auto gemeenschappelijk met ex
dinsdag 10 maart 2020 om 17:31
bij de scheiding (dik jaar geleden) is er een overeenkomst gesloten over de auto (op papier, beide ondertekend)
Ik had hem betaald maar stond op ex zijn naam , we zouden hem gemeenschappelijk gebruiken tot onze zoon zijn rijbewijs haalt (april 2020, 1ste poging). daarna zou de auto verkocht worden en de opbrengst verdeeld worden tussen hem en mij. Mijn voorstel om de auto onmiddellijk te verkopen werd afgedaan als onpraktisch
Ondertussen heb ik mijn vader zijn auto overgekocht (door omstandigheden kan die niet meer auto rijden)
Nu vindt de ex dat hij omdat ik ondertussen een andere auto heb hij gewoon de gezamenlijke auto mag houden ook nadat de zoon zijn rijbewijs heeft (ex heeft zichzelf in financieel nauwe schoentjes gemanoeuvreerd en gebruikt de auto oa voor zijn werk).
Als hij de auto wil overkopen wil ik best beetje van de geschatte prijs afdoen maar hij verwacht dat ik mijn deel kwijtscheld.
ben ik onredelijk dat ik mijn deel opeis?
hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik had hem betaald maar stond op ex zijn naam , we zouden hem gemeenschappelijk gebruiken tot onze zoon zijn rijbewijs haalt (april 2020, 1ste poging). daarna zou de auto verkocht worden en de opbrengst verdeeld worden tussen hem en mij. Mijn voorstel om de auto onmiddellijk te verkopen werd afgedaan als onpraktisch
Ondertussen heb ik mijn vader zijn auto overgekocht (door omstandigheden kan die niet meer auto rijden)
Nu vindt de ex dat hij omdat ik ondertussen een andere auto heb hij gewoon de gezamenlijke auto mag houden ook nadat de zoon zijn rijbewijs heeft (ex heeft zichzelf in financieel nauwe schoentjes gemanoeuvreerd en gebruikt de auto oa voor zijn werk).
Als hij de auto wil overkopen wil ik best beetje van de geschatte prijs afdoen maar hij verwacht dat ik mijn deel kwijtscheld.
ben ik onredelijk dat ik mijn deel opeis?
hoe zouden jullie dit aanpakken?
dinsdag 10 maart 2020 om 17:37
Die nieuwe - tweedehandse - auto heeft geld gekost.
De rijlessen van je zoon kosten geld.
Jij hebt dat geld dus net zo goed nodig.
Als hij hem wil houden betaalt ie dus maar gewoon de helft van de prijs.
Al zou ik dus wel kijken wat het ding op dit moment tweedehands nog waard zou zijn op de markt én dus niet de nieuwprijs rekenen.
De rijlessen van je zoon kosten geld.
Jij hebt dat geld dus net zo goed nodig.
Als hij hem wil houden betaalt ie dus maar gewoon de helft van de prijs.
Al zou ik dus wel kijken wat het ding op dit moment tweedehands nog waard zou zijn op de markt én dus niet de nieuwprijs rekenen.
dinsdag 10 maart 2020 om 17:40
Natuurlijk krijg jij de helft, beetje rare manier van denken houdt je ex erop na dat dat nu niet meer nodig zou zijn. Ik hoop dat je zelf een ondertekend exemplaar van de overeenkomst in je bezit hebt? Misschien ook goed om die even in te scannen en naar jezelf toe te mailen, gewoon, voor de zekerheid.
Your ego is not your amigo!
dinsdag 10 maart 2020 om 17:42
Dat ligt niet aan jouborboletas schreef: ↑10-03-2020 17:40Ligt het aan mij of is het echt super onlogisch om de auto te houden tot zoon zijn rijbewijs heeft en dan te verkopen? Dan heeft zoon wel een rijbewijs maar geen auto om in te oefenen?
dinsdag 10 maart 2020 om 17:48
Als hij tijdens het huwelijk gekocht is, maakt het geen bal uit wie hem betaald heeft.jurkmetstipjes schreef: ↑10-03-2020 17:45Maar als die auto van jou is moet hij toch gewoon het gehele bedrag aan jou betalen? Als hij maar de helft betaald, dan scheldt je dus jouw deel kwijt.
Dan was hij gewoon gemeenschappelijk bezit.
Tenzij je getrouwd zou zijn geweest onder een ander wettelijk stelsel.
Maar daar lees ik niks over en dan hadden ze geen overeenkomst moeten afsluiten vorig jaar.
dinsdag 10 maart 2020 om 17:49
Dit.viva-life22 schreef: ↑10-03-2020 17:47Los van het feit dat ik heel jullie constructie rondom de auto überhaupt niet begrijp, zou ik als advies geven: je aan de afspraak houden.
Lekker bedacht van je ex, niet in meegaan natuurlijk. Of wil je hem nog een kadootje geven?
justagirly wijzigde dit bericht op 10-03-2020 18:15
0.16% gewijzigd
dinsdag 10 maart 2020 om 17:53
Echt WAAROM?! Wat een stomme constructie, waarom doe je dit jezelf aan? En wat heb je er nu aan dat het op papier staat als hij zich er toch niet aan houdt? Waarom vraag je je nog af of je het nu ook echt op moet eisen?
Gaat het om veel geld? Want ik zou voor een prikkie alleen al om van dit soort rare afspraken af te zijn zeggen dat hij dat ding mag houden.
Heb je vergelijkbaar goede ideeën lopen nog over de verdeling van de grasmaaier, de tv of de vitrage? Want dat zou ik ook heel snel afkappen.
Gaat het om veel geld? Want ik zou voor een prikkie alleen al om van dit soort rare afspraken af te zijn zeggen dat hij dat ding mag houden.
Heb je vergelijkbaar goede ideeën lopen nog over de verdeling van de grasmaaier, de tv of de vitrage? Want dat zou ik ook heel snel afkappen.
dinsdag 10 maart 2020 om 17:55
Waarom betaal jij een auto en zet die dan op je ex naam?
Als hij er ongelukken mee maakt dan gaat dat van jouw no claim af. Als hij de wegenbelasting niet betaalt dan komen ze bij jou aankloppen.
En wat heeft je zoons rijbewijs er mee te maken als je de auto niet aan hem geeft als ie z'n rijbewijs gehaald heeft?
Ex zou gewoon de marktwaarde van de auto mogen betalen en dan kan ie 'm verder houden.
Als hij er ongelukken mee maakt dan gaat dat van jouw no claim af. Als hij de wegenbelasting niet betaalt dan komen ze bij jou aankloppen.
En wat heeft je zoons rijbewijs er mee te maken als je de auto niet aan hem geeft als ie z'n rijbewijs gehaald heeft?
Ex zou gewoon de marktwaarde van de auto mogen betalen en dan kan ie 'm verder houden.
dinsdag 10 maart 2020 om 17:56
Ik begrijp de logica ook niet zo. Met welk doel wordt de auto gebuikt? En wie betaalt de lopende kosten zoal verzekering, wegenbelasting en reparaties).
Moet het autootje beschikbaar blijven om zoon heen en weer te loodsen tot hij zichzelf kan transporteren met zijn vers gehaalde rijbewijs (maar alsnog zonder auto?)
Als de auto nog echt wat waard is, dan zou ik verwachten dat je ex hem overneemt en jou dan uitkoopt.
Mocht het ding idd niet veel meer waard zijn, dan is het wellicht gewoon makkelijker om er zand overheen te gooien. Maar juist omdat jullie een overeenkomst hebben getekend vermoed ik dat die auto nog wel wat waard is.
Moet het autootje beschikbaar blijven om zoon heen en weer te loodsen tot hij zichzelf kan transporteren met zijn vers gehaalde rijbewijs (maar alsnog zonder auto?)
Als de auto nog echt wat waard is, dan zou ik verwachten dat je ex hem overneemt en jou dan uitkoopt.
Mocht het ding idd niet veel meer waard zijn, dan is het wellicht gewoon makkelijker om er zand overheen te gooien. Maar juist omdat jullie een overeenkomst hebben getekend vermoed ik dat die auto nog wel wat waard is.