Ben ik een losweker?

26-03-2021 06:11 253 berichten
Dit n.a.v. een ander topic over wie de schuld heeft van vreemdgaan, waar sommigen vonden dat je fout bent als je iemand leuk vindt die al een relatie heeft en dat je dan geen afstand neemt. Dat is nl precies de situatie waarin ik me bevind sinds een aantal maanden : iemand die ik ken via werk (wel zelfde bedrijf maar geen directe collega) en ik trekken naar elkaar toe, we hebben samen een werkprojectje (niet iets wat hoeft, we doen het omdat we het interessant vinden en leuk samenwerken) en Skypen om de paar weken,

De gesprekken worden elke keer langer. Helaas heeft deze persoon een partner, ze wonen niet samen en zijn dat ook niet van plan, hij heeft het er nooit over. We houden het keurig, zeggen niks dat niet kan. Wel worden de gesprekken persoonlijker, het gaat over boeken, relaties, het loopt allemaal door elkaar en ik vind het zo leuk, dit is wat ik zolang al niet meer gehad heb. Als ik hem zie denk ik zeker te weten dat hij me ook leuk vindt, een paar dagen later twijfel ik weer of het allemaal in mijn hoofd zit. We hebben tussendoor ook contact over de mail, ik luister zijn favoriete muziek,hij kijkt mijn lievelingsfilms, hij wil me altijd met van alles helpen….

Ik ga geen move maken maar wil het niet afkappen. Al zou het op een vriendschap uitdraaien dan nog vind ik het te leuk. Ik wil hem eigenlijk gewoon beter leren kennen en zien hoe het zich verder ontwikkelt. Ben ik nou een gemeen poepmens dat iemand probeert los te weken? Ik weet niet eens de naam van die vriendin, ik wil er ook geen beeld bij hebben want dan ga ik me misschien schuldig voelen. Maar ik heb al zolang niet meer zulke vlinders gehad!
anoniem_396577 wijzigde dit bericht op 26-03-2021 08:10
4.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is misschien makkelijker om iemand van wie je heel veel houdt iets minder schuldig te achten aan het vreemdgaan door de persoon met wie hij of zij vreemdgaat óók iets van de schuld in de schoenen te schuiven. Maar ik vind dat niet redelijk; de keus om al dan niet vreemd te gaan ligt volledig bij de vreemganger. Hoezeer mensen zich ook op de vreemdganger werpen, het blijft zijn of haar keus. En alleen zijn of haar keus.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
26-03-2021 10:24
Ik snap dit gewoon niet. Toen ik nog bij een groot bedrijf werkte en vrijgezel was, paste ik er echt voor om geen onbereikbare collega's nader te leren kennen. Zodra ik merkte dat er een relatie was, trok ik me gewoon terug. Jammer, ik snap die vriendin wel dat ze met jou is. Good for her!

Zo kom je gewoon niet in dit soort situaties terecht. Zodra het woord relatie valt, terug trekken. Dat kan best.
Yes, helemaal eens.
Thalas schreef:
26-03-2021 11:50
Het is misschien makkelijker om iemand van wie je heel veel houdt iets minder schuldig te achten aan het vreemdgaan door de persoon met wie hij of zij vreemdgaat óók iets van de schuld in de schoenen te schuiven. Maar ik vind dat niet redelijk; de keus om al dan niet vreemd te gaan ligt volledig bij de vreemganger. Hoezeer mensen zich ook op de vreemdganger werpen, het blijft zijn of haar keus. En alleen zijn of haar keus.

Uiteraard, maar dan mag je toch ook wel iets vinden van degene die je partner probeert af te pakken? Hoe zou jij dat vinden als er ineens iemand in je relatie begint te stoken?
RikM schreef:
26-03-2021 11:42
Maar het zou de rest van de vrouwen wel sieren om jouw partner niet actief te benaderen.

Mwah. Every woman for herself, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Nou, nu heb je van allebei de kanten je antwoorden TO. Variërend van: "alle verantwoordelijkheid ligt bij hem" tot aan "je bent minstens net zo slecht als de vreemdganger als je zo door blijft gaan met verleiden".

Waar landt jouw morele kompas? :)
Alle reacties Link kopieren
Lucieanders schreef:
26-03-2021 10:21
Zo, dat zet lekker ff de deur open.
kweenie bij mij ging dat vroeger juist bij de 3 mannen waar dat voorkwam goed, zijn vandaag nog goede vrienden, zowel hun vriendinnen/inmiddels vrouwen of exvriendinnen zelfs :) We hebben nog steeds hele goed gesprekken maar zijn eerder gekozen familie geworden.



maar goed dat is toch wel paar jaar geleden...
T0mmy_gun schreef:
26-03-2021 06:23
@theeleutje: ligt eraan wat je met "dit" bedoelt, dat is me nu niet duidelijk. Vrienden maken met nieuwe mensen: okay. Vreemdgaan: niet okay. Gevoelens krijgen voor een ander: kan gebeuren. Het uitmaken: au pijnlijk. Het afkappen met die ander: goed.

@Westerpaviljoen: klopt helemaal. Maar het leven is ook niet altijd handig.

@Fietsertje: oh dat is eigenlijk best wel een heel goed idee.... Ik kan natuurlijk ook gewoon zeggen hee stel me eens voor als ik in de buurt ben. Moest het nou ooit via de natuurlijke weg uitgaan dan ben ik in ieder geval geen aanstichter.
Je bent geen vrienden met hem want je hebt een beetje vlinders en vindt hem leuk genoeg om, als hij single zou zijn, een move te maken. Geen zuivere vriendschap dus.
RikM schreef:
26-03-2021 11:42
Maar het zou de rest van de vrouwen wel sieren om jouw partner niet actief te benaderen.
Ik ga er vanuit dat mijn partner daar we tegen bestand is. Is ‘ie dat niet, dan moet hij er maar lekker met een ander vandoor gaan. Ik houd ‘m niet tegen.

Kom op zeg, een beetje praten over je jeugd en iemand is om. Dat zat dan allemaal niet erg diep.

Zelf houd ik bezette mensen op afstand, omdat ik geen zin heb in gedoe. Maar niet uit het principe dat het aan mij is om te zorgen dat de ander zich gedraagt.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 26-03-2021 12:07
16.10% gewijzigd
MarvelousMrsMaisel schreef:
26-03-2021 12:00
Mwah. Every woman for herself, hoor.

Ja, ik weet dat jij er zo over denkt. Gelukkig is niet iedereen zo.
novaviva schreef:
26-03-2021 12:06
Ik ga er vanuit dat mijn partner daar we tegen bestand is. Is ‘ie dat niet, dan moet hij er maar lekker met een ander vandoor gaan. Ik houd ‘m niet tegen.

Kom op zeg, een beetje praten over je jeugd en iemand is om. Dat zat dan allemaal niet erg diep.

Ja, dat denk ik nu ook. Alleen een beetje lullig om daar na 17 jaar achter te komen, als je een heel leven samen hebt ingericht. Dan valt het wel vrij rauw op je dak.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-03-2021 11:59
Uiteraard, maar dan mag je toch ook wel iets vinden van degene die je partner probeert af te pakken? Hoe zou jij dat vinden als er ineens iemand in je relatie begint te stoken?

Je kunt niet in iemands relatie stoken. Je partner kan er hooguit voor kiezen om zijn of haar aandacht te verleggen naar een ander. Als je partner daar niet voor kiest is niets gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van mening dat je dit niet moet doorzetten om jezelf te beschermen.
Schuldgevoel is vervelend en gaat niet snel weg.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-03-2021 12:11
Ja, dat denk ik nu ook. Alleen een beetje lullig om daar na 17 jaar achter te komen, als je een heel leven samen hebt ingericht. Dan valt het wel vrij rauw op je dak.

Natuurlijk is het volkomen kut en intens verdrietig als je vriendin op zo’n manier bij je weggaat :hug:
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
26-03-2021 06:53
Precies.
Jullie gedragen je allebei als mensen die vlinders voelen en aan het begin van een romance staan. Ik vind jou wel een losweker, want je weet donders goed dat dit meer is dan vriendschap.
Dan nog is wat hij er mee doet niet haar verantwoordelijkheid vind ik
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-03-2021 11:59
Uiteraard, maar dan mag je toch ook wel iets vinden van degene die je partner probeert af te pakken? Hoe zou jij dat vinden als er ineens iemand in je relatie begint te stoken?
Dat is niet chique, maar het succes van stoken staat en valt met een 'foute' partner die zichzelf openstelt voor contact van anderen.

Ik had ook een collega die verliefd op mij werd. Ergens ook precies mijn type. Heel charmant. En hij had een vriendin. En hij ging heel actief en goed te werk om mij te verleiden. Ik ben niet bezweken, maar dat was echt uit puur egoïstische redenen: ik weet hoeveel pijn het doet om bedrogen te worden en het idee dat ik onderdeel uit zou maken van bedrog naar iemand anders toe, kon ik niet goedpraten voor mezelf.

Maar je kan mij geen seconde wijsmaken dat ik haar daarmee een dienst bewezen heb. Zij zit nog steeds in dezelfde situatie: opgescheept met een foute partner die openstaat voor contact met anderen. Misschien had ik haar wel juist eerder een dienst bewezen als ik heel opzichtig een affaire was aangegaan en was betrapt, dan was tenminste ook voor haar zonder meer duidelijk met wat voor persoon ze samen was en had ze eindelijk ook alle informatie om een echte weloverwogen beslissing te maken.

Wat ik er wel van heb geleerd, is dat je verleiding (hoe zwaar ook) kan weerstaan als iets anders maar belangrijk genoeg voor je is. Als jouw ex genoeg fatsoen en trouw en liefde naar jou toe had gevoeld, dan was ze bij je gebleven. Of dan had ze dit tenminste anders aangepakt. Wel rot voor je dat dit je is overkomen.
RikM schreef:
26-03-2021 12:06
Ja, ik weet dat jij er zo over denkt. Gelukkig is niet iedereen zo.

Waarom gelukkig? Als je echt zo bang bent voor andere vrouwen..... dan zit je relatie gewoon niet goed. Dus eigenlijk zijn vrouwen die gewoon super gezellig doen tegen jouw vriend een relatietest.
MarvelousMrsMaisel schreef:
26-03-2021 12:24
Waarom gelukkig? Als je echt zo bang bent voor andere vrouwen..... dan zit je relatie gewoon niet goed. Dus eigenlijk zijn vrouwen die gewoon super gezellig doen tegen jouw vriend een relatietest.

Er is een verschil tussen super gezellig doen en actief proberen te versieren.

Het verschil is fatsoen.
Door jezelf poepmens en losweker te noemen blijkt dat je geweten er niet mee om kan gaan.
Dat is toch genoeg?
RikM schreef:
26-03-2021 12:11
Ja, dat denk ik nu ook. Alleen een beetje lullig om daar na 17 jaar achter te komen, als je een heel leven samen hebt ingericht. Dan valt het wel vrij rauw op je dak.
Dat is wel heel kut ja. Maar aan de andere kant, misschien was ze anders na 23 jaar een ander tegengekomen. Sommige types kunnen niet zelf uit een relatie stappen tot ze zicht op een ander hebben. Dan had je een nog langer deel van je leven het idee gehad dat de relatie achteraf niet oprecht was.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-03-2021 12:30
Er is een verschil tussen super gezellig doen en actief proberen te versieren.

Het verschil is fatsoen.
Mee eens
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-03-2021 12:30
Er is een verschil tussen super gezellig doen en actief proberen te versieren.

Het verschil is fatsoen.
Ook mee eens...
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-03-2021 11:59
Uiteraard, maar dan mag je toch ook wel iets vinden van degene die je partner probeert af te pakken? Hoe zou jij dat vinden als er ineens iemand in je relatie begint te stoken?
Natuurlijk heb je als bedrogen partner de schurft aan "de andere vrouw/ man". Ik vond de zoolmeet ook een k#!wijjf. Maar de zoolmeet was noch de schuld, noch de aanstichter. De enige die alles aan elkaar loog, en die bleef liegen ook nadat ik ontdekte had hoe de vork in de steel zat, was toch echt mijn ex zelf.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Ieder speler op het veld heeft een eigen rol en verantwoordelijkheid. Jij bent nu een onderdeel geworden van de dynamiek tussen hun. Dat heeft hij gecreëerd maar jij laat het toe.
Wat maakt dat je juist “ verliefd” raakt op deze man en niet op het aanbod van single mannen? Daar zit naar mij idee de kern. Het verliefd worden op (emotioneel) onbereikbare mannen zegt vooral iets over jou mate van beschikbaarheid en hechting. Het is geen toeval. Wat maakt dat je jezelf niet meer waard vind dan dit?
Als je goed over nadenkt gaat het namelijk nooit leuk aflopen. Zelfs al kiest hij voor jou dan ben je soort rebound.
Alle reacties Link kopieren
Het is soms onvoorstelbaar hoe de vreemdganger voor zichzelf een eigen verhaal kan maken. Ik herinner me nog dat ik met mijn man op een welverdiend stadstripje ging. We zaten in de vermoeiende periode met baby en peuter, m'n ouders boden aan om ons te ontlasten. Relatie ging niet best nee, vriend maakte lange dagen en kwam pas thuis als ik al op bed lag en de zorg voor de kinderen kwam grotendeels op mij dus we waren best wel uit elkaar gegroeid.

In het weekend van ons stadstripje kwam hij zaterdagochtend 6 uur 's ochtends aankakken van de vrijmibo van z'n werk. Hij was doodop natuurlijk. We brachten de kinderen pas rond drieën bij mijn ouders omdat hij niet eerder op kon staan. Eenmaal op onze bestemming zochten we een eettentje en kon hij aan tafel zijn ogen nauwelijks open houden. Na het eten wilde hij meteen naar het hotel om bij te slapen. De volgende ochtend na het ontbijt/lunch meteen weer naar mijn ouders gereden voor de kinderen... Nee, niet echt een geslaagd weekendje dus.

Echt pijnlijk vond ik het pas toen ik een paar maanden later per toeval hoorde dat hij die vrijmibo met collega X was gebleven. De andere collega's waren gewoon naar huis gegaan. Inmiddels had hij de relatie met mij al opgezegd en was bij X ingetrokken. Dat ik er niet meteen achter kwam, maar pas maanden later betekende voor mijn ex dat ik geen wroeging meer hoefde te hebben, want dat was immers alweer een paar maanden geleden gebeurd.

Ook jaren later en een paar relaties verder, begrijpt hij niet dat zijn gedrag van toen niet bepaald netjes was. Hij had er immers zelf de pijn niet van, dus dan moet je je in de ander verplaatsen. Veel mensen kunnen dat domweg niet. En ik denk dat die collega X er liever ook niet teveel bij stil stond hoe het voor zijn vrouw moest zijn.
TijdvoorTaart schreef:
26-03-2021 08:15
Jeetje, ik lees nu al 3 reacties waarin gesteld wordt dat man emotioneel vreemd gaat.
Hebben jullie je man allemaal aan de ketting liggen, dan? In een gezonde relatie is ook ruimte voor andere vriendschappen,hoor!


Nou, dit inderdaad! De man is al een lul, TO een losweker en dat alles gebaseerd op invullingen van TO en een langdurig gesprek :nut:

Ik ben al 15 jaar bevriend met ooit een collega, ik single en hij getrouwd. Minimaal 2x per jaar gaan we borrelen en een hapje eten om gezellig bij te kletsen. En al zouden er gevoelens zijn vanuit hem óf vanuit mijn kant, wat absoluut niet het geval is, dan maakt hem dat nog steeds geen vreemdganger of mij een losweker.

TO, maak het voor jezelf niet groter dan het is en vul niet teveel in. Het feit dat je je vraagt hier stelt en gezien je posts maakt wel dat ik mijn vraagtekens bij je intenties heb. Wil je gewoon vriendschap of is het verkapt toestemming vragen of het oké is werk van hem te maken, want ik denk dat je dat best zelf wel weet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven