2 jaar lang als alleenstaande moeder zonder baan!

07-03-2010 20:29 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben al voor lange tijd al alleenstaande moeder, mijn kind is 3 geworden. Ben samenwonend geweest en ben door huishoudelijk geweld en relatie problemen uitelkaar gegaan. Ben emotineel iemand, Verdriet en telleurstel maak me al jaren kapot.

Ben sinds een jaar geleden geemigreerd naar spanje, om tot rust te komen bij mijn ouders. In spanje heb ik mijn tijden goed besteeds.Nu ben ik al bereid om terug naar NL te verhuizen.Ik moet alles weer opnieuw beginnen. Ik ga veel hulp vragen aan vrienden,want familie heb ik niet.

Daarvoor wil een beetje zelf dingen op een rijtje zetten dat ik dan zelf ook kan gaan doen. Hierbij heb ik hulp nodig van ervaren iemend die mij goede tips kan geven wat ik dan precies moet gaan voorbereiden.

*Alimentatie is iedergeval geregeld op papier met mijn advocaat.

ontvang maandelijks *vaak niet op tijd* 700 euro.

*Momenteel is onmogelijk om een baantje te vinden, omdat mijn kind nog te klein is.

*Wat en waar moet ik alles opnieuw gaan aanvragen?

*Hoe krijg ik en vind ik snel een woning?

* zij er ook instantie die alleenstaande moeders subsideren?

thx4alles
quote:syn schreef op 08 maart 2010 @ 01:32:

Goed. eindelijk hoor ik wat ik ook graag wilde horen.

Heb ook zo zin in om te gaan werken. Heb te lang weer in mijn luie reet gezetten.

Ben ook tevreden met combi alimentatie van 700 euro.

Ik las aan de reactie's.

Dus wat houd je tegen?

Maak een goed plan (stappenplan), schrijf je in bij Mips en denk niet meer aan het verleden, maar kijk naar de toekomst.

Dus hoe zie je het voor je in NL? Wat wil je gaan doen? Hoe wil jij je leven weer op de rails gaan krijgen.

Je hebt een super voordeel door de alimentatie. En als je werkt kan je nog meer voordeel krijgen.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Kind, ga gewoon lekker werken. Voel jij je goed bij en je kind krijgt er niets van hoor, van een paar dagen tot meer bij een kinderdagverblijf. Heb zelf altijd 5 dagen gewerkt, en juist toen ik alleen was vond ik dat erg prettig. Niemand om verantwoording aan af te leggen, geen handjes omhoog houden, gewoon trots op jezelf kunnen zijn!
quote:syn schreef op 07 maart 2010 @ 20:29:

Ben al voor lange tijd al alleenstaande moeder, mijn kind is 3 geworden.

Hmm, nou dat is nog niks, welcome to the club, ik ben al 18 jaar single mama. Zonder alimentatie....

Verder vindt ik de reacties hard en flauw, volgens mij speelt er wel jalouzie....

"700 euro alimentatie?? nou, zeg! ik krijg niet eens....etc".

"niet willen werken?? nou zeg, kom van je luie reet, etc". (alsof werk zaligmakend is. Not.).

"zeker op je luie reet bij het zwembad gelegen op kosten van pa en ma, etc. etc blah..... (uh... met een kind van 2, 3, kan je geen seconde op je "luie reet" liggen in de buurt van een zwembad, by the way).

"hulp van je vrienden vragen?? nou zeg!!! Hoe durft ze!!

Hey T.O. Het is niet makkelijk om jezelf weer op te rapen als je huiselijk geweld heb meegemaakt - been there - maar je zult zien dat hoe langer de tijd erover heen gaat, en hoe ouder je kind wordt, hoe beter het met jou zal gaan.

Laat je niet gek maken door de reacties hier.

Trouwens, ik heb 7 jaar zonder baan gezeten, en toen ik eenmaal weer terug was was het als vanouds...

Enne, welkom terug in Holland
anoniem_12830 wijzigde dit bericht op 08-03-2010 10:23
Reden: werk geschiedenis
% gewijzigd
Om inhoudelijk in te gaan op je vragen:

*Momenteel is onmogelijk om een baantje te vinden, omdat mijn kind nog te klein is.

Hoezo onmogelijk? Juist prima mogelijk. Je krijgt als alleenstaande ouder een goede kinderopvangtoeslag. Je kan er voor kiezen om bv 24 uur te gaan werken. Door toeslagen die je krijgt als je werkt zit je ruim boven het minimum. Let op dat je Partner Alimentatie ook mee telt voor je inkomen, het kan dus wat minder zijn. Je moet hier ook belasting over betalen, voor je Kinderalimentatie niet.

*Hoe krijg ik en vind ik snel een woning?

Ik denk dat hier de moeilijkheid zit. Weet je al in welke gemeente je wilt gaan wonen? Dan zou ik me zo snel mogelijk inschrijven daar en een afspraak maken met de woningstichting. Misschien heb je kans op urgentie, maar ik denk het niet. Let op: Je kan huurtoeslag aanvragen als je woning je niet meer kost dan ca. ¤ 620 per maand. (als ik het goed heb hoor) en geschikt is voor jouw gezinssituatie. 99 % zijn deze woningen alleen bij de woningstichting te verkrijgen.

Je kan je toeslagen etc pas aanvragen als je een woonadres hebt.

* zij er ook instantie die alleenstaande moeders subsideren?

Hoe bedoel je dit? Je kan toeslagen en extra kortingen aanvragen bij de belastingdienst als je aan een aantal voorwaarden voldoet.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
.
Veel zielige reacties hier.

Waarschijnlijk van mensen die het buitenland alleen tijdens een vakantie kennen.

Die thuis, in NL dus, de papieren goed voor elkaar hebben en die waarschijnlijk nog nooit serieus in het buitenland gewoond en gewerkt hebben en niet weten hoe traag administratieve dingen werken als je niet precies in heb vakje van de behandelende ambtenaar past.

Die waarschijnlijk wel gewoon kinderbijslag ontvangen, wat heel gewoon is, want ze werken toch? Wordt hen ook gezegd; "Wat!! Kinderbijslag? Als je geen kind kunt betalen, begin er dan niet aan! Of laat je anderen voor jouw spruiten betalen??!!"

Ik heb weinig tips voor TO, maar succes met je verhuizing, en inderdaad, welcome back.
Heb je wel een opleiding TO? anders kan werk vinden nog wel eens moeilijk gaan worden.... Waarom blijf je niet in Spanje?
.
quote:Zoyla schreef op 07 maart 2010 @ 20:55:

Hoezo, Chatnoir; is het fijner om lekker thuis te zijn met je kindje?

Praat voor jezelf, ik vind lekker thuis zijn met mijn kinderen ontzettend niet-leuk. Tenminste 24 uur per dag, 7 dagen in de week, en 365 dagen in het jaar.

Mensen werken soms ook wel eens omdat ze het leuk vinden, ja echt

Ik vind het heerlijk om 'thuis' te zijn. Heerlijk met mijn kind.

In de praktijk ben ik niet veel thuis met mijn kind.

Ga ik naar de sauna, kapper, winkelen, op de thee of er komen kinderen over de vloer..en ik zet me in voor de school van mijn kind. Nooit stress als mijn kind ziek is e.d... dan verzet ik mijn afspraak
.
syn, Je moet gaan werken. Dat zijn de nadelen van de alleenstaande ouder. Ook moet je rekening houden dat je ex je ooit minder geld wilt gaan geven. 700 Euro is een hoog bedrag.

Al krijg ik nu (veel) meer van mijn man omdat ik elke dag zo goed voor hem en ons kind zorg.

Zet alle voor en tegens op papier en strepen maar.

Bijstand raad ik je af..dan ben je en je 700 Euro kwijt terwijl je kan werken. Succes!
quote:lindy schreef op 08 maart 2010 @ 10:47:

Grappig, HansHier. Mijn ervaring met heel veel buitenlanden is dat je er gewoon moet werken voor je brood. Héél anders dan Nederland.

Daar zeuren ze ook niet over dat werk ''zaligmakend'' moet zijn, daar worden gewoon de rekeningen van betaald.

Hoezo ''Heel anders dan in Nederland''?

De tijd dat NL een luilekkerlandje was is gewoon voorbij denk ik. Mensen die niet werken krijgen geld. Dit fenomeen vind je in de meeste europese landen. Ik vind dat TO gewoon hulp kan ontvangen bij haar verhuizing. Als ze geen familie heeft is het toch logisch dat ze niet op straat kan wonen?

Wat mij stoort zijn de vele reacties die doen alsof TO op Schiphol een taxi verwacht die haar naar haar wachtende woning brengt, waar een sociaal werker haar helpt met het invullen van een massa formulieren.
quote:lindy schreef op 08 maart 2010 @ 10:59:

[...]

Lijkt me ook heerlijk. Maar ja, als de geldkraan dichtgaat zal je zelf aan de slag moeten, in plaats van manieren zoeken om dat luilekkerleventje te continueren op kosten van ándere werkenden, waaronder óók alleenstaande moeders.

Helemaal mee eens je was me net voor

Mijn moeders tip is: hou altijd wat achter de hand..liefde lijkt voor altijd maar dat gaat lang niet altijd op.

Is het wel voor eeuwig spaar je voor de kinders
dubbel..
.
Precies..bouw nooit financieel volledig op je man.
.
[ welcome back.

Thx.... I will be back
quote:Zennah schreef op 08 maart 2010 @ 10:59:

...

Bijstand raad ik je af..dan ben je en je 700 Euro kwijt terwijl je kan werken. Succes!

Je bent je ¤700 niet kwijt, je krijgt een aanvullende bijstandsuitkering. Hoeveel de aanvulling precies is, hangt af van de toeslagen van de belastingdienst die TO zal gaan ontvangen. Een aantal toeslagen worden altijd als inkomen meegerekend, andere pas als je kind 5 wordt. Het zou heel goed kunnen dat de aanvulling in geval van TO slechts een paar tientjes zal bedragen.

Als je gaat werken ontvang je je alimentatie en je toeslagen NAAST je inkomen, wat natuurlijk wel een stuk meer ruimte geeft in je financiële plaatje.
quote:lindy schreef op 08 maart 2010 @ 11:07:

[...]

Ik vind dat ze gewoon zelf aan de slag moet, via internet kun je echt wel op zoek naar een huis, moet je wel geld hebben om het te betalen, natuurlijk. In de meeste landen krijg je echt niet voor iedere wissewas een toeslag. In veel landen ben je zelfs onverzekerd als je dat niet zelf betaalt. Kortom, in Nederland ben je nog steeds héél veel beter af dan in veel andere landen, ook andere Europese landen. (met dank aan de werkenden!) In Frankrijk en zéker in Spanje is het minimumloon lager dan een uitkering hier, bijvoorbeeld.

Lindy, waarschijnlijk wil Syn, TO dus, ook gewoon aan de slag. Misschien ken je de situatie dat je geen huurcontract hebt, geen telefoon, internetverbinding enz? Ook als ze bij vrienden in zou trekken zou ze waarschijnlijk geen officieel adres hebben. Het niet hebben van een officieel adres, dus bewijs van huisvestiging ( heet dat zo? geen idee) is voldoende om de administratieve molen, terug in NL dus, langzaam te doen draaien.

Maar goed, je snapt wat ik bedoel. Dus een beetje hulp voor mensen die terugkomen vind ik niet teveel gevraagd. En dat gezeur over ' werkenden die het betalen' Iedereen heeft periodes dat hij of zij niet werkt, of hulp krijgt, in de vorm van kinderbijslag, huursubsitie, enz enz.

Nogmaals een Warm Welkom aan TO: Syn! Laat je niet afschrikken door een aantal negatieve reacties hier, zoek informatie en hulp die je nodig denkt te hebben.
.
quote:Flashy schreef op 08 maart 2010 @ 10:46:

Heb je wel een opleiding TO? anders kan werk vinden nog wel eens moeilijk gaan worden.... Waarom blijf je niet in Spanje?

Werkervaring heb ik wel. Ik ben altijd al erg zelfstandig geweest en deed al vanaf mijn 13de. Totdat ik moeder ben geworden ,stopte ik met werken. Fulltime huismoeder is gewoon te saai voor me.

Om verschillenden reden wil ik graag terug naar NL.

> mijn vriendenkringen.

>taal beheersing

> kinderbijslag

> betaald zelf maandelijks aan huur 300 en school 250 voor mijn kind.*particuliere School* is echt niet goedkoop!!

Kan ook naar publiek school, maar die zijn echt heel slecht.

spanjaarden klagen zelf ook over.

>Een baan vinden is ook niet makelijk door crisis.

> wil graag weer in mijn eigen benen staan. onafhankelijk zijn.

> mijn familie hebben ouderwetse mentaliteit. bedoelingen is goed

enz.
lindy..

je begrijp mij, we zitten op een lijn.

gracias amiga
quote:lindy schreef op 08 maart 2010 @ 11:27:

[...]

Ja hoor, die situatie ken ik. Dat was toen ik voor mijn werk (!) verhuisde naar de andere kant van het land en ik tijdelijk in onderhuur zat omdat er niks legaals te vinden was. Echt niemand die daar bij helpt hoor. Maar als je in oplossingen denkt in plaats van in problemen ( en de openingspost zegt al heel veel) dan komt het allemaal wel rond.

Lindy, eh? Je bleeft in Nederland: Dus je had je papieren , neem ik aan, in orde. Dat zijn twee dingen: Je stond waarschijnlijk ingeschreven op je oude adres, dus een communicatie met de officiele instanties liep gewoon door, post en zo, En je had een baan. Dat zijn twee dingen die TO niet heeft.

I

Je schrijft de filosofische gedachte: ' Als je in oplossingen denkt, niet in problemen' Dat is toch precies wat TO doet? Informatie zoeken, ook op een forum? Ik snap niet waarom ze als een werkschuwe flierefluiten wordt afgeschilderd hier.

Toen jij in onderhuur zat, had je waarschijnlijk iemand die voor jouw de post opstuurde, right?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven