Borderline

05-03-2009 15:22 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
Valt er een harmonieuze relatie te onderhouden met een borderliner?
ja
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Borderlinedans

Walking on egg shells
Nee.
Dat hangt af van de persoonlijkheid en de manier waarop en mate waarin de borderline zich manifesteert.
Het zou in de relatie al een hoop helpen als je iemand niet een 'borderliner' noemt.
Nee . Een relatie wél , maar een harmonieuze relatie niet .

Gaat het over je eigen partner ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik wilde nog zeggen : ja mits je sterk in je schoenen staat maar dat klopt dan weer niet met de eieren van Fleurtje

Borderliner is zo'n ontzettend rot woord. Iemand heeft een borderline persoonlijkheidsstoornis en is geen borderliner..
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 maart 2009 @ 15:27:

Nee . Een relatie wél , maar een harmonieuze relatie niet .

Gaat het over je eigen partner ?

Niet mee eens.. het ligt aan de gradatie van de stoornis en welke symptomen de persoon met de stoornis het ergste heeft.

Ook aan de partner trouwens..
anoniem_80033 wijzigde dit bericht op 05-03-2009 15:29
Reden: typo
% gewijzigd
ik denk dat een harmonieuze relatie lastig is...laat ik het zo zeggen voor iemand die heel veel moeite heeft om van zichzelf te houden en zijn emoties te herkennen is het ook erg lastig om van een ander te houden...laat staan met die ander zijn emoties op een adequate manier om te gaan...

en ja ik heb voorbeelden...als ik naar mn ouders kijk...na je 40e wordt het harmonieuzer...zwakken de heftige momenten af...en lijkt het nu eindelijk wat rustiger te worden voor mn paps

een relatie hebben met een high level borderliner is niet onmogelijk maar wel verrekte moeilijk!
Pfff , een suikerpatiënt .....heeft iemand zich dáár wel eens druk over gemaakt ? Of dat mensen die roken " rokers " genoemd worden , of wat te denken van de alholisten , schizofrenen ...... dat je ze zo niet voorstelt aan je collega's ( piet , dit is die Borderliner van mij ; Anna , dit is Piet ) lijkt me duidelijk .
@Robert: misschien kun je beter iets schrijven in de trant van 'Ik heb een leuke dame leren kennen. Ze heeft borderline en voor ik verder met haar in zee ga, wil ik weten in hoeverre dit van invloed is op een eventuele relatie'. Of whatever de achtergrond van je vraag is. Dan krijg je, denk ik, sneller tips waar je iets mee opschiet.
quote:Maeijken schreef op 05 maart 2009 @ 15:28:

[...]

Niet mee eens.. het ligt aan de gradatie van de stoornis en welke symptomen de persoon met de stoornis het ergste heeft.

Ook aan de partner trouwens..Het gaat om een ex partner, met wie ik 8 maanden een intensieve relatie heb gehad. Zegt het al genoeg dat ze 4 x suicidaal, en opgenomen is geweest? En daarna nog steeds manipulatief, automutulatie en heftige stemmingswisselingen.
quote:Maeijken schreef op 05 maart 2009 @ 15:28:

[...]

Ook aan de partner trouwens..Ok , is met iemand met een hoog gehalte ( hoe zeg je dat ? ) een harmonieuze relatie mogelijk ? Waarbij de partner ook nog enigszins gelukkig is ?
mijn ex heeft borderline en is depressief... nou dat is geen combi om mee samen te leven! uitspelen, altijd slachtoffer uithangen terwijl hij de veroorzaker was..

het is niet aan te raden!!! kijk uit want je moet heeeeeel sterk in je schoenen staan wil je dit aankunnen..

ik ben heel sterk maar ben er toch van terug gekomen..

onstabiliteit breekt op, vele uitspelen, controleren..

als ik je een tip mag geven, doe het niet..
quote:RobertInter schreef op 05 maart 2009 @ 15:32:

[...]

Het gaat om een ex partner, met wie ik 8 maanden een intensieve relatie heb gehad. Zegt het al genoeg dat ze 4 x suicidaal, en opgenomen is geweest? En daarna nog steeds manipulatief, automutulatie en heftige stemmingswisselingen.

hmm ja dan wordt het waarschijnlijk lastig om daar harmonieus mee te leven.

Maar niks is onmogelijk... (ik spreek uit ervaring trouwens)

Wil je haar terug?
Da's heavy ............ geen " licht gevalletje " BPS lijkt me zo .

Maar nu twijfel je aan jezelf ? Of jij het verkeerd hebt aangepakt ?
@ blijfgewoonbianca... high level borderliners...dat zijn personen met een stoornis die goed te behandelen is...maar uiteraard niet te genezen misschien is het net iets meer een gebruiksaanwijzing in een relatie maarja die heeft mijn vriend ook nodig bij mij zonder een BPS;)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 maart 2009 @ 15:33:

[...]

Ok , is met iemand met een hoog gehalte ( hoe zeg je dat ? ) een harmonieuze relatie mogelijk ? Waarbij de partner ook nog enigszins gelukkig is ?

Ik denk met High level of hoogste graad borderline niet nee.. of je moet enorm sterk in je schoenen staan en niet open staan voor manipulatie.

Maar goed dat is niet harmonieus.

Om met iemand samen te leven die een lagere gradatie heeft is wel heel erg goed mogelijk..
Maar wat wil je weten? Of je haar wel of niet had kunnen helpen? Zoek je ervaringen van anderen? Wil je opnieuw een relatie met haar en zoek je tips hoe je voortaan met haar ziekte om kunt gaan? Of wil je van ons horen dat het maar goed is dat het voorbij is en dat ze maar lekker in haar automutilatieve en suicidale sop gaar moet koken?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 maart 2009 @ 15:30:

Pfff , een suikerpatiënt .....heeft iemand zich dáár wel eens druk over gemaakt ? Of dat mensen die roken " rokers " genoemd worden , of wat te denken van de alholisten , schizofrenen ...... dat je ze zo niet voorstelt aan je collega's ( piet , dit is die Borderliner van mij ; Anna , dit is Piet ) lijkt me duidelijk .

Daar zeg je het zelf al, BGB: suikerPATIENT. Iemand is niet suikerziekte, maar suikerpatient. Net zo min dat iemand kanker is, maar kanker heeft. En nee, ik noem iemand nooit een schizofreen, ik zeg wél dat iemand schizofrenie heeft.

Is zo ongeveer het eerste dat je leert als je in therapie gaat: je bént de ziekte niet, je hebt het. En je bent méér dan dat.
En anders heet het low level ? Als het een " zwaar geval " is ?
zie dat we tegelijk reageerde, het is herkenbaar!!

hij liet zich ook opnemen na een giga aandachtsactie!!

en smsjes sturen dat je toch weer zorgen maakte!!

ikheb nu sinds kort alle banden verbroken want zelfs normaal de relatie beeindigen was niet aan de orde.. misschien is dat een optie!!

manipuleren en depressieve buien en uitspelen moet over zijn..

waarom plaats je dit nu hier? wil je soms toch nog een x proberen met haar? of??
quote:fleurtje schreef op 05 maart 2009 @ 15:36:

[...]

Daar zeg je het zelf al, BGB: suikerPATIENT. Iemand is niet suikerziekte, maar suikerpatient. .Was een slecht gekozen voorbeeld
Valt er een harmonieuze relatie te onderhouden met een borderliner?

Ik ben 28+ jaar samen met een bordie (voor de puristen: iemand gediagnotiseerd met borderline persoonlijkheidsstoornis conform DSM IV).

Ik heb jaren gehad (veel jaren) dat het niks dan ellende was met geweld en vormen van extreem gedrag en waarbij mijn zelfbeeld zo'n beetje totaal aan gort ging. Dat had dan ook weer effect op mijn gedrag waarmee de wisselwerking de zaken ook niet beter maakte.

Nu jaren later, waarbij ik uiteindelijk zelf in therapie ben gegaan, zou ik onze relatie de aflopen 8 jaar 'redelijk' noemen en meestal aardig harmonieus. Niet dat het de relatie is waar ik ooit op hoopte en dat zal het ook nooit worden...

Kortom: Als je niet zeker weet dat je van deze persoon houdt en er veel voor overhebt zou ik nog maar eens goed nadenken.

Als je denkt dat je het aankan is het zeker mogelijk een relatie te hebben waar beiden veel aan hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven