13 jaar leeftijdsverschil > 17 en 30

01-01-2009 15:06 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 17, vind een man van 30 leuk. Ik weet verder niet of dit wederzijds is, ze gaan wel redelijk close met elkaar om. Mijn dochter vind absoluut niet dat hij zich als een man van 30 gedraagt. En toch heb ik het er nog wel moeilijk mee. Ik ben nooit anti leeftijdsverschillen geweest, maar ik vind 17 en 30 gewoon moeilijk leeftijden. Zij zit nog op de middelbare school, hij heeft zijn eigen huis en werkt al jaren. Wat vinden jullie van dit leeftijdsverschil, kan dit wel?
quote:quattro35 schreef op 01 januari 2009 @ 15:30:

Hoe meer je je daar als moeder tegen verzet.....

Beter iemand van 30 die betrouwbaar is en goed voor haar zorgt dan een loverboy van 19 toch? Of een vriendje van 19 die stoer met alcohol op achter het stuur zit met jouw dochter naast hem?

Als dat nu de enige opties zouden zijn.... Als moeder zie je je kind denk ik het liefst met een leuk en lief vriendje wat in leeftijd niet zoveel met haar scheelt, zodat ze met elkaar mee kunnen groeien en samen volwassen worden.

Als tiener met een 30-jarige, zul je je toch minder vrij ontwikkelen omdat hij een deel van die ontwikkeling al heeft gehad en je eerder naar hem toe zal groeien, dan naar jezelf toe.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ach dat was gewoon een grapje, neem je altijd alles serieus? Natuurlijk typeer ik zijn leeftijdsgenoten niet zo. Natuurlijk zie ik hem als een volwaardige dertiger. Als je dan reageert op mijn post, zeg dan iets nuttigs.
Het is nogal een serieus onderwerp, dus ja, ik reageer dan serieus. Ik reageer sec op wat je zelf neerschrijft.
Ik vond het wel een goede en terechte opmerkling van Poezewoes, en ik vraag me oprecht af wat jij 'naar je leeftijd gedragen/niet naar je leeftijd gedragen' vindt voor een dertiger, Dramaapuck.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
[quote]meds schreef op 01 januari 2009 @ 15:44:

[...]

Ik vind het feit dat het al drie jaar goed gaat niet bepaald een successtory die gerust kan stellen. Als je nou 30 jaar met hem samen was... Bij zo'n groot verschil is er gewoon sprake van ongelijkwaardigheid op heel veel vlakken, financieel/ wonen/ werk/ sociaal emotioneel/ seksueel/ levenservaring etc. Een hele ongezonde basis voor een relatie[/quote]

Bij 30 jaar samen zijn mogen wij volgens de Meds-doctrine pas spreken over een geslaagde relatie. Tssssk. Je begint wat soft te worden, ik had verwacht dat jij de drempel op minstens een halve eeuw zou leggen

En pas wanneer er totale gelijkwaardigheid is kunnen mensen iets leren, plezier hebben, of gelukkig zijn?

Alsof iemands leeftijd altijd perfect synchroon loopt met diens levenservaring of "fase" waar hij of zij zich in bevindt.

Iemand van 30 kan best "maar" één sekspartner hebben gehad. Sommige 17-jarigen hebben al tig minnaars/ons-en/"relaties" achter de rug.
Nou ik ben blij dat je serieus reageert hoor, en ik respecteer je mening ook, maar het was gewoon een grapje, zat verder niks achter. Dat jij dan gelijk denkt dat ik mijn vriend niet als een volwaardige 30-er beschouw vind ik wat vreemd (ver gezocht ook). Maar goed, dan is dat ook weer de wereld uit!
Prima dramaapuck, de wereld uit. Maar was de opmerking over dat je vriend zich niet naar zijn leeftijd gedraagt ook een grapje of kan ik daar wel serieus op ingaan?

Want dat argument zag ik hier eerder voorbij komen. En dan vraag ik me, net als Zusje, af hoe je dan vindt dat iemand van 30 zich moet gedragen? Welke eigenschappen van een gemiddelde dertiger heeft jouw vriend niet, waardoor hij voor jou wel aantrekkelijk is?
quote:zusje78 schreef op 01 januari 2009 @ 16:06:

Ik vond het wel een goede en terechte opmerkling van Poezewoes, en ik vraag me oprecht af wat jij 'naar je leeftijd gedragen/niet naar je leeftijd gedragen' vindt voor een dertiger, Dramaapuck.Ach ik weet ook niet hoe een dertiger zich gedraagt of zich behoort te gedragen, ik denk niet dat daar een standaard voor is (en als die er is dan ken ik die niet wat ik ben een 20-er). Laat ik zeggen dat mijn vriend met andere dingen bezig is dan veel van zijn 30-er vrienden (trouwen, kinderen, om twee grote dingen te noemen) en dat ik het daar een beetje aan afgemeten heb.
quote:Poezewoes schreef op 01 januari 2009 @ 16:14:

Prima dramaapuck, de wereld uit. Maar was de opmerking over dat je vriend zich niet naar zijn leeftijd gedraagt ook een grapje of kan ik daar wel serieus op ingaan?

Want dat argument zag ik hier eerder voorbij komen. En dan vraag ik me, net als Zusje, af hoe je dan vindt dat iemand van 30 zich moet gedragen? Welke eigenschappen van een gemiddelde dertiger heeft jouw vriend niet, waardoor hij voor jou wel aantrekkelijk is?Nee dat was geen grapje, Ik kan dus niet zeggen wat de eigenschappen van de gemiddelde dertiger zijn en hoe hij/zij zich moet gedragen. Alles wat ik nu dan op zou gaan noemen wat ik aantrekkelijk aan hem vind, zou impliceren dat (gemiddelde) dertigers dat niet bezitten.
OK, dan begrijp ik je. Misschien wel leuk om eens over na te denken, voor je zegt dat je vriend zich jonger gedraagt dan zijn leeftijd. En dat is niet lullig bedoeld, maar als overdenkertje.
Dramaapuck, jij hebt het over levensfases, die kunnen voor verschillende mensen op verschillende leeftijden spelen.

Ik ben 30, wel getrouwd maar helemaal niet bezig met kinderen. In mijn vriendenkring slechts één stel met kindjes, verder wel wat stellen (die niet met kinderen bezig zijn), en ook singles. Dat is dus niet typisch dertigers? Ik denk dat dat wel meevalt.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
[quote]Poezewoes schreef op 01 januari 2009 @ 16:00:

[...]

[fgcolor=#0099FF]

Als dat nu de enige opties zouden zijn.... Als moeder zie je je kind denk ik het liefst met een leuk en lief vriendje wat in leeftijd niet zoveel met haar scheelt, zodat ze met elkaar mee kunnen groeien en samen volwassen worden.

Als tiener met een 30-jarige, zul je je toch minder vrij ontwikkelen omdat hij een deel van die ontwikkeling al heeft gehad en je eerder naar hem toe zal groeien, dan naar jezelf toe.[/fgcolor][/quote]

Ik snap wel dat ouders het liefst zien dat hun dochter "thuiskomt" met een jongen die zeg 2 jaar ouder is en liefst nog uit een zelfde nest komt als zijzelf.

Je weet toch nooit hoe lang die/een relatie gaat duren, 6 dagen/maanden/jaren, maar misschien kan het ook leuk zijn voor de jongere partner om een relatie (wat voor soort dan ook) te hebben met iemand die op een aantal gebieden verder is: kan erg leerzaam en leuk zijn.

Misschien krijgt ze volgend jaar een vriendje van 20, of een vriendin, je weet 't niet!

Stel dat hij erg voorzichtig is en heel goed rekening houdt met haar, dan heeft ze die leuke ervaring toch al "binnen"? Dat kan niemand haar meer afpakken.
Daar heb je gelijk in, Q. Een leuke ervaring binnen is mooi.

Maar waar leg je dan de grens? Als jouw 17-jarige dochter thuiskomt met een man die ouder is dan jijzelf, gun je haar dan ook die leuke ervaring want ze kan er zoveel van leren?
quote:Poezewoes schreef op 01 januari 2009 @ 16:27:

Daar heb je gelijk in, Q. Een leuke ervaring binnen is mooi.

Maar waar leg je dan de grens? Als jouw 17-jarige dochter thuiskomt met een man die ouder is dan jijzelf, gun je haar dan ook die leuke ervaring want ze kan er zoveel van leren?Ik denk dat je die grens op 17jarige leeftijd niet meer kán leggen voor haar.
quote:zusje78 schreef op 01 januari 2009 @ 16:21:

Dramaapuck, jij hebt het over levensfases, die kunnen voor verschillende mensen op verschillende leeftijden spelen.

Ik ben 30, wel getrouwd maar helemaal niet bezig met kinderen. In mijn vriendenkring slechts één stel met kindjes, verder wel wat stellen (die niet met kinderen bezig zijn), en ook singles. Dat is dus niet typisch dertigers? Ik denk dat dat wel meevalt.

Ik denk het ook. Ik zeg juist dat ik dat niet voor alle dertigers wil roepen. Ik denk dat het bij ons ook komt omdat mijn vriend (voor mij) een tijd lang intensief is bezig geweest met een hobby waardoor zijn andere (sociale) leven een beetje in de knel kwam. Het lijkt wel alsof wij wat betreft 'levenservaring' (zonder hier een zwaar ding van te maken) op een lijn zitten.

Poezewoes, zeker goed om over na te denken want als ik het uit moet leggen vind ik er moeilijk worden voor. Hij zegt het zelf trouwens ook. Maar misschien hebben wij dit gewoon heel lang als verdediging opgegeven en weten we eigenlijk niet meer wat we er mee bedoelen
Aaaah sorry: woorden
dramaapuck, ik snap wel dat dat lastig is. Voel je niet gedwongen om het uit te leggen, je hoeft je toch niet te verdedigen? Als mensen vragen waarom, dan is zeggen 'omdat we ons goed voelen bij elkaar' toch voldoende? Je vraagt hen toch ook niet uit te leggen waarom ze bij hun partner zijn?

Summer, ik denk dat het hier ook niet gaat om de grens willen trekken voor je 17-jarige, maar meer wat je er gevoelsmatig mee moet als het jouw kind betreft.
Misschien onredelijk van me hoor maar ik zou een dochter van 17 die met een 30 jarige man thuiskomt veel minder erg vinden dan als zoonlief van 17 met een 30 jarige vrouw thuis komt. Eigenlijk best bekrompen van me maar zo voel ik het wel.
Poezewoes, je hebt gelijk ik hoef mezelf (of ons) niet te verdedigen, was ik eigenlijk ook niet van plan, maar toch.Ben wel benieuwd wat hoe jij zou reageren als jouw 17-jarige dochter verliefd wordt op een man van 30? Wat zou je dan doen? Wat kan je doen? Ik weet het zelf niet echt.
quote:Zwieber schreef op 01 januari 2009 @ 16:37:

Misschien onredelijk van me hoor maar ik zou een dochter van 17 die met een 30 jarige man thuiskomt veel minder erg vinden dan als zoonlief van 17 met een 30 jarige vrouw thuis komt. Eigenlijk best bekrompen van me maar zo voel ik het wel.Haha dat hoor je ook bijna nooit he? Lijkt mij ook erg vreemd. Maarja waarom is het eigenlijk anders?
Poezewoes dan begreep ik jouw woorden verkeerd
quote:dramaapuck schreef op 01 januari 2009 @ 16:41:

[...]

Haha dat hoor je ook bijna nooit he? Lijkt mij ook erg vreemd. Maarja waarom is het eigenlijk anders?Daarom zeg ik ook dat het eigenlijk heel bekrompen is om zo te denken maar het is wat ik voel. Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat meisjes vaak verder zijn in hun ontwikkeling dan jongens. Ik viel zelf ook altijd op, wat mijn vriendinnen, oude lullen noemden. Ik moest niets hebben van die jongetjes van mijn leeftijd en ik denk dat dát de reden is dat ik me helemaal niet kan voorstellen dat een vrouw van dertig wat wil met een jongen van 17 (tenzij ze hem als sexobject gebruikt) Enorm foute gedachte want het kan natuurlijk wel gewoon...nou ja...ik ga een beetje off-topic geloof ik.
quote:Double_D schreef op 01 januari 2009 @ 15:58:

[...]

Meds, ik wilde alleen maar aangeven, omdat er zoveel sceptici zijn hier, dat het dus WEL kan werken.

Overigens moet je geen conclusies trekken over de afgelopen 3 jaar in ons geval, als je geen inzicht in hebt welke obstakels wij tot dusver hebben overwinnen.

Dat er verschil is klopt, maar dat hoeft niet per definitie ongezond te zijn, dat vind ik dus ook erg kortzichtig!Nogmaals drie jaar vind ik nou niet bepaald een mijlpaal. 30 jaar wel.
Ze is minderjarig, klopt.. Maar als de liefde wederzijds is, wat zou je er aan willen doen? Als zij gelukkig is met die relatie!

Ik ben zelf 21 en mijn vriend is net 35. Mijn moeder zal er vast ook wel wat nachtjes van wakker liggen. Terwijl ik al aan het idee gewend ben, en niks van het leeftijdsverschil merk.

Je ziet vanzelf wel hoe iets loopt, misschien wordt het serieus, misschien zit je dochter over een paar maand met een gebroken hart. Dat kan ook gebeuren met leeftijdsgenootjes. Als hij goed voor haar is, laat het dan lekker zo......
ach hier ook dan maar een ervaringsdeskundige,

iets ouder ik 18, hij 29.

Ik veegde ook zo alles van tafel zo als dramaapuck dat ook deed.

Mijn relatie heeft zes jaar geduurd ook samengewoond.

Nu achteraf moet ik toch gaan toegeven dat leeftijdsverschil en dan met name het in verschillende leeftijdsfase zitten wel degelijk mede oorzaak is van de breuk. Ik was nog lang niet uitgekristaliseerd en op een gegeven moment zat de relatie me dan ook in de weg, en was hij ook niet meer de man met wie ik oud wilde worden. Hij was niet veranderd. Ikke wel.

Helaas zelf moeten ervaren.

Ben gewaarschuwd. Mijn moeder heeft er nooit een heel groot drama van gemaakt maar ik zag aan haar dat het haar veel pijn deed, zij zag vanaf de zijlijn wel degelijk dat het leeftijdsverschil, het in verschillende leeftijdsfase zitten, niet positief voor me was. Tja...

ieder loopt zijn eigen leerpad.....

En misschien werkt het voor andere mensen wel.

Nu bijna dertig zou ik echt niet weten wat ik met iemand met dat leeftijdsverschil zou moeten. Mijn huidige vriend weer een tikkie ouder 35, is laatst flink versierd door een begin 20-er, hij had het in eerste instantie ook niet echt door. Hij heeft namelijk ook geen interresse en niks gemeen met zulke jonge meisjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven