Beelddenker
dinsdag 2 oktober 2018 om 18:29
Hmm ik weet het niet. Ik ben heel slecht in sport. De technische regels weet ik prima, bijv bij schaatsen, maar toch krijg ik het niet onder de knie. Skiën idem dito, minstens 100 uur les gehad en ik ski als een beginner. Om over balsporten maar te zwijgen.
Mijn geheugen is vooral auditief. En ik begrijp ingewikkelde tekst het best (in een keer) als ik het hardop voorlees.
dinsdag 2 oktober 2018 om 18:54
JollyRider schreef: ↑02-10-2018 06:39Een pincode lijkt me geen automatisme. Met de weg vinden werkt het voor mij precies zo: ik zie de weg niet voor me, ik weet gewoon op punt A wat ik moet doen om naar B te gaan.
Als het geen automatisme is, wat dan? Voor mij is een pincode links-links-rechtsboven- linksonder (fictief, niet mijn echte pincode). Net als bij schakelen hoef ik niet te kijken.
Was ooit in het buitenland op vakantie, daar zaten de cijfers op een andere plek. Toen wist ik dus mijn pincode niet meer...
dinsdag 2 oktober 2018 om 19:12
Kun je ze dan ook a capella zingen? Ik kan echt heel veel nummers meezingen, maar als ik dat moet doen zonder de muziek dan haal ik alles door elkaar.Fragolisa schreef: ↑02-10-2018 12:13Ik ben een enorme woorddenker en ken na 1x luisteren naar een nummer de helft van de songtekst uit mijn hoofd. De klanken komen vanzelf naar boven, zonder dat ik bezig ben met de betekenis van de woorden. Ik heb ook heel erg vaak een liedje in mijn hoofd.
Hebben jullie beelddenkers wel eens een liedje in je hoofd? Hoe werkt dat dan bij jullie?
dinsdag 2 oktober 2018 om 19:43
dinsdag 2 oktober 2018 om 19:50
dinsdag 2 oktober 2018 om 20:48
dinsdag 2 oktober 2018 om 20:49
Jij denkt best wel multidimensionaal, zou dat daar bij helpen, ik kan dat namelijk niet en ik denk ééndimensionaal.strikjemetstippels schreef: ↑02-10-2018 19:43De muziek speelt bij mij gewoon mee in mijn hoofd.
Ik ben eigenlijk gewoon een computer.
dinsdag 2 oktober 2018 om 23:00
Ik besef me nu, dat ik van ingewikkelde tekst ook boomdiagrammen maak. Zo van: hoofdzin, bijzin, nevenschikking. Argument 1, argument 2, conclusie. Hoofstuk, subkop, paragraaf, voetnoot. Zo begrijp ik teksten.MinkeDeWit schreef: ↑02-10-2018 18:29Hmm ik weet het niet. Ik ben heel slecht in sport. De technische regels weet ik prima, bijv bij schaatsen, maar toch krijg ik het niet onder de knie. Skiën idem dito, minstens 100 uur les gehad en ik ski als een beginner. Om over balsporten maar te zwijgen.
Mijn geheugen is vooral auditief. En ik begrijp ingewikkelde tekst het best (in een keer) als ik het hardop voorlees.
woensdag 3 oktober 2018 om 09:58
Haha; grappig om over na te denken; ik ben zelf niet zo bezig met dit soort verbanden, maar toch vind ik het wel inzicht geven om over zo'n antwoord na te denken.Fragolisa schreef: ↑02-10-2018 12:13Ik ben een enorme woorddenker en ken na 1x luisteren naar een nummer de helft van de songtekst uit mijn hoofd. De klanken komen vanzelf naar boven, zonder dat ik bezig ben met de betekenis van de woorden. Ik heb ook heel erg vaak een liedje in mijn hoofd.
Hebben jullie beelddenkers wel eens een liedje in je hoofd? Hoe werkt dat dan bij jullie?
Sowieso verwerkt iedereen informatie op verschillende manieren, waarbij de een gevoeliger is voor bepaalde prikkels dan de ander. Je hersenen hebben blijkbaar meer verbindingen aangelegd op dat specifieke stukje om dingen op te slaan, zoals motorisch voor pincodes enzo. Dan ben je niet meteen een "motorisch denker", maar je hebt er wel een talent voor, en het kan zijn dat je andere informatie opslaat dan degene die naast je staat en hetzelfde waarneemt, die meer details vertaalt naar woorden of allerlei associaties krijg bij geuren die jou ontgaan.
Ik vind het wel logisch, al had ik er nog nooit over na gedacht, dat ik super veel moeite heb om liedteksten te onthouden. Ik heb absoluut geen muzikaal gevoel (mijn man is daarentegen super goed muzikaal en motorisch ontwikkeld, dus het is niet automatisch omdat ik een beelddenker ben). Dus ik kan een melodielijn al niet onthouden; wanneer breekt ook al weer het refein aan, wat zijn de overgangen etc? En dan moet je met fragmenten van de melodie die wel bekend voorkomen dus ook nog woorden produceren. Bij sommige liedjes heb ik wel een prive-videoclip in mijn hoofd met beelden, maar heb ik vaak toch niet de juiste woorden paraat, omdat ik ook heel veel synoniemen ken. Ik heb het een tijd geleden wel eens geprobeerd om een paar liedjes helemaal uit te zoeken zodat ik iets paraat heb als ik in de auto eens wil zingen ofzo, maar zelfs met de tekst uitgeschreven voor mijn neus is het te gecompliceerd om in mijn hoofd muziek en tekst op te roepen en op in te haken.
Ik kan wel eens een liedje in mijn hoofd hebben, maar dat zijn dan maar een paar woorden want veel kan ik nooit onthouden. Soms kan ik echt iemands stem wel voor de geest halen ofzo, of een mooi fragment van een nummer. Dat is dan mijn minder ontwikkelde muziek-auditieve geheugen dat toch even zijn best doet omdat iets blijkbaar indruk heeft gemaakt.
Laatst was het echt heel grappig; toen was ik ergens mee bezig en ineens kreeg ik wat muziek van Marco Borsato in mijn hoofd (waar ik helemaal geen fan van ben, maar wat wel een algemeen bekend nummer is), en toen kwam er een zinnetje voorbij dat ik niet goed "verstond", en waar ik onbewust "Met mijn hoofd weer in jouw darmen" van maakte. Meteen daarna dacht ik: "Marco, wat zIng je NU?" en toen kreeg ik dat anderhalve dag niet meer uit mijn hoofd. Ik had er zelf een oorwurm van gemaakt met die stomme tekst.
donderdag 4 oktober 2018 om 15:09
Ik ken absurd veel flarden van liedjes, maar nooit helemaal. Ik heb een film van de gebeurtenissen in het liedje voor me.
Daarom vind ik veel liedjes ook echt verschrikkelijk. Er zijn bijzonder veel liefdesliedjes met echt ongezonde relaties. Vooral kerels die lopen te zingen dat zij meer van haar houden en beter voor haar zijn. Ieuw.
"Maar ik kan van je houden zoals niemand anders kan". Door niks of zelfs vervelend te doen? Geef mijn portie maar aan fikkie dan.
Daarom vind ik veel liedjes ook echt verschrikkelijk. Er zijn bijzonder veel liefdesliedjes met echt ongezonde relaties. Vooral kerels die lopen te zingen dat zij meer van haar houden en beter voor haar zijn. Ieuw.
"Maar ik kan van je houden zoals niemand anders kan". Door niks of zelfs vervelend te doen? Geef mijn portie maar aan fikkie dan.