actieve/passieve partner combinatie

12-02-2019 13:00 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij n.a.v. een ander topic het volgende af.

Het valt mij regelmatig op dat er sprake lijkt te zijn van een combinatie in relaties van een actieve partner en een (meer) passieve partner. Hiermee bedoel ik dat 1 partner (voornamelijk/hoofdzakelijk) gaat over het nemen van beslissingen en dat de ander (voornamelijk/hoofdzakelijk) volgt. Hierbij kun je denken aan kleine beslissingen zoals het kiezen van het avondeten, vakantie, interieur etc. Als ook grote beslissingen met betrekking tot wonen, huishouden, kinderen krijgen etc.

Dit kan m.i. leiden tot de situatie waarbij de ene partner het gevoel krijgt aan een dood paard te trekken en de andere partner door al dat trekken nog passiever wordt.

Ik ben mij er terdege van bewust dat bovenstaande situatie erg zwart wit is geschetst, er zijn natuurlijk meerdere combinaties van persoonlijkheden in relaties mogelijk. Toch ben ik benieuwd of anderen de bovenstaande situatie herkennen (of dat dit enkel iets zegt over mij en mijn directe omgeving ;) ). Advies om met deze dynamiek wat gezonder om te gaan, is ook van harte welkom. Ik kan mij namelijk soms ergeren aan de passiviteit van mijn partner en ik ben mij er van bewust dat ergeren de situatie niet gaat verbeteren, maar wat dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook zelf in therapie gaan ipv het allemaal van hem te laten afhangen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Susan schreef:
12-02-2019 13:02
Mijn partner is denk ik ook een stuk passiever. Het grootste deel van de tijd maak ik me er niet druk om, je ergeren is voor een groot deel ook een keuze.
Dit!! Ik vind jou heel wijs!

Mensen die zich constant aan hun partner ergeren, ga AUB weg! Laat anderen in hun waarde en doe iets aan je eigenwaarde.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
12-02-2019 13:52
Mijn man bedenkt ook nooit de normale zaken. Kleding, huis, koter, sociale contacten, cadeaus, verplichtingen, vakanties, etc, etc hij zal bijna nooit iets uit zichzelf aanbrengen. Het is maar goed dat ie is opgegroeid met verenigingen want anders zou hij geen vrienden hebben en geen hobby’s beoefenen.

Maar we hebben als regel dat we gaan doen wat één van ons voorstelt óf met iets beters komen. Én: niet mopperen/zuchten/met je ogen rollen als je dan ineens de ganse zaterdag op een poppenhuisbeurs staat omdat ík eigenlijk wel benieuwd was wat voor wereld dat is. Weet je niks beters? Dan klep houden en glimlachen.

Wat ik wel in de gaten hou is dat hij wel degelijk dingen wil. Bijvoorbeeld naar een bepaalde film of museumtentoonstelling. En ik zou daar makkelijk overheen kunnen zeilen met toffere plannen. Maar dan merk ik veel later pas dat hij er wel echt graag heen had gewild. Dus als ie dan eens iets bedenkt gaan we het ook doen :heart:

En ik ging er bij het samenwonen van uit dat hij geen drol gaf om de inrichting. Dus ik was loos gegaan en hij kwam toch met niks. Bleek ie een jaar later onze slaapkamer echt afgrijselijk te vinden :-?
:-D Die ga ik ook toepassen, goeie tip, met in achtneming van wat er onder staat ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me er ook niet druk om maken. Die van mij vindt ook (bijna) alles wel prima. Zeurt ook niet, ook als het niet zo uitpakt als ik me voorgesteld had.

In mijn vorige 2 relaties was nooit iets goed genoeg als ik wat regelde. Dát is pas vermoeiend. Geef me dan maar dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben actief en neemveel initiatief. Man een stuk minder. Maar is geen zeikerd en vind vaak dingen leuk. Ik heb een relatie gehad met iemand die nóg actiever was en een regelneef, nou ik kan je melden dat dat ook geen gelukkige combi was. Die vond mij weer te passief en ik werd schijtziek van zijn 'geregel' wat ik dan ook nog eens leuk moest vinden, "anders regel je zelf toch wat". Dat werd heel veel strijd. Ik ben dus heel blij met mijn wat passievere, maar onwijs lieve man die echt blij is als ik een leuke initiatief neem.
Always look on the bright side of life
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-02-2019 13:59
Je kunt ook zelf in therapie gaan ipv het allemaal van hem te laten afhangen.
Dat heb ik ook gedaan, ik ben niet blind voor mijn eigen gedeelte. Het gaat er bij mij nu om, wat ligt bij mij en kan ik eventueel veranderen. Wat ligt bij mijn partner en moet ik, voorzover niet bespreekbaar, loslaten. En indien ik het niet kan loslaten, want te belangrijk voor mij, dan houdt het op. Maar dit is natuurlijk een proces en heel persoonlijk.
Ik zou geen relatie kunnen hebben met zo'n heel passieve man. Lijkt me dodelijk vermoeiend, dat er nooit eens initiatief wordt genomen, of dat iemand zelf niet kan nadenken.

Zou voor mij direct einde relatie betekenen, of waarschijnlijk zou ik me vanaf het begin al niet aangetrokken voelen.

Net als van die mannen waarmee je nog geen gesprek kunt voeren. Begrijp niet hoe je daar een relatie mee kunt hebben. Voor mij zou dat heel oppervlakkig aanvoelen, als je samen niet over de meest wezenlijke dingen kunt praten.
Alle reacties Link kopieren
Flowerspowers schreef:
12-02-2019 14:11
Ik ben actief en neemveel initiatief. Man een stuk minder. Maar is geen zeikerd en vind vaak dingen leuk. Ik heb een relatie gehad met iemand die nóg actiever was en een regelneef, nou ik kan je melden dat dat ook geen gelukkige combi was. Die vond mij weer te passief en ik werd schijtziek van zijn 'geregel' wat ik dan ook nog eens leuk moest vinden, "anders regel je zelf toch wat". Dat werd heel veel strijd. Ik ben dus heel blij met mijn wat passievere, maar onwijs lieve man die echt blij is als ik een leuke initiatief neem.
Ik kan mij zeer goed voorstellen dat dat absoluut niet relaxt is! Het is fijn dat je man zo positief reageert op je initiatieven! Het is in mijn geval ook niet dat ik super veel regel (ben absoluut geen regelneef) en dat hij alles leuk moet vinden, integendeel. Het is meer dat ik onzeker word dat hij alles juist neerschiet en dan vervolgens niet zelf met ideeën komt. Hierdoor krijg ik het gevoel dat de interesse van hem in mij ontbreekt. Wel zie ik dat hij op zijn eigen manier zijn best doet voor mij. Maar zijn reacties op mijn initiatieven mbt onze relatie (dus echt puur het samenzijn gedeelte) zijn niet bepaald bevestigend. En dat vind ik lastig.
Voor een 'wezenlijk' debat start ik wel een topic.dan is het ook niet erg als het op een conflict uitloopt.
Alle reacties Link kopieren
Vriend is ook passief, vooral in regelingen. Bij hem is het onzekerheid, hij weet niet hoe hij het aan moet pakken of waar hij moet beginnen dus doet het maar niet. Irritant en soms erger ik me eraan. Nu plannen we zulke dingen en dat werkt wel.
Alle reacties Link kopieren
Dames, is het niet gewoon zo dat als je veel van je vader houd en hij je grote voorbeeld is dat je hetzelfde zoekt in je partner?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
12-02-2019 14:07
Ik kan me er ook niet druk om maken. Die van mij vindt ook (bijna) alles wel prima. Zeurt ook niet, ook als het niet zo uitpakt als ik me voorgesteld had.

In mijn vorige 2 relaties was nooit iets goed genoeg als ik wat regelde. Dát is pas vermoeiend. Geef me dan maar dit.
Helemaal eens! Ik heb ook zo’n relatie gehad: nooit iets goed genoeg. M’n man vindt (bijna) alles prima en vindt het meestal oprecht leuk als hij door mij weer eens naar iets wordt meegesleept waar hij zelf nooit naartoe was gegaan. En ik regel het graag.

Overigens denkt man wel mee als we een concreet plan hebben. Ik verzin bijv. dat ik die zomer graag naar Portugal wil en naar die-en-die stad, en hij kan dan ook zomaar met suggesties voor leuke B&B’s daar komen.

TO, misschien werkt dat bij jullie ook wel? Iets voorstellen en dan suggereren dat hij een hotel zoekt / een film kiest / een lunchtentje uitzoekt? Misschien wat gekunsteld, maar dan verzin je in ieder geval een keer samen iets.
--Olijfje-- schreef:
12-02-2019 14:23
Dames, is het niet gewoon zo dat als je veel van je vader houd en hij je grote voorbeeld is dat je hetzelfde zoekt in je partner?
Soms zie je dat inderdaad wel, vrouwen van wie de partner een jongere versie van hun vader is. Ook mannen van wie de partner het evenbeeld van hun moeder is. :rofl:
--Olijfje-- schreef:
12-02-2019 14:23
Dames, is het niet gewoon zo dat als je veel van je vader houd en hij je grote voorbeeld is dat je hetzelfde zoekt in je partner?
Nee hoor. Naar mate je ouder wordt ga je je vader ook als mens zien met bijbehorende makken. Ik was gek op mijn vader maar mijn man is een heel ander type. Mijn vader was mijn grote held. Tot ik ineens zo'n beetje tegen de 30 was en merkte dat hij helemaal niet zo'n ideale man was als ik dacht dat hij was. Sindsdien stond mijn moeder op een voetstuk. Dat ze het al die jaren met hem heeft uitgehouden.... Hij ging altijd zijn eigen gang, muziek maken, met vrienden wat doen (dat hoorde ook echt wel bij hem, hij was redelijk extravert) en ma stond haar mannetje thuis met alle kinderen. Dus nee, ik heb een totaal ander type. Ik ben mijn moeder niet dus val op andere types dan mijn moeder deed. Ik val meer op introverte types ipv op mannen die net zo extravert als mijn vader zijn.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 14:42
46.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
12-02-2019 14:26
Helemaal eens! Ik heb ook zo’n relatie gehad: nooit iets goed genoeg. M’n man vindt (bijna) alles prima en vindt het meestal oprecht leuk als hij door mij weer eens naar iets wordt meegesleept waar hij zelf nooit naartoe was gegaan. En ik regel het graag.

Overigens denkt man wel mee als we een concreet plan hebben. Ik verzin bijv. dat ik die zomer graag naar Portugal wil en naar die-en-die stad, en hij kan dan ook zomaar met suggesties voor leuke B&B’s daar komen.

TO, misschien werkt dat bij jullie ook wel? Iets voorstellen en dan suggereren dat hij een hotel zoekt / een film kiest / een lunchtentje uitzoekt? Misschien wat gekunsteld, maar dan verzin je in ieder geval een keer samen iets.
Dat is een goed idee, helaas al uitgeprobeerd en dat vergeet hij het. Maar goed, als ik iets regel , vindt hij het wel altijd erg leuk. Dus ik zit niet met een enorme sacherijn hoor, dat echt niet. Het is puur nogal passief en in eerste instantie pak hij zijn mitrailleur erbij, hij weet wel erg goed wat hij niet leuk vindt :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de natuur verstoord. Je ziet meer mannen met vrouwen trekjes en meer vrouwen met mannen trekjes. Tot daar aan toe. Maar dat je daar op kan vallen snap ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Dus dominantie is een mannen trekje?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
--Olijfje-- schreef:
12-02-2019 14:43
Ik vind de natuur verstoord. Je ziet meer mannen met vrouwen trekjes en meer vrouwen met mannen trekjes. Tot daar aan toe. Maar dat je daar op kan vallen snap ik niet.
Zoek Hulp!

Jij hebt echt serieuze problemen
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-02-2019 14:55
Dus dominantie is een mannen trekje?
Weet ik niet maar het is niet vrouwelijk.
--Olijfje-- schreef:
12-02-2019 15:02
Weet ik niet maar het is niet vrouwelijk.
Says who? In mijn familie komt de dynamiek tussen een actieve vrouw met een meer passieve man al eeuwenlang voor. Ik ken niet veel anders nu ik erover nadenk.
Wat voor dingen stel je dan voor om te doen?
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
12-02-2019 14:31
Nee hoor. Naar mate je ouder wordt ga je je vader ook als mens zien met bijbehorende makken. Ik was gek op mijn vader maar mijn man is een heel ander type. Mijn vader was mijn grote held. Tot ik ineens zo'n beetje tegen de 30 was en merkte dat hij helemaal niet zo'n ideale man was als ik dacht dat hij was. Sindsdien stond mijn moeder op een voetstuk. Dat ze het al die jaren met hem heeft uitgehouden.... Hij ging altijd zijn eigen gang, muziek maken, met vrienden wat doen (dat hoorde ook echt wel bij hem, hij was redelijk extravert) en ma stond haar mannetje thuis met alle kinderen. Dus nee, ik heb een totaal ander type. Ik ben mijn moeder niet dus val op andere types dan mijn moeder deed. Ik val meer op introverte types ipv op mannen die net zo extravert als mijn vader zijn.
Mijn ex was ook een heel ander type dan mijn vader. Maar hij was niet passief. Ik val gewoon niet op passief.
Dat kan. Ik vind passief meer ‘niets willen’. Die van mij vind alles leuk en doet aan alles mee, maar vind het fijn als ik het allemaal regel. Hij is gewoon makkelijk op dat vlak. Uiteraard weet ik wa hij leuk vind, dus als we een verre reis maken dan zoek ik 4 opties aan accomodatie. Hij kiest er dan een van die vier (wat even duurt. Want kiezen vind hij altijd moeilijk) en die boek ik dan. Maar het uitzoeken verder doe ik allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
12-02-2019 14:21
Ik kan mij zeer goed voorstellen dat dat absoluut niet relaxt is! Het is fijn dat je man zo positief reageert op je initiatieven! Het is in mijn geval ook niet dat ik super veel regel (ben absoluut geen regelneef) en dat hij alles leuk moet vinden, integendeel. Het is meer dat ik onzeker word dat hij alles juist neerschiet en dan vervolgens niet zelf met ideeën komt. Hierdoor krijg ik het gevoel dat de interesse van hem in mij ontbreekt. Wel zie ik dat hij op zijn eigen manier zijn best doet voor mij. Maar zijn reacties op mijn initiatieven mbt onze relatie (dus echt puur het samenzijn gedeelte) zijn niet bepaald bevestigend. En dat vind ik lastig.
En dat kan ik me weer heel goed voorstellen. Heel vervelend als iemand inderdaad alles afschiet en vervolgens nergens mee komt. Wat zegt hij er zelf van?
Heb je aangegeven dat je het gevoel hebt dat de interesse in jou ontbreekt?
Always look on the bright side of life
Alle reacties Link kopieren
--Olijfje-- schreef:
12-02-2019 15:02
Weet ik niet maar het is niet vrouwelijk.
Oh nee? Afbeelding
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven