Ben ik sociaal ?

12-04-2019 22:35 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
meyaandra wijzigde dit bericht op 28-12-2019 21:28
Reden: ..
99.85% gewijzigd
Wat is er mis om met je vriend of zus af te spreken? Genoeg mensen die dat al niet hebben.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Net als jij heb ik ook genoeg vriendschappen, en net als jij heb ik niemand met wie ik wekelijks afspreek. Ik heb daar zelf niet echt problemen mee, ik ben redelijk op mezelf en heb niet zoveel behoefte om veel af te spreken. Ik betrek het ook niet op mezelf, ik denk niet dat die mensen het niet leuk vinden om mij te zien, maar dat ze het gewoon echt druk hebben.

Volgens mij zijn het bij jou twee problemen:
1. Je voelt je afgewezen/niet geliefd omdat die mensen niet zo vaak met je afspreken.
2. Je zou wel wat vaker iets leuks met iemand willen doen.

Punt 1 zou ik meer proberen te relativeren en minder op mezelf betrekken, waarschijnlijk heeft het niks met jou te maken en ook niet met je sociale capiciteiten. Wat betreft punt 2, je zou kunnen proberen op de een of andere manier nieuwe contacten te leggen, door een hobby te gaan uitoefenen, te reageren op een oproepje van iemand die nieuwe vrienden zoekt of er zelf eentje te plaatsen. Maar ik zou wel bij mezelf te rade gaan of probleem 1 en 2 niet door elkaar lopen en je behoefte om veel af te spreken mede voortkomt uit jouw gevoel dat het zo hoort om een druk sociaal leven te hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk niet dat een beste vriendin de oplossing is voor jouw onzekerheid.
Niet zo zuuur!!!
Nouschi schreef:
12-04-2019 22:38
Wat is er mis om met je vriend of zus af te spreken? Genoeg mensen die dat al niet hebben.
Nou dat is ook een beetje het gevoel dat ik bij jou post krijg... ik zou niet de vraag stellen of je sociaal bent of niet, maar of je behoefte hebt aan meer sociale contacten dan je nu hebt. Ik heb zelf bijvoorbeeld een paar goede vriendinnen (die ik niet echt veel zie) en verder ga ik zo nu en dan wat doen met kennissen of collega's of buren maar om nou te zeggen dat ik wekelijks afspraken heb, nee hoor. En dat vind ik heerlijk zo! Ik houd van lekker mijn eigen ding doen. Dus in jouw visie ben ik niet heel sociaal denk ik, maar ik houd echt wel van de gezelligheid van afspreken en ben heel makkelijk in de omgang (dus in dat opzicht zeker sociaal) maar heb gewoon niet zoveel behoefte aan heel veel vrienden of een beste vriendin ofzo.
Nouschi schreef:
12-04-2019 22:38
+1
Ik denk dat je gewoon een grotere vriendenkring nodig hebt
Begin eens met mensen niet af te wegen of ze net iets "beter"zijn met elkaar. Ieder mens is verschillend, ieder mens heeft ander behoeften. Ik heb geen beste vriendin, nooit gehad ook. Ik heb een vriendin om mee naar de stad te gaan, een voor het museum, een om bordspellen mee te spelen, (nou ja voor dat laatste wel wat meer dan 1) Maar moet ik dan kiezen wie van die de beste is? Dacht het niet, ze zijn allemaal goed zo als ze zijn, en ze hebben allemaal ook vriendinnen die ze buiten mij zijn, Maar of zij iemand als de beste zien? geen idee
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nee, niet iedereen heeft een beste vriendin en een vriendenkring en kennissen. Ik heb één echte goede vriendin en een paar kennissen, meer niet. Als mensen jou nooit uitnodigen kun je je wel afvragen of het echte vriendschap is.
Het gaat niet om je sociale capaciteiten denk ik maar om je netwerk af te stemmen op jou behoeftes. Het klinkt alsof je meer behoefte hebt dan de gene met wie je omgaat. Ik heb een grote vriendenkring. Zeven echt goeie vriendinnen en twee beste vriendinnen maar allemaal op verschillende terreinen. Ik heb eigen paarden en vriendschappen vanuit de paarden draaien vooral daar. Ik rij dan samen bv of onderneem paardenactiviteiten met die mensen. Tijdens die contacten gaan de gesprekken wel diep ook over andere dingen. Ik heb ook vriendinnen die niets met paarden hebben en waar het meer mee over de kinderen en relaties gaat maar ook daar kan ik wel wat leuks vertellen over mijn paard bijvoorbeeld.
Zo loopt alles wat in elkaar over.

Een grote vriendenkring betekend ook dat t soms hartstikke druk is en veel mensen wat van je verwachten. Best lastig!
where ever you go, go with your heart
Je gebruikt te vaak het woord "ik".
Je komt op mij wel sociaal over. Ik ken het wel hoor met dat afspreken.
Gelukkig heb ik wel een beste vriendin, maar die is naar een andere stad verhuist en heeft inmiddels ook 2 kinderen.

Zelf vind ik het wel overzichtelijk niet zoveel kennissen met wie je af 'moet' spreken. Niks mis mee.
Echt zo herkenbaar dit. Het voelt als een afwijzing en dat doet pijn. Iedereen x zit mijn beste vriendin al voor twee maanden vol en heeft ze geen tijd voor mij. Ik heb dus gezegd dat zij beter zelf kijkt wanneer ze tijd en zin heeft om af te spreken, dan hoor ik het wel. Heb geen zin om elke keer afgewezen te worden, dat maakt mij ook onzeker.

Dus heb ik een nieuwe hobby gezocht en een nieuwe vriendin er bij gekregen. Zij is altijd zo lekker spontaan en altijd in voor iets leuks. Dat is ook precies waar ik nu behoefte aan heb in een vriendschap. Dat druk druk druk is zo’n dooddoener, dan denk ik laat maar joh...iedereen is druk maar het is toch maar net waar je tijd voor vrij maakt.
Ik (33) heb een klein aantal losse vriendinnen. Geen groep, maar dat vind ik ook niet erg. Ben beter in 1 op 1 contacten. Mijn ervaring was vroeger meestal dat als ik met meer mensen tegelijk afsprak, de gesprekken vooral tussen hen gingen. Dat het zij + ik was in plaats van "ons". Voelde me dan overbodig.
Ik heb sinds de zomer niet meer afgesproken met een vriendin. Geen initiatief genomen en de anderen ook niet. Dan gebeurt er dus niks. Eén heb ik in het najaar nog gesproken en die zei dat we weer eens moesten afspreken. Ze zou een datum voorstellen. In de Kerstvakantie nog niks gehoord dus ik vroeg ernaar. Ze ging het zo snel mogelijk doen. Nu 4 maanden verder nog steeds datum geprikt. Maar ze gaat verhuizen en heeft het druk met alles daar omheen. Dus dat snap ik nog. Mijn single-vriendin komt haar afspraken niet na. Ze zegt heel vaak af, of het nou mijn of haar idee was. Te druk, vergeten, ineens andere plannen. Ik heb best vaak wispelturige vriendinnen gehad. En niet heel Nederland heeft een beste vriendin. Tenminste ik heb er geen en nooit gehad ook.
Wat je voelt is JOUW interpretatie van de werkelijkheid, niet de werkelijkheid
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik kan me je gevoel goed voorstellen. Ik ben ook vaak de initiatiefnemer bij het afspreken met vriendinnen. Toch heb ik niet altijd het gevoel dat anderen me daarom niet leuk genoeg vinden, want ze zijn er meestal wel voor in om af te spreken. Ik stel altijd direct voor een afspraak te maken, dan staat het gewoon vast.

Sommige mensen hebben het gewoon heel druk met zichzelf en
denken daarom minder aan een
ander, maar dat maakt niet dat jij minder leuk bent.
Vind je jezelf spraakzaam?
Vind je dat je geintereseerd bent in andermans leven en dan bedoel ik werkelijk geinteresseerd?
Iemand die sociaal is denkt niet alleen aan wat anderen voor hem/haar betekenen maar die denkt ook aan wat hij/zij voor een ander kan betekenen. Sociaal is niet: wat doen mijn vrienden voor mij? Sociaal is ook: hoe beteken ik iets voor de ander.

Je eerste 3 zinnen beginnen met ik...ikke ikke ikke.
Misschien hebben mensen het te druk en niet zo de behoefte om jouw probleemoplossers en entertainers te zijn. Het lijkt ook alsof je vrienden ziet als een soort status symbool.

Kijk anders eens rond bij nmlk.nl. De eerste maand kan op proef en daar kun je allerlei activiteiten deelnemen. Je kunt ook zelf organiseren. Het levert vaak vrijblijvende contacten op maar je kan wel aan allerlei leuke dingen mee doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is er geen (wekelijkse) spelletjesavond bij jou in de buurt? Een haakclub, sportclub, toneelvereniging, curlinggroepje, weet ik veel.

Dan heb je in ieder geval weer wekelijks ‘iets te doen’ en wie weet ontstaan er van daar uit weer vriendschappen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ga zelf leuke dingen doen.

-Dan voel je je ook niet zo afhankelijk en gefrustreerd wanneer anderen steeds niet kunnen.
-Je komt nieuwe mensen op je pad tegen. Kan voor een praatje enkel of voor meer contact.
-Mensen die je al kent raken meer geiteresseerd in je activiteiten en gaan vragen om mee te kunnen. Dit zal niet voor allemaal gelden, maar, in mijn ervaring, zeker voor een paar.

Dus als je vandaag niks hebt gepland, ga dan naar een leuke stad in een andere provincie en eens kijken wat er te beleven valt. Het is nog vroeg, dus genoeg tijd.
Bedankt voor alle reacties, in vrijwel iedere post lees ik iets waar ik wat mee kan.

Ja, ik vind eigenlijk dat ik heel geïnteresseerd ben. Verjaardagen onthouden, kaartjes, berichtjes als iemand met vakantie gaat of naar het ziekenhuis moet en tijdens afspreken ben ik echt oprecht geïnteresseerd in anderen.

Het valt me alleen soms zo tegen wat je daarvoor terug krijgt. Ik word er niet goed van dat iedereen altijd maar zo druk is en die reactie: “De komende periode zit ik wel al heel vol.”

En dat maakt me wel onzeker, want ik heb dat dus helemaal niet. Mijn weekenden zijn soms gewoon helemaal leeg. En het feit dat ik vrijwel altijd het initiatief moet nemen maakt me ook onzeker.

Ik ben blij dat ik wat herkenning vind en dat sommigen zeggen dat ik me al gelukkig mag prijzen met 2 vrienden. Ook dat ik mensen niet moet afwegen in wie er beter met elkaar zijn.

Twee jaar geleden ben ik gescheiden en het is nog steeds zoeken naar een balans tussen sommige vriendschappen. Misschien dat me dat toch ook nog steeds onzeker maakt.
De meeste mensen van rond de 30 zitten in het spitsuur van hun leven: carrière maken en kleine kinderen. Ik herken wel dat er nooit iemand tijd heeft alleen je doet er niet zo veel aan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het is niet alleen het gezinsleven. Het merendeel van mijn vrienden heeft geen kinderen. Het is meer het gevoel dat iedereen in deze periode echt ontzettend met zichzelf bezig is. Maar als ik dan hoor dat mensen van die volle weekenden hebben, vraag ik me echt af wat er mis is met mij. Het is vandaag zaterdag en ik heb 0 afspraken staan.
Meyaandra schreef:
13-04-2019 09:16
Het is niet alleen het gezinsleven. Het merendeel van mijn vrienden heeft geen kinderen. Het is meer het gevoel dat iedereen in deze periode echt ontzettend met zichzelf bezig is. Maar als ik dan hoor dat mensen van die volle weekenden hebben, vraag ik me echt af wat er mis is met mij. Het is vandaag zaterdag en ik heb 0 afspraken staan.
Dan ga je toch met je vriend wat leuks doen? Dat is wat de meeste mensen doen die de hele week werken. Samen in het weekend iets doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ook: heerlijk. Ik ga boodschappen doen en de ramen lappen. Mogelijk nog een heet afspraakje met mijn strijkijzer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven