Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?

13-10-2021 19:53 565 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.

Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.

Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

Is kaarten lezen van anderen normaal?

Totaal aantal stemmen: 685

Nee natuurlijk niet (37%)
Ach kan geen kwaad (16%)
Ik doe dit ook altijd (10%)
Als je niet wil dat mensen ze gaan lezen, moet je ze niet ophangen/neerzetten (37%)
Ik heb er nog eens over nagedacht, en ik denk dat het ook gewoon ligt aan de situatie. Ik lees hier mensen over dingen uit laatjes halen, kaarten van prikbord etc, dat zou ik nooit doen.
Maar ik heb gestemd op: ja hoor, geen probleem. Omdat ik meer dacht aan verjaardagskaarten die naast de cadeaus open op tafel staan. En aan bijvoorbeeld geboortekaartjes. Die lees ik bij vrienden wel vaak even, omdat ik het leuk vind om zo een klein beetje bij te blijven bij de mensen die ik via hen ken. Maar dan heb je het dus over kaartjes waar of helemaal niks persoonlijks in geschreven is (geboorte), of hooguit ‘gefeliciteerd van tante Thea’. En die open in het zicht staan.Bijvoorbeeld condoleancekaarten zou ik niet lezen, omdat mensen daar vaak veel persoonlijker dingen op zetten. En mocht tante Thea toch in haar kaart vermelden dat ze blij is dat je eindelijk van die nare soa af bent, ja, dan moet je die misschien niet leesbaar open op de cadeau tafel zetten. Net als je geen foto’s op moet hangen waarvan je niet wilt dat mensen ze zien. Je ogen moeten ergens blijven. Ik zorg ook dat mijn salarisstrook niet bovenop de stapel post op tafel ligt als de schoonmaakster komt.

Dus ja, ik vind dat er omstandigheden zijn waaronder het prima kan. Maar ook dat hier dingen beschreven worden die absoluut niet kunnen. Net als het inderdaad raar zou zijn om zomaar bij èlk bezoek zelf de koelkast in te duiken. Maar ik dat bij mijn ouders prima kan doen.
Voor mij geldt kijken met je ogen niet met je handen. Ligt/staat een kaart zo dat je de inhoud kan lezen. Ga je gang. Moet je een kaart overduidelijk van het prikbord/de koelkast of uit de envelop halen dan niet.

En soms lees je per ongeluk iets wat niet voor jou bedoeld was. Houd dan je mond gewoon dicht. Ik kan me herinneren dat de buurvrouw onverwacht langs kwam. En de inschrijving voor het kinderdagverblijf zag liggen. Die lag inderdaad open en bloot op tafel, maar was ook overduidelijk niet voor haar bedoeld. Niemand wist nog dat ik zwanger was, daarna bleek de hele buurt het te weten. Maar mijn familie nog niet. Vond het toch niet heel fijn dat ze het nieuws de wereld in had geholpen.
Ttroeteltje schreef:
14-10-2021 06:25
Nou ja, jouw voorbeeld is er inderdaad een waarin duidelijk blijkt dat het niet hoort. Jij zou moeten kunnen laten en doen in jouw huis wat jij wil zonder over dat soort dingen na te moeten denken.

Overigens….van de pot gerukt dat jij/jullie geen contact zouden mogen hebben met een deel van de familie alleen omdat dat andere deel dat niet wil. Jullie zijn volwassen en een ander heeft dat niet voor jou te bepalen.

Het is niet zo dat bloedband bepaald dat je je levenslang enkel en alleen stelling mag nemen pro dat familielid. Je maakt je eigen keuzes.
Zo denken wij er ook over. Maar dat valt dus niet altijd in goede aarde...
Hanne schreef:
14-10-2021 08:59
En soms lees je per ongeluk iets wat niet voor jou bedoeld was. Houd dan je mond gewoon dicht. Ik kan me herinneren dat de buurvrouw onverwacht langs kwam. En de inschrijving voor het kinderdagverblijf zag liggen. Die lag inderdaad open en bloot op tafel, maar was ook overduidelijk niet voor haar bedoeld. Niemand wist nog dat ik zwanger was, daarna bleek de hele buurt het te weten. Maar mijn familie nog niet. Vond het toch niet heel fijn dat ze het nieuws de wereld in had geholpen.
Vind ik ook, sowieso als je iets ziet wat mogelijk wijst op een zwangerschap, wees dan gewoon aardig en doe of je het niet gezien hebt, als het zo is vertelt diegene het wel als ze er zelf aan toe is, en misschien is het wel helemaal niet zo en doet dat gehint die ander alleen maar pijn omdat ze het wel graag zou willen.

Ik vind het altijd heel stom dat vrouwen allerlei smoezen moeten gaan verzinnen omdat anderen er meteen bovenop zitten als je een keer geen wijn drinkt. Net zo goed als niet ongevraagd kaarten lezen, vind ik het een kwestie van privacy respecteren als je daar niet naar vraagt en afwacht tot het je beurt is om dat nieuws te horen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ldp schreef:
14-10-2021 06:54
Daarin staat niks over stukjes karton aan een waslijn door de keuken hoor.
Het is post aan iemand persoonlijk gericht. En dus valt het daar wel onder.
Liptonicetea schreef:
13-10-2021 19:58
Oops ik doe dit ook altijd. Ik weet niet, ik word altijd blij om al die lieve teksten te lezen. Dat iemand zo geliefd kan zijn, vind ik fijn.
Dit, niet altijd maar bij een goede vriendin zeker wel. En dan steeds zeggen ow die is leuk/lief zeg. Maarja een schoonmoeder is misschien weer wat anders.
Ik ben ook nieuwsgierig aangelegd, maar vraag wel altijd of ik de kaartjes mag lezen. Bij sommige mensen komt het niet in me op, maR als vriendinnen een kindje hebben gekregen of jarig zijn geweest en er staan kaarten, dan vind ik het leuk om te lezen. Ik doe er ook inspiratie op voor mijn eigen kaarten ;-)
hvm schreef:
14-10-2021 09:06
Het is post aan iemand persoonlijk gericht. En dus valt het daar wel onder.
ach nee, dat gaat om poststukken, die nog niet bezorgd zijn

het valt wel onder je recht op Privacy
Eigenlijk is het antwoord (voor mij) dat het inderdaad niet beleefd is. En dat je het dus alleen doet bij mensen waar je je niet beleefd voor hoeft te doen, zoals je ouders.

Bij mensen die ik niet (goed) ken zou ik er niet over piekeren om het te doen, bij mijn ouders vind ik het heel gewoon.
Ik zou het echt nooit doen en vind het helemaal niet normaal. Kaartjes zet iemand neer voor zichzelf, niet voor het bezoek. Ik zou ook niet vragen of ik ze mag lezen, waarom in vredesnaam, ze zijn niet voor mij.

Geldt ook voor brieven. appjes, mail, kaartjes aan bloemen... eigenlijk iedere boodschap die specifiek aan iemand anders dan aan mij is gericht.
Ik zou het raar vinden om bij iemand die ik niet goed ken de kaarten te gaan lezen.
Maar als diegene een prikbord o.i.d. hebben waar dit open en bloot hangt, bekijk ik het wel (ik haal het er niet vanF om te lezen, maar als er briefjes tussen zitten lees ik die wel).

Ik neem aan dat je schoonmoeder geen vreemde is en dat je op je verjaardagskaartjes meestal geen privacygevoelige teksten hebt staan (dan doe je die toch weg, lijkt mij).
Bij ons (en ook bij iedereen die ik ken), worden de kaarten, in het zicht, neergezet (dressoir, plankje, tafeltje). Als ik daar dan binnen kom, dan kijk ik er automatisch heen. En als er een leuke/mooue tussen zit, dan pak ik die en kijk van wie die is.
Andersom gebeurt dat ook.

In het kort: ja ik vind dat je, je aansteld
de wereld wacht om ontdekt te worden
ldp schreef:
14-10-2021 09:22
Eigenlijk is het antwoord (voor mij) dat het inderdaad niet beleefd is. En dat je het dus alleen doet bij mensen waar je je niet beleefd voor hoeft te doen, zoals je ouders.

Bij mensen die ik niet (goed) ken zou ik er niet over piekeren om het te doen, bij mijn ouders vind ik het heel gewoon.
Ik doe het ook niet bij mijn ouders, zij ook niet bij mij. En ik doe het ook niet bij mijn kinderen. Maar zo zijn wij dat gewend, ik kan me best voorstellen dat dat binnen andere gezinnen/families anders is.

Overigens vind ik het ook niet zo beleefd naar de afzender: als mijn dochter een kaart of briefje krijgt van een vriendinnetje, weet ik zeker dat het niet de bedoeling van dat vriendinnetje is dat ik haar pubergeheimen lees. Ook niet als dat binnen ons gezin normaal is...
overigens zie ik nog wel een verschil tussen kijken en lezen: als een kaart zo open en bloot staat dat je moeite moet doen om m niet te lezen, dan wordt het een ander verhaal. Maar iets van een prikbord of koelkast afhalen, of een kaart van een kast/plank pakken en omdraaien/openvouwen om te kunnen lezen vind ik echt een no go.
Bobo schreef:
14-10-2021 08:00
We hadden het over familie gewoon he, dat is toch gewoon interesse? Wat wordt hier overdreven gereageerd zeg,
Bij interesse kun je vragen "heb je nog leuke kaarten gekregen?" en dan kan de ontvanger er eventueel een paar laten zien.

Om ze nou maar zelf te gaan pakken want "ja is gewoon interesse hoor, dat ik overal in snuffel" vind ik niet echt beleefd.

Mensen gaan toch ook niet de envelopjes openmaken op een verjaardag om te kijken hoeveel de jarige gekregen heeft, mag ik hopen?
thanx schreef:
14-10-2021 09:27

Ik neem aan dat je schoonmoeder geen vreemde is en dat je op je verjaardagskaartjes meestal geen privacygevoelige teksten hebt staan (dan doe je die toch weg, lijkt mij).

In het kort: ja ik vind dat je, je aansteld
jij doet aanname op aanname, dat betekent, dat je grote kans maakt, de verkeerde aanname te doen
Vraag gewoon even of je het mag. Hele kleine moeite
Heeft iemand de vraag van TO al op ‘Moderne Manieren’ gezet? :clown:
Voor iedereen een groene tuin
Ooh ik heb ook mensen in mijn omgeving gehad die dit deden, zo onbeschoft! Vind het echt raar als mensen de kaarten die voor een ander bestemd zijn gaan lezen, heel vrijpostig..
GroenTuintje schreef:
14-10-2021 10:19
Heeft iemand de vraag van TO al op ‘Moderne Manieren’ gezet? :clown:
Modern sinds 1896? :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Briefkaart
Zowel mijn schoonmoeder al moeder doen dit altijd. Ik vind het geen enkel probleem, maar het is natuurlijk je goed recht om aan te geven dat je dat liever niet wilt.
lilalinda schreef:
14-10-2021 10:17
jij doet aanname op aanname, dat betekent, dat je grote kans maakt, de verkeerde aanname te doen
Vraag gewoon even of je het mag. Hele kleine moeite

Nee hoor, ik vraag niks.
Ben meestal al blij dat ik al die "verplichte" verjaardagskaarten juist niet hoef te bekijken.
Van mij mogen ze ook weggelaten worden. Het is niet dat ik die dingen bewaar ofzo.

En zoals ik al zei, bij ons in de familie/vriendenkring is het normaal. Iedereen doet dat. Dus nee, ik ga het niet vragen.
(En bij een nieuw, dus onbekend, iemand heb ik geheel die behoefte niet)
de wereld wacht om ontdekt te worden
Mijn naam staat er niet op dus is het niet voor mijn ogen bestemd. Het is aan de ontvanger om te bepalen wie hem lezen mag. In plaats van ongevraagd kaartjes oppakken en omdraaien, kun je je interesse ook tonen door te zeggen: "Wat een mooie/grappige/leuke kaart hangt daar!" Of "Heb je nog iets van die-en-die gehoord?" Vaak zul je die kaart dan alsnog in je handen geduwd krijgen of je krijgt een mondelinge samenvatting. Het initiatief ligt bij de ontvanger.
Ik vind hier dingen van.
thanx schreef:
14-10-2021 10:32
Nee hoor, ik vraag niks.
Ben meestal al blij dat ik al die "verplichte" verjaardagskaarten juist niet hoef te bekijken.
Van mij mogen ze ook weggelaten worden. Het is niet dat ik die dingen bewaar ofzo.

En zoals ik al zei, bij ons in de familie/vriendenkring is het normaal. Iedereen doet dat. Dus nee, ik ga het niet vragen.
(En bij een nieuw, dus onbekend, iemand heb ik geheel die behoefte niet)
je doet toch echt aannames:

thanx schreef: ↑14-10-2021 09:27

In het kort: ja ik vind dat je, je aanstel t
Kaarten openmaken vind ik raar.
Ook al staat er niets privacy gevoeligs in, waarom moet ik weten wat er in staat?
De kaart zelf bekijken (de buitenkant) vind ik dan wel leuk als ik ergens langer op visite ben.
Maar ik zou hem niet pakken.

Ik heb een paar jaar als tiener een bijbaan gehad als postbezorger.
Toen kreeg een (gelukkig vage) bekende die in mijn wijk woonde regelmatig zeer beledigende/bedreigende boodschappen per ansichtkaart van een ex :|
En dat zie je “automatisch” ook als je alleen maar het adres probeert te lezen.
Dus ik heb wel geleerd privé boodschappen in een dichte kaart te sturen (nee ik stuur zelf geen dreigbrieven) en ik zal ook geen kaarten openmaken bij anderen.
Waar ik wel eens naar keek was zo’n slinger met kerstkaarten, maar dat heeft bijna niemand meer. En daar staat ook meestal geen info op behalve afzender en wordt (in mijn ogen) speciaal ervoor opgehangen.
Mijn schoonmoeder van 86 schreef altijd hele epistels in kriebelschrift op die kaartjes. Over haar gezondheid, wie er allemaal dood zijn, en op mijn verjaardag dat ze een bedragje naar me had 'gegireerd' :heart: . E-mail had ze niet en ze praatte graag honderduit over alles wat haar bezig hield. Ik zou het echt niet ok vinden als iemand dat kaartje zou oppakken en dat eens uitgebreid zou gaan lezen. Mijn kaartjes staan bovenop een hoge schouw met het plaatje in het zicht. Je moet moeite doen om erachter te komen van wie die kaartjes zijn.
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven