Borderline

05-03-2009 15:22 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
Valt er een harmonieuze relatie te onderhouden met een borderliner?
quote:RobertInter schreef op 15 maart 2009 @ 16:36:

[...]

Je bent een ziek en walgelijk figuur.Ook nog nooit van respect gehoord dus..
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
quote:RobertInter schreef op 15 maart 2009 @ 13:05:

[...]

Dan zou ik in jouw geval even de site bezoeken van Roger Melton een expert op het gebied van borderline. Daarin staat dat manipulatie een onderdeel van ze is.Als je het niet erg vindt, ga ik af op het DSM model. Dat is namelijk wat wereldwijd afgesproken is wat Borderline is. En daarin geen woord over dat manipulatie een symptoom van borderline is. Daarmee zeg ik niet dat geen enkele borderliner ooit zal manipuleren. Ik zeg alleen dat dit niet standaard bij een borderliner hoort.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:Maeijken schreef op 15 maart 2009 @ 19:12:

[...]

Ook nog nooit van respect gehoord dus..Dat merkte ik ook niet tov mij
dus als digitalis in de sloot springt spring jij haar achterna??????? hoe kinderactig dit!!!!!!
quote:rosanna08 schreef op 15 maart 2009 @ 17:11:

ieder mens heeft bepaalde trekjes uit de 9 kenmerken van een borderliner en er zullen ongetwijfeld manipulatieve mensen zijn die ook borderline hebben. Dat jouw ex BPS heeft/is (weet even niet wat de juiste beschrijving is, sorry mensen) en manipulatief is, neem ik zonder meer aan, maar je beoordeelt nu iedereen naar haar meetlat en dat lijkt mij niet eerlijk. Ik vind het oprecht rot voor je dat ze je zoveel pijn heeft gedaan, maar probeer om anderen niet op dezelfde wijze te zien, geef ze een kans.Daarin heb je volledig gelijk, het is een hoofdstuk dat ik aan het afsluiten ben, maar i.i.g. nooit zal vergeten. Ik moet niet blijven in verbittering maar door gaan, er is nog zoveel te ontdekken en er is nog zoveel positiefs. Oh ja, niet onbelangrijk er zijn goede momenten, fantastische zelfs, en ik heb oprecht van haar gehouden. So it was.
quote:RobertInter schreef op 15 maart 2009 @ 20:29:

[...]

Dat merkte ik ook niet tov mij

Heb je enigszins de afgelopen 11 pagina's aan reacties van mensen die de moeite namen om, uit respect voor jou, dmv hele persoonlijke verhalen antwoord op jouw vraag te geven doorgelezen?

Typisch geval van stank voor dank. Mijn respect had je, maar ben je inmiddels verloren, en terecht, al zeg ik het zelf.

Ik verwijs wederom door naar topic 'help ik ben een narcist' oid
@tiswah ff offtopic eerst: ik ga je mail nog beantwoorden hoor.

maar vind wat jij doet ook generalisering is, hij reageert niet op berichten en hij is gelijk een narcist????
Robert, het enige wat ik deed is op een grappige manier etaleren dat het niet leuk is om veroordeeld te worden. Niet vanwege je geslacht, niet vanwege een stoornis. Iemand plaatste een link naar NPS en hop, een koddige verwijzing naar de mythe van Narcissus. Ik heb hier ook normaal gereageerd en als je sarcasme niet kunt ontdekken en me een walgelijk personage vindt, ach, dan ligt dat echt aan jouw observatievermogen hoor.

Als dit topic over negers was gegaan, was het racisme. Allemaal lui, die negers! Zonder uitzondering! Snap je? Of ben ik gewoon sowieso een walgelijk figuur omdat ik eens een etiketje in de wacht heb gesleept? Mag je gewoon zeggen hoor, weet ik ook hoe je denkt.

Newstylista, iemand is niet meteen een narcist nee. Heb ik zelf ook niet beweerd. Maar zo overtuigd zijn van je eigen gelijk en posts van mensen met BPS die zeggen dat het wel goed met hun relatie gaat, worden terzijde geschoven. Dat vind ik dan wat minder. Het komt over alsof dat maar onzin is, dat elke borderliner een manipulatief monster is en ga zo maar door. Generaliserend en onzinnig (zie opmerkingen Shahla).
Ik heb het begrip generaliseren bewust genuanceerd en het dom genoemd. Jij en ik zitten op verschillende golflengtes, dus laat dit contact tussen ons hierbij maar blijven.
@ digitalis: die opmerking over narcisme was aan tiswah gericht, niet aan jouw.
quote:RobertInter schreef op 15 maart 2009 @ 20:55:

Ik heb het begrip generaliseren bewust genuanceerd en het dom genoemd. Jij en ik zitten op verschillende golflengtes, dus laat dit contact tussen ons hierbij maar blijven.@robert: volgens mij heb jij aangegeven dat de discussies wat jouw betreft hier op het topic wel ten einde zijn. zou je me een lol willen doen en het topic laten sluiten, hier word niemand beter van
Geinig Robert. Ik zal al de derde zijn waarmee je 'geen contact' meer wil. En dat ligt echt niet aan ons. Dan neem ik je verhaal ook met een korrel zout, ok? Je zult je vriendin ook wel zo behandeld hebben. Waardoor de negatieve kanten van haar karakter ongetwijfeld naarboven kwamen.

En je kunt generaliseren best dom noemen, maar waarom doe je het dan toch? Volgens jou zijn we allemaal manipulatief, stuk voor stuk. En vast nog meer fraais.
@ newstylista: fijn! ik wacht je mailtje af...:)

tis misschien wel engiszins generaliserend wat ik zeg, maar ik zou nooit iemand bij voorbaat veroordelen omdat ie ergens last van heeft.

Daarnaast denk ik wel (en vanwege mijn beroep weet ik écht waar ik over praat) dat mister Robertinter himself, zichzelf eens goed onder de loep mag nemen. Niet alleen omdat hij zo overtuigd is dat hij níets fout heeft gedaan in zijn relatie (zo kwam het iig op het begin van dit topic over), maar vooral omdat hij alleen reageert op mensen die het helemaal met hem eens zijn, enzovoort. En zo overtuigd is van z'n eigen stellingname, niet tot nuances over te halen is (waarmee ik me aansluit bij de anderen: wtf is t nut van de vraag gesteld in de OP?)

En ik vind het respectloos om de mensen die dmv persoonlijke verhalen genuanceerd antwoord proberen te geven op zijn vraag, genegeerd worden omdat ze niet zeggen wat meneer wil horen.

Daarbij zeg ik niet dat hij narcistisch zou zijn, maar wel dat ie op een topic daar misschien meer aansluiting zal vinden dan hier.... dus robert, go for it

was ik weer even lichtelijk op m'n teentjes getrapt hahaha;)
@tiswah: bespaar jezelf de irritatie en reageer dan gewoon niet. met zo'n reactie van ga maar bij dat en dat topic krijgen, krijg jij weer reacties van hem over je heen en zo gaat het maar door. erg zinloos in mijn ogen.
Wat zou dan wel een zinvolle reactie zijn, NewStylista?

Niet dat ik het met alles wat Tiswah schrijft eens ben; iemand een persoonlijkheidsstoornis toedichten obv berichten op een internetforum (zoals ze in een eerder bericht deed, en gezien bovenstaand bericht was dat geen ironie) vind ik ook twijfelachtig. Maar wil je nu dat Tiswah zich in gaat houden omdat TO anders misschien weer boos wordt? Dat wordt TO toch sowieso op iedereen die het niet met hem eens is én het ook nog waagt hem een of meer kritische vragen te stellen? Want zelfs daarin leest hij om de een of andere reden al een totaal gebrek aan respect.

(Frappant trouwens dat het patroon waar ik bij TO tegenaan liep zich nadat ik mijn hielen had gelicht rustig nog tot twee maal toe herhaalde. En Maeijken, jij ook een (f))
Robert, ik neem van je aan dat je echt een ongelofelijk rottige relatie achter de rug hebt. En dat lijkt me oprecht kut. Maar ik ben het met anderen hier eens dat je, als je die narigheid achter je wil laten, beter kunt gaan schrijven over wat er dan concreet gebeurd is tussen jou en je ex, ipv jezelf vast te ketenen aan die (empirisch weerlegbare) stelling dat bps en relaties per definitie onverenigbaar zijn.

Dat je dan ongetwijfeld direct ook een stuk minder andere mensen zult irriteren/kwetsen en dus op meer empathie zult kunnen rekenen is dan helemaal mooi meegenomen.
quote:Phien schreef op 15 maart 2009 @ 21:38:

Wat zou dan wel een zinvolle reactie zijn, NewStylista?

Niet dat ik het met alles wat Tiswah schrijft eens ben; iemand een persoonlijkheidsstoornis toedichten obv berichten op een internetforum (zoals ze in een eerder bericht deed, en gezien bovenstaand bericht was dat geen ironie) vind ik ook twijfelachtig. Maar wil je nu dat Tiswah zich in gaat houden omdat TO anders misschien weer boos wordt? Dat wordt TO toch sowieso op iedereen die het niet met hem eens is én het ook nog waagt hem een of meer kritische vragen te stellen? Want zelfs daarin leest hij om de een of andere reden al een totaal gebrek aan respect.

(Frappant trouwens dat het patroon waar ik bij TO tegenaan liep zich nadat ik mijn hielen had gelicht rustig nog tot twee maal toe herhaalde. En Maeijken, jij ook een (f))

@phien: het heeft geen nut, het is meerdere malen vriendelijk en onvriendelijk geprobeerd om hem wat duidelijk te maken. dan kun je wel geïrriteerd raken, maar dit heeft ook geen nut.

misschien ga ik hier zelf maar eens een topic over openen: waarom moet je kosten wat het kost je punt duidelijk blijven maken. dit is overigens geen aanval op jou hoor, het is meer iets wat me opvalt op het gehele forum.
Beste iedereen,

Hierbij een vriendelijk doch dringend verzoek om ontopic en met respect de discussie met elkaar aan te gaan.

Robert, dat betekent bijvoorbeeld, dat je je discussiepartners niet "uit het topic zet" (daar zijn wij, Angels, wel voor) en dat je anderen niet beledigd.

Wanneer er geen gehoor aan mijn verzoek wordt gegeven, dan sluit ik het topic.
Hebben we TO perse nodig dan?

Ik kwam nog iets tegen in de berichten.

Kan gedrag van je partner jouw borderline klachten naar boven halen of verergeren.

In een relatie ben je namelijk met zijn tweeën.

Mijn ervaring is ondertussen dat de borderline m.b.t. het hebben van een relatie zich wel koest houdt als je een relaxte partner hebt die jou accepteert hoe je bent. En dan ga ik even van een niet zo bekend (helemaal niet de manipulatieve verschrikkelijke bitch/klootzak) maar eigenlijk wel meer doorsnee borderline partner. (Die op triggers van buitenaf reageren.)

Beide partners hebben een aandeel in de relatie. Degene die kampt met de borderline maar ook de partner zonder.

En ik heb vergelijkingsmateriaal nu. De huidige en hopelijk voor altijd relaxte partner en een keer lang daarvoor een relatie die het slechtste in me naar boven haalde.

Ik denk daarom dat een partner de borderline bij zijn of haar partner wel degelijk kan beïnvloeden. Wat denken jullie?
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:newstylista schreef op 15 maart 2009 @ 22:55:

[...]

@phien: het heeft geen nut, het is meerdere malen vriendelijk en onvriendelijk geprobeerd om hem wat duidelijk te maken. dan kun je wel geïrriteerd raken, maar dit heeft ook geen nut.

misschien ga ik hier zelf maar eens een topic over openen: waarom moet je kosten wat het kost je punt duidelijk blijven maken. dit is overigens geen aanval op jou hoor, het is meer iets wat me opvalt op het gehele forum.

Omdat het soms ook wél effect heeft om iets meermalen en op verschillende manieren te zeggen. Maar het omgekeerde kom je natuurlijk ook tegen, TO in de gordijnen en allemaal geirriteerde reageerders muitend daaronder. En welke van de twee het zal worden, als je TO amper/niet kent? Er zijn ook zat TO's die, als de eerste kruitdampen in een topic eenmaal zijn opgetrokken, alsnog ook de 'ongewenste' reacties serieus gaan nemen. Verder post ik vooral ook kritische vragen in de hoop dingen voor mezelf verhelderd te krijgen; zodat ik wellicht dingen van een andere kant kan gaan bekijken.

Maar ja, dat is alleen mijn antwoord, en dan ook nog maar een gedeeltelijk antwoord ivm off-topic... Openen dus maar dat nieuwe topic
Borderline of niet, als ik zie hoeveel mensen hier de hele dag hebben zitten bekvechten, met dit weer, doop ik jullie bij deze allemaal tot flink gestoord

Verder zou ik alle borderliners onder jullie, eens willen vragen, om serieus even bij zichzelf na te gaan, hoeveel stabiele, langdurige (hierin zit hem namelijk de clou) relaties je momenteel onderhoudt.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Shala, is dat niet zo met alle menselijke relaties? Er is volgens mij niemand die op alle mensen identiek reageert en zeker niet in zoiets intiems als een relatie.

Zelfs iemand in een psychose, die dus behoorlijk van de wereld is, reageert meestal niet hetzelfde op verschillende mensen. Alleen heeft de 'ander' in dat geval wel maar heel weinig speelruimte.

Hoe groot die speelruimte is bij iemand die de diagnose bps heeft gekregen, hangt dan vast af van de ernst van die bps. En of de 'ander' die speelruimte kan benutten, hangt weer af van diens eigen persoonlijkheid.

Fijn trouwens dat je nu een goede relatie hebt! Zeker als je ook zo de andere kant hebt meegemaakt; kan toch behoorlijk confronterend zijn als je iemand treft die precies jouw slechte karaktertrekken triggert, is mijn eigen ervaring (en dan heb ik hoogstwaarschijnlijk nog niet eens bps ).
quote:Very Cherry schreef op 15 maart 2009 @ 23:31:

Borderline of niet, als ik zie hoeveel mensen hier de hele dag hebben zitten bekvechten, met dit weer, doop ik jullie bij deze allemaal tot flink gestoord

Verder zou ik alle borderliners onder jullie, eens willen vragen, om serieus even bij zichzelf na te gaan, hoeveel stabiele, langdurige (hierin zit hem namelijk de clou) relaties je momenteel onderhoudt. Veel succes ermee.Je bedoelt die slageregens met windkracht 6 die hier om het huis jakkeren? (en dan toch m'n dag in een roeiboot doorbrengen ipv lekker hier te posten, ik moet gewoon wel een masochist zijn)
quote:Very Cherry schreef op 15 maart 2009 @ 23:31:

Verder zou ik alle borderliners onder jullie, eens willen vragen, om serieus even bij zichzelf na te gaan, hoeveel stabiele, langdurige (hierin zit hem namelijk de clou) relaties je momenteel onderhoudt.

De eerste relatie die ik kreeg is met mijn man.

7 jaar relatie waarvan nu bijna 4 jaar getrouwd.

Beste vriend ken ik al 15 jaar, beste vriendin ken ik 5 jaar.

lang genoeg?
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Ik was trouwens degene die de link van NPS gepost heeft.

Niet met de rede om hem van NPS te "beschuldigen" maar precies wat het bericht van Digi daaronder vertelde.. dat het niet leuk is om beoordeeld te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven