alimenatie en neveninkomsten

18-02-2010 13:59 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag, Ik heb naast een partime baan jaarlijks wisselende neveninkomsten. Nu wil mijn ex-vrouw naast partneralimentatie voor 12 jaar lang 50% van mijn netto-neveninkomsten. Is dit gebruikelijk? Ook als zij een maandelijke financiele behoefte heeft van 2200,-. En zo ja geldt dit dan als partneralimentatie, die voor mij weer aftrekbaar is?

Graag ervaringen!
De partneralimentatie wordt vastgesteld op basis van jouw inkomen. Je neveninkomsten is onderdeel van je inkomen. Er is alleen vooraf geen vaste berekening over te maken omdat de hoogte van deze inkomsten wisselt. Dan is het idd een optie om een percentage hiervan aan de partneralimentatie toe te voegen om zo ook dit deel van je inkomen mee te nemen in de berekening van de hoogte van de alimentatie.

En ja, dit is ook partneralimentatie en dus aftrekbaar van de belasting.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
tenzij ze natuurlijk gaat samenwonen met een nieuwe vriend of weer werk heeft las ik net.
De partneralimentatie vervalt inderdaad bij samenwonen of trouwen van de alimentatieontvanger. En verandert als het inkomen verandert. Maar wat heeft dat met de vraag van TO te maken?
50% van je inkomen is wel erg veel; laat berekenen waar ze recht op heeft (en niet wat ze wil dus) en ja dat is dan partnerallimentatie.
Je kunt je vraag ook gratis stellen bij het juridsch loket.

www.juridischloket.nl
De partneralimentatie vervalt inderdaad bij samenwonen of trouwen van de alimentatieontvanger. En verandert als het inkomen verandert. Maar wat heeft dat met de vraag van TO te maken?

Als het inkomen van de vrouw lager is geworden kan dan ook de alimentie aangepast worden, of alleen als haar inkomen hoger wordt?

Ligt dat ook niet aan de afspraken in het convenant?
Noa, het veranderd niet zomaar als je inkomen daalt of stijgt, je zal voor een aanpassing van de alimentatie altijd een verzoek bij de rechter in moeten dienen tenzij je er samen uitkomt. Maar ja, de ontvanger kan aanpassing vragen als ze buiten haar schuld, in inkomen achteruit gaat. De betaler kan een aanpassing vragen als de ontvanger meer gaat verdienen. Meestal is wel in een uitspraak meegenomen dat de alimentatie geldt tot deontvanger een duurzame relatie aangaat en kun je dan zonder tussenkomst van de rechter de alimentatie stop zetten.

In een convenant leg je de dingen vast die je samen afspreekt. Als je daarna andere dingen wilt, kun je het convenant openbreken. Ben je het daar samen niet over eens, dan zal de rechter de standaard normen hanteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven