Bindingsangst
zaterdag 15 december 2018 om 18:38
Oke ik hoop dat iemand dit even kan onthullen voor me.
Ik ben 18 jaar en heb een relatie, in mijn vorige relatie kwam dit probleem ook voor dus heb dringend advies nodig!
Ik heb erge last van bindingsangst en dat uit zich in het volgende: iemand naar me toetrekken wanneer ik geen aandacht krijg of die wil en iemand van me afduwen wanneer ik wél aandacht krijg. Dit circeltje blijft zich herhalen. Ik vind deze jongen echt leuk en sinds kort heeft hij zich opengesteld naar me(dus het is nog pril). Ik wilde dat uit hem halen want vond het interessant dat het lastig was. Nu het eindelijk is gelukt doe ik soms lullig naar hem als hij me aandacht geeft bijv heel droog doen, afstandelijk en geirriteerd. Ik vind dit echt vervelend voor hem, maar ook van mezelf want ik weet echt niet waarom ik dit doe. Kan het uittestgedrag zijn? Ik wil het ook niet, maar het gebeurd gewoon omdat ik geirriteerd word van zn aandacht. Maar anderzijds wil ik die aandacht juist heel graag. Ik word er gek van en ik kan het pas aanpakken als ik weet waar dit gedrag vandaan komt. Iemand tips, ideeen? Nogmaals ik vind deze jongen écht leuk en heb oprecht gevoel voor hem maar wil m niet van me afduwen....
Ik ben 18 jaar en heb een relatie, in mijn vorige relatie kwam dit probleem ook voor dus heb dringend advies nodig!
Ik heb erge last van bindingsangst en dat uit zich in het volgende: iemand naar me toetrekken wanneer ik geen aandacht krijg of die wil en iemand van me afduwen wanneer ik wél aandacht krijg. Dit circeltje blijft zich herhalen. Ik vind deze jongen echt leuk en sinds kort heeft hij zich opengesteld naar me(dus het is nog pril). Ik wilde dat uit hem halen want vond het interessant dat het lastig was. Nu het eindelijk is gelukt doe ik soms lullig naar hem als hij me aandacht geeft bijv heel droog doen, afstandelijk en geirriteerd. Ik vind dit echt vervelend voor hem, maar ook van mezelf want ik weet echt niet waarom ik dit doe. Kan het uittestgedrag zijn? Ik wil het ook niet, maar het gebeurd gewoon omdat ik geirriteerd word van zn aandacht. Maar anderzijds wil ik die aandacht juist heel graag. Ik word er gek van en ik kan het pas aanpakken als ik weet waar dit gedrag vandaan komt. Iemand tips, ideeen? Nogmaals ik vind deze jongen écht leuk en heb oprecht gevoel voor hem maar wil m niet van me afduwen....
zaterdag 15 december 2018 om 19:01
Hulp! Zij is 18. Gewoon onderkennen dat een relatie over 10 of 20 jaar ook nog kan. Waarom nu?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 15 december 2018 om 19:02
En dit.viva-amber schreef: ↑15-12-2018 19:01Hulp! Zij is 18. Gewoon onderkennen dat een relatie over 10 of 20 jaar ook nog kan. Waarom nu?
zaterdag 15 december 2018 om 19:05
Eerder teveel aandacht gekregen, denk ik zomaar.
zaterdag 15 december 2018 om 19:09
Thanks hier heb ik wat aan, nee het gaat me wel om deze jongen want hij is bijzonder en haalt iets in me naar boven, ben vanaf jongs af aan uit huis geplaatst en verschillende instellingen gewoond waardoor het zich gevormd heeft. Heb ook gesprekken met psycholoog gehad toen met mijn vorige relatie alleen zij vertelde me dat ze me alleen kon helpen op t moment dat ik een relatie had zodat ik daarmee kon “experimenteren/oefenen” dus dat is wel een idee, alleen ik hoop dat ik het ook zónder kan oplossen
zaterdag 15 december 2018 om 19:25
O. Het is dus een project...???Yessie1999 schreef: ↑15-12-2018 19:09Heb ook gesprekken met psycholoog gehad toen met mijn vorige relatie alleen zij vertelde me dat ze me alleen kon helpen op t moment dat ik een relatie had zodat ik daarmee kon “experimenteren/oefenen” dus dat is wel een idee, alleen ik hoop dat ik het ook zónder kan oplossen
Kan me niet voorstellen dat een psycholoog dit zegt!
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
zaterdag 15 december 2018 om 19:25
Onveilige hechting kan de oorzaak zijn van je bindingsangst.Yessie1999 schreef: ↑15-12-2018 19:09Thanks hier heb ik wat aan, nee het gaat me wel om deze jongen want hij is bijzonder en haalt iets in me naar boven, ben vanaf jongs af aan uit huis geplaatst en verschillende instellingen gewoond waardoor het zich gevormd heeft. Heb ook gesprekken met psycholoog gehad toen met mijn vorige relatie alleen zij vertelde me dat ze me alleen kon helpen op t moment dat ik een relatie had zodat ik daarmee kon “experimenteren/oefenen” dus dat is wel een idee, alleen ik hoop dat ik het ook zónder kan oplossen
Experimenteren/oefenen in een relatie vind ik raar. Een relatie is geen proeftuin: het gaat om echte gevoelens. Zowel die van jezelf als die van je vriend.
Wel kan je hulp krijgen bij de moeilijke dingen waar je tegenaan loopt, o.a in je relatie(s).
Of, als je bindingsangst door trauma is ontwikkeld kan je er EMDR voor krijgen. Dat kan de zwaarte uit het trauma halen, waardoor je in het heden dingen anders gaat doen dan vanuit dat trauma.
Je kan bijv bang voor (echte) intimiteit zijn, bang om verlaten te worden als je je kwetsbaar opstelt, bang om afgewezen te worden als het er op aan komt (in hechte relatie) enz.
Een psycholoog of therapeut kan je hiermee helpen. Via je huisarts kan je een verwijzing krijgen.
anoniem_349789 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 19:27
1.70% gewijzigd
zaterdag 15 december 2018 om 19:26
Ja snap ik, maar op het moment dat ik er uitgebreid over ga praten met hem gaat hij me denk ik uittesten en me minder aandacht geven als ik aangeef dat ik hier moeite mee heb snap je? En dat is natuurlijk ook weer niet wat ik wil, ik wil iets stabiels zonder dat hij zich moet aanpassen voor me, want het probleem ligt bij mij!! Ik hoor vaker dat ik het gevoel gewoon moet “loslaten” maar dat is niet zo makkelijk gedaan als gezegd... en lange weg? Heb je zelf zoiets ervaren?
zaterdag 15 december 2018 om 19:28
Of eerlijk zijn en aangeven dat je hem heel leuk vindt maar dat je voor een relatie nog te jong bent. Dat je wel met hem om wil gaan maar niet op vaste basis Waarom zou het allemaal nu moeten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 15 december 2018 om 19:32
Klopt heb EMDR aangevraagd maar omdat ik veel heb weggestopt in me geheugen scheen dit ongeschikt voor me te zijn, ook omdat ze het als “te heftig” beschouwde en een beschadiging door een langere periode van een aantal jaar en niet één specifieke ervaring. Dus ik moest het op een andere manier doen en nee het is geen project dat is jouw interpretatie: ze gaf me aan dat ik het niet kon oplossen zónder dat ik een relatie had omdat het beeld dan lastig geschetst kon worden. Ze was van de sggz dus ze zal het wel weten. Dat laatste wat je zegt klopt zeker!Julia10 schreef: ↑15-12-2018 19:25Onveilige hechting kan de oorzaak zijn van je bindingsangst.
Experimenteren/oefenen in een relatie vind ik raar. Een relatie is geen proeftuin: het gaat om echte gevoelens. Zowel die van jezelf als die van je vriend.
Wel kan je hulp krijgen bij de moeilijke dingen waar je tegenaan loopt, o.a in je relatie(s).
Of, als je bindingsangst door trauma is ontwikkeld kan je er EMDR voor krijgen. Dat kan de zwaarte uit het trauma halen, waardoor je in het heden dingen anders gaat doen dan vanuit dat trauma.
Je kan bijv bang voor (echte) intimiteit zijn, bang om verlaten te worden als je je kwetsbaar opstelt, bang om afgewezen te worden als het er op aan komt (in hechte relatie) enz.
Een psycholoog of therapeut kan je hiermee helpen. Via je huisarts kan je een verwijzing krijgen.
zaterdag 15 december 2018 om 19:33
viva-amber schreef: ↑15-12-2018 19:28Of eerlijk zijn en aangeven dat je hem heel leuk vindt maar dat je voor een relatie nog te jong bent. Dat je wel met hem om wil gaan maar niet op vaste basis Waarom zou het allemaal nu moeten?
Omdat ik dus bang ben verlaten te worden... mn hart klopt al bij het idee ik wil graag vastigheid en anderzijds ook vrijheid dat is het hele ding van niet kunnen binden!
zaterdag 15 december 2018 om 19:43
Die vrijheid die je wil zou voort kunnen komen uit een gevoel van niet genoeg zijn. Angst om niet te voldoen en bang zijn dat als hij je echt leert kennen je tegenvalt. Dat is je diepe angst dan. Herken je dat? En uiteindelijk verlaat hij je daarom, denk je dan. Heb je het gevoel dat je geen liefde verdient?
zaterdag 15 december 2018 om 19:45
Door relaties aan te gaan, kan je in de praktijk leren dat relaties goed (kunnen) zijn. En of waar je op moet letten als deze niet goed is voor jou.Yessie1999 schreef: ↑15-12-2018 19:32Klopt heb EMDR aangevraagd maar omdat ik veel heb weggestopt in me geheugen scheen dit ongeschikt voor me te zijn, ook omdat ze het als “te heftig” beschouwde en een beschadiging door een langere periode van een aantal jaar en niet één specifieke ervaring. Dus ik moest het op een andere manier doen en nee het is geen project dat is jouw interpretatie: ze gaf me aan dat ik het niet kon oplossen zónder dat ik een relatie had omdat het beeld dan lastig geschetst kon worden. Ze was van de sggz dus ze zal het wel weten. Dat laatste wat je zegt klopt zeker!
Maar omdat je je destructief gedraagt in relatie, is hulp daarin geen overbodige luxe.
Om te leren hoe je het best kan omgaan met intimiteit en angst. Hoe je duidelijk communiceert in je relatie, hoe gezonde relaties eruit zien enz.
Als EMDR voor jou niet geschikt is, cognitieve of gedragstherapie misschien wel. Iets om met je psych te bespreken.
zaterdag 15 december 2018 om 19:51
Volgens mij wil je je dolgraag binden, maar je bent tegelijkertijd vreselijk bang dat dat verkeerd uitpakt voor jou.Yessie1999 schreef: ↑15-12-2018 19:33Omdat ik dus bang ben verlaten te worden... mn hart klopt al bij het idee ik wil graag vastigheid en anderzijds ook vrijheid dat is het hele ding van niet kunnen binden!
Je hebt al eens deze diepe emotionele pijn ervaren, dit wil je niet nog eens.
Die "vrijheid" van geen-relatie hebben is : geen risico lopen op deze (eventuele) pijn.
Het is moedig als je een relatie wel aangaat, maar nogmaals: zoek er hulp bij.
zondag 16 december 2018 om 00:50
Je bent bang. Bang voor liefde.
Die komt als je ervoor opent. En dat is nieuw voor je en voor hem.
Laat een kant van je zien aan hem die je nooit laat zien. Kans is er dat je gekwetst wordt.
Maar of je nou 18 bent of 30. Die angst hebben we allemaal een beetje !
Durf jezelf te zijn TO ! Dit doe je door te leven en te ervaren.
https://youtu.be/x04wLzDu0bc
Die komt als je ervoor opent. En dat is nieuw voor je en voor hem.
Laat een kant van je zien aan hem die je nooit laat zien. Kans is er dat je gekwetst wordt.
Maar of je nou 18 bent of 30. Die angst hebben we allemaal een beetje !
Durf jezelf te zijn TO ! Dit doe je door te leven en te ervaren.
https://youtu.be/x04wLzDu0bc