Allebei studieschuld, maar hij veel meer dan ik

23-09-2008 16:29 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben allebei op het moment zo'n beetje de studie achter de rug, en het werkende leven gluurt om de hoek...

Nu hebben we allebei tijdens onze studie een schuld opgebouwd bij de IB-groep, die we dus over een paar jaar moeten gaan aflossen. Geen probleem, ik ken weinig mensen die helemaal 'schuldloos' zijn. Maarrr... onze schuld verschilt nogal en ik weet niet precies hoe ik dat het beste aan kan pakken. (Ter info: ik heb een paar duizend euro schuld en mijn vriend heeft meer dan vijftienduizend euro geleend.)

Ik heb altijd aangegeven dat ik onze schulden graag apart zou aflossen. Ik heb met de blik op de toekomst expres minder geleend en gewoon gemiddeld geleefd, terwijl hij het 'ervan heeft genomen'. Zijn goed recht, maar dan moet hij ook de gevolgen dragen, vind ik.

In principe is hij het wel eens met het scheiden van de schulden, maar liever zou hij de schuld gewoon op een hoop gooien en het gezamenlijk aflossen. We wonen nog niet samen, maar dan hopelijk inmiddels wel - 'en de rest van de financieën delen we dan toch ook?' zo redeneert hij.

Wat vinden jullie? Scheiden of delen?
Het ziet er naar uit dat ik zometeen gedwongen ben om ook te lenen bij de ibgroep. Aangezien ik nu in het derde jaar zit, zal het geen hele hoge schuld worden. Maar ik ga het sowieso zelf afbetalen. Mijn studie, mijn schuld.
Vind dat hij het gewoon zelf moet betalen. Zou echt niet zijn schulden afbetalen omdat hij er lekker op los heeft geleefd.
Waarom zou jij zijn schulden gaan aflossen? Omdat jullie gaan samenwonen? Tja, ik zie het verband tussen het hebben van een fysieke & emotionele relatie en het mengen van alle inkomsten en uitgaven niet. Het is een discussie die hier al vele malen gevoerd is. Uiteindelijk moeten júllie samen tot een oplossing komen waar jullie allebei tevreden mee zijn.
Ik zou zeggen scheiden. Vaak zie je dat stellen standaard besluiten om naar ratio mee te betalen aan de vaste lasten, maar niet alles delen. Jij hebt ervoor gekozen nu wat rustiger aan te doen, hij niet. Prima, maar dan moet hij de consequenties er ook van dragen. En, even realistisch, stel dat jij een aantal jaar zijn schuld aan het afbetalen bent en je daarna uit elkaar gaat?

Ik ben helemaal voor gedeelde financien, maar niet standaard wbt schulden die elk afzonderlijk, los van de relatie heeft gemaakt. Eigen verantwoordelijkheid, noemt men dat. Hij zet nu de bloemetjes buiten(schulden om uberhaupt te studeren zou ik dan weer eerder overwegen mee te betalen), en het is niet realistisch dat jij daar in de toekomst de lasten van gaat dragen.
Das lekker makkelijk voor hem, dat jij meehelpt zijn studieschuld af te betalen....ik zou het echt gescheiden doen, waarom moet jij opdraaien voor het feit dat hij het er van genomen heeft, dat heb jij toch ook niet gedaan?

Maar das mijn bescheiden mening :-)
Zijn schuld bij de IB blijft toch gewoon op zijn naam staan? En die van jou op jouw naam?

Het lijkt me iig slim om ieder zijn eigen schuld op je eigen naam te laten staan. Als je straks gaat samenwonen lijkt het me dat je alles gaat delen. Je betaald samen de huur, gas water licht eten etc. Ook zal er dus een gedeelte elke maand naar de IB groep moeten.

Houden jullie je eigen rekening? of nemen jullie een gezamelijke rekening.?

Wat als de een meer verdiend dan de ander? bijvoorbeeld je vriend vind een baan waar hij 2000,- per maand verdiend, en jij 1500,- .

Mag hij die 500,- die hij meer verdiend dan ook in eigen zak steken? Ik zou gewoon je salarissen op 1 hoop gooien en elke maand een vast bedrag afbetalen aan jullie studieschuld. Dus 100,- naar die van hem, 100,- naar die van jou.

Die van jou zal dan eerder afbetaald zijn, en aan die van hem zal jij daarna dus min of meer ook aan meebetalen,. maar ja misschien brengt hij wel weer meer salaris in het laatje..

zou niet zo net kijken. Als je het beiden maar op je eigen naam laat staan.

Ga je straks een huis kopen en wil je de schuld meenemen in je hypotheek dan is het wel slim om dmv een samenlevingscontract de bedragen vast te laten leggen bij een notaris.
Frahim, scheiden natuurlijk. Op het moment dat je gaat samenwonen, wees dan zo verstandig om naar de notaris te gaan voor een samenlevingscontract. Daarin leg je ook vast welke financiën je gaat delen (huur / hypotheek, levensonderhoud, verzekeringen etc) en welke je gescheiden houdt (schulden zoals studie, erfenissen, spaargeld etc). Het is héél ongebruikelijk om bij samenwonen ALLE financiën op één hoop te gooien, en zelfs als je gaat trouwen is het goed om eerst met de notaris te overleggen of het niet verstandiger zou zijn om op huwelijksvoorwaarden te trouwen. Heeft niets met wantrouwen te maken maar gewoon met duidelijke afspraken!

Succes,

Caro
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Ik los mijn eigen studieschuld(je) af, dat staat in mijn ogen los van alle gemeenschappelijke lasten.
..
Er wordt toch straks voor jullie apart berekend wat het maandbedrag moet zijn? Dan kun je toch gewoon de 200 euro aflossing per maand voor hem van zijn rekening af laten schrijven en de 100 euro van jou van jouw rekening? Ofzo? Ik snap het probleem dan niet. Daarnaast kunnen jullie een gezamelijke spaarrekening openen. Ik zou sowieso nooit alles op een hoop gooien als er een verschil in spaargeld of schulden is.

Bij mij is de situatie anders. Ik ga samenwonen met mijn vriend en hij heeft spaargeld (heel veel) en ik alleen maar een beetje. Daar verwacht toch ook niemand dat ik de helft van zijn spaargeld krijg?
De schulden kunnen wel gescheiden worden maar dat is te makkelijk denk ik. Je moet ook nadenken wat dat betekend voor een gezamenlijk huishouden. Je zult zien dat het in de praktijk betekend dat de TO vaker bepaalde zaken zal moeten betalen. Dus je moet hierover echt hele goede afspraken maken. Ze hebben allebei gestudeerd dus qua inkomen zullen ze waarschijnlijk bijna evenveel gaan verdienen.
Zeker weten scheiden en ieder zijn eigen deel aflossen van je eigen geld. Houd wel in je achterhoofd hoe jouw vriend aankijkt tegen het maken van schulden (nogal makkelijk - sorry dat ik het zeg). Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Wat je zou kunnen doen is beide een aflossingplan te gaan maken. 15.000 schuld is niet iets wat je even snel aflost. Hoe lang is hij bijvoorbeeld van plan hierover te doen? Tien jaar? Langer of korter? En hoeveel houdt dit dan concreet in per maand. Dit gaat ook nog doorlopen als je bv kinderen gaat krijgen. Misschien moet je hem even met zijn neus op de feiten drukken en hele duidelijk afspraken maken. Succes!
Ik denk dat dat nog wel tegenvalt.. ook al heb je beiden gestudeerd je inkomen kan behoorlijk verschillen.. vergelijk een iemand die ICT heeft eens met iemand die SPH heeft (even globaal genomen)

Maar mijn vraag: Wat als je vriend straks 2000,- verdiend en jij 1500,- Mag hij die 500,- dan ook in zijn eigen zak steken en er leuke dingen voor doen?

Of hij heeft eerder werk gevonden dan jij.. is het geld wat hij dan verdiend ook voor hem.. of als jij straks ineens werkloos raakt? heb jij dan een pechje?

Dat vraag ik mij af..
Ik vind dat ieders studieschuld zijn eigen zaak is qua aflossen en geen gezamelijke last zoals de huur of telefoonrekening. Mijn vriend en ik delen de vaste lasten samen 50:50 en de rest van ons inkomen houden we lekker op onze eigen rekeningen. Ik vind het grote onzin dat je de studieschuld van je vriend zou moeten bekostigen. Ik zou ook niet weten waarom je dat zou doen....hij heeft er toch zelf voor gekozen?

Zou lekker makkelijk zijn om schulden te maken en die dan af te schuiven op je partner of 'het samenwonen'.

Hopelijk krijgt je vriend een goede baan en kan zij zijn eigen schuld-boontjes doppen.
In een gezamelijk huishouden zal het op een gegeven moment idd wat meer gezamelijk zijn. Want het zou idd gek zijn als de een dure vakanties kan betalen en de ander niet. Maar ik denk niet dat een aflossing bij de IB-groep zo hoog is dat er echt een grote ongelijkwaardigheid in wat er uitgegeven kan worden ontstaat.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen gezamelijk af te lossen, maar dan zou ik het wel vast laten leggen in een samenlevingscontract. Want als jullie de rest van jullie levens bij elkaar blijven dan maakt het niet uit. Maar als jullie na een paar jaar uit elkaar gaan, dan kan ik mij voorstellen dat het zuur is als jij veel hebt geinvesteerd en je vriend(ex) plukt daar de vruchten van.
Ik zou de schuld scheiden (natuurlijk!) en de vaste lasten verdelen over beider inkomens (naar ratio). Ik heb zelf een bestandje in excell waarin onze beide inkomens staan en alle lasten, simpele berekening wie dan hoeveel op de en/of moet storten
quote:es1450 schreef op 23 september 2008 @ 16:40:

Er wordt toch straks voor jullie apart berekend wat het maandbedrag moet zijn? Dan kun je toch gewoon de 200 euro aflossing per maand voor hem van zijn rekening af laten schrijven en de 100 euro van jou van jouw rekening? Ofzo? Ik snap het probleem dan niet. Daarnaast kunnen jullie een gezamelijke spaarrekening openen. Ik zou sowieso nooit alles op een hoop gooien als er een verschil in spaargeld of schulden is.

Bij mij is de situatie anders. Ik ga samenwonen met mijn vriend en hij heeft spaargeld (heel veel) en ik alleen maar een beetje. Daar verwacht toch ook niemand dat ik de helft van zijn spaargeld krijg?

Voor mij beetje hetzelfde geval: mijn vriend heeft veel spaargeld, ik niks. Ik ben nu zwanger en sommige grote uitgaven doet hij of ik betaal iets minder mee. Maar het blijft zijn geld. We hebben bij de notaris dan ook vast laten leggen dat dat geld van hem is als we uit elkaar gaan. Wat er vanaf nu met geld gebeurt, is voor ons samen omdat ik ook evenredig bijdraag aan ons huishouden.

En ik heb een schuld, maar mijn vriend niet. Zou toch mooi worden als hij én zijn geld moet 'inleveren' en ook aan mijn schuld moet meebetalen. Andersom zou ik dat nooit willen. Ik betaal mijn schuld af omdat ik van dat geld heb geleefd tijdens mijn studie. Heeft hij niks mee te maken. Door met hem samen te wonen, heb ik wel de mogelijkheid de schuld sneller af te betalen, dus indirect betaalt ie zelfs wel mee. Hij laat ook wel eens merken dat ie mee wil betalen, desnoods voorschieten. Maar het is een principekwestie voor mij: mijn schuld, mijn probleem. Stel dat we ooit ruzie krijgen ofzo, dan wordt dat alleen maar tegen me gebruikt.

Als jullie nou ongeveer evenveel schuld hadden, was het nog wat anders. En als hij meer verdient straks, kan ie toch ook meer afbetalen? Dan mist ie ook minder...

Succes ermee,

Sterre
quote:Sarah2006 schreef op 23 september 2008 @ 16:52:

Ik zou de schuld scheiden (natuurlijk!) en de vaste lasten verdelen over beider inkomens (naar ratio). Ik heb zelf een bestandje in excell waarin onze beide inkomens staan en alle lasten, simpele berekening wie dan hoeveel op de en/of moet stortenEcht? Een verdeling naar verstand? Moet er dan eerst een iq-test gedaan worden?
Gescheiden houden, tenminste dat doen we nu wel. ik heb een schuld en mijn vriend niet. Wij doen hetzelfde straks (als zijn huis verkocht is) als schorpioentje. 50:50 wat betreft de vaste lasten en de rest voor jezelf. Ik weet nog niet hoe dat gaat als we kinderen krijgen en misschien wel alles op een grote hoop gooien. Op het moment verdien ik een paar 100 euro meer dan mijn vriend, maar waarschijnlijk zal dat verschil in de toekomst alleen maar groter worden. Dus ik blijf lekker mijn eigen schuld afbetalen, en das prima.
Gescheiden houde natuurlijk, persoonlijke leningen moeten niet eens een gedeelde schuld gaan worden!

De IB groep geeft je zelf de keuze. Jij woont nu nog niet eens samen! En zelfs als je gaat trouwen, kun je bij de IB de optie 'inkomen partner meerekenen' aanvinken of niet. Als je dit niet mee laat tellen, verlegen ze de duur voor het aflossen wel maar de draagkracht dus niet. Aflossen gaat naar draagkracht en je begint er twee jaar na afstuderen mee.
Toen wij net gingen samenwonen stortten we allebei 50% van ons salaris (excl. vakantiegeld, bonussen e.e.) op de gezamelijke rekening. Hiervan betaald we alle vaste lasten. Het overige geld konden wij naar eigen idee besteden. Hiervan kan dus een ieder zijn studieschuld betalen.

Wij vonden dit een goed en eerlijk begin, in de loop der jaren is het wel behoorlijk veranderd.

Qua ingebracht spaargeld hebben wij nooit moeilijk gedaan. Scheelt wel dat wij beiden verantwoord met geld om gaan.
Wij zijn al een hele tijd aan het afbetalen, en ook hier had mijn vriend (nu man) een veel grotere schuld dan ik had (ik ong. 5000 euro, man meer dan 20.000,00 euro (hij heeft 5 jaar het maximale geleend volgens mij)).

De eerste jaren afbetalen ging het apart, maar dat eigenlijk niet eens bewust, we hebben het er nooit echt over gehad, we betaalden het gewoon allebei automatisch vanaf onze eigen rekening.

Toen we uit Nederland vertrokken (na 2 jaar) en de schuld eens per jaar konden afbetalen ging het van de grote hoop.

Wij hebben nu inmiddels nog maar 1 rekening (buiten spaarrekening), daar komt alles binnen en alles gaat er vanaf. Heerlijk makkelijk en het maakt me echt niet uit dat ik in die zin meebetaal met zijn schuld. Hij verdient inmiddels wel 3 keer zoveel dan dat ik verdien, dus eigenlijk betaalt hij het nog steeds zelf, en onderhoudt hij met de rest van zijn geld mij:-)

Wel moet ik zeggen dat wij toen we moesten gaan afbetalen wij al zeker wel 2 jaar samenwoonden en hij vanaf het begin veel meer verdiende. Eigenlijk heb ik er nooit bij stil gestaan.

Ik zou lekker eerst zelf afbetalen en dan kunnen jullie altijd na een aantal jaren, als jullie wat langer bij elkaar zijn en samenwonen alsnog kijken hoe het gaat.

Bij ons werkt al het geld op een grote hoop perfect, maar ik kan me voorstellen dat dat bij vele huishoudens en stellen niet werkt.
Scheiden!!!

Is zijn keuze geweest om zoveel te lenen!

ZIjn studie, zijn schuld!
Toen een vriendin van mij nog thuis woonde en studeerde had ze een vriend (nu haar man). Beide hadden ze ook bij-baantjes en later een vaste baan.

Haar vriend leefde er toen ook op "los".

De afspraak die ze hebben gemaakt was dat ieder zijn studieschuld afbetaalde en dat ze de ene maand van haar geld leefde en de andere maand van zijn geld.

Zo konden ze ook ieder sparen als de relatie uit zou gaan hadden ze ieder toch een bedrag op hun rekening staan en ze konden hun eigen lening aflossen.

Vriendin was eerder van haar schuld af dan vriend want die had ook veel meer geleend bij ibg.

En als ze zouden trouwen hadden ze een leuk spaarpotje om het huis in te richten, wat uiteindelijk ook gebeurd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven