Bruiloft en schoonzus

02-11-2018 14:57 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt vanwege herkenning.

Eind 2017 zijn broer van vriend en diens vriendin verloofd. Een half jaar later heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd. Wij hadden al langer hier over gepraat, dus we hadden al een beeld van hoe wij dingen wilden hebben. Ik wilde vooral niet te lang wachten aangezien ik het geweldig zou vinden als mijn opa en oma erbij konden zijn. Zij hebben mij grotendeels opgevoed en lopen nu toch al tegen de 90 aan. Een garantie heb je natuurlijk nooit, maar proberen kan altijd. Toen wij dus kenbaar maakten dat wij een precieze datum hadden gekozen voor onze bruiloft kregen wij te horen dat broer en vriendin óók in de zomer van 2019 wilden trouwen. Nog zonder specifieke datum. Zij hadden niks van tevoren hierover gezegd of kenbaar gemaakt, maar oké wij wilden wel inschikken. Wij hebben dus onze datum naar voren gehaald en besloten dit aan het begin van de lente te doen. Dan konden zij de hele zomer gebruiken om nog een datum te kiezen. Later hoorden wij via mijn schoonmoeder dat schoonzus toch wel erg boos was omdat wij ook in 2019 gaan trouwen. Wij zijn toen het gesprek aangegaan met ze en haar redenen waren vooral dat zij vond dat een bruiloft een hele lange aanloop heeft waar iedereen het over de bruiloft heeft en dat zij dat ziet als marketing en wij stelen nu haar shine. Ook wilde ze dan alles over onze bruiloft weten zodat helemaal niets hetzelfde was. Ze opperde ook nog dat wij het dan maar in de winter moesten doen. Dan zou er genoeg tijd tussen zitten in haar ogen. Of wij moesten een jaar later trouwen. Tevens kwam ook de opmerking "Maar dan krijgen we minder geld van familieleden als we zo kort na elkaar trouwen." Dit schoot mij en mijn vriend ontzettend verkeerd, want waarom trouw je? Niet voor het geld. Wij in ieder geval niet. Wij zijn blijven vasthouden aan onze datum begin lente en hebben gezegd dat wij dit niet meer gaan aanpassen en dat zij gerust mogen trouwen wanneer zij willen. Ik deel namelijk niet haar mening dat ik wil dat mensen het de hele tijd over mijn bruiloft hebben en dat het een marketingplan is die je goed moet uitvoeren etc. Haar alle details over mijn bruiloft vertellen vind ik wel vreemd, maar goed als zij hier gelukkig van wordt dan kan ik mij daar ook in aanpassen.

Uiteindelijk hebben zij besloten om in 2020 te gaan trouwen. We hebben toen nog een keer met ze gesproken om te checken of alles oké was. Het was niet geweldig voor ze, maar ze gaven zelf ook aan dat de enige oplossing was waarmee zij blij was dat er een jaar tussen onze huwelijken zit. En dat ging mij nou even te ver. Desondanks had ik het gevoel dat het nu oké was. Zij zou eerst ons huwelijk meemaken en kon daar precies zijn wat wij deden en dan kon ze het allemaal anders doen op haar eigen huwelijk.
Nu is het geval dat wij nu steeds dingen horen die hun niet bevallen over ons huwelijk. Bijvoorbeeld dat wij de uitnodiging niet persoonlijk hebben overhandigd. Dit waren wij van plan, maar ze waren niet thuis. Toen hebben we hem door de bus gedaan en wij zagen hier echt geen kwaad in. Ook hoor ik van mijn schoonmoeder dat ze er continu nog mee bezig is en aan haar allerlei dingen vraagt en over dingen zeurt.
Ik ben hier echt best wel boos over want als je ergens een probleem mee hebt, wees dan volwassen en kom naar ons zelf toe. Daarnaast vind ik het ook geen fijn idee dat ik straks iemand op onze bruiloft heb die daar alleen maar continu over heeft zitten zeiken.

Ik wil nu graag het gesprek aangaan, maar ben eigenlijk heel bang dat het escaleert en dat we een familieruzie ontketenen. Dat is het mij ook niet waard. Ik hoor graag jullie mening over deze situatie. In mijn omgeving hoor ik alleen maar 'ah joh laat toch praten' maar het begint mij nu zodanig dwars te zitten dat ik mij niet prettig voel in haar aanwezigheid. Ook vertel ik niks meer aan mijn schoonmoeder zodat zij niet tussen twee vuren hoeft te zitten. Ik zou wel graag dingen met haar willen delen want het is een schat van een mens.
Kan ik hier iets mee? Of is laten lullen wel de juiste optie?
Twilight1 schreef:
02-11-2018 15:18
Jaaa van de week hebben wij ze verstuurd. We wilden niet dat ze tussen de kerstkaarten post zouden eindigen en een paar mensen vroegen er al naar. We hadden ze al klaar liggen dus was geen probleem.
Zes weken van tevoren is toch gangbaar?
Wat een mafketel.
Twilight1 schreef:
Jaaa van de week hebben wij ze verstuurd. We wilden niet dat ze tussen de kerstkaarten post zouden eindigen en een paar mensen vroegen er al naar. We hadden ze al klaar liggen dus was geen probleem.
Nu al verstuurd en het is in de lente????

Is dat tegenwoordig etiquette?
Twilight1 schreef:
Ik zou ´m al tien keer kwijtgeraakt zijn voor de grote dag aangebroken is.
Een maand of twee vantevoren is de norm dacht ik?
nlies schreef:
02-11-2018 15:15
Ik denk dat laten lullen het enige is wat er op zit.
Selectief doof worden voor bepaalde opmerkingen en het verder langs je (bruids)jurk af laten glijden. Nu je eerder dan zij trouwt pik je alle ideeën die zij had in, ook al kende je haar plannen niet. Zou je later getrouwd zijn dan pik je ze ook in want dan doe je haar na.
Ik heb trouwens nooit geweten dat ik ook maanden tevoren bezig moest zijn met de bruiloften van mijn zussen. (gelukkig wisten zij dat ook niet).

Hebben jullie of broer en schoonzus al kinderen? Anders is het weer "feest" als jij per ongeluk een week eerder zwanger raakt
Ik realiseer mij ook dat het niet had uitgemaakt wanneer wij het zouden doen, het was toch niet goed geweest. Met alle reacties hier wordt dat ook wel duidelijk

Nee ze hebben nog geen kinderen en ik ben ook ouder als zij dus de kans zit er in dat wij eerder aan kinderen beginnen.
Mijn hemel! Hier zou ik dus niks mee kunnen. Je bent al veel te meegaand geweest, wat haar prinsessengedrag juist versterkt, (want als iedereen haar met fluwelen handschoentjes benadert, dan moet ze wel een punt hebben).

Ik zou het vanaf nu echt afkappen. Gewoon zeggen dat jullie een leuk feestje organiseren en verder niet zitten te wachten op gezeur, en dat zij het lekker op hun eigen manier moeten doen.

Wat een onzin zeg, dat je iemands 'shine' steelt?? Wat is het volgende? Mag je niet eerder zwanger zijn dan haar? Niet op vakantie naar de plek waar zij graag heen wilt? Niet in een huis wonen waar zij ook wel zou willen wonen?
Twilight1 schreef:
02-11-2018 15:16
Schoonmoeder probeert heel voorzichtig met haar te zijn. Schoonzus komt uit het buitenland en heeft hier verder niemand behalve haar vriend en dan schoonmoeder. Ze woont wel al ruim 5 jaar in Nederland, maar ze heeft geen vriendschappen kunnen opbouwen.
Vriend wordt vooral meegesleurd in haar ideeën en is tijdens de gesprekken altijd erg stil.
Met een beetje mazzel is die relatie wel uit tegen dat hun bruiloft plaats moet vinden ;-D
Twilight1 schreef:
Ze woont wel al ruim 5 jaar in Nederland, maar ze heeft geen vriendschappen kunnen opbouwen.
Gòh.
Twilight1 schreef:
Vriend wordt vooral meegesleurd in haar ideeën en is tijdens de gesprekken altijd erg stil.
Dat klinkt als uitzichtloos lijden.
The world weighs on my shoulders – But what am I to do?
You sometimes drive me crazy – But I worry about you
RoseHip schreef:
02-11-2018 15:19
Ik zou ´m al tien keer kwijtgeraakt zijn voor de grote dag aangebroken is.
Een maand of twee vantevoren is de norm dacht ik?
Wij moeten bij de locatie voor 1 februari doorgeven hoeveel mensen er komen, dus dat is dan 2 maanden van tevoren. Als we dan pas de uitnodiging zouden versturen zou dat dus niet lukken. En met de kerst hadden wij gewoon bedacht dat het handiger was om het dan maar ervoor te doen. Gaat prima hoor we hebben al heel veel bevestigingen binnen!
Carry_lm schreef:
02-11-2018 15:14
Oh er vergeet niet dat je dan ook niet meteen na de bruiloft zwanger mag worden, want dan komt de baby in 2020 en dan steelt die de show (heeft mijn vriendin dus serieus te horen gekregen van haar schoonzus, dus niet eens verzonnen)
Is het voor TO nu beter om hoogzwanger te zijn op de bruiloft van zwager of is het beter als de baby net geboren is? Dan kan ze lekker showen ;-).

Leuke schoonzus trouwens en de rest gaat daar ook nog serieus in mee. Ze heeft het goed voor elkaar. TO geef haar niet zoveel ruimte, vertel niets over de bruiloft. En vertel wel dingen, die je vervolgens niet doet op je bruiloft, beetje misleiden dus.
Twilight1 schreef:
02-11-2018 15:22
Wij moeten bij de locatie voor 1 februari doorgeven hoeveel mensen er komen, dus dat is dan 2 maanden van tevoren. Als we dan pas de uitnodiging zouden versturen zou dat dus niet lukken. En met de kerst hadden wij gewoon bedacht dat het handiger was om het dan maar ervoor te doen. Gaat prima hoor we hebben al heel veel bevestigingen binnen!
Had hem dan gewoon in januari verstuurd.
Ik ben heel erg ik weet het maar toen ik het las dat jij kort daarna was gevraagd dacht ik wel.... goh da's sneu voor het andere stel 🙈.

Er zijn nu eenmaal mensen die trouwen als het hoogtepunt van hun leven ervaren. Denk dat schoonzus ook zo'n type is.

Betekent niet dat ik het eens ben met haar opstelling, maar ergens plaats je haar in een schaduw. En in andere culturen kan trouwen nog grootser is. Dat weet ik uit ervaring binnen onze familie.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 02-11-2018 15:28
12.06% gewijzigd
6 weken vantevoren de uitnodigingen is niet meer van deze tijd?
ik geef mn bek ook maar een douw
dat zij vond dat een bruiloft een hele lange aanloop heeft waar iedereen het over de bruiloft heeft

Whoahahahahahahahahaha.
Dahlia74 schreef:
02-11-2018 15:22
Is het voor TO nu beter om hoogzwanger te zijn op de bruiloft van zwager of is het beter als de baby net geboren is? Dan kan ze lekker showen ;-).

Leuke schoonzus trouwens en de rest gaat daar ook nog serieus in mee. Ze heeft het goed voor elkaar. TO geef haar niet zoveel ruimte, vertel niets over de bruiloft. En vertel wel dingen, die je vervolgens niet doet op je bruiloft, beetje misleiden dus.
:rofl:

Ik zou het geloof ik ook niet kunnen laten om het een en ander te verzinnen om haar een beetje te laten doordraaien.
Wat een rotstreek van jullie om een half jaar na hen ook ineens besluiten te gaan trouwen. Ik snap wel dat je schoonzus pissed is.

De argumenten zijn misschien wat op aan te merken, maar haar gevoel is prima te volgen.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 02-11-2018 15:28
14.09% gewijzigd
Polsjef schreef:
02-11-2018 15:23
Ik ben heel erg ik weet het maar toen ik het las dat jij kort daarna was gevraagd dacht ik wel.... goh da's sneu voor het andere stel 🙈.

Er zijn nu eenmaal mensen die trouwen als het hoogtepunt van hun leven ervaren. Denk dat schoonzus ook zo'n type is.

Betekent niet dat ik het eens ben met haar opstelling, maar ergens plaats je gaar in een schaduw.
Voor de trouwpaar is het wellicht een hoogtepunt in hun leven, voor de meeste andere mensen niet. Die zitten niet te wachten op wekenlange aandacht voor een trouwerij.
himalaya schreef:
02-11-2018 15:11
Téfal :P
oooh shit, die ja
snel stiekem verbeteren
Uit welk land komt deze Bridezilla eigenlijk?
Madeliefjees schreef:
02-11-2018 15:24
6 weken vantevoren de uitnodigingen is niet meer van deze tijd?
Voor de bruiloften waar ik was uitgenodigd ook altijd ruim een half jaar van tevoren. Of eerst een Save the Date kaartje. Meerdere personen (vooral familie) kwamen ook al met vragen over "of ze wel een vakantie konden boeken" en "wat is de dresscode" en "ik wil alvast vrij vragen dan krijg ik die dag sowieso"
Maar goed, het gaat hier niet over of de uitnodigingen te vroeg, te laat of precies op tijd er zijn.
Binnen sommige culturen is het anders dan de onze. Hier ook in de familie een buitenlands trouwfeest meegemaakt. Daar is wérkelijk anderhalf jaar over gesproken. Familie heeft zelfs schulden gemaakt voor een feest omdat dat zo hoort.
kindrebel schreef:
02-11-2018 15:26
Wat een rotstreek van jullie om ook ineens te gaan trouwen, en dan ook nog eerder dan zij. Ik snap wel dat je schoonzus pissed is.

De argumenten zijn misschien wat op aan te merken, maar haar gevoel is prima te volgen.
Niet ineens en TO wist niet wanneer schoonzus wilde trouwen. Er was helemaal geen datum en jaar bekend. Als schoonzus in 2017 ten huwelijk is gevraagd had ze allang aan datum kunnen plannen. Daar kan TO toch helemaal geen rekening mee houden?
VelvetVolvo schreef:
02-11-2018 15:27
Uit welk land komt deze Bridezilla eigenlijk?
Verwijderd vanwege herkenbaarheid
twilight1 wijzigde dit bericht op 02-11-2018 15:36
21.31% gewijzigd
Twilight1 schreef:
02-11-2018 15:15
Ja zo zien wij het ook totaal niet, maar zij heeft serieus een marketing plan achtige opzet voor de aanloop van haar bruiloft.
heb je wat voorbeelden????
Twilight1 schreef:
02-11-2018 15:27
Voor de bruiloften waar ik was uitgenodigd ook altijd ruim een half jaar van tevoren. Of eerst een Save the Date kaartje. Meerdere personen (vooral familie) kwamen ook al met vragen over "of ze wel een vakantie konden boeken" en "wat is de dresscode" en "ik wil alvast vrij vragen dan krijg ik die dag sowieso"
Maar goed, het gaat hier niet over of de uitnodigingen te vroeg, te laat of precies op tijd er zijn.
Ik vind een Save the Date wel heel handig (maar geen garantie, vooral in zomervakantietijd)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven