben moeten doorstaan in de afgelopen 3 jaar.

Don't judge a book by it's cover!
quote:Double_D schreef op 02 januari 2009 @ 23:04:

[...]

Zoals ik al zei, je kan niet oordelen, als je niet weet wat voor een dingen wij hebben moeten doorstaan in de afgelopen 3 jaar.

Don't judge a book by it's cover!Kom op zeg je wilt een relatie van 3 jaar toch niet vergelijken met een huwelijk van 30 jaar. als je denkt dat je in drie jaar al veel met elkaar hebt meegemaakt, maak dan je borst maar nat. Want het wordt pas interessant na een jaar op vijf
Ik was 16, hij 32 (maar wel een tikje 'achtergebleven' door allerhande problemen). We hebben het een tijdje leuk gehad, en een tijdje later had ik het wel gezien, en was het weer over. Zo simpel kan het ook zijn

Overigens ben ik blij dat mijn ouders er niet echt een probleem van hebben gemaakt (al stonden ze niet te juichen, natuurlijk) want, dramatische puber die was, was ik in staat geweest om juist wegens tegenwerking langer bij hem te blijven en het serieuzer te nemen. Iedereen is tegen ons en wij samen tegen de wereld enzo. Blij dat het zo niet gelopen is, want meneer in kwestie was nogal een zielig geval, en da's helemaal niet goed voor meisjes van 16 met grootse plannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven