Beste vriendin heeft me heel erg gekwetst

21-10-2018 00:30 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees hier altijd mee maar nog nooit zelf geschreven. Maar er moet me even iets van het hart. Mijn (dacht ik) beste vriendin, in elk geval de vriendin waar ik al 10 jaar lang alles mee deel, heeft me heel erg gekwetst na een soort van discussie die we hadden over iets heel onbenulligs. Iets wat ik gewoon wilde delen, zoals ik altijd alles met haar deel. En waar ze een hele discussie over begon omdat ze vond dat zij gelijk had. Ik kreeg uiteindelijk het verwijt dat ik altijd overal een punt van maak, al jaren lang, over alles en elk dingetje. En dat ze daarom vanaf nu afstand ging nemen. Zomaar vanuit het niks...
Ze doet net of onze vriendschap al die jaren niks heeft betekend. Komt opeens met verwijten die ik heel oneerlijk vind en waar ik heel verdrietig van word...

Ik weet dat ze het niet makkelijk heeft, ze zal haar dag wel niet gehad hebben, maar dat vind ik geen excuus om het maar op mij af te reageren met zoiets lulligs. Ik hou altijd rekening met haar, ik sta altijd voor haar klaar, ondanks dat het soms maar van 1 kant lijkt te komen. Het voelt heel erg alsof zij belangrijker voor mij was dan ik voor haar (als je zo makkelijk iemand opzij zet zoals ze nu doet).

Het is ook een van mijn weinige vriendinnen hier en al 10 jaar lang mijn steun en toeverlaat (en andersom).... juist daarom doet het extra veel pijn hoe ze nu heeft gereageerd. Ik ben boos en verdrietig en gekwetst en wil eigenlijk nog een berichtje naar haar typen maar misschien moet ik maar gewoon even niks doen en haar negeren? Het valt me zo van haar tegen...

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee wil maar ik moest het even van me afschrijven. Sorry voor het lange verhaal.
Het was niet handig dat je dit gesprek via de app hebt gehad. Maar ik zou niet meer na hoeven denken over deze debiele vriendschap. Als je als “vriendin” mij gaat testen i.p.v. een fatsoenlijk volwassen gesprek face to face met mij voert, dan is het ook per direct klaar. Doe even normaal zeg. Een jaar(!) lang een vriendschap testen.

TO, je bent geen deurmat of een voetveeg. Je vertrouwen is geen pincode waarbij je drie kansen hebt. Schat jezelf op waarde en laat die vriendschap voor wat het is. Smijt de deur dicht en timmer hem dicht.
Zij heeft jou getest, blijkt dus een mafkees en doei.
Je bent niet voor de gek gehouden, daar maak je haar veel te groot mee. Tegen dit soort gedrag kun je je niet wapenen
Alleen je wonden likken en afscheid nemen.
Dit is op geen enkele manier een vriendin, je hebt de pech gehad een psycho in je leven te treffen
Echt, hier kun je je niet op instellen als mensen dit soort raar gedrag vertonen.
Je doet niet meer mee in haar show en dat is haar verlies.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze dat letterlijk zo gezegd, dat van die strategie? Of is dat wat jij ervan maakt in je hoofd? Toendertijd met die vriendin van mij had ik voor mezelf ook een soort 'bevestiging' nodig, dat ik me haar claimerige gedrag niet verbeeldde. Ik had al heel lang een onbestemd gevoel over de vriendschap, maar kon er de vinger niet op leggen, kon niet goed aan haar uitleggen wat me dwars zat.
Uiteindelijk werd haar gedrag voor mij steeds duidelijker..maar ik ben toen ook nog een tijdje op dezelfde manier doorgegaan, totdat ik voor mezelf zeker wist dat dit niet de vriendschap was die ik wilde. Tja, dat kun je misschien een strategie noemen, Ik wilde heel zeker van mijn zaak zijn voordat ik ermee zou kappen. Eerder met haar erover praten zou niet gewerkt hebben, daar is ze het type niet voor. Ook mijn redenen die ik achteraf gaf, werden van tafel geveegd. Ik was vooral de foute, zij niet. Zij heeft op geen enkele manier naar haar eigen gedrag gekeken.
...
Alle reacties Link kopieren
Dat vraag ik me ook af, of ze letterlijk heeft gezegd dat ze je een jaar lang heeft lopen testen of dat jij dat ervan maakt.

Als ze dat effectief zo gezegd heeft: een psycho die zo'n spelletjes speelt ben je liever kwijt dan rijk en erg snugger lijkt me ze me niet als ze een jaar testen nodig heeft om te denken te weten wat ze aan je heeft :roll:
Ik denk dat ze zich al lang aan je ergert maar het lang geslikt heeft omdat jullie het ook gezellig hadden. En dat ze uiteindelijk op je gedag is gaan letten.
Wie weet heeft ze voorzichtig geprobeerd je te laten inzien door de discussie met je aan te gaan ipv alles te slikken.
Wat ontzettend kinderachtig om het te bagatelliseren door te stellen dat ze haar dag wel niet zou hebben of niet lekker in haar vel zou zitten.
Alle reacties Link kopieren
@lisa_ ik bagatelliseer het niet door dar te zeggen, maar ze reageert wel vaker kribbig als ze een rotdag heeft of gestresst is (iedereen toch weleens?) dus het was meer een excuus of reden voor mezelf om haar reactie te verklaren.

Ze ergert zich idd al heel lang aan me blijkbaar,maar zonder dit ooit tegen me gezegd te hebben. Ik denk heel anders over dingen dan zij, ik heb niet gestudeerd net als zij, ik heb een heel ander leven als zij. En voor mij maakt dat allemaal niet uit in een vriendschap, ieder mens is verschillend. Maar voor haar maakte dat blijkbaar wel uit. Maar zeg dat dan....

Dat alles altijd via whatsapp gaat baal ik ook van, maar we spraken elkaar bijna dagelijks zo. Tijd om af te spreken heeft ze bijna nooit en bellen doet ze niet (meestal te druk). Appen kan altijd tussendoor, ook als de kids druk doen dus dat is makkelijker voor haar. Ik vind het zelf ook heel onpersoonlijk. Maar omdat het zo'n goeie vriendin was nam ik dat voor lief. Want via app heb je ook contact en kun je ook je dagelijkse dingetjes delen.

En ja van die strategie heeft ze inderdaad letterlijk zo gezegd. Ze heeft allemaal heel rustig uitgelegd in haar appje waar ze al een jaar lang mee bezig was. "Ik had een nieuwe strategie al vanaf najaar 2017. Heel bewust. Ik ging doen wat de meeste mensen in jouw omgeving waarschijnlijk doen. Je gelijk geven en met je meepraten. Omdat ik doodmoe werd van onze gesprekken."

Dus dat.... heel bewust en echt van tevoren bedacht. Een jaar lang mij niks zeggen over dat we misschien niet zo goed bij elkaar passen dan ik dacht. Het blijft een rare manier om een vriendschap te beëindigen.

Gelukkig is er nog hoop voor me en heb ik nog een goeie vriendin over die het wel eerlijk zegt als er iets is :)
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare vriendin. Zulke onoprechte mensen ben je beter kwijt dan rijk.

Je laatste zin snap ik niet, hoezo hoop?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je je nu teveel focused op de term 'strategie' en jouw slachtofferrol.
Kennelijk zat het haar al langer niet lekker, deze 'vriendschap' maar was ze er voor zichzelf nog niet uit. Wellicht kreeg ze geen energie meer van deze vriendschap. Dat kan. Je klinkt ook alsof je graag een weerwoord hebt.
Soms werkt een vriendschap niet meer. Dat gebeurt wel eens. Accepteren en doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Chocolol, iemand zei dat ze haar beste vriendin na haar 50e was tegengekomen en ik dacht dat ik (nu na mijn 40e) nooit meer zo'n goeie vriendschap zou vinden.

Nessemeisje ja het klopt wat je zegt, ze zag dus blijkbaar niet zoveel meer in onze vriendschap en dat kan natuurlijk. Niet elke vriendschap duurt eeuwig, soms groei je uit elkaar. Maar het gaat mij erom dat ze dat ook had kunnen bespreken en evt de vriendschap had kunnen beëindigen toen. Of kunnen zeggen dat ze even wat minder contact wilde. Maar niet een jaar lang toneelspelen terwijl ik van niks weet. Vrienden zijn eerlijk tegen elkaar. Dit is gewoon laf.

Ik benoem de term strategie omdat zij het zo gezegd heeft en mensen hier vroegen of ze dat gezegd had of dat ik dat er zelf van gemaakt had in mijn hoofd. Ze is al een jaar bezig om mij bewust weg te duwen i.p.v. het recht in mijn gezicht te zeggen. En ik had niks door omdat ze het zo druk heeft en het niet makkelijk heeft thuis. Dus ik dacht dat het daaraan lag. Wat ze ook van onze vriendschap vond, er is geen enkel excuus om je vriendin waar je al 10 jaar alles mee deelt zo te behandelen achter haar rug om..

Als ze mij al die tijd niet zegt wat haar stoort, maar in plaats daarvan dit bedenkt (of af en toe een hint geeft) dan kan ik daar op dat moment toch niks mee. Ja nu weet ik het, een jaar te laat.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar ben je een vermoeiend persoon. Ga aan jezelf werken ipv focussen op anderen. Beste vriendin klinkt ook infantiel.

Goede vriendin is beter op zijn plaats..

Jij hebt genoegen genomen met iemand die het druk heeft en geen tijd heeft om te bellen. Waarom?

Je had ook zelf kunnen vragen of er iets is.. je schrijft dat je altijd voor haar klaar stond en andersom niet..

Voor de toekomst een tip: een w het vriendschap is in balans qua geven en nemen.

En dagelijks appen? Waarom? Groep 8 gedrag....
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Hoe je vriendin het heeft aangepakt, verdient geen schoonheidsprijs, maar je kunt er misschien wel iets voor jezelf uithalen: namelijk dat je niet constant alles hoeft te delen om een waardevolle vriendschap te hebben. Door constant alles te delen kun je de ander onbedoeld veel energie kosten. Probeer meer je eigen steun en toeverlaat te worden en zorg dat je in vriendschappen meer plezier hebt samen dan (zware) gesprekken. Dat is de les die ik heb getrokken toen dit mij overkwam.
Alle reacties Link kopieren
Nou nou zeg Louise70. Het is misschien niet jouw stijl, maar dat betekent niet dat er iets mis mee is om dagelijks te appen of het 'beste' vriendin te noemen. Zo lang TO gelijkgestemden vindt, is het goed. Hoef jij haar daar niet zo op af te branden omdat jij nou eenmaal dingen anders zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik brand haar niet af, ik haal het bord voor haar hoofd weg...
Ts is zo blind...
ben het wel eens met Louise
nessemeisje schreef:
23-10-2018 13:12
Ik vind dat je je nu teveel focused op de term 'strategie' en jouw slachtofferrol.
Kennelijk zat het haar al langer niet lekker, deze 'vriendschap' maar was ze er voor zichzelf nog niet uit. Wellicht kreeg ze geen energie meer van deze vriendschap. Dat kan. Je klinkt ook alsof je graag een weerwoord hebt.
Soms werkt een vriendschap niet meer. Dat gebeurt wel eens. Accepteren en doorgaan.
Precies dit.
En het is heel erg vermoeiend om met iemand om te gaan die altijd een weerwoord heeft.
En heb je enig idee hoe moeilijk het is om eerlijk tegen iemand te zeggen dat je het niet fijn vindt dat de ander altijd een weerwoord heeft? Daarop komt waarschijnlijk nog honderd keer een weerwoord. Net zoals je hier doet.
[quote=Louise70 post_id=29163078 time=1540302415 user_id=11715

En dagelijks appen? Waarom? Groep 8 gedrag....
[/quote]

:-D :-D ik ben over de 50 en app ook dagelijks
TO , loslaten waar je geen invloed op hebt
wel naar jezelf kijken
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
23-10-2018 15:46
Blijkbaar ben je een vermoeiend persoon. Ga aan jezelf werken ipv focussen op anderen. Beste vriendin klinkt ook infantiel.

Goede vriendin is beter op zijn plaats..

Jij hebt genoegen genomen met iemand die het druk heeft en geen tijd heeft om te bellen. Waarom?

Je had ook zelf kunnen vragen of er iets is.. je schrijft dat je altijd voor haar klaar stond en andersom niet..

Voor de toekomst een tip: een w het vriendschap is in balans qua geven en nemen.

En dagelijks appen? Waarom? Groep 8 gedrag....
Dit idd
Denk eerlijk gezegd dat je ook een enorme plaat voor je hoofd hebt (gehad) om niet te merken dat de vriendschap niet (meer) wederzijds was.

Naast vermoeiend ben je wsch ook heel erg met jezelf bezig
Frankly my dear, I don"t give a damn
Malibu123 schreef:
23-10-2018 12:21


Ze ergert zich idd al heel lang aan me blijkbaar,maar zonder dit ooit tegen me gezegd te hebben. Ik denk heel anders over dingen dan zij, ik heb niet gestudeerd net als zij, ik heb een heel ander leven als zij. En voor mij maakt dat allemaal niet uit in een vriendschap, ieder mens is verschillend. Maar voor haar maakte dat blijkbaar wel uit. Maar zeg dat dan.... jij benoemt zelf het verschil in opleiding, maar blijkbaar maakte dat haar ook niets uit, je haalt het er nu bij.. waarom?

Dat alles altijd via whatsapp gaat baal ik ook van, maar we spraken elkaar bijna dagelijks zo. Tijd om af te spreken heeft ze bijna nooit en bellen doet ze niet (meestal te druk). je kunt het wel bij haar neerleggen, maar je deed er toch ook elf aan mee?Appen kan altijd tussendoor, ook als de kids druk doen dus dat is makkelijker voor haar. dat is jouw aanname. Misschien heeft ze andere redenen om appen makkelijker te vinden? Bijv. Geen directe discussie mee mogelijk...

En ja van die strategie heeft ze inderdaad letterlijk zo gezegd. Ze heeft allemaal heel rustig uitgelegd in haar appje waar ze al een jaar lang mee bezig was. "Ik had een nieuwe strategie al vanaf najaar 2017. Heel bewust. Ik ging doen wat de meeste mensen in jouw omgeving waarschijnlijk doen. Je gelijk geven en met je meepraten. Omdat ik doodmoe werd van onze gesprekken." doen anderen in jouw omgeving dat? Lijkt me de moeite waard om hierover na te denken...[/b


Ik begrijp dat het rot voor je is, maar zou zeker ook even naar je eigen aandeel kijken. Misschien heb je signalen gemist?
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf wel genoeg om handen? Persoonlijk, met de nadruk op persoonlijk, lijkt mij elke dag appen en zo intensief contact benauwend.
Ik heb 3 vriendinnen, als er wat is kunnen we bij elkaar terecht maar zoveel lief en leed iedere dag delen? Die zouden hard weg rennen en ik ook.

Ik heb geeneens zoveel lief en leed te delen. De een spreek ik om de drie weken. De ander een paar keer per jaar en nog eentje als het uitkomt. Als we elkaar zien maken we tijd, kletsen bij en eten wat.
Alle reacties Link kopieren
Louise70, dat klinkt als fijne vriendschappen. Ik heb er zo ook 2, heel andere vriendschappen dan ik met deze vriendin had. Die vriendinnen doe ik leuke dingen mee, spreek ik over gezellige dingen, koetjes en kalfjes, niet van die zware onderwerpen elke keer. En die spreek ik ook zeker niet elke dag.

Er is gewoon veel veranderd in haar situatie de laatste jaren en leuke dingen deden we daardoor bijna nooit meer. Ik kan er verder niet teveel op ingaan. Maar toch was het een heel dierbare vriendin waar ik inderdaad misschien teveel op leunde. Komt denk ik ook omdat ze me al zo lang kent en precies weet wat ik allemaal heb meegemaakt (en andersom). Ze voelde als mijn zus.

Bedankt voor je bericht. Op de rest reageer ik straks even! Ik moet zo eerst even sporten (pffffff haha)
Alle reacties Link kopieren
Nog even de rest van mijn reacties:

@ Kintsugi bedankt voor de wijze les, hier heb ik echt wat aan.

@ Louse70, je vroeg nog waarom ik genoegen nam met een vriendin die zo weinig tijd voor me heeft. Dat is zo gegroeid, voorheen was ze nog niet zo druk en zagen we elkaar vaker. Als je elkaar al zo lang kent dan is het niet zo erg als je de ander een tijdje wat minder ziet of spreekt door omstandigheden (als je weet dat het goed zit tenminste en dat dacht ik).

En ik heb haar vaak gevraagd hoe het gaat, hoe haar dag was, waar ze mee bezig is. Dus ze had wel gelegenheid om een keer een gesprek aan te gaan. Tuurlijk is dat moeilijk, maar wel eerlijk.

@ Ingelise, ik benoemde dat om de verschillen tussen ons aan te geven, meer niet. Mij maakte het nooit wat uit maar als je een zwaar gesprek op hoog niveau wilt voeren moet je idd niet echt bij mij zijn (dat was ook een ergernis van haar).
En wat betreft het appen i.p.v. bellen, mijn vriendin zit constant met kinderen om zich heen, heeft geen rustige momenten om te bellen. Dit is dus niet mijn aanname, maar haar keuze. Ik heb dat toen geaccepteerd ook al heb ik zelf liever live contact.

Dat anderen in mijn omgeving mij waarschijnlijk in alles gelijk geven is een aanname van haar. Mijn andere vriendinnen herkennen dit niet, die zeggen gewoon wat ze vinden gelukkig. Maar ik ga zeker ook kritisch naar mezelf kijken hierdoor en ook door sommige opmerkingen hier. Het zo opschrijven en objectief commentaar krijgen (ook al kennen jullie ons en de hele situatie niet) heeft mij echt geholpen. Dus bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hoe dan ook is het niet netjes van deze vriendin. Vindt het erg kinderachtig om van haar. Als ze niet elke dag wil appen kan ze dat zeggen, of gewoon niet reageren. Als ze vindt dat je overal tegenin gaat dan had ze dat een jaar terug ook kunnen zeggen. Of de vriendschap laten verwateren door afstand te nemen.
Je verdiend het niet om op deze manier behandeld te worden, om uitgetest te worden met een strategie. Wat wilde ze daarmee bereiken? Hoopte ze dat je zou veranderen? Kijken of ze nog bevriend met je wilde blijven? Voor haar heeft dat ook bakken met energie gekost toch.
Alle reacties Link kopieren
Appelientjex dat is ook wat ik het ergst vind, een vriendschap kan overgaan, verwateren, je kunt uit elkaar groeien of niet meer zo goed bij elkaar passen. Maar om dit dan achter mijn rug om te testen en ondertussen te doen of alles nog prima gaat i.p.v. het bespreekbaar te maken en eerlijk te zijn, dat doet wel echt pijn. Hoe je iemand een jaar lang zo voor de gek kan houden vind ik moeilijk te begrijpen. Dat heeft haar zelf idd vast ook veel energie gekost dus ze had het beter kunnen laten verwateren. Maar het is gebeurd, ik heb me enorm in deze vriendschap vergist, niks meer aan te doen. Leermomentje, afsluiten en weer door ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven