Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?

13-10-2021 19:53 565 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.

Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.

Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

Is kaarten lezen van anderen normaal?

Totaal aantal stemmen: 685

Nee natuurlijk niet (37%)
Ach kan geen kwaad (16%)
Ik doe dit ook altijd (10%)
Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten (37%)
Sabeltandcavia schreef:
14-10-2021 10:45
Mijn schoonmoeder van 86 schreef altijd hele epistels in kriebelschrift op die kaartjes. Over haar gezondheid, wie er allemaal dood zijn, en op mijn verjaardag dat ze een bedragje naar me had 'gegireerd' :heart: . E-mail had ze niet en ze praatte graag honderduit over alles wat haar bezig hield. Ik zou het echt niet ok vinden als iemand dat kaartje zou oppakken en dat eens uitgebreid zou gaan lezen. Mijn kaartjes staan bovenop een hoge schouw met het plaatje in het zicht. Je moet moeite doen om erachter te komen van wie die kaartjes zijn.
dat doet bij ons de moeder van een vriend, die stuurt ons (mijn man) geregeld kaarten met hele (onleesbare) verhalen
Caro_22 schreef:
14-10-2021 10:43
Waar ik wel eens naar keek was zo’n slinger met kerstkaarten, maar dat heeft bijna niemand meer. En daar staat ook meestal geen info op behalve afzender en wordt (in mijn ogen) speciaal ervoor opgehangen.
MIjn Engelse familie doet het nog wel, maar zelfs daar wordt het steeds minder
Maar zoveel kerstkaarten krijg je toch ook niet meer? genoeg voor een slinger?
Mijn moeder krijgt nog wel flink wat kerstkaarten, we hebben vroeger ook wel een slinger gehad, of ze hing ze in de boom.

In Amerika is het gebruikelijk om een Christmas letter te sturen waarin je het hele wel en wee van je familie van het afgelopen jaar stuurt. Echt A4-tjes vol (of nou ja, hun papiermaat). Ik krijg er jaarlijks van twee bekenden één.

Van mijn familie in Engeland krijg ik ook alleen van twee ouderen een kaart en ik denk dat ik die krijg omdat ik ver weg woon.
anoniem_407909 wijzigde dit bericht op 14-10-2021 11:12
18.44% gewijzigd
lilalinda schreef:
14-10-2021 10:52
dat doet bij ons de moeder van een vriend, die stuurt ons (mijn man) geregeld kaarten met hele (onleesbare) verhalen
Dat doet de oma van mijn partner ook, hele verhalen van rechts naar links op de kaart :hihi:
Voor iedereen een groene tuin
Boarn schreef:
13-10-2021 23:39
Lezen jullie dan ook iemands agenda/familieplanner als die in de keuken aan de muur hangt??

Een vriendin van mij heeft daar wel een handje van "oh was je bij de huisarts vorige week?" / "wie is die Joost met wie je woensdag uit eten gaat".

Ik vind dat wel echt prive. En ja die hangt daar zo pontificaal op de koelkast omdat mijn partner en ik graag willen weten hoe we samen de week gaan plannen. Meestal probeer ik dus ook maar te voorkomen dat die vriendin m'n keuken in komt zodat ze niet op dat ding zit te loeren. Omdraaien als zij langs komt vind ik echt van de zotte.
Oh vreselijk zulke mensen.
Dat je iets dergelijks leest of in je opneemt als je ervoor staat (heb ik het over een familieplanner, niet over kaarten die er staan) of erbij zit oké maar degene er dan op gaan bevragen of uithoren...gatver. Al je wil vertellen wie Joost is of dat je naar de huisarts gaat, vertel je dat zelf wel toch.
Ik had vroeger ook zo'n tante, die tot in de enveloppe keek hoeveel geld erin zat (voor een verjaardag) om daar vervolgens iets van te zeggen.
Ik vind dat niet dat ik die envelop weg moet leggen, blijf er gewoon met je poten af. Decorumverlies van de bovenste plank.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Oh ik ben ook iemand die alles bekijkt en leest wat er in iemands huiskamer staat... als een kaart op een prikbord hangt ga ik die niet eraf halen om te lezen maar als hij op de vensterbank staat ofzo wel. Heb er nooit bij stil gestaan dat mensen dat misschien niet fijn vinden O_O ik was als kind al dat ik geen grenzen kenden en bij mensen lades en kasten enzo opende en er van alles uithaalde en vragen over stelde (tot groot ongenoegen van mijn moeder)

Mensen mogen bij mij ook gewoon kaarten lezen, privé kaarten met hele verhalen van mijn moeder bijvoorbeeld of man zet ik niet open en bloot in de huiskamer
Ik deed dit voorheen wel eens tot een vriendje van toen me op de vingers tikte en zei "dat is persoonlijk". Sindsdien doe ik het niet meer. Daarvoor had ik er nog nooit bij stilgestaan dat er wel eens persoonlijke teksten die verder gingen dan "Gefeliciteerd!" in zouden kunnen staan.
Jeetje, dat zo veel mensen dit doen en normaal vinden. Kerstkaartjes soit, maar verder?

Nu wens ik ze hier succes, de kaarten die je in mijn woonkamer ziet staan zijn rouwkaarten.
aeonofwinter wijzigde dit bericht op 14-10-2021 11:31
0.55% gewijzigd
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
lilalinda schreef:
14-10-2021 10:53
MIjn Engelse familie doet het nog wel, maar zelfs daar wordt het steeds minder
Maar zoveel kerstkaarten krijg je toch ook niet meer? genoeg voor een slinger?
Nee ik krijg ze zelf bijna niet en dat ik ze heb opgehangen is echt een hele tijd geleden.
Maar dat was eigenlijk het enige wat ik me kon herinneren wel te lezen bij anderen.
Daar hoef je ook geen moeite voor te doen omdat het zo open en bloot hangt (een dichte kaart van de lijn halen en open maken doe ik dan bijvoorbeeld dan weer niet).
attaquepanique schreef:
14-10-2021 11:23
Oh ik ben ook iemand die alles bekijkt en leest wat er in iemands huiskamer staat... als een kaart op een prikbord hangt ga ik die niet eraf halen om te lezen maar als hij op de vensterbank staat ofzo wel. Heb er nooit bij stil gestaan dat mensen dat misschien niet fijn vinden O_O ik was als kind al dat ik geen grenzen kenden en bij mensen lades en kasten enzo opende en er van alles uithaalde en vragen over stelde (tot groot ongenoegen van mijn moeder)

Mensen mogen bij mij ook gewoon kaarten lezen, privé kaarten met hele verhalen van mijn moeder bijvoorbeeld of man zet ik niet open en bloot in de huiskamer
Het gaat mij ook niet zozeer om het lezen van iets wat er open en bloot staat of hangt, anders zou je ook bepaalde schilderijen moeten afdekken :proud: als er bezoek komt.
Alleen als het niet zichtbaar is: blijf eraf en ga geen moeite doen het te pakken en te lezen om je nieuwsgierigheid te bevredigen, zo ook, hou je mond erover (voorbeeld familyplanner)

Ik snap je moeder wel hahaha.
Was hier jaaaaaaren geleden eens een topic (iets met genante situaties) over een neefje wat op onderzoek ging boven en vervolgens met de trillende Tarzan van tante een volle kamer met visitie instormde met " tante die en die, wat is dat" :sick:

Zo te lezen had jij dit kunnen zijn.... :-D
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Verjaardagskaarten kom ik niet meer zoveel tegen, maar als ik op kraamvisite ben lees ik vaak ook de kaartjes die er staan. Alleen bij familie of goede vrienden uiteraard. Nooit commentaar op gehad.

Ik denk dat het belangrijker is dat schoonmoeder van TO bewust de kaartjes blijft lezen terwijl er al eerder is aangegeven dat TO dat niet prettig vindt.
Mijn bekenden hoeven namelijk maar 1 keer te zeggen dat ze het niet fijn vinden en dan stop ik er bij diegene gelijk mee.
attaquepanique schreef:
14-10-2021 11:23
. Heb er nooit bij stil gestaan dat mensen dat misschien niet fijn vinden O_O ik was als kind al dat ik geen grenzen kenden en bij mensen lades en kasten enzo opende en er van alles uithaalde en vragen over stelde (tot groot ongenoegen van mijn moeder)
Hoezo niet bij stilgestaan?

Je bent er bewust van dat je grenzen overschreed als kind, je werd er ook op gecorrigeerd en nu ben je dat ineens vergeten dan?

Maar goed, je weet het nu dat veel mensen dit niet waarderen dus hopelijk doe je het niet meer.
blueberry schreef:
14-10-2021 11:41
Verjaardagskaarten kom ik niet meer zoveel tegen, maar als ik op kraamvisite ben lees ik vaak ook de kaartjes die er staan. Alleen bij familie of goede vrienden uiteraard. Nooit commentaar op gehad.

als je geen commentaar krijgt, betekent dat vooral, dat de andere partij beleefder is, dan jij
cleo schreef:
14-10-2021 11:10
Mijn moeder krijgt nog wel flink wat kerstkaarten, we hebben vroeger ook wel een slinger gehad, of ze hing ze in de boom.

In Amerika is het gebruikelijk om een Christmas letter te sturen waarin je het hele wel en wee van je familie van het afgelopen jaar stuurt. Echt A4-tjes vol (of nou ja, hun papiermaat). Ik krijg er jaarlijks van twee bekenden één.

Van mijn familie in Engeland krijg ik ook alleen van twee ouderen een kaart en ik denk dat ik die krijg omdat ik ver weg woon.
de Round Robin, krijg ik vanuit Engeland ook. Alles gaat altijd Geweldig, met Iedereen!

soort Facebook, voor Facebook-bestond
blueberry schreef:
14-10-2021 11:41

Mijn bekenden hoeven namelijk maar 1 keer te zeggen dat ze het niet fijn vinden en dan stop ik er bij diegene gelijk mee.
Maar nu je hier leest dat het gewoon niet erg welgemanierd is om te doen, ga je het dan nog steeds doen bij die bekenden?
Mijn schoonmoeder leest altijd alle kaarten die er staan, inderdaad onder het mom van 'dan moet je ze niet neerzetten'. Dus we halen altijd alles wat maar enigszins privé is of commentaar kan uitlokken, weg voordat ze op bezoek komt.

Als ze weer naar huis is, zet ik de kaarten terug (en alles wat ze verplaatst heeft op zijn oude plek). Het is de discussie niet meer waard.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Quincy2 schreef:
14-10-2021 12:08
Maar nu je hier leest dat het gewoon niet erg welgemanierd is om te doen, ga je het dan nog steeds doen bij die bekenden?

Als ik voor mezelf spreek: er zijn dus ook heel veel mensen die het prima vinden. Dus om nou mijn gedrag aan te gaan passen vanwege wat meningen op het forum terwijl ik er in het dagelijkse leven geen klachten over krijgt; dat lijkt me een beetje onnodig.

En volgens mij geldt voor het gros van de mensen hier dat ze kaartjes etc. bekijken bij familie en vrienden. Niet bij collega's of mensen met wie je een vage band hebt.
Here am I in my little bubble
Het is makkelijker om rekening te houden met de gevoeligheden van een ander dan het voor de ander is om plotseling die gevoeligheden niet meer te hebben.
Ik vind hier dingen van.
Voor mij is het geen gevoeligheid. Het is voor mij fatsoen.
Quincy2 schreef:
14-10-2021 12:08

De meerderheid vindt het geen enkel probleem hoor: de poll staat op 62% van de mensen die het ok vinden. Dus misschien is het helemaal niet zo ongemanierd als de minderheid denkt. Ik ga er in elk geval n.a.v. dit topic zeker niet mee stoppen. Misschien dat ik het bij sommige vrienden even check.
RainyDays schreef:
14-10-2021 12:16
Als ik voor mezelf spreek: er zijn dus ook heel veel mensen die het prima vinden. Dus om nou mijn gedrag aan te gaan passen vanwege wat meningen op het forum terwijl ik er in het dagelijkse leven geen klachten over krijgt; dat lijkt me een beetje onnodig.

En volgens mij geldt voor het gros van de mensen hier dat ze kaartjes etc. bekijken bij familie en vrienden. Niet bij collega's of mensen met wie je een vage band hebt.
En de mensen die het vreselijk vinden hebben het steeds over een dichte kaart van de kast halen of speciaal gaan pakken van een hoge plek ofzo.

Volgens mij is er niemand die dát doet en wordt er dus deels langs elkaar heen gepraat.
Als de meerderheid het geen probleem vind om sigarettenrook in te ademen, ga je dan ook geen rekening houden met de minderheid die daar niet tegen kan?
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
14-10-2021 12:24
Als de meerderheid het geen probleem vind om sigarettenrook in te ademen, ga je dan ook geen rekening houden met de minderheid die daar niet tegen kan?
Goh wat een andere wending van een verjaardagskaart lezen naar sigarettenrook.
RainyDays schreef:
14-10-2021 12:16

als je in het dagelijks leven geen klachten krijgt, zegt dat vooral iets over dat de ander beleefder is dan jij
en jou niet wil aanspreken, want aanspreken is een confrontatie
Wat een erg vervelend topic is dit geworden echt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven