Advies gevraagd m.b.t. gedrag/levensstijl van mijn vriendin

10-08-2009 15:50 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik weet het even niet meer.

Het verhaal is te gecompliceerd om in korte bewoordingen uit te leggen,daarom maar puntsgewijs.

-mijn vriendin is alleenstaande moeder(1 dochter van 9), en heeft psychische problemen(borderline en PTSS)

-drinkt veel en blowt de hele dag in combi met anti depressie medicijnen

-ze heeft hulp van de thuiszorg en ggz

-haar huis is een niet te beschrijven bende,ik help haar af en toe maar er is geen beginnen aan(veel huisdieren)

-heeft a.s. vrijdag een date via een datingsite na 3 dagen op msn,bij haar thuis,man gaat mee naar activiteit van haar dochter

-ze zit de hele dag achter de pc,webcam aan met verschillende mannen,haar dochter chat mee,en heeft gisteren tegen de 'a.s. vrijdagman' gezegd;je mag wel komen,maar niet zoenen en sex hebben met mijn moeder

Ik heb over deze situatie gesproken met een wederzijdse vriendin,zij weet het ook niet meer.

Mijn zorgen gaan vooral uit naar haar dochter,er is geen vader in beeld en ze is erg wijs voor haar leeftijd,hoord erg veel dingen die een kind van die leeftijd niet zou moeten horen.

Zelf ben ik werkzaam in de thuiszorg,en ik ga mij ondertussen meer een hulpverlener voelen dan een vriendin.

Ik hou heel veel van mijn vriendin,maar ik heb het gevoel dat ik niet verder met haar kan.

Wat vinden jullie van deze situatie?
Ik zou ergens melding gaan maken.

Hoop dat Poezewoes dit leest...

Ik ga haar even mailen!
Thanks voor de mail Fleur. Ga je zo terugmailen...

Bowiefan, je zegt dat je het er met een andere vriendin over hebt gehad. Maar heb je wel eens tegen je vriendin zelf gezegd dat je je zorgen maakt? Hoe reageert ze dan?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
zielig zeg, voor het kind...

Hopelijk weet Poezewoes raad.
Wat zou je willen dat er verandert bij je vriendin?

Zou ze haar dochter meer moeten weghouden van 'volwassen' dingen? Zou ze haar huis beter moeten bijhouden? Zou ze haar afspraken moeten veranderen?
Ik heb heel vaak met mijn vriendin gesproken over haar situatie.

Ze wil het niet horen,gaat dan b.v. over op een ander onderwerp of gaat omslachtig aandacht aan haar honden geven.

De wederzijdse vriendin heeft even afstand genomen,ze trok het niet meer en ik sta ook op dat punt.
Wat ga je doen met je zorgen over dit kind, als je afstand gaat nemen? Als je echt denkt dat dit meisje in de knel zit, dan zou ik wel aktie ondernemen. Kinderen kunnen dat niet zelf, zijn afhankelijk van volwassenen om hen heen om aan de bel te trekken als het niet goed gaat.

Je zou dan in ieder geval eens kunnen beginnen met het AMK te bellen voor advies. Het is niet alleen een meldpunt, maar ook een adviespunt.
Wat is de rol van de thuiszorg in dit gezin? Zijn zij er ook voor opvoedingsondersteuning voor de dochter?
De rol van de thuiszorg is zeker ook van opvoedingsondersteunende aard.

De medewerker komt 1 keer in de week,geeft goede adviezen,maar worden niet opgevolgd.

Mijn zorgen gaan ook over het huishoudelijke deel en over de persoonlijke hygiene.

Poezewoes;een buurman heeft begin dit jaar melding gedaan bij het AMK,maar mijn vriendin heeft hier enorme stennis over geschopt op zodanige manier dat ze haar geloofden.

En nee,ik kan geen afstand nemen i.v.m. het meiske.
anoniem_11828 wijzigde dit bericht op 10-08-2009 16:20
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Lijkt me dat een nieuwe melding dan misschien het AMK op andere gedachten kan brengen. Heb enorm met het meisje te doen. Met je vriendin ook: je zult deze problemen maar hebben, maar zij kan zelf hulp accepteren. Dat kind is afhankelijk van volwassenen. Ik hoop echt dat je geen afstand neemt van dit meisje en haar blijft helpen. Ik wil jou ook sterkte wensen; ik vind het ontzettend lief dat je zo met je vriendin en haar kind begaan bent en wat je voor hen wilt doen / hebt gedaan.
Ah je voegde zelf al toe dat je geen afstand neemt :-)
Een nieuwe melding bij het AMK kan idd ander licht op de zaak werpen. Als ze in zo korte tijd een tweede melding krijgen en insight info horen over dat het niet goed gaat en wat er niet goed gaat, kan moeder stennis trappen wat ze wil maar dan zal haar dat niet helpen. Dan gaat de melding gewoon door naar de Raad voor de Kinderbescherming als het AMK niet verder komt.

Maar bel er eerst eens heen voor advies, zou ik zeggen. Je hoeft niet direct een melding te doen.
Denk je dat de hulpverlening om je vriendin heen ook de zorgen heeft en ziet die jij ziet?

Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is om het AMK te bellen, aan de andere kant hoeft jouw vriendin niet te weten dat die melding van jou komt....

maar misschien is er een andere ingang met behulp van de hulpverlener die al bij haar komt..
Sterkte! Wat een moeilijke situatie.. en ik zou ook geen afstand kunnen nemen zeker wanneer er een kind bij betrokken is...

Volgens mij gewoon vanavond AMK bellen voor advies....
Bedankt voor jullie reakties.

Ik ga idd het AMK bellen voor advies,maar wel anoniem (hoop dat dit kan).

Met mijn collega die bij mijn vriendin komt kan ik niet overleggen,om begrijpelijke reden denk ik.
Het is mogelijk jezelf anoniem te houden. Vermeld ook zeker dat AMK al eerder aan de deur is geweest bij je vriendin en dat daarop geen actie ondernomen is. ( dit gebeurd vaak nl)

Verder blijf het contact aanhouden, tbv het kind.
Hoi Bowiefan,

wat een vervelende situatie, en wat goed dat je actie gaat ondernemen. Vraag even goed na bij het AMK hoe het zit met anonimiteit. Volgens mij kun je anoniem om advies vragen, maar kun je dan geen melding doen. Het AMK wil dan wel jouw gegevens hebben. Wel kunnen er redenen zijn waarom ze niet aan de betreffende ouder doorgeven wie gemeld heeft. Ik weet het niet zeker, iemand anders wel? groetjes yeno
http://live.amk.redhosting.nl/index/page/45/28.html

Volgens deze link kan je anoniem melden, zolang je niet de hulpverlener bent.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Het lijkt me dat de moeder niet heel geloofwaardig is bij het AMK, als ze stennis schopt, afhankelijk is van thuiszorg en GGZ (die zullen ook opmerken dat het een bende is) en als er nogmaals een melding komt.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:bowiefan schreef op 10 augustus 2009 @ 16:17:

Mijn zorgen gaan ook over het huishoudelijke deel en over de persoonlijke hygiene.

Dat snap ik niet goed.

Ik zou me over heel veel dingen druk maken, maar juist niet om het feit dat het er een bende is. Dat is nog altijd iemands eigen zaak. Tenzij je vriendin natuurlijk heel graag wil opruimen, maar het nooit voor elkaar krijgt.

Dat het kind teveel ziet en hoort, dat lijkt me ernstiger.

Maar misschien begrijp ik je verkeerd?
Ik denk dat je mij idd verkeerd begrijpt Korenwolf.

Het gaat mij ook niet om de bende in huis,dat is al jaren zo en dat heb ik geaccepteerd,het is haar huis en dat moet ze zelf weten.

Het gaat mij wel om de hondenkeutels in de woonkamer,de kattenpis en stront in de slaapkamer van haar dochter,de gebruikte maandverbandjes op de vloer van de overloop,het aanrecht vol afwas en bijbehorend ongedierte en een toilet die alleen door mij schoongehouden wordt(ik moet weleens nodig als ik bij haar ben).

Gisteravond heb ik een goede vriendin van ons gesmst,ze is 61 en al jaren een soort van tweede moeder van mijn vriendin,ze kwam meteen bij mij langs.

We hebben afgesproken dat we zaterdag alles op tafel gaan leggen,eerlijk bespreken dat we advies bij het AMK willen vragen en ons ernstig ongerust maken.

Die goede vriendin neemt ook big bags mee en haalt de harde schijf uit haar pc zodat ze alleen op afgesproken tijden achter de pc kan.

We zijn het erover eens dat er aktie ondernomen moet worden,en wat die date betreft....ik ga vandaag naar haar toe om haar duidelijk te maken dat dat op dit moment geen prioriteit heeft in haar leven en dat het voor haar dochter niet goed is.
anoniem_11828 wijzigde dit bericht op 11-08-2009 10:30
Reden: woord vergeten
% gewijzigd
spannend bowie, maar heel goed dat je de zorgen betreffende het kindje (en ook uiteindelijk jullie vriendin) samen kunnen oppakken en de zorgen kenbaar maken aan het Advies en Meldpunt Kindermishandeling. Fijn dat er dit soort mensen zijn die niet hun hoofd in het zand steken als het om een hulpeloos kindje gaat. Hou ons op de hoogte!
Dank voor je uitleg, bowie. Ik vind het heel lief dat jij en je vriendin aktie gaan ondernemen en haar niet in de steek laten. Zal niet eenvoudig zijn. Sterkte!
Veel sterkte zaterdag, goed dat je ook een andere vriendin hebt ingeschakeld. Ik heb in mijn werk nog wel eens met dit soort situaties te maken. Ik heb wel hele boze ouders gehad die zich afvroegen waar yeno zich mee bemoeide. Ik probeer dan altijd te benoemen dat we ons gezamenlijk zorgen maken om het kind. Lukt lang niet altijd, maar een zin als: "u zult zich als ouder vast ook zorgen maken om uw kind, laten we samen proberen te kijken wat er moet gebeuren" helpt me dan om ouders in hun rol te erkennen en de weerstand tegen hulp wat weg te nemen. Laat je weten hoe het is gegaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven