Beste vriendin heeft me heel erg gekwetst

21-10-2018 00:30 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees hier altijd mee maar nog nooit zelf geschreven. Maar er moet me even iets van het hart. Mijn (dacht ik) beste vriendin, in elk geval de vriendin waar ik al 10 jaar lang alles mee deel, heeft me heel erg gekwetst na een soort van discussie die we hadden over iets heel onbenulligs. Iets wat ik gewoon wilde delen, zoals ik altijd alles met haar deel. En waar ze een hele discussie over begon omdat ze vond dat zij gelijk had. Ik kreeg uiteindelijk het verwijt dat ik altijd overal een punt van maak, al jaren lang, over alles en elk dingetje. En dat ze daarom vanaf nu afstand ging nemen. Zomaar vanuit het niks...
Ze doet net of onze vriendschap al die jaren niks heeft betekend. Komt opeens met verwijten die ik heel oneerlijk vind en waar ik heel verdrietig van word...

Ik weet dat ze het niet makkelijk heeft, ze zal haar dag wel niet gehad hebben, maar dat vind ik geen excuus om het maar op mij af te reageren met zoiets lulligs. Ik hou altijd rekening met haar, ik sta altijd voor haar klaar, ondanks dat het soms maar van 1 kant lijkt te komen. Het voelt heel erg alsof zij belangrijker voor mij was dan ik voor haar (als je zo makkelijk iemand opzij zet zoals ze nu doet).

Het is ook een van mijn weinige vriendinnen hier en al 10 jaar lang mijn steun en toeverlaat (en andersom).... juist daarom doet het extra veel pijn hoe ze nu heeft gereageerd. Ik ben boos en verdrietig en gekwetst en wil eigenlijk nog een berichtje naar haar typen maar misschien moet ik maar gewoon even niks doen en haar negeren? Het valt me zo van haar tegen...

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee wil maar ik moest het even van me afschrijven. Sorry voor het lange verhaal.
Alle reacties Link kopieren
@Retrostar, dat is een goeie, ik denk dat je daar wel een punt hebt. Misschien kan ze mij er soms even niet bij hebben omdat ze al genoeg heeft aan haar eigen dingen. Maar dan nog zou ze dat ook gewoon tegen me kunnen zeggen ipv met zo'n lullig berichtje..
Alle reacties Link kopieren
Je gebruikt haar omstandigheden (druk, niet goed in haar vel) als excuus voor haar gedrag. Maar zou het kunnen dat jij de irritatiefactor bent?
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Wie begint er meestal met appen?
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Het is al vaak gezegd maar de app geeft de toon en intentie van wat er gezegd wordt niet mee. Jij bedoelt het misschien heel anders dan wat de óplees-stem in haar hoofd er van maakt.
Als ik het druk heb of ik zit niet lekker in mijn vel, lees ik berichtjes ook eerder als verwijtend of als ''zeg lola jij moet hier iets mee'' ding.
Dan sluiten mijn antwoorden dus ook niet meer aan.

Daarnaast roept de een nou eenmaal heftiger dingen in een ruzie dan een ander. Vraag haar hoe ze het bedoelde. Wel even wachten tot je het zelf ook weer wat nuchter kan bekijken want je bent nu nog een en al verwijt Dat trekt niemand.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
21-10-2018 00:47
Misschien morgen effe elkaar zien en het bespreken?
Alle reacties Link kopieren
@ViezeHond ik denk dat ze sneller geirriteerd is door mij juist omdat ze niet lekker in haar vel zit. Ze kan er dan ook niet zo goed tegen als ik ergens tegenin ga. En dat doe ik wel als ik iets anders vind. Maar anders moet ik altijd op m'n tenen lopen bij alles wat ik zeg, dat is toch ook niet de bedoeling? Als je elkaar zó goed kent dan moet je toch jezelf kunnen zijn. Zij is dat blijkbaar niet want ze ergert zich schijnbaar al jaren aan mijn mening, zonder dat ooit gezegd te hebben...
Wie begint met appen is afwisselend, maar meestal ben ik het die eerst iets stuurt (om te vragen hoe het met haar gaat o.i.d.)

En Lolapaloeza wat jij zegt klopt ook, je kan iets idd heel anders lezen dan hoe het bedoeld is. Dat is het vervelende van whatsapp tegenwoordig. Niemand belt meer, alles gaat bijna via whatsapp. Omdat dat makkelijker is en bellen niet altijd kan.
ViezeHond schreef:
21-10-2018 08:53
Kijk eens objectief naar jouw aandeel in de vriendschap.
Wellicht kom je tot de conclusie dat er iets klopt van wat je vriendin jouw verwijt. We zijn moeilijk is staat om ons eigen gedrag- bijvoorbeeld opdringerigheid of juist nalatigheid- onder ogen te zien.
Dit.
En dat hoef je niet heel persoonlijk te zien.
ZIJ vind dit.
Het is heel kut dat iemand die je zo dichtbij hebt laten komen die mening heeft, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat haar mening leidend is.
Ik ben too much voor sommige mensen bijvoorbeeld.
Ik hou daar rekening mee maar kan niet privé in een vriendschap mijn hele persoonlijkheid omturnen.
Wel kan het leerzaam zijn als mensen zich aan je storen bepaald gedrag aan te passen.
En dan niet gaan jij bakken want dat doe je nu wel een beetje!
kennelijk heeft ze al die tijd haar mond gehouden maar was dit de druppel die de emmer liet over lopen.
En waar ze een hele discussie over begon omdat ze vond dat zij gelijk had. Ik kreeg uiteindelijk het verwijt dat ik altijd overal een punt van maak, al jaren lang, over alles en elk dingetje. En dat ze daarom vanaf nu afstand ging nemen. Zomaar vanuit het niks...

Ik vind dit best tekenend.
Malibu123 schreef:
21-10-2018 09:38
En daarom doet het zo'n pijn als iemand dan opeens zegt dat ze zich al jaren ergert en nu afstand neemt. Zeg het dan gewoon op het moment zelf ipv het op te stapelen en maar door te blijven typen terwijl je je blijkbaar ondertussen dood ergert. Voor mij komt dit nu echt uit de lucht vallen.

Sterkte TO! Heb zo’n 3 jaar geleden in jouw schoenen gestaan, de aanleiding was echter wel anders. Je voelt je gekwetst, bij het grof vuil gezet. Vraagt je af wat de vriendschap voor de ander nu eigenlijk waard was. In mijn geval werden mij dingen verweten die ik zelfs na kritische zelfreflectie zeer onterecht vond. Feit blijft dat je twee verschillende mensen bent, soms werkt het gewoon niet meer. Bij mij is het uiteindelijk niet meer goed gekomen.

De enige tips die ik heb, net als vele andere hier, is haar de ruimte gunnen en kritisch naar jouw eigen aandeel te kijken. Bedenk jezelf bovendien waar jouw behoeften liggen. Wil je deze vriendschap überhaupt proberen te redden?
anoniem_64901a3ee50c1 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 14:42
11.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Lucifer2018, wat bedoel je precies met ik vind dit best tekenend? In wat voor opzicht? Ik wil heel graag weten wat ik in haar ogen verkeerd heb gedaan (behalve dan mijn mening geven en daarin misschien wat te stellig zijn) dus ik vind het fijn dat andere mensen er objectief naar kijken en misschien andere dingen zien dan ik.

@Eyeofthetiger ook heftig voor jou... ik vind het moeilijk, wil deze vriendschap niet kwijt om wat we allemaal al meegemaakt en gedeeld hebben, ik vind dat nooit meer bij iemand anders, ze voelt als familie. Het is sowieso moeilijk om boven de 40 nog zo'n hechte vriendschap te vinden/beginnen.
Het is alleen geen makkelijke vriendschap, al hebben we verder eigenlijk nooit woorden. Als we elkaar een maand niet hebben gezien js het weer als vanouds, weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. Ze hoort gewoon in mijn leven. Ik geef het wel wat tijd en stort me voorlopig even op andere dingen.

Sorry als ik niet op iedereen reageer maar ik waardeer jullie reacties echt, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Het is allemaal nog veel erger dan ik dacht, ik kan het hier niet allemaal uitleggen maar ik moet er echt even heel goed over nadenken of ik de vriendschap überhaupt nog wil redden (als dat nog mogelijk zou zijn). Ben even helemaal met stomheid geslagen....

Niemand hier snapt nu waar dit over gaat (sorry!) maar ik heb me zó in onze vriendschap vergist... ik ga maar proberen te slapen zo.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Malibu. Het klinkt alsof jullie op heel verschillende golflengtes met elkaar omgingen. Dan is er niet eens sprake van 'schuld' of oorzaak, maar dan kan het wel enorm klappen. Echt rot voor je (en voor haar ook denk ik)
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Oke.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar voor je. Ik zou wat afstand van haar nemen. Je staat altijd voor haar klaar maar zij niet voor jou. Ze verwijt je dingen. Jij begint meestal met appen. Etc. Dan is de verhouding scheef. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Veel sterkte. En gebruik deze plek als je wilt om je gedachten te ordenen, wanneer je daaraan toe bent.
Malibu123 schreef:
21-10-2018 14:57
Ik vind het moeilijk, wil deze vriendschap niet kwijt om wat we allemaal al meegemaakt en gedeeld hebben, ik vind dat nooit meer bij iemand anders, ze voelt als familie.
Tuurlijk wil je de vriendschap niet kwijt, niemand vind het prettig een goede vriend of vriendin te verliezen. Je gaat als het ware door een rouwproces. Dat is en blijft ronduit kut. Toch gaat het leven door en zul je er achter komen dat je best kan leven zonder haar. Dingen lopen soms anders dan verwacht. Probeer er naar te kijken als een aantal fijne jaren van met mooie herinneringen, in plaats van een weggegooide vriendschap.

Dat je zoiets nooit meer vind bij iemand anders dat klopt, al klinkt het wat dramatisch. Dat komt omdat niemand dezelfde persoon is als desbetreffende vriendin. Vergelijken van vriendschappen heeft dus geen zin. Wat je wel kunt vinden bij een ander, is een soortgelijke diepe connectie. En ja, ook na je 40ste.

Veel sterkte gewenst bij deze situatie! :hug:
anoniem_64901a3ee50c1 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 01:11
2.31% gewijzigd
Foutje!
anoniem_64901a3ee50c1 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 01:10
Reden: Mezelf gequote
98.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar heb je toch nog contact gehad als ik je laatste post goed begrijp tenminste. Hopelijk heb je de slaap kunnen vatten. Wat wijsheid is is erg lastig in te schatten. Als zij niet meer wil dan houdt het sowieso op, wat de reden ook mag zijn. Sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Vriendschap komt van twee kanten, en als de ene partij niet meer wil dan houdt het op helaas. Ik denk dat veel mensen hier het wel een keertje mee hebben gemaakt en het voelt echt niet fijn is mijn ervaring. Ik kan mijn ( ex) vriendin ,die ik al 30 jaar kende, nog best wel eens missen na 5 jaar.....Wij waren duidelijk uit elkaar gegroeid.
Zij hield van een veilig leven en ik koos nog wel eens een ongebaand pad.....

Sterkte want het is toch een soort rouwproces. Spijtige gevoelens om wat eens was en nooit meer hetzelfde zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de lieve reacties. Ik heb gisteren idd contact gehad, ik een kort appje dat ik teleurgesteld en verdrietig ben. Zij een heel lang verhaal terug. Allemaal weer via whatsapp. Het komt er eigenlijk op neer dat ze achter mijn rug om een strategie had bedacht om onze vriendschap te testen omdat ze een jaar geleden (!) al twijfels had over hoe het ging. In plaats van dat destijds uit te spreken naar mij toe, zodat we erover konden praten. Onze vriendschap blijkt dus al een jaar hartstikke nep te zijn. Terwijl ik haar zag als mijn allerbeste vriendin zag zij dat dus niet, zonder dat ik dat wist. Ze kan wel echt heel goed toneelspelen, want ze heeft al die tijd heel leuk meegedaan om mij maar niks te laten merken.

Ik had in mijn appje gezegd dat we er misschien een keer over konden praten (toen wist ik dit nog niet) maar daar reageerde ze ook heel lauw op. Kwam erop neer dat we het wat haar betreft niet persé hoefden uit te praten maar het kon wel als ik dat graag wilde. Pffffffff.....

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik zó door iemand voor de gek gehouden ben (behalve ooit mijn ex die al een tijd vreemdging, maar ik vind dit eigenlijk net zo erg). Al haar reacties op mijn appjes waren dus niet gemeend, waren een strategie, al onze gesprekken nep, hoe dan??? Wie verzint er zoiets?? Ik voel me zo voor gek gezet.

10 jaar vriendschap naar de maan. Alles al een jaar lang nep. Had het dan meteen gezegd, dat was eerlijker geweest dan pas na een jaar alles eruit gooien. Een jaar! Ze heeft echt nooit iets laten merken. Ik vind dit ontzettend laf en achterbaks. Wat een soap.....
Alle reacties Link kopieren
Huh maar wat was haar “strategie” dan? Hoe wou ze je testen?
Wat akelig voor je als het voor jou als een donderslag bij heldere hemel kwam.

Toch vraag ik me af en ik bedoel het niet om na te trappen maar waarom WEER appen in plaats van een goed gesprek.
Misschien een kleine troost voor je: mijn beste vriendin op dit moment heb ik leren kennen toen ik mijn 50e verjaardag al een paar keer gevierd had ;-)

Er zijn nog meer mensen en je hebt ervan geleerd, door te appen kan je geen vriendschap onderhouden. Beter eens per week een écht gesprek desnoods per telefoon dan steeds appen. Dat appen heeft bij mij zoveel misverstanden veroorzaakt dat ik weiger gesprekken (kan je het gesprekken noemen eigenlijk) te appen.
Als er iets is of als ik ECHT wil weten hoe het met de mensen om me heen gaat stuur ik ze een apje terug met de vraag wanneer we even rustig kunnen praten. Mag ook per telefoon dat is al stukken beter dan platte tekst.

Jammer dat je de kans om het alsnog uit te praten, ook al hoeft het van haar niet zo niet aangrijpt. Je zou ervan kunnen leren op meerdere manieren. Wil je niet weten of ze ook verdrietig is dat het zo gelopen is? Dat kan je in haar ogen zien, niet in een boos appje.
@Appelientjex: Dat zou je denk ik in een face to face gesprek boven water moeten zien te krijgen gok ik.
Wie weet is dit een Babylonische spraakverwarring, appen is gewoon niet geschikt om dergelijke zaken op te lossen.

Echt Malibu een gesprek is hier op zijn plaats, stop met appen. Als je zaken verkeerd interpreteert zou dat wel heel erg zonde zijn. Snap je wat ze precies bedoelt en heb je dat ook gecheckt bij haar?
Samengevat: dus als ik het goed begrijp steek je al een jaar de draak met me?

Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat dit allemaal per app gaat. Zeg dat je het uit wil praten en ga naar haar toe. Dit is toch geen manier om een vriendschap van tig jaar af te sluiten?
Alle reacties Link kopieren
Strategie? Vriendschap testen? Vreemd allemaal. Als er echt iets aan schort zet je het toch niet in een test? Een open gesprek was constructiever geweest. Nu laat ze jou met een kater en een hoop vragen achter.
Het zal tijd nodig hebben dit een plaatsje te geven want je raakt wel iemand kwijt die jij graag zag...... kan me voorstellen dat je je daar knap rot, of misschien zelfs wel eenzaam, onder voelt. Feit is wel dat een schijnvriendschap beter kwijt dan rijk is. Vriendschap hoort puur en oprecht te zijn.
:hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven