Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

donderdag 14 oktober 2021 om 12:32
Bij mij ook. Dat zijn de enige kaarten die ik laat staan.AeonOfWinter schreef: ↑14-10-2021 11:28Jeetje, dat zo veel mensen dit doen en normaal vinden. Kerstkaartjes soit, maar verder?
Nu wens ik ze hier succes, de kaarten die je in mijn woonkamer ziet staan zijn rouwkaarten.
Nou krijg ik om eerlijk te zijn ook wel meer rouwkaarten dan kerstkaarten.
donderdag 14 oktober 2021 om 12:34
Mijn oom was het een keer zo zat dat mijn oma altijd ging kijken wie hem kerskaarten stuurde, dat hij de kaarten van het jaar ervoor bij heeft gehangen maar allemaal dichtgeplakt
Ze heeft dagen geroepen; wat heb je dit jaar veel kaarten!
Ik ben team van post moet je afblijven. Van de zotte om je post weg te stoppen omdat je schoonmoeder het gaat lezen.

Ik ben team van post moet je afblijven. Van de zotte om je post weg te stoppen omdat je schoonmoeder het gaat lezen.
donderdag 14 oktober 2021 om 12:35
De poll is geen afspiegeling van de hele Nederlandse bevolking, dus die cijfers zeggen niet veel. Het punt is dat er veel mensen zijn die er een probleem mee hebben dat hun kaartjes ongevraagd worden gelezen, en dat het dus helemaal niet zo vanzelfsprekend is om dat te doen. Of dat een minderheid of meerderheid is maakt niet uit.
Als je zegt dat je geen rekening met een ander wilt houden omdat die ander niet tot de meerderheid behoort, dan zeg je eigenlijk dat die ander 'raar' is omdat diegene niet hetzelfde denkt als jij. En met mensen die niet hetzelfde denken of die je niet begrijpt hoef je geen rekening te houden.
Als je zegt dat je geen rekening met een ander wilt houden omdat die ander niet tot de meerderheid behoort, dan zeg je eigenlijk dat die ander 'raar' is omdat diegene niet hetzelfde denkt als jij. En met mensen die niet hetzelfde denken of die je niet begrijpt hoef je geen rekening te houden.
Ik vind hier dingen van.
donderdag 14 oktober 2021 om 12:38
Of de ander heeft er, net als ik, geen enkel probleem mee.
Here am I in my little bubble
donderdag 14 oktober 2021 om 12:59
donderdag 14 oktober 2021 om 13:10
Ik vind het juist heel interessant dat er zoveel mensen zijn waar het in de omgeving heel normaal gevonden wordt (hoewel we alleen de mening van de gluurders over hun omgeving hebben hier natuurlijk) -- en vooral dat het niet echt doordringt dat je bij andere mensen mogelijk een grens overschrijdt.
quincy2 wijzigde dit bericht op 14-10-2021 13:10
2.17% gewijzigd
donderdag 14 oktober 2021 om 13:10
Oei, ik moet zeggen dat ik dit (volgens mij?) ook wel eens heb gedaan. Mij nooit bedacht dat een ander dit als onbeleefd kan ervaren. Maar volgens mij zeg ik er dan wel iets in de trant bij van ''mag ik?''.
Punt is: het kan dus zo zijn dat mensen het doen zonder er over na te denken. Dat gebeurt wel eens. Ja echt. Zonder dat iemand er slechte bedoelingen bij heeft. Doet iemand het vervolgens nog een keer (zoals jouw schoonmoeder) dan heb je het met me aan de stok. Maar verder lijkt me ''hey heb liever niet dat je me kaarten leest want dat is persoonlijk'' prima om te zeggen. Hopelijk leert de ander dan dat het niet altijd oke is om te doen (zoals ik nu). Probleem (hopelijk) opgelost.
De één doet er niet moeilijk om. De ander begint te steigeren. Iets met zoveel mensen zoveel wensen
Punt is: het kan dus zo zijn dat mensen het doen zonder er over na te denken. Dat gebeurt wel eens. Ja echt. Zonder dat iemand er slechte bedoelingen bij heeft. Doet iemand het vervolgens nog een keer (zoals jouw schoonmoeder) dan heb je het met me aan de stok. Maar verder lijkt me ''hey heb liever niet dat je me kaarten leest want dat is persoonlijk'' prima om te zeggen. Hopelijk leert de ander dan dat het niet altijd oke is om te doen (zoals ik nu). Probleem (hopelijk) opgelost.
De één doet er niet moeilijk om. De ander begint te steigeren. Iets met zoveel mensen zoveel wensen

donderdag 14 oktober 2021 om 13:25
donderdag 14 oktober 2021 om 13:38
Mijn moeder en schoondochter hebben er ook een handje van om in de kaarten te kijken. Zou mijn "geheime minnaar"
me een kaart hebben gestuurd met een beschrijving wat hij met me zou gaan doen: die zou ik niet tentoonstellen. (Of misschien juist wel de volgende keer, hahaha).
Zomaar in de kaarten kijken doe ik niet. Ik maak wel een opmerking van: "Tjeetje, wat veel kaarten heb je gehad of Heb je nog een kaart gehad van die of die?"
Brengt mij op een volgend interessant topic: Gluur je in de kastjes als je bij anderen "de planten water moet geven". Wordt vervolgd.

Zomaar in de kaarten kijken doe ik niet. Ik maak wel een opmerking van: "Tjeetje, wat veel kaarten heb je gehad of Heb je nog een kaart gehad van die of die?"
Brengt mij op een volgend interessant topic: Gluur je in de kastjes als je bij anderen "de planten water moet geven". Wordt vervolgd.
donderdag 14 oktober 2021 om 13:42
Dit!Nogevendit schreef: ↑14-10-2021 13:01Ik vind het onbeschoft.
De kaarten laat ik staan zodat je het plaatje kunt zien. De teksten die erop staan zijn voor mij bestemt, niet voor een ander.
Mijn schoonzus is heel erg van de kaartjes en heeft altijd veel geboortekaartjes hangen, maar ik vraag altijd of ik er even in mag kijken.

donderdag 14 oktober 2021 om 14:18
Inderdaad is het boeiend om te lezen dat er mensenzijn die kennelijk zó zijn overtuigd dat zij mogen handelen zoals zij willen handelen, dat zij automatisch de bal bij de ander leggen:Quincy2 schreef: ↑14-10-2021 13:10Ik vind het juist heel interessant dat er zoveel mensen zijn waar het in de omgeving heel normaal gevonden wordt (hoewel we alleen de mening van de gluurders over hun omgeving hebben hier natuurlijk) -- en vooral dat het niet echt doordringt dat je bij andere mensen mogelijk een grens overschrijdt.
Zo van, "dan moet jij er maar iets van zeggen, want zolang ik geen commentaar krijg "is het dus (?) goed" en kan ik doen wat ik wil".
Of "dan moet je het maar allemaal verstoppen als ik bij jou thuis kom, want als IK in jouw huis ben heb ik 'recht' om alles te bekijken wat/hoe IK dat wil".
Ben erg benieuwd naar dat aparte topic (iemand schreef zoiets te willen openen?).
Wat doe je wanneer de moeder -in jouw huis op visite- tegen haar (zeer vervelende) kinderen zegt "ga maar boven spelen" terwijl jij dat helemaal niet wil? Of met bezoek die ineens de berging uit komt stappen "om handen te wassen" als er in het toilet toch gewoon een fonteintje en handdoekjes aanwezig zijn?
Moet je dan op elke binnendeur een slot laten maken omdat er mensen zijn die, zodra zij zich géén `gast` voelen alles maar doen totdat jij streng zegt dat je X of Y niet wil...want zolang jij niet doet om het te 'verbieden', vinden zij zelf dat het oké is?
donderdag 14 oktober 2021 om 14:22
Nou beleefder? Dat vind ik niet vallen onder 'beleefder zijn dan een ander', als je niets durft te zeggen als iemand jouw grens over gaat!
donderdag 14 oktober 2021 om 14:24
Jij leest sowieso dingen die er niet zijn, zie mn vorige reactie op jouw post naar mij. Hoe krijg je het bedacht.Gebruna schreef: ↑14-10-2021 14:18Inderdaad is het boeiend om te lezen dat er mensenzijn die kennelijk zó zijn overtuigd dat zij mogen handelen zoals zij willen handelen, dat zij automatisch de bal bij de ander leggen:
Zo van, "dan moet jij er maar iets van zeggen, want zolang ik geen commentaar krijg "is het dus (?) goed" en kan ik doen wat ik wil".
Of "dan moet je het maar allemaal verstoppen als ik bij jou thuis kom, want als IK in jouw huis ben heb ik 'recht' om alles te bekijken wat/hoe IK dat wil".
Ben erg benieuwd naar dat aparte topic (iemand schreef zoiets te willen openen?).
Wat doe je wanneer de moeder -in jouw huis op visite- tegen haar (zeer vervelende) kinderen zegt "ga maar boven spelen" terwijl jij dat helemaal niet wil? Of met bezoek die ineens de berging uit komt stappen "om handen te wassen" als er in het toilet toch gewoon een fonteintje en handdoekjes aanwezig zijn?
Moet je dan op elke binnendeur een slot laten maken omdat er mensen zijn die, zodra zij zich géén `gast` voelen alles maar doen totdat jij streng zegt dat je X of Y niet wil...want zolang jij niet doet om het te 'verbieden', vinden zij zelf dat het oké is?
donderdag 14 oktober 2021 om 14:28
Als iemand geen kwaad ziet in wat hij of zij doet, dan bedenk je misschien niet om van te voren toestemming te vragen. Dat is toch niet zo gek? Dan is het toch aan een ander om aan te geven dat hij of zij dat niet prettig vindt? Waarom worden die mensen die zich van geen kwaad bewust zijn, meteen zo negatief afgeschilderd door jou.Gebruna schreef: ↑14-10-2021 14:18Inderdaad is het boeiend om te lezen dat er mensenzijn die kennelijk zó zijn overtuigd dat zij mogen handelen zoals zij willen handelen, dat zij automatisch de bal bij de ander leggen:
donderdag 14 oktober 2021 om 14:35
De vraag is, waarom ziet iemand niet in dat het niet haar/zijn zaken zijn? Waar heeft die dat stukje opvoeding gemist?Snoesje83 schreef: ↑14-10-2021 14:28Als iemand geen kwaad ziet in wat hij of zij doet, dan bedenk je misschien niet om van te voren toestemming te vragen. Dat is toch niet zo gek? Dan is het toch aan een ander om aan te geven dat hij of zij dat niet prettig vindt? Waarom worden die mensen die zich van geen kwaad bewust zijn, meteen zo negatief afgeschilderd door jou.
En dat dikgedrukte is precies wat Gebruna beschrijft ja.
donderdag 14 oktober 2021 om 15:04
Nee, hoor, dat kan gebeuren.Snoesje83 schreef: ↑14-10-2021 14:28Als iemand geen kwaad ziet in wat hij of zij doet, dan bedenk je misschien niet om van te voren toestemming te vragen. Dat is toch niet zo gek? Dan is het toch aan een ander om aan te geven dat hij of zij dat niet prettig vindt? Waarom worden die mensen die zich van geen kwaad bewust zijn, meteen zo negatief afgeschilderd door jou.
Maar wat ik hier in de discussie zie gebeuren: men was zich van geen kwaad bewust, worden er nu op gewezen dat andere mensen misschien wel een probleem hebben met dit gedrag, en vervolgens geven ze aan: maar ik blijf het lekker toch doen, als ze het vervelend vinden moeten ze er maar wat van zeggen/de kaarten opruimen.
Dat is gewoon asociaal gedrag.

donderdag 14 oktober 2021 om 15:05
Dat snap ik op zich nog. Je weet niet wat je niet weet. Dat kun je ook in het buitenland hebben, waar je niet alle gebruiken kent.Snoesje83 schreef: ↑14-10-2021 14:28Als iemand geen kwaad ziet in wat hij of zij doet, dan bedenk je misschien niet om van te voren toestemming te vragen. Dat is toch niet zo gek? Dan is het toch aan een ander om aan te geven dat hij of zij dat niet prettig vindt? Waarom worden die mensen die zich van geen kwaad bewust zijn, meteen zo negatief afgeschilderd door jou.
Maar dan zijn er hier alsnog mensen die dat afwimpelen, met de kennis die ze in dit topic hebben opgedaan.
donderdag 14 oktober 2021 om 15:12
maar vanaf nu weten alle Forummers, dat er een flinke groep mensen is, die het niet oke vinden, dat kaarten gelezen wordenSnoesje83 schreef: ↑14-10-2021 14:28Als iemand geen kwaad ziet in wat hij of zij doet, dan bedenk je misschien niet om van te voren toestemming te vragen. Dat is toch niet zo gek? Dan is het toch aan een ander om aan te geven dat hij of zij dat niet prettig vindt? Waarom worden die mensen die zich van geen kwaad bewust zijn, meteen zo negatief afgeschilderd door jou.
Als je het nu nog doet, zonder check of het oke is, tja dat is dan vrij onbeschoft
donderdag 14 oktober 2021 om 15:13