Beste vriendin

07-04-2012 13:56 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Ik zwerf al eventjes op Viva rond maar vond het nu wel tijd dat ik even mijn probleem vertel, aangezien ik er al een tijdje erg mee zit.

Twee weken terug kreeg ik van mijn vriendin te horen dat ze terug was bij haar ex, die haar meerdere keren bedrogen gehad. Ze vroeg mijn mening en die vertelde ik haar ook, alleen had ze hier niet op gerekend, of had ze een ander antwoord verwacht denk ik.

Ze begon te schreeuwen door de telefoon en riep dat ik haar niets gunde, natuurlijk gun ik haar de wereld, maar het was de zoveelste keer dat ze met die jongen weer in zee ging. Ik zei ook tegen haar, wees nou voorzichtig en trek je grenzen.

Ze zei dat mijn relatie aan de onderkant van de maatschappij behoorde en dat ik niets waard was. Daarmee was het gesprek afgelopen,ik zat hier erg mee, niet alleen voor wat ze had gezegd, maar ook hoe het met haar ging.

Een week ging voorbij, en ze belde me, helemaal uit het niets. Huilend begon ze te vertellen dat hij haar weer had bedrogen, drie keer op een avond. Nou, ik kan daar slecht tegen, dus vroeg haar om langs te komen, aangezien ik toch een weekendje over was uit Brussel, dat we even goed moesten praten samen. Dat gebeurde, we hebben goed kunnen praten, en de vriendschap tussen ons was weer helemaal hersteld en zoals het eerst was. Ze beloofde me ook voorzichtiger te zijn en geen contact te hebben met die jongen. Ik geloofde haar, dat ging een week goed.

Toen ik tijdelijk even terug in Nederland was, nodigde ik haar uit om bij ons thuis een wijntje te komen doen, mijn vriend vond het ook leuk haar weer even te zien, omdat het tussen hen ook niet echt klikte in het begin. Dat gebeurde,

Plotseling zei ze; 'Oh, by the way, ik ben weer terug bij hem.'

Nou, ik zeg heel eerlijk, mijn hoofd weer vuurrood en ik moest m'n best doen niet gigantisch te ontploffen. Ik heb de hele avond ook niets meer gezegd. Uiteindelijk is ze weggegaan met de mededeling dat ze het jammer vond dat ik niet blij voor haar kon zijn en dat ik het haar niet gunde.

Sorry voor m'n ellendige lange verhaal, maar ik zit er gewoon nog steeds mee. Mijn vriend zegt ook, lekker laten gaan, ze komt er vanzelf wel achter. Gelijk heeft hij. Maar ik blijf niet aan de gang, ik blijf niet wachten aan de zijlijn totdat het weer uit is en ze met hangende pootjes naar me terug komt en een week later weer naar hem toe gaat.

Ik weet eventjes niet wat ik moet doen, hebben jullie hier ervaring mee? Of enige tips?

Liefs,
Ren niet harder dan je beschermengel vliegen kan.
Lekker laten gaan inderdaad. Als hij haar weer bedonderd zeg je; goh, wat rot!' als ze weer samen komen zeg je; 'goh, wat fijn voor je!'

In ieder geval zorgen dat het jou zo min mogelijk energie kost.
langs welke zijlijn sta jij dan te wachten? en naar je terug komt?

gaat ze bij jou weg dan als zij een relatie heeft?
@ Mazzelen

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, en dat ik het zo moet aanpakken.

@liselore3punt0

Inderdaad, zodra het weer aan is, is ze weg en hoor je weinig tot niets van haar, en zodra het uitgaat, komt ze met hangende pootjes terug.
Sja, ze zal toch haar eigen leven moeten leiden fouten moeten maken en ze hoeft jou niets te beloven. En jij hoeft haar niet te veroordelen. Zie het ook niet als een aanval op jou als ze weer naar hem teruggaat, dan hoeft het je ook niet kwaad te maken. Kom op, we maken allemaal fouten in ons leven.

En, even logistiek, ik snap niet zo goed hoe ze even bij je langs kon komen toen je blijkbaar in het buitenland zat?
Ik begrijp je frustratie! Er wordt altijd geadviseerd om je als vriendin niet uit te spreken over de relaties van je vriendinnen en geen oordeel te hebben, alleen maar steun te bieden wanneer het nodig is, maar dat kan in sommige gevallen ontzettend lastig zijn. Ik kon het zelf ook niet meer aanzien bij een vriendin. Je houdt van iemand en je ziet eigenlijk dat zij zichzelf elke keer in de problemen brengt en destructief gedrag vertoont, en dat is echt lastig om te zien. Uiteindelijk zijn we nu geen vriendinnen meer, omdat ze wel wist hoe ik erover dacht en dit heel vervelend vond, maarja ik wist ook niet meer hoe ik op haar gedrag moest reageren eigenlijk...
Wanneer deze vriendschap wat aan je leven toevoegt, lekker laten gaan. Idd " oh wat leuk of oh wat vervelend"

Laat je niet teveel meeslepen. Je hebt haar al genoeg advies gegeven, toch?

Zij zal het uiteindelijk zelf moeten inzien.

Maak je niet druk, want dat doe zij ook niet.
quote:ailien schreef op 07 april 2012 @ 14:07:

Ik begrijp je frustratie! Er wordt altijd geadviseerd om je als vriendin niet uit te spreken over de relaties van je vriendinnen en geen oordeel te hebben, alleen maar steun te bieden wanneer het nodig is, maar dat kan in sommige gevallen ontzettend lastig zijn. Ik kon het zelf ook niet meer aanzien bij een vriendin. Je houdt van iemand en je ziet eigenlijk dat zij zichzelf elke keer in de problemen brengt en destructief gedrag vertoont, en dat is echt lastig om te zien. Uiteindelijk zijn we nu geen vriendinnen meer, omdat ze wel wist hoe ik erover dacht en dit heel vervelend vond, maarja ik wist ook niet meer hoe ik op haar gedrag moest reageren eigenlijk...dit vind ik ook, zo gaat het vaak wel, je geduld kan opraken toch?
Als zij jou laat vallen zodra ze aan de man is, dan zou ik de vriendschap nog eens heel ernstig overdenken. Verder inderdaad zo min mogelijk energie in het ex-vriend gedeelte steken.
Om in een onbetrouwbare relatie te blijven of te retourneren is een onbetrouwbare insteek nodig van haar (ik spreek uit ervaring, heb dat ook gedaan)

Je kunt haar niet beletten terug te gaan naar haar vriend. Wat je wel kunt doen is op je eigen grenzen letten aangaande hoe ze jou aanspreekt/behandeld.
Ik kan ook niet toezien hoe een vriendin zo de vernieling ingaat hoor. Ik heb een vriendin, die nu -eindelijk na 22 jaar!!!- weg is bij die man....

Ik zei alleen iets als ze het vroeg, maar het contact stond/staat op laag water...
quote:lilyofthevalley schreef op 07 april 2012 @ 14:06:

Sja, ze zal toch haar eigen leven moeten leiden fouten moeten maken en ze hoeft jou niets te beloven. En jij hoeft haar niet te veroordelen. Zie het ook niet als een aanval op jou als ze weer naar hem teruggaat, dan hoeft het je ook niet kwaad te maken. Kom op, we maken allemaal fouten in ons leven.

En, even logistiek, ik snap niet zo goed hoe ze even bij je langs kon komen toen je blijkbaar in het buitenland zat?Ja, daar heb je zeker gelijk in, misschien zag ik het wel veel te veel als een aanval. Ja, ik zit in het buitenland, ze kwam bij me langs, toen ik een weekendje overkwam naar Nederland.
Los van die vriend, ik zou iemand die mij gezegd had dat ik niks waard was en dat mijn relatie aan de onderkant van de samenleving hoorde (?) niet meer hoeven zien.

Zoekt ze maar lekker andere vrienden.
Sorry maar dit is echt geen vriendin van jou.

Niet omdat ze steeds naar hem terug gaat, dat moet ze zelf weten.

Maar omdat ze jouw mening vraagt en als ze die krijgt en het haar niet bevalt vol in de aanval gaat puur om te kwetsen.

Ze gebruikt jou als uitlaatklep en boksbal tegelijk.

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een vriendin van mij. Zij zat ook te klooien met zo'n doodloper.

We hebben er altijd open over kunnen praten. Als er bij mij iets is geeft ze ook eerlijk haar mening.

We weten van elkaar dat we het beste voor elkaar willen en elkaar van alles het beste gunnen. Dat jouw vriendin dat steeds in twijfel trekt is een teken dat ze je niet vertrouwd.

Ik zou er helemaal klaar mee zijn.
quote:ailien schreef op 07 april 2012 @ 14:07:

Ik begrijp je frustratie! Er wordt altijd geadviseerd om je als vriendin niet uit te spreken over de relaties van je vriendinnen en geen oordeel te hebben, alleen maar steun te bieden wanneer het nodig is, maar dat kan in sommige gevallen ontzettend lastig zijn. Ik kon het zelf ook niet meer aanzien bij een vriendin. Je houdt van iemand en je ziet eigenlijk dat zij zichzelf elke keer in de problemen brengt en destructief gedrag vertoont, en dat is echt lastig om te zien. Uiteindelijk zijn we nu geen vriendinnen meer, omdat ze wel wist hoe ik erover dacht en dit heel vervelend vond, maarja ik wist ook niet meer hoe ik op haar gedrag moest reageren eigenlijk...

Inderdaad!! Je beschrijft precies ook mijn gevoel wat ik hierbij heb!

Ik vind het ook heel jammer hoe het zo gaat en ik hoop zeker dat het beter wordt, maar op een gegeven moment weet ik niet meer hoe ik daarbij moet reageren.
quote:cheerlesscard schreef op 07 april 2012 @ 14:16:

Sorry maar dit is echt geen vriendin van jou.

Niet omdat ze steeds naar hem terug gaat, dat moet ze zelf weten.

Maar omdat ze jouw mening vraagt en als ze die krijgt en het haar niet bevalt vol in de aanval gaat puur om te kwetsen.

Ze gebruikt jou als uitlaatklep en boksbal tegelijk.

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een vriendin van mij. Zij zat ook te klooien met zo'n doodloper.

We hebben er altijd open over kunnen praten. Als er bij mij iets is geeft ze ook eerlijk haar mening.

We weten van elkaar dat we het beste voor elkaar willen en elkaar van alles het beste gunnen. Dat jouw vriendin dat steeds in twijfel trekt is een teken dat ze je niet vertrouwd.

Ik zou er helemaal klaar mee zijn.Dat ben ik eerlijk gezegd ook wel nu. Het gaat nu al een hele tijd zo en eerlijk gezegd heb ik niet veel zin meer hier energie in te steken. Het gekke is dat we er altijd over hebben kunnen praten, maar er is kennelijk iets bij haar verandert dat ze dat niet meer kan, of dat ze daar geen zin meer in heeft. Telkens vraagt ze mijn mening over dingen, die ik dan met alle eerlijkheid geef, maar toch is dat nooit goed voor haar.
Jouw mening over haar relatie is niet kwalijk, maar die van haar over jou en het jouwe wel. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.
@ rozenstruikje

Inderdaad, ik heb nooit kwaad gesproken over haar relatie, ik heb haar gewaarschuwd of het wel verstandig is als ze die relatie voor de zoveelste keer weer aangaat en dat ze haar grenzen moet stellen (dat moet ik eigenlijk ook een keer gaan doen met haar).
Meiden, alvast bedankt voor al de reacties die nog komen, ik moet nu aan het werk, maar lees alles na als ik klaar ben met werken of eventjes de tijd heb om achter de computer te kruipen!

Liefs,
Sterkte, je weet denk ik al wat je moet doen. Je eigen grenzen bewaken
Dank je wel, ik denk dat ik daar inderdaad eens mee moet beginnen.

Heel herkenbaar...

Had ook zo'n vriendin tot een maand of 3 geleden.

Doodmoe werd ik van de verhalen, weer besodemieterd, weer voorgelogen. Een plaat die constant werd afgedraaid.

Mijn mening werd alleen de eerste 2x op prijs gesteld, daarna begreep ik er volgens haar niets van, want dit was echte liefde.

ja ja...

Ben met die vriendschap gestopt omdat zij het gevoel had dat ze haar verhaal voor de 7e keer niet aan me kwijt kon.

Het houdt een keertje op hoor.
Zoals je zelf zegt: wees nou voorzichtig en trek je grenzen.
Ga in therapie!
Waar jij invloed op kan hebben is je eigen stukje: wat doe je als ze weer met die verhalen over bedrogen etc komt. Wat is jouw reactie? Hoeveel energie laat jij het je deze keer kosten? Waar je geen invloed op hebt is wat je vriendin echt met jouw advies doet.

Blijkbaar doet ze er tot nu toe niet zoveel mee, dat kun je wel constateren. Heeft het dus nog zin om advies te geven? Nee. Heeft het dus nog zin om hier veel energie in te steken? Nee.

Je zou alleen nog naar haar kunnen luisteren en ja en nee antwoorden en verder kunnen proberen om buiten deze situatie om leuke dingen met haar te gaan doen, die niet over haar relatie gaan. Kijken of jij daar nog energie uit kan halen.
Dat moeten ze bij mij ook niet doen hoor; zich bemoeien met mijn beslissingen en ongevraagd raad geven. Het leven is al moeilijk genoeg zonder andermans mening.

Dat zo iemand zich teweerstelt kan je dan verwachten. Een goede, begrijpende vriendin houdt zich daar verre van.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven