40 minuten per dag ruzie over het huishouden

07-01-2010 10:03 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Veertig minuten per dag ruzie over huishouden

AMSTERDAM - Een gemiddeld samenwonend stel ruziet veertig minuten per dag over zaken als de afwas, het laten rondslingeren van kleren en de stand van de wc-bril.

Werkbesparende producten als een afwasmachine, droger en wasmachine verhinderen niet dat er per jaar 135 ruzies zijn over het huishouden. Britse onderzoekers ondervroegen duizend stellen over de kwestie. Dertien procent van de ondervraagden maken tenminste eens per dag ruzie over het huishouden.

Top 10 irritaties

Kleren die in het huis rondslingeren (35%)

Het uitstellen van klusjes (28%)

De was (24%)

Kapotte zaken niet repareren (17%)

De vuilnis niet buiten zetten (17%)

Het bed niet fatsoeneren (12%)

Wc-bril niet omlaag doen (10%)

Het niet opbiechten van gemaakte schade (9%)

De vaat niet leegruimen (9%)

De opmerking 'doe het lekker zelf' (6%)

Het werk wordt vaak als excuus gebruikt, in 29% van de gevallen. Zo'n 24% zegt geen tijd te hebben vanwege de kinderen. Zelfs de huisdieren worden ingezet (11%) als excuus.

Het onderzoek is uitgevoerd namens een verzekeringsbedrijf. "Het gaat natuurlijk niet om heel nijpende zaken maar toch kan het zelfs in de meest stabiele relaties voor ruzie zorgen", aldus Mike Pickard in de Daily Mail.

Aldus de Telegraaf

Als ik dagelijks (of zelfs wekelijks) ruzie zou maken over het huishouden dan was ik weg.

We maken al amper ruzie en al helemaal niet over de afwas of het toilet.

Hoe zit dat bij jullie?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik heb nooit ruzie. Mijn man doet alles
Wij maken ook nauwelijks ruzie over het huishouden. Nou zijn wij sowieso al geen ruziemakers, hebben hooguit ergens een flinke discussie over, maar dagelijks 40 minuten ruzie over het huishouden? Pffft... da's geen relatie, da's een loopgravenoorlog...

We wonen hier met z'n allen en zijn er met z'n allen voor verantwoordelijk dat het een beetje netjes blijft. En in 40 minuten ruzie maken kun je al een heleboel werk verzet hebben toch?
Iets anders
Jeetje, 40 minuten per dag? Dat lijkt me wel extreem veel. Gelukkig halen mijn vriend en ik niet eens 40 minuten per week aan ruzietijd .

Lijkt me heel erg als je iedere dag strijd moet voeren.
Same here. Wij hebben dan ook 1x id week een hulp die alle grote taken doet. Daarnaast doe ik de was en mijn vriend kookt. Vuilnis buiten zetten en kattenbak verschonen om en om of hoe het zo uitkomt. Nooit ruzie over, erg fijn.
Ik besteed niet eens gemiddeld 40 minuten per dag aan huishoudelijke klusjes. In de tijd dat die mensen ruzie maken hadden ze het huis dus al 2 keer aan kant kunnen hebben.
Ik ga er echt geen ruzie over maken en al helemaal geen 40 minuten per dag. In die tijd kan ik het makkelijk allemaal zelf doen.
Als we al ruzie hebben dan gaat dat in negen van de tien gevallen over geld. Niet dat we het nu over de balk smijten maar sommige zaken vind hij gewoon minder belangrijk. Zo snapt hij bijvoorbeeld niet altijd dat kinderen met enige regelmaat nieuwe kleding nodig hebben simpelweg omdat ze groeien
40 minuten per dag? Wat lijkt me dat vreselijk.

We hebben zélden wrijvingen, laat staan ruzie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hier geen ruzie. Wel eens een verschil van mening, maar dat gaat nooit over huishoudelijke aangelegenheden.
.
Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal.
Wij hebben echt wel eens ruzie, maar dat gaat zeker niet over het huishouden.
zo te lezen zit de gemiddelde mens niet op het viva-forum..
Veertig minuten per dag?

Ik zeur wel eens hooguit 3 minuten. Ik zal dat eens laten zien aan mijn man, dan hoeft hij MIJ dus geen zeikerd meer te noemen

In die veertig minuten kun je aardig werk verstouwen met zijn tweetjes, zonde van de tijd.
Stressed is just desserts spelled backwards
Mijn ogen gingen bij elke top 10 vermelding een stukje verder open van verbazing....wist niet dat je daar ruzie over kon maken. Denk eerder dat ze een soort bliksemafleiders zijn voor andere, moeilijker bespreekbare irritaties.

Maar ja, niet helemaal objectief natuurlijk, ik hou niet van ruzie. Ook wij hebben slechts zelden ruzie.
Als je al ruzie (of wrijving) hebt over het huishouden, waar gaat dan dan over?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Hoe is het onderzoek gedaan? Met observaties of vragenlijsten? de laatste is veel subjectiever natuurlijk. (En dan ben ik ook benieuwd of ze het bij vragenlijsten onder mannen en vrouwen hebben verdeeld).
Gut, als we beiden 40 minuten per dag zouden besteden aan het huishouden dan zou ons huisje spik en span zijn...! Dat is helaas niet zo, maar gelukkig maken we er ook geen ruzie om. Af en toe roepen we echt weleens wat naar elkaar, maar we weten beiden ook dat het soms lekker is om even af te reageren en je frustratie uit te roepen. Het is eigenlijk een ongeschreven wetje hier, laat de andere even een beetje razen en daarna weer verder naar de orde van de dag. En dan gaan we samen gezellig zitten tussen de rommel...
625 (46)

Dat ga ik mijn vriend eens onder zijn neus wrijven als hij vindt dat ik teveel zeur over het huishouden.

'Zeuren? Ik zit nog niet eens op de helft van ons quotum!'
Wij hebben best geregeld ruzie hoor. Beiden temperamentvol en eigenwijs. Maar dat gaat dan meestal niet over het huishouden.
Stressed is just desserts spelled backwards
40 minuten? Wij maken zelden of nooit ruzie over het huishouden. En jullie ook niet, zo te lezen. Dus dan zijn er britten die anderhalf uur ruziemaken, om het gemiddelde op peil te houden.
Als ik toch 40 minuten per dag ruzie had over het huishouden, dan was ik snel weg.

Een klein meningsverschil, de ander even ergens op wijze e.d. prima. Maar niet iedere dag en zeker geen 40 minuten. En waarom er ruzie over gemaakt moet worden begrijp ik al helemaal niet.

Het maakt niet eens waarover, maar als ik toch in een relatie elke dag ruzie had, dan was het niet lang meer een relatie.
Lief en ik hebben nooit ruzie. En over futiliteiten als het huishouden al helemaal niet!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 07 januari 2010 @ 10:16:

Als je al ruzie (of wrijving) hebt over het huishouden, waar gaat dan dan over?

Als je elkaar niet belangrijk genoeg vindt om bijv. je schoenen niet onder de tafel te zetten , of om die schoenen van je partner op te pakken en ze in de gang te flikkeren, dan kun je volgens mij wel stoppen met de relatie want dan gaat niks lukken.

Ik heb ook het idee dat onder het mom van " ik moet alles alleen doen en je hebt alweer het dopje niet op de tandpasta gedaan " er hele andere dingen worden uitgevochten. Alleen is de kans groot dat die niet worden opgepakt door de ander.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Geen ruzie hier, kan mijn tijd wel beter besteden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven