40 minuten per dag ruzie over het huishouden
donderdag 7 januari 2010 om 10:03
Veertig minuten per dag ruzie over huishouden
AMSTERDAM - Een gemiddeld samenwonend stel ruziet veertig minuten per dag over zaken als de afwas, het laten rondslingeren van kleren en de stand van de wc-bril.
Werkbesparende producten als een afwasmachine, droger en wasmachine verhinderen niet dat er per jaar 135 ruzies zijn over het huishouden. Britse onderzoekers ondervroegen duizend stellen over de kwestie. Dertien procent van de ondervraagden maken tenminste eens per dag ruzie over het huishouden.
Top 10 irritaties
Kleren die in het huis rondslingeren (35%)
Het uitstellen van klusjes (28%)
De was (24%)
Kapotte zaken niet repareren (17%)
De vuilnis niet buiten zetten (17%)
Het bed niet fatsoeneren (12%)
Wc-bril niet omlaag doen (10%)
Het niet opbiechten van gemaakte schade (9%)
De vaat niet leegruimen (9%)
De opmerking 'doe het lekker zelf' (6%)
Het werk wordt vaak als excuus gebruikt, in 29% van de gevallen. Zo'n 24% zegt geen tijd te hebben vanwege de kinderen. Zelfs de huisdieren worden ingezet (11%) als excuus.
Het onderzoek is uitgevoerd namens een verzekeringsbedrijf. "Het gaat natuurlijk niet om heel nijpende zaken maar toch kan het zelfs in de meest stabiele relaties voor ruzie zorgen", aldus Mike Pickard in de Daily Mail.
Aldus de Telegraaf
Als ik dagelijks (of zelfs wekelijks) ruzie zou maken over het huishouden dan was ik weg.
We maken al amper ruzie en al helemaal niet over de afwas of het toilet.
Hoe zit dat bij jullie?
AMSTERDAM - Een gemiddeld samenwonend stel ruziet veertig minuten per dag over zaken als de afwas, het laten rondslingeren van kleren en de stand van de wc-bril.
Werkbesparende producten als een afwasmachine, droger en wasmachine verhinderen niet dat er per jaar 135 ruzies zijn over het huishouden. Britse onderzoekers ondervroegen duizend stellen over de kwestie. Dertien procent van de ondervraagden maken tenminste eens per dag ruzie over het huishouden.
Top 10 irritaties
Kleren die in het huis rondslingeren (35%)
Het uitstellen van klusjes (28%)
De was (24%)
Kapotte zaken niet repareren (17%)
De vuilnis niet buiten zetten (17%)
Het bed niet fatsoeneren (12%)
Wc-bril niet omlaag doen (10%)
Het niet opbiechten van gemaakte schade (9%)
De vaat niet leegruimen (9%)
De opmerking 'doe het lekker zelf' (6%)
Het werk wordt vaak als excuus gebruikt, in 29% van de gevallen. Zo'n 24% zegt geen tijd te hebben vanwege de kinderen. Zelfs de huisdieren worden ingezet (11%) als excuus.
Het onderzoek is uitgevoerd namens een verzekeringsbedrijf. "Het gaat natuurlijk niet om heel nijpende zaken maar toch kan het zelfs in de meest stabiele relaties voor ruzie zorgen", aldus Mike Pickard in de Daily Mail.
Aldus de Telegraaf
Als ik dagelijks (of zelfs wekelijks) ruzie zou maken over het huishouden dan was ik weg.
We maken al amper ruzie en al helemaal niet over de afwas of het toilet.
Hoe zit dat bij jullie?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
donderdag 7 januari 2010 om 10:06
Wij maken ook nauwelijks ruzie over het huishouden. Nou zijn wij sowieso al geen ruziemakers, hebben hooguit ergens een flinke discussie over, maar dagelijks 40 minuten ruzie over het huishouden? Pffft... da's geen relatie, da's een loopgravenoorlog...
We wonen hier met z'n allen en zijn er met z'n allen voor verantwoordelijk dat het een beetje netjes blijft. En in 40 minuten ruzie maken kun je al een heleboel werk verzet hebben toch?
We wonen hier met z'n allen en zijn er met z'n allen voor verantwoordelijk dat het een beetje netjes blijft. En in 40 minuten ruzie maken kun je al een heleboel werk verzet hebben toch?
Iets anders
donderdag 7 januari 2010 om 10:08
donderdag 7 januari 2010 om 10:14
donderdag 7 januari 2010 om 10:14
Mijn ogen gingen bij elke top 10 vermelding een stukje verder open van verbazing....wist niet dat je daar ruzie over kon maken. Denk eerder dat ze een soort bliksemafleiders zijn voor andere, moeilijker bespreekbare irritaties.
Maar ja, niet helemaal objectief natuurlijk, ik hou niet van ruzie. Ook wij hebben slechts zelden ruzie.
Maar ja, niet helemaal objectief natuurlijk, ik hou niet van ruzie. Ook wij hebben slechts zelden ruzie.
donderdag 7 januari 2010 om 10:17
Gut, als we beiden 40 minuten per dag zouden besteden aan het huishouden dan zou ons huisje spik en span zijn...! Dat is helaas niet zo, maar gelukkig maken we er ook geen ruzie om. Af en toe roepen we echt weleens wat naar elkaar, maar we weten beiden ook dat het soms lekker is om even af te reageren en je frustratie uit te roepen. Het is eigenlijk een ongeschreven wetje hier, laat de andere even een beetje razen en daarna weer verder naar de orde van de dag. En dan gaan we samen gezellig zitten tussen de rommel...
donderdag 7 januari 2010 om 10:19
Als ik toch 40 minuten per dag ruzie had over het huishouden, dan was ik snel weg.
Een klein meningsverschil, de ander even ergens op wijze e.d. prima. Maar niet iedere dag en zeker geen 40 minuten. En waarom er ruzie over gemaakt moet worden begrijp ik al helemaal niet.
Het maakt niet eens waarover, maar als ik toch in een relatie elke dag ruzie had, dan was het niet lang meer een relatie.
Een klein meningsverschil, de ander even ergens op wijze e.d. prima. Maar niet iedere dag en zeker geen 40 minuten. En waarom er ruzie over gemaakt moet worden begrijp ik al helemaal niet.
Het maakt niet eens waarover, maar als ik toch in een relatie elke dag ruzie had, dan was het niet lang meer een relatie.
donderdag 7 januari 2010 om 10:20
quote:HoiPippiLangkous schreef op 07 januari 2010 @ 10:16:
Als je al ruzie (of wrijving) hebt over het huishouden, waar gaat dan dan over?
Als je elkaar niet belangrijk genoeg vindt om bijv. je schoenen niet onder de tafel te zetten , of om die schoenen van je partner op te pakken en ze in de gang te flikkeren, dan kun je volgens mij wel stoppen met de relatie want dan gaat niks lukken.
Ik heb ook het idee dat onder het mom van " ik moet alles alleen doen en je hebt alweer het dopje niet op de tandpasta gedaan " er hele andere dingen worden uitgevochten. Alleen is de kans groot dat die niet worden opgepakt door de ander.
Als je al ruzie (of wrijving) hebt over het huishouden, waar gaat dan dan over?
Als je elkaar niet belangrijk genoeg vindt om bijv. je schoenen niet onder de tafel te zetten , of om die schoenen van je partner op te pakken en ze in de gang te flikkeren, dan kun je volgens mij wel stoppen met de relatie want dan gaat niks lukken.
Ik heb ook het idee dat onder het mom van " ik moet alles alleen doen en je hebt alweer het dopje niet op de tandpasta gedaan " er hele andere dingen worden uitgevochten. Alleen is de kans groot dat die niet worden opgepakt door de ander.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.